Pullarträns

Sv: Pullarträns

Blev faktiskt aningen sur på detta! Min ponny är en irländare på 16år, jag rider med olika nosgrimmor men han funkar bäst på pullar!!
Han gapar alltid för att slippa undan arbete, och pullar gör att man kan stänga munnen på honom men man ska aldrig "TRYCKA IGEN" munnen på hästen! Hr testat att rida med engelskt/aachen men han går inte lika bra på det.

Jag får beröm av alla tränare för min mjuka hand, hans bett funkar underbart och ont har han inte i kroppen! så det kan inte va "felet" som du beskriver, har haft problem tidigare med honom men inte sånt, MAN BEHÖVER INTE HA PROBLEM MED HÖSTEN FÖR ATT MAN HAR PULLAR. Tycker inte man ska ha förutfattade meningar om olika nosgrimmor, ser inget minus alls med de olika nosgrimmorna som finns. De funkar helt enkelt olika på olika hästar!...
....och sen är det ju riktigt snyggt också :D

Haha, vad rolig du är... :grin:

Du har inga problem med hästen, men du måste ha ett pullar för att hästen gapar när du rider.....
Grejen med "munremmar" (Snokis, pullar) är ju att de "Trycker igen" munnen, vilket du påstår att du inte gör.

Om hästen gapar som "protest" (för att slippa arbete säger du.....) är det något i ridningen som inte stämmer.

pullarträns är faktiskt inte alls bra för hästen, ;p

Alltså själv föredrar jag vanligt engelskt men men det är ju upp till var och en.
Om man ha en pigg häst som man har svårt att hålla så skaffar man pullar, det är ett hjälpmedel inget man bara använder för att det är snyggt.
Har pullar på min ponny när jag rider i terräng med henne men annars använder jag bara vanligt engelskt.
Det kan bli negativ effekt om man använder pullar på en häst som inte behöver det.
Första gången jag satte ett pullar på min ponny blev hon som tokig, hon gick inte fram och reste sig, har hon aldrig gjort tidigare och detta var när jag skulle hoppa, vet inte vad som tog åt henne.
Nu rider jag inte henne längre eftersom jag har blivit för gammal och för lång men har skaffat en fodervärd på henne och hon frågade om hon fick ha det men det är onödigt när man klarar av henne utan.
Men visst är det snyggt det håller jag med om:)

På vilket sätt menar du att det skulle bli negativ effekt?

Jag tycker att det är fint på de flesta hästar:D om man inte drar åt jätte hårt kan det inte skada.

pullarträns är faktiskt inte alls bra för hästen, ;p
Utveckla tack?

Använder själv pullargrimma på min 6åring, har i princip alltid använt det på ponnyn jag hade förut så det fick hänga med på hästen också. Tycker det funkar utmärkt på honom, han kan bli väldigt stark i hoppningen och efter att jag har hoppat ett par gånger med vanlig aachen har jag märkt att jag får bättre kontroll på honom med pullar. Visst, han ska kunna gå på aachen utan att jag tappar kontrollen också, därför tränar vi bara en massa lydnadshoppning för det är ju ändå därifrån allt måste komma. Men tills han lär sig att lyssna såpass bra på mig känns det ju bättre att kunna få stopp på honom efter hindren än att det bara bär iväg.

Dessutom beror det ju lite på hur man använder det också, det är klart att ett träns som sitter helt fel inte är bra för hästen.

Pullargrimman är bra för den trycker inte på tänderna såsom Achengrimman gör. Man ska ju inte spänna den så hårt. (Aachengrimman är väl helt klart den "elakaste nosgrimman".
Jag har pullar på hästen vid hoppning och fälttävlan av 3 skäl:
Snyggt
Man måste ha nosgrimma på tävling
Säkerhetsåtgärd i terrängen - om hästen skulle gå omkull.

Rider alltid dressyr på remonten, men byter till aachen bara på tävling eftersom remonten inte är särskilt vacker. Annars använder jag aldrig aachen, och endast löst spänd.

Vraför är pullarträns en säkerhetsåtgärd??:confused:

Förvånansvärt så många det är som använder utrustning som de inte vet varför de använder bara för att det är snyggt???
:grin:

Oj så många "proffs" det finns här, alltid lika roligt ;)
everybody knows best.
Har själv också försökt ta reda på vad det egentligen är som är så bra med pullargrimma, men har inte fått nåt egentligt svar av någon.
Men så är det ju i hästvärlden, alla säger olika och alla har rätt enligt dem.
Jag tror egentligen inte att det spelar sån stor roll vad man använder för nosgrimma om man inte spänner åt den så hårt (som många tyvärr gör), för då får den ju iallafall ingen stor inverkan.

Min häst funkar bäst på pullarnosgrimma, därför använder jag det. Det är inte speciellt snyggt tycker jag. Funktion går före utseende!

kl

Jag använder pullar för att det är snyggt helt enkelt. Varierar dock mellan remont/achen/hackamore. Tävlar alltid på pullar för att han helt enkelt verkar trivas bäst med den, och jag låter honom bestämma.

Såhär är min teori: Hästar fungerar olika och är olika byggda, en häst kan fungera super på pullar medans en annan inte alls går lika bra (även om de är rätt tillpassade) och detta kan bero på olika saker... Själv tycker jag att det är klokt att inte sitta och rida på samma nosgrimma alltid då de blir tryck på samma ställe. Därför kan de vara väldigt bra att rida både på aachen, pullar och remont od. Likadant m bett, vikigt att variera! När det gäller nosgrimmor tror jag även att om du har en häst som trivs med bettet och ryttaren behöver du kanske ingen nosgrimma alls?? och kan därför rida utan då och då om de funkar. Då slipper hästen något tryck överhuvetaget, de skadar inte att prova! :)

Ang pullargrimma så utvecklades den från början till galopphästar så de kunde få friare luftvägar och därmed kunde springa fortare, jag vet MÅNGA som har andra teorier men dom är rätt ologiska...

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 021
Senast: MML
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 559
Senast: __sofia__
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka