Puckade hästmänniskor...

Sv: Puckade hästmänniskor...

Jag tycker iofs att det är bra att en del saker tvingas ut i offentligheten - även om det görs av DR med sin agenda.

Det sker en massa skit i hästsporten.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Att det finns missförhållande inom ridsporten är inte någon nyhet, frågan är vad man ska göra åt det. Att bara säga "usch vad hemskt" leder ingenstans.

DR är bra på att komma med anklagelser som ibland till och med är sanna. Jag har inte sett att de har förslag på några rimliga åtgärder.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Fast man måste ju ändå börja någonstans, i någon form av ideologisk tanke.

"Usch och fy"-mentaliteten ser vi ju i hela samhället - svältande barn i Somalia, oj va hemskt, nu stänger vi av TVn och gör något annat.

Nu försvann ju exempelvis Djurskyddsmyndigheten, det hade annars kanske varit en konkret början... Vem vet.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Inte med Djurens Rätts vinkling.

De vågar ju ändå stå för sina åsikter. Och de är ÖPPNA med vad som sker inom hästvärlden (dödsfall på trav/galoppbanan, fälttävlan, hopp o.s.v). Så jo, jag tycker det är bra att djurens rätt kan uppmärksamma detta och ha deras vinkling.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

KL

Det som slår mig är att jag undrar varför ni inte anmäler dessa missförhållanden som många skriver om här utan hellre sitter på Buke och skriver om det? :confused:

Fast vem har sagt att inget är anmält. Jag har anmält. Det ena utesluter liksom inte det andra.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Tror liksom inte hon syftade på enbart dig på så sätt utan rent allmänt med tanke på "kl".

Min erfarenhet är att personerna som agerar på detta sättet ofta gör det framför yngre ungdomar, och väl är något som man tyvärr är rädd för och ännu mer att anmäla.

Mins själv en man som banka på sin häst med en träklubba när han skulle sko och den inte stod stilla, jag var 13-14år och vettskrämd.

Hade jag dock mött han idag när jag är dubbelt så gammal så ... :devil:
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

De vågar ju ändå stå för sina åsikter. Och de är ÖPPNA med vad som sker inom hästvärlden (dödsfall på trav/galoppbanan, fälttävlan, hopp o.s.v). Så jo, jag tycker det är bra att djurens rätt kan uppmärksamma detta och ha deras vinkling.

Nej de vågar inte stå för sina åsikter iallafall inte på fb.
De försöker pådyvla andra sina åsikter genom propagandism med väldigt lite fakta bakom. De vågar dock inte stå upp för hästarna när det väl gäller. De var tex på en arabhästutställnig och tog en massa kort som sedan lades ut på nätet med usch och fy. De hade dock inte varit tillräckligt modiga ocht gå och tala med tävlingledningen om det de ansåg vara fel och som de sa var otillåtet enligt regelboken.
De vänder och vrider även på ord och säger att de aldrig kallar någon djurplågare. Ordet kanske inte används men med de grova (ofta falska) beskyllningar som görs så är det en diskussion om vaga nyanser.
Jo en sak till gör de de blockerar folk från sin fb sida när de har andra åsikter än drh och vågar stå upp för det med namn (själva är de annonyma).
Efter att ha debaterat endel med dem så kan jag konstatera att om de säger att något är på ett visst sätt och jag innan hade den åsikten så funderar jag både en och två ggr på om det verkligen är korrekt eller om jag kanske ska byta åsikt.
Att anonymt sprida ut tvivelaktiga uppgifter på nätet där aftonbladet ofta är källan är enligt mig ungefär så långt ifrån att stå för sina åsikter man bara kan komma.
 
Senast ändrad:
Sv: Puckade hästmänniskor...

Nej de vågar inte stå för sina åsikter iallafall inte på fb.
De försöker pådyvla andra sina åsikter genom propagandism med väldigt lite fakta bakom. De vågar dock inte stå upp för hästarna när det väl gäller. De var tex på en arabhästutställnig och tog en massa kort som sedan lades ut på nätet med usch och fy. De hade dock inte varit tillräckligt modiga ocht gå och tala med tävlingledningen om det de ansåg vara fel och som de sa var otillåtet enligt regelboken.
De vänder och vrider även på ord och säger att de aldrig kallar någon djurplågare. Ordet kanske inte används men med de grova (ofta falska) beskyllningar som görs så är det en diskussion om vaga nyanser.
Jo en sak till gör de de blockerar folk från sin fb sida när de har andra åsikter än drh och vågar stå upp för det med namn (själva är de annonyma).
Efter att ha debaterat endel med dem så kan jag konstatera att om de säger att något är på ett visst sätt och jag innan hade den åsikten så funderar jag både en och två ggr på om det verkligen är korrekt eller om jag kanske ska byta åsikt.
Att anonymt sprida ut tvivelaktiga uppgifter på nätet där aftonbladet ofta är källan är enligt mig ungefär så långt ifrån att stå för sina åsikter man bara kan komma.

Av allt jag läst av DRH så står de för vad de skriver och de vågar stå för vilka de själva är. Ser deras namn titt som tätt och de mailar t.o.m från sina privata konton när jag skickat meddelanden till dom på facebook.

Konstigt, inte blockade de mig trots jag i början hade andra åsikter än vad DRH hade.. än är jag kvar - oblockad :):grin:

Och jag tycker det är bra att de tar bilder för att väcka debatt och ta det på den vägen. Då har de även något som kallas för bevis.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Jo en sak till gör de de blockerar folk från sin fb sida när de har andra åsikter än drh och vågar stå upp för det med namn (själva är de annonyma).

Har dessa då följt reglerna som finns att läsa på deras sida? Alla får ju varningar innan och blir hänvisade till att åter igen läsa vett och etikettreglerna.

Allmän information
Vett och etikett i forumet:

- Vi är en djurrättsgrupp och vi har ett djurrättsperspektiv på allt vi gör. Man måste förstås inte dela djurrättstanken för att få skriva i forumet, men om man inte tycker att djurrätts- och djurskyddsfrågor är intressanta så bör man avhålla sig från att skriva.

- Om man inte finner den aktuella diskussionen intressant eller givande så bör man lämna plats åt dem som VILL diskutera, och istället invänta en annan diskussion som berör ett ämne där man vill delta. Inlägg av typen "Fy fan vad löjligt. Gör något meningsfullt istället." kommer att raderas.

- Dubbelposta inte i olika trådar och undvik att posta flera inlägg på rad eftersom det stör diskussionsflödet.

- Inlägg som innehåller personangrepp tas bort.

- Inlägg som inte bidrar till diskussionen kan komma att tas bort (ex. "Jamen suck...")

- Inlägg som innehåller reklam eller länkar till exempelvis travsportens sidor kommer att tas bort.

Varför väljer DRH att vara anonyma?

Varför är vi anonyma?

Många undrar varför vi i Hästgruppen arbetar anonymt på FB. Det beror på flera saker. Dels är många av våra kritiker aggressiva och hotfulla då vi skriver något om just "deras" hästsportgren/verksamhet. Det har hänt att medlemmar i Hästgruppen blivit kontaktade privat av arga motståndare, och av hänsyn till våra familjer och våra arbeten så väljer vi därför att vara anonyma. Dessutom genomför vi i - visserligen en blygsam men ändå existerande skala - visst under-cover-arbete. Av den anledningen är det också viktigt att våra identiteter förblir skyddade tills vidare. Då Hästgruppen skriver insändare eller debattartiklar så händer det att vi signerar, eller att vår förbundsordförande gör det, men på FB är vi anonyma.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Nej de varnar inte iallafall har inte jag fått någon varning och jag tvivlar på att en annan med "fel" åsikt jag känner till fick det. Det handlar endast om att åsikterna inte passar herrskapet. Jag har mig veterligen inte brutit mot deras regler utan endast med mycket stor envishet dragit deras resonemang till sin spets. De gillade inte det men det visade endast att jag hade rätt från början om hur de fungerar. Du kan för övrigt söka på vad "drh" har gjort för inlägg här på Buke. Jag tror det rör sig om 3-4 inlägg och de visar tydligt hur resonemanget i gruppen går.
Deras ursäkt för att uppträda anonymt är bara löjlig. Ingen har ens andats hot mot dem utan endast debatterat. Det går ganka enklet att ta reda på vilka de är så att stå för sina åsikter med namn kunde ju visa på ett visst innehav av ryggrad. Det finns fock de som argumenterat emot direkta felaktigheter samt lögner som fått ta emot hot (inte från drh men på deras sida).
Med tanke på vad de säger på fb bla genom vilken typ av grova faktafel de ej motsätter sig (ex 70% av blodflödet stryps i en skodd hov) samt vilka metoder av hästhantering de förespråkar som "trevliga" så förespråkar de även Strasser och någon förening som förespråkar den typen av grovt djurplågeri och som säger sig stå för hästens bästa den kan jag aldrig ta på allvar.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Nej de varnar inte iallafall har inte jag fått någon varning och jag tvivlar på att en annan med "fel" åsikt jag känner till fick det. Det handlar endast om att åsikterna inte passar herrskapet. Jag har mig veterligen inte brutit mot deras regler utan endast med mycket stor envishet dragit deras resonemang till sin spets. De gillade inte det men det visade endast att jag hade rätt från början om hur de fungerar. Du kan för övrigt söka på vad "drh" har gjort för inlägg här på Buke. Jag tror det rör sig om 3-4 inlägg och de visar tydligt hur resonemanget i gruppen går.
Deras ursäkt för att uppträda anonymt är bara löjlig. Ingen har ens andats hot mot dem utan endast debatterat. Det går ganka enklet att ta reda på vilka de är så att stå för sina åsikter med namn kunde ju visa på ett visst innehav av ryggrad. Det finns fock de som argumenterat emot direkta felaktigheter samt lögner som fått ta emot hot (inte från drh men på deras sida).
Med tanke på vad de säger på fb bla genom vilken typ av grova faktafel de ej motsätter sig (ex 70% av blodflödet stryps i en skodd hov) samt vilka metoder av hästhantering de förespråkar som "trevliga" så förespråkar de även Strasser och någon förening som förespråkar den typen av grovt djurplågeri och som säger sig stå för hästens bästa den kan jag aldrig ta på allvar.

Vad intressant att du vet att någon av dessa inom DRH aldrig blivit hotade av någon, känner du Sveriges befolkning så att du kan bekräfta det till 100%?
Bara för någon inte gjort det synligt i gruppen betyder det inte att det har skett i det dolda och med tanke på vilket superjobb (:bow:) de gör gällande trav- och galoppsporten så lär de ha väldigt ilskna människor från den delen av hästvärlden på sig.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

KL.

Det dummaste jag ser av "hästfolk" är när de inte är självkritiska utan skyller allt på hästen. Oavsett om det gäller lastning, hantering eller ridning.
Hästens beteende speglar hanterarens sätt och kunskaper och konsekvens.

´Det är dumt att tro att det är hästens fel att den inte lyssnar på förhållningar och är bilrädd.

Visst finns det undantag med individer som är så mentalt osäkra att "ingen" kan få dem OK, men oftast är det pga fel i häst/ägarkonstellationen som det krånglar.
Att inte inse det, är dumt.
Och när man väl insett var problemet ligger, får man väl fundera på bästa lösningen.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Vad intressant att du vet att någon av dessa inom DRH aldrig blivit hotade av någon, känner du Sveriges befolkning så att du kan bekräfta det till 100%?
Bara för någon inte gjort det synligt i gruppen betyder det inte att det har skett i det dolda och med tanke på vilket superjobb (:bow:) de gör gällande trav- och galoppsporten så lär de ha väldigt ilskna människor från den delen av hästvärlden på sig.

Vad har DR gjort för trav- och galoppsporten? Då menar jag inte tendentiösa larmrapporter utan något som faktiskt påverkat sporten och gjort det bättre för hästarna. Verkar de i hemlighet så till den milda grad att de låter människor inom sporten - från amatörtränare till veterinärer till riksförbundnivå - ta åt sig äran för påvisande av missförhållanden och försök att åtgärda dem?
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Vad har DR gjort för trav- och galoppsporten? Då menar jag inte tendentiösa larmrapporter utan något som faktiskt påverkat sporten och gjort det bättre för hästarna. Verkar de i hemlighet så till den milda grad att de låter människor inom sporten - från amatörtränare till veterinärer till riksförbundnivå - ta åt sig äran för påvisande av missförhållanden och försök att åtgärda dem?

Fått vettiga människor att öppna ögonen. Förstår inte hur man kan kalla sig djurvän om man håller på med en sport där det är VANLIGT med dödsfall på banan (mer regel än undantag).
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Är det? "Mera regel än undantag" - det skulle alltså betyda att fler hästar dör på banorna än av andra orsaker? (Jag antar att du menar att det händer ofta och att "sporten" mörkar det, eller?)

Och bara DR reagerar, inte hästägarna, inte tränarna, inte åskådarna, inte spelarna, inte banveterinärerna, inte ATG, inte tidningarna...:confused:
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Är det? "Mera regel än undantag" - det skulle alltså betyda att fler hästar dör på banorna än av andra orsaker? (Jag antar att du menar att det händer ofta och att "sporten" mörkar det, eller?)

Och bara DR reagerar, inte hästägarna, inte tränarna, inte åskådarna, inte spelarna, inte banveterinärerna, inte ATG, inte tidningarna...:confused:

Om man kollar under "luckan" så ser man hur många hästar som dör på banan eller att hästar helt enkelt tvingas starta (var ju ett himlans rabalder att Commander Crow skulle startas trots startförbud - vart är tankarna över HÄSTEN?) senast.

Det sker en hel del dödsfall på banorna, men hur många tidningar skulle lyfta upp det? Då förlorar ju en hel del på det då en del skulle kanske sluta spela, eller hur? Det är förvisso en del av dödsfallen som uppmärksammas av media, och inte enbart djurens rätts hästgrupp.

Det dör alldeles för många hästar på banan enligt mig.
HÄR är årets dödsfall (14 st) på banan.

EDIT:
2009 års dödsfall (9 st)
2010 års dödsfall (15 st)
2011 års dödsfall (20 st)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 925
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 129
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 844
Senast: Bonica
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 926
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp