Sv: Pudel?

Jo jag har sett det, jag skulle som sagt helst vilja ha en med reflexer på, har en reflexväst till vovve men den är för stor, hans täcke har ju duktigt med reflexer på sig men det använder jag ju inte nu, gjorde i början när han var så tunn så han skulle behålla värmen, men nu åker den bara på om det blir riktigt kallt, har inte använt det på länge.

ja visst ;) fast jag är inte riktigt förtjust i dom renrasiga (på något sätt är dom så fula) ^^
älskar pudel korsningarna jätte fina blir dom :)

Precis., men jag kan nog säga ärligt (vad jag kommer på just nu) att jag inte sett en pudelblandning som varit finare en en renrasig pudel. Jag föredrar de renrasiga då det ju är vackra och en perfekt ras både till utseende och sätt utan att man behöver blanda i andra raser i dem. Sen finns det de blandraser som nästan exakt ser ut som en renrasig i den rasen. Men smaken med renras, blandras, utseende osv är som baken, delad;)

Pudel för mig är en perfekt ras som den är:love:

Senast ändrad av en moderator:

Idag var det dags, premiärklippning!
Jag har inte klippt gammpudeln, och hade inte tänkt klippa denna heller, men sambon var inte bangen, så fram med den gamla klippmaskinen jag köpte till förra men mycket sällan använt! Han vart... Skitful :o Haha
Vet inte om jag vågar mig på något bildbevis, stackarn. Tur det är en mörk årstid!

Han blev säkert fin=) Ser framemot bilder.

KL

Idag vaknade min vovve med ögoninflammation=( Ska till veterinären för att ta blodprov på torsdag men vet inte om hans ögon kan vänta tills dess eller om jag måste åka in en gång innan också=( Håller på att badda dem för fullt med kammomillte och droppar i ögondroppar så får jag avvakta och se om det går över. Annars blir det veterinären.

Usch, ögoninflammation är inte alls kul, min häst har återkommande ögoninflammationer varje höst (detta året hade han sensommar + höst/vinter) och det är riktigt gräsligt!

Vovve klipptes på så sätt att vi rakade nosen, och öronen :D Och svansen klippte vi bort hans patetiska lilla tofs på. Bara tassarna kvar, men det blir en annan dag.

Jag hade planerat finputsning av HPH nu när han är nybadad. Jag klippte honom i förra veckan, men hans päls växer ju som ogräs. Men jag var på massage på fm och handlade julklappar em, och när jag kom hem var det nästan mörkt. Eftersom jag måste stå ute, vi har ingen lämplig plats inne, får det vänta till i morgon. Men då!

Stackars HPH gömmer sig bara jag tar fram väskan med hans skötselgrejor.;)

Jag har ett bra bord på verandan att arbeta vid, enda problemet är att en av katterna är så :devil: nyfiken att jag riskerar att trimma katt i stället för hund. Vad tror ni om en svart-och-vit katt med lejonfrisyr?

Haha ja vem vet du kanske inleder en ny hårtrend hos kattägare. Snart har alla katter lejonman;) Du får gärna klippa min kille också när du är igång, kan skicka upp honom;). Jag tänkte ta tag i klippningen på måndag då vi ska till veterinären på torsdag.

Vill ju finputsa lite innan veterinärbesöket. Vi var på ultraljud och röntgen hos en annan veterinär på samma klinik och efter ett besök hos denna veterinär står det numera i hans journal: Mycket välskött och trevlig hund:D. Det var vår ordinarie veterinär som såg det i journalen gången efter vi var där :). Så nu har han mycket att leva upp till;).

Knapplån.

Jag är väldigt sugen på att skaffa en storpudel. Jag tycker att de verkar vara superhärliga hundar! Problemet är att sambon är helt emot det.. Han säger att om jag skaffar en pudel så flyttar han :p

Hur kan jag få honom att förstå?

Tja, låt honom träffa en så är han nog frälst ;)

Nej men jag ville eg ha en storpudel, sambon tyckte dom var förstora och vi har nu en mellanpudel som är "maxad". Både sambon och jag är överens om att nästa gång blir det en storpudel ;) Även om vår lilla plutt (:p) är fantastisk så känner väl båda att vi vill ha några cm mer hund. Han har hastigt och lustigt blivit frälst i rottis, men då han är allergisk kommer det inte på fråga, jag har varit inne på portugisisk vattenhund men vi är nog båda överens om att nästa hund, det blir en stor, det enda vi disskuterar nu är färgen, men det är ju ingen brådska så vi kommer nog komma överens om rätt färg på vovven tills den dagen är här ;)

*kl*
En ny knapp på liten gul när vi var ute och gick en härlig promenad i helgen :) Skåda hans nya frill :p

Jag ville inte ha pudel över huvud taget...husse ville gärna, men jag sa "aldrig en sån liten pinnig sak som ska klippas".

Nu har vi dvärgpudel...och jag är pudelfrälst....

Låt sambon träffa en pudel!

*kl*

För lite drygt två veckor sedan köpte jag pudel nr 2. :love: Dvärg/mellankombination, förhoppningsvis ska hon bli mellan. Svart hon med, precis som nr 1, fast med brun pappa.

Jag håller med er andra! Jag ville absolut inte ha pudel innan jag var hundvakt åt min hunds mamma.. usch, pudel kunde man ju inte ha ;)

Förövrigt undrar jag hur ni med mycket snö bär er åt? Min donna blev galen när hon såg att det var snö och hon älskar att springa i den. MEN! Lika fort som hon går i snön så får hon ohyggligt stora snöbollar på fötterna pga att hon har "lång" päls på benen.. idag när jag kom in fick jag skölja av benen och magen för de går ju inte att få bort annars. Det är som en skodd häst som får styltor under hovarna :p

Jag skulle ju knappast våga släppa henne i snön vi har nu, då skulle jag väl få duscha hela hunden efter varje promenad för at hon har snöbollar i hela pälsen :eek:

Jag måste också trimma min hund och även duscha henne.. men jag är så bra på att skjuta upp sådana saker, det tar ju sådan tid :p Men det finns inget bättre än när man är klar.

Liten gul har ju rätt kort päls, är klippt mellan trampdynor och längst ner på tassarna, han har fått en snöklup under ena tassen där jag visst klippt lite slarvigt, annars har han bara fått någon enstaka liten som jag tar bort såfort jag ser dom. Så det är helt klart en fördel med kort päls då, nackdelen är att han fryser, idag skakade han efter en bit, vi har ju "bara" -13, i morses var det ännu kallare, då ville han inte utanför dörren.

En overall kan inte funka då? Gömmer ju mycket päls, och så kan du klippa ner runt tassarna? Vet att det ska finnas olika balsam som ska göra pälsen såpass len att snön helt enkelt inte får fäste, men har aldrig provat.

Jag klipper henne redan mellan och på tassarna.. visserligen är det dags att klippa henne där igen nu då det är för mycket. Men, jag kan inte klippa mer heller för då förstör jag ju hennes frisyr. Och jag vet inte, det känns som att hon skulle svettas ihjäl med overall då hon har tjock och ganska mycket päls.

Skulle jag behöva ta bort så fort jag ser en snöklump skulle jag nog få stanna var 5e meter :p Ja, just nu hade det vart lättast att inte ha en pudel :angel: Klippa ner henne kan jag inte heller göra då hon ska se representabel ut för framtida valpköpare.

Men en skal overall, ofodrad borde väl inte göra så mycket? Hurtta brukar ha bra.

Annars vet jag inte, flytta upp till norr där vi inte har klibbsnö? :p

Haha ja, nu kände jag mig jättenegativ.. men jag tror inte ens jag har råd att köpa något sådant till henne, men jag får titta runt på det om det är enda lösningen.. sen samtidigt känns det lite onödigt. Nu vet jag inte hur mycket snö det kommer bli i år, men vanligtvis har vi inte snö mer än 2-3 gånger varje år :p

Mja, jag har det bra här :angel:

Om ni bara har snö så sällan hade jag ställt in hunden i duschen vid hemkomst och spolat bort snön som fastnar och varit nöjd med det ;)

*kl*

Liten gul har börjar pipa under promenaderna, antar att det är pga stress och förväntningar. Har ni några erfarenheter utav det? Han ligger ju och sover inne, men såfort jag går någonstans så är han där, så han är ju sån inne också även om han te x aldrig låter eller vankar eller någonting, vill bara vara med utifall att det skulle hända någonting. Han har även 2 ggr skällt på andra hundar nu när vi varit ute, han verkar osäker på större hundar (varit det vid båda tillfällena, en golden och en schäfer) och båda har gått framför dvs vi har inte passerat dom utan "förföljt" dom. Vid hundmöten annars är han intresserad och svår att få kontakt med, öht är han väldigt lätt distraherad så vi har en del att jobba på.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
433
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
908
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka