Sv: Pudel?

Tackar :D

Anledningen till att jag frågar är att jag såg en annons på blocket för några dagar sedan med en liten pudel-tik som hade några vita tecken. Har inte sett det innan och därför undrade jag.

Men hon kanske inte ens är renrasig, även om det står att båda föräldrarna är dvärgpudlar? Låter inte som om de reggat den nånstans, för sånt brukar man väl skriva i annonsen?
(nu var annonsen borta så jag kunde inte länka till den. Attans också. Men hon hade i alla fall som en vit stjärn i pannan (eftersom man då är hästmänniska) och var vit på bringan, resten var någon sorts ljusbrun? Inte aprikos och inte brun)

Ja, jag kan tänka mig att tandborstning inte är någon höjdare :D Det är visserligen inte tandsskrapning heller och det är jättesvårt att komma åt där det är som värst..

Men jag köpte Denta-Stix till henne idag! Såg när jag köpt, att det var till mellan & stora hundar, de skulle ha en hel om dagen. Så hon får en halv då. Finns det mindre?

Jag kan säga att som så att det dög INTE när jag gav henne! Hon luktade och vände på rumpan. Då tog matte den själv i munnen och blev jättebusig. Sen kastade jag iväg den lite och tog den igen. DÅ blev det LITE intressant! Tog den från henne, lekte lite med den, och kastade igen.. Då fullkomligt hoppade hon på den och när hon väl fått en tugga var det tydligen otroligt gott! ;) Men det var ruskigt kladdigt så jag fick plocka kletiga bitar ifrån hennes päls :p

Hoppas på att det fungerar, verkar ju bara vara positivt från bukefolk iaf..

Jadu.. Det kan inte vara nån silverfärg då? Fast de kanske börjar som brun? Det vet nog jappisen mer om isf :o

Annars kanske det var nån slags blandras då.. Fast med nån lite längre bak i leden som är av annan ras?

Bruna pudlar tappar ofat sin pigment och blir beige, gråaktiga, vissa blir ganska fläckiga. Många som inte är så inne på pudlar kan tro att de r silverpudlar men om man ställer en "blek" brun pudel bredvid en silverfärgad så ser man tydligt skilnaden. Min är ganska jämn i färgen och ganska ovanlig färg för att vara brun. De flesta bruna blir mörkare gråa än min, med mer mörkbruna inslag och ofta ojämnare färgen. Så de bruna kan se ganska olika ut.

Många på blocket skriver att deras hundar är renrasiga trots at de net har stamtavla. Har nte föräldrarna stamtavla så finns inga bevis för att hunden är renrasig och det kan finnas annan ras bakåt i ledet. Finns tyärr många sådana annonser på blockt där de skriver 100 % renrasig men utan stamtavla:crazy: . Vissa av dessa kanske är renrasiga men föräsldarna kanske inte har genomgått de hälsoundersökningar som krävs för att få valparna registrerade. Jag prsonligen skulle inte köpa hunden då eftersom jag tycker det finns en anledning till varför vissa sjukdommar bör undersökas.

kl*

Ja tänkte bju på en flygande pudel

340f4f7f-6fe4-4086-bd3f-5fe54ec032894.JPG

Åter till tandsten.
Jag tar tandsten med en tandskrapa. Får göra det regelbundet då min hund inte får äta ben. Jag kan varmt rekommendera plaque off som gör att tandstenen blir mer porös och blir lättare att skrapa bort. Jag märkte skillnad på min hund då jag slutade med plaque off att det var svårare att ta tandstenen, som nu sitter betydligt hårdare. Var tyvärr tvungen att sluta ge honom det då han fick sin allergi/magsjukdom.

En typisk pudel egenskap;) Vet ingen pudel som inte älskar att skutta vid lek:laugh:

Härlig bild

Läste lite om det här på buke också, kanske skulle prova det. Är det något man ger dagligen? Skulle väl kanske få ge henne något extra gott varje dag då, hon äter bara torrfoder. Det handlar nog mest om att jag tycker det är så svårt att komma åt längst bak, där det är värst. Sen att jag inte känner mig så säker på handen med den, men det är väl en vanesak.

Här kommer lite bilder som är ett par, tre veckor gamla.

Är det en sfinx jag har? :D

DSCN7541.jpg

DSCN7538.jpg

Nybadad och lite trimmad! (Jag är ganska stolt över att jag lyckade så bra första gången själv!)

DSCN7536.jpg

DSCN7531.jpg

MONSTER!

DSCN7527.jpg

Och kolla vad leksugen och intresserad av saker hon har blivit! hon tittade inte ens åt sådant när hon kom.

DSCN7532.jpg

Plaque off är ett pulver (består av alger) man strör över maten, en gång om dagen har jag för mig. Ja jag har också svårt att komma till längst in, de har ju en liten mun ;)

Ni som ger era hundar ben, eller hårdare godis, brukar de äta det direkt eller försöker de gömma godiset?

Min hund har fått börja äta vegetabiliska majsgodis någon gång då och då. När han får det blir han helt till sig och leker först en stund med det. När han lekt klart springer han runt och försöker gömma det. Han har försökt gräva ner det i blomsterkruka (det vet han nu att han inte får, då han hade jord i halva hans päls ), bakom kuddar i soffan, i sängen, under mattor m.m.

Om han nu är så glad för dem så förstår jag inte varför han inte äter dem direkt, han ska spara till senare;) Tillslut när han inte är nöjd med sina gömställen så äter han upp det. Man får sig ett gott skratt varje gång för man ser verkligen hur han står och tänker och tittar vart han ska gömma den.

Nä, här äts dom direkt :p Han får mer eller mindre panik om den råkar fara under soffan, istället :angel:

Men vad roligt, när man vill ha underhållning så ger man bara ett ben till honom också kommer det som på beställning :love:

Så, nu har vi varit och besökt vet.
Tror vet vart lite förtjust i vovve för innan hon gick fick vi kommentaren "det är verkligen en riktigt fin liten vovve ni har där!" :love:

Vovve fick sövas och röntgas, allt såg fint ut och vi fick fara hem utan någon riktig förklaring tills han skutt, blev det värre skulle vi in igen men förhoppningsvis så slipper vi det. Så nu är det bara att leva livet och vara observant, förhoppningsvis är det bara det att vovve tycker att det är kallt eller något. Söt är han då där han nu går runt och vinglar i lägenheten :D

Tja, jag är inte helt nöjd. Magkänslan säger att det är något men vi avvaktar, ser om det ger med sig och annars far vi iväg till någon annan vet och ber om en andra åsikt.

Jo, visst. Självklart behöver ju inte allt vara happy daisy då, men då har du ju iallafall fått en åsikt från vet. Man får ju hålla ett öga på det, som sagt.

Jo han är ju kollad så vi får se.
Ska passa på att försäkra honom nu också, har fortfarande inte fått några papper ifrån gamla ägaren, suck.

Men shiez vad segt med papprerna :crazy: Hur länge har du haft honom nu? Jag fick hans papper samma dag som han kom.. Låter ju lite olustigt för din del..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
433
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
908
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka