Pudel som stallhund?

Emmans1

Trådstartare
Hej! Som rubriken lyder är jag nyfiken på om någon har erfarenhet av pudel som "stallhund", jag har erfarenhet av rasen (dock inte i stallmiljö) och är enormt förtjust i den. Tanken är att skaffa mellan eller Storpudel. Vill undvika raser med starka jakt och vallningsinstinkter, dels för att jag själv inte är intresserad av att utöva dessa grenar med min hund, men även för att jag vill kunna ha vovven med i skogen utan att den drar iväg efter andra djur. Alla är såklart individer, och ingen kan med säkerhet säga att en hund aldrig kommer jaga ett annat djur... men, finns det någon där ute med erfarenhet?

Mvh Emma

Jag har två pudlar och haft fler innan.
Alla funkat toppen i stall och ridning . har bara tagit med dom och kört på.
Pudel är en toopenhund. Lättsamma och glada och accepterar nya situationer utan strul.
Dessutom en bra kropp för att hänga med i lite tempo. Dom är som fjädrar flyger fram.
Ingen av mina har haft jakt i sig utan följt mig som små ankungarutsn egentligen träning .
Man hör dock omvissa med jakt instinkt men inte särskilt vanligt :)

Ska du ha lång päls är det borstning varje dag. Bad och fön ofta och tottning av ansiktehår :D
Extremt mycket jobb med pälsen, tovar fort ihop och allt fastnar i den!

Man behöver dock inte trimma helt. Klippa heter det dock för pudel :)
Jag klipper mina kort på kroppen och sparar öron och hår på huvudet för varsin söt liten tofs :)

Jag ska strax ut och galoppera med mina pudlar. Fart är något de älskar :D
Flyga fram i skogen och skutta fram i terrängen :D
Dom är väldigt smidiga på att ta sig fram överallt :) och vattenpölar det hoppar mina över oavsett hur breda dom är !
Trots att pudel ska vara en vattenappprtör från början har ingen av de fem jag haft i mitt liv satt en tass i vatten , dom avskyr bad.

Pappa hade en mellanpudel på stuteriet och det var inga problem alls. Han kom med henne till mig ungefär var 3:e vecka för bad + klippning och henne klippte jag i babylejon/ T60. Inga tovor att tala om i den pälsen och hon kammades garanterat inte igenom varje dag.

Ena stallet jag stod inackordnad hade dom två pudlar. Dom va så himla fina och skötte sig eksemplarisk som stall hundar :) så ras-mässigt tror jag verkligen inte det skulle vara problem, beror mer på uppfostran ;)

Jag ska strax ut och galoppera med mina pudlar. Fart är något de älskar :D
Flyga fram i skogen och skutta fram i terrängen :D
Dom är väldigt smidiga på att ta sig fram överallt :) och vattenpölar det hoppar mina över oavsett hur breda dom är !
Trots att pudel ska vara en vattenappprtör från början har ingen av de fem jag haft i mitt liv satt en tass i vatten , dom avskyr bad.
Vilken storlek är dina pudlar?

Jag har i alla fall en bekant som håller på mycket med hästar, hon har en dvärgpudel och hon tycker inte det är några problem att ha med honom i stallet eller ute på ridturer :)

Jag har storpudlar, håller inte på med hästar men har haft med åtminstone den ena med i stall. Fungerade fint! Skulle säkert inte vara några problem att ha med dom ut på ritter heller, bara man vänjer dom vid hästar. Går mycket i skogen med mina och de drar inte efter vilt, vet dock att det finns de med mer viltintresse men sällan okontrollerbart.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! :) Jag är otroligt intresserad av att läsa vad ni har för uppfattning av och erfarenheter av jaktlabbe. Har på kort tid träffat...
Svar
1
· Visningar
1 278
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 516
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 240
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 964
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar