Puckade hästmänniskor...

Sv: Puckade hästmänniskor...

Jag hade en ridlärare som en gång SPARKADE (riktigt hårt!) på hästens MAGE för att den inte lyssnade och ville röra sig fram i det tempo som hon ville (25 år gammal skrutt som inte verkade hålla längre för ridverksamheten, som dessutom var på foder) usch blev rädd då! (Jag var 10) nu skulle jag sagt till. Fyfan.
Annars har jag tack och lov inte sett/varit med om något.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Den värsta hästmänniska jag personligen har erfarenhet av är en kvinna som köpte en gård, skaffade en massa islandshästar och startade turridningsfirma och hästuthyrning, trots bristfälliga kunskaper. Jag, som hyrde "min" pålle en dag i veckan, försökte ibland vänligt och försiktigt påpeka de brister som dök upp (och som blev allt fler) och detsamma försökte de personer som hade sina hästar inackorderade i stallet. Varje gång vi försökte hjälpa till så fick vi en avsnäsning, följd av svaret "det är mitt stall och mina hästar så jag vet bäst" :crazy:

En gång skulle ägaren i sällskap av min mamma hämta in ett par unghästar från hagen, detta barfota i sandaler (!) för att hon samtidigt skulle kunna visa upp sina nya nageldekorationer för min mamma... Mamma råkade då, av misstag, trampa henne på foten varpå människan vrålar i högan sky för att sen skälla ut mamma efter noter för att hon "inte såg sig för".

Efter hand slutade fler och fler människor att vara i stallet, inackorderingarna flyttade sina hästar och ägaren sålde både gården och alla hästarna.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Jag var inte så gammal när två äldre hästtjejer provade om en av travarna de var skötare på kunde ha ryttare på ryggen.
De satte helt enkelt upp mig på ryggen på hästen som de bundit fast utanför stallet. Hjälm, vad är det? :p
Jamen, hästen gick att rida! :cool:

Man har ju varit med om så mycket galet genom åren, vad ska jag ta?
Kanske travgubben som ansåg att det var helt ok att köra full fräs förbi eller när man mötte en ridhäst. Det pågick i flera år, jag (och alla andra ryttare) saktade artigt av och skrittade, han tog alltid full fräs förbi. Om någon ryttare snällt bad "vill du vara snäll och skritta, min häst blir rädd", svarade han bara "det blir ju alla ridhästar", sedan drog han på.

En dag ledsnade jag. Vi kom i varsin ände på en lång raksträcka. Jag hade precis börjat galoppera och tänkt galoppera heeeela sträckan. Ser då travgubben längre fram, vi kommer mötas. Jag saktar av till skritt, gubben lutar sig åt sidan, ser mig, sen sätter han full fart.
Ok då tänkte jag, man tar seden dit man kommer! Så jag satte full galopp på min häst och vi möttes i full trav/full galopp. Det sista jag ser är travgubbens häst som blir skiträdd och hoppar ner i diket! Mötena mellan denna travhästägare och vi med ridhäst gick efter det i betydligt lägre tempo, för båda! :angel:
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Hur får du ihop det här? Att gubbjälven fick smaka på egen medicin på hästens bekostnad? :confused:
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Kanske inte en bra lösning men resultatet blev uppenbarligen att det blev säkrare för alla parter efter detta.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Det var precis så jag menade :)
Travgubben verkade ju inte fatta förrän han fick smaka på sin egen medicin.
Synd dock att det var på hästarnas bekostnad, men det gick ju bra som tur var.
Tänk vad som kunde hända om han fortsatte med sitt rejs när någon väldigt ovan ryttare och häst var ute.
Kan ju hända vad som helst. Så jag tycker att det var bra gjort att travgubben fick smaka på sin egen medicin.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Jag har gjort liknande mot en travgubbe och även där fick det effekt.
Han saktade inte av för något utan lät hästen springa på i full fart.

Efter det har han slutat..hans väluppfostrade travhäst var inte så lydig trots allt.

Jag tycker inte att det var så hemskt, eftersom hans möten mot övriga var på andras bekostnad också. För mig var det ingen skillnad ifall min häst flippade ur eller fick kommando till att springa - mötena med honom var ändå sak samma jämfört med den dagen dvs riskfyllda

Det finns onda människor och ibland behöver de smaka på egen medicin för att förstå :crazy:
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Det värsta för hästarna som grupp är inte att någon slår sin häst vid något enstaka tillfälle eller att en lätt ryttare sitter på en 1-åring.
- Det näst värsta för hästarna är då ryttare, medvetet eller omedvetet, rider sin häst på det sätt som allmänt kallas rollkur.
- Det värsta är de ridskolor/tränare som pga okunskap eller pengar lär ut rollkur till oerfarna ryttare som då tror att det är så man skall rida. Proffs, i betydelsen kunnig, utbildar sig/tar fortlöpande del av vad forskningen kommer fram till om hästhållning/ridning och dess påverkan på hästen. De kunniga vet således vilka fysiska och psykiska skador som påstås komma från användning av rollkur. De kunniga vet också att rollkur inte ger några fördelar som gångarter/rörelser som bättre motsvarar dem som regleras i FEI, TR, etc.
- För att inte tala om de ledare inom ridsporten som försvarar de tävlingsryttare som använder rollkur.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Hade en hemsk människa som alltid skulle vara expert på allt som hade med hästar att göra, och en sommar hyrde han en av ridskoleponnyerna som var livrädd för vatten, det var nästan så han fick panik av vattenpölar. Nära stallet finns då en å med ca 30 cm djupt vatten och ingen ström alls, inte så farligt men ponnyn tyckte det var jätteobehagligt att vara där. Men killen tog med ponnyn ner och bad en kompis med kamera följa med ner. Senare på kvällen kommer en video upp på där killen piskar ner ponnyn i vattnet och ponnyn sedan stegrar sig, där killen skrivit "vad coolt det ser ut!", och när folk kritiserade det här (särskilt att han piskade ner hästen när alla vet hur vattenrädd den är) så sa han bara "att man måste vara lite hård med hästar annars lyssnar de ju inte"

Sen avskyr jag när folk hoppar upp flera stycken på hästar, även om de är kraftiga och starka (dock ser jag ofta folk som rider två eller tom tre på ponnyer och små smala varmblod) så sliter det ändå på ryggen otroligt mycket.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Jag praktiserade i ett travstall när jag va yngre... Då var det en häst som inte ville stå still vid någon hanteringen (tror det va hovslageri) då får hästen flera rejäla sparkar i magen... Det va inte trevligt att se men jag våga inte kommentera det.

Sen har man ju sett en hel del hästar på ridskolor som man tycker ska tas därifrån för längesen... Dom har helt enkelt fått för mycket.


Sen var det mycket snack om DR så va tvungen att gå in å titta på dödsfall å visst det är ju några stycken. >Men inte värre än i någon annan sport tycker jag.. Upptäckte även 1 fel som jag vet om å det är att Zeb Käbb va inte så ung när han dog. Så det kan ju vara mera fel.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Om man nu ska utgå från antal hästar som får sätta livet till så borde väl dödssiffran för hästar som drabbas av fång (oftast pga överutfodring och för lite motion) vara mer intressant.

Ca 2 häst/dag tas bort i Sverige pga detta, för att inte tala om hur många som insjuknar och får stå på boxvila upp till ett år i mer eller mindre smärtor...
Sjukdomsfallen har ökat med över 100% senaste åren och sprider sig även bland stora ridhästar, inte mestadels överviktiga ponnys som förr. Fortfarande tendrar folk tycka det är gulligt och skämtar bort övervikten på sin häst.

Puckade hästmänniskor, okunnighet eller missriktad kärlek?
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Det ger väl inte riktigt rätt sorts uppmärksamhet att bråka om det. " Stackars hästar, dom får alldeles för mkt mat" Då låter det bättre med "mer regel än undantag att hästar dör i sporten." Sen vad hästarna dör i under loppen verkar inte ha så stor betydelse. Hickstead dog väl i brusten aorta på banan, men vad säger att inte det kunde hänt när han stod i boxen? Då borde dom väl vara mer upprörda över alla förslitningsskador ridhästar får, såväl dom som tävlar som dom som är hobbyhästar.... Men handen på hjärtat, hur många skulle ha häst om man inte fick rida på dom...
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Precis, det väcker mer uppmärksamhet med enstaka blodiga hästsekvenser i media än mängden hästar som lider bakom stalldörrarna.

Lite som att jämföra de hajattacker i usa med dödlig utgång med hundattacker med dödlig utgång (för människan). Statistiskt sett är chansen sjukt mycket större att du blir ihjältuggad av hund men ändå är det hajarna som ses som det största hotet.

Lite OT, jag vet:D
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

KL

Gjorde praktik på en ridskola en gång, en liten tjej skulle rida en b ponny.
Ett sött litet sto som var sjövild i stallgången, helt panikslagen och gjorde allt för att komma loss. Den ponnyn skulle då det här barnet hantera själv :crazy:
Ridlärarens enda kommentar "du kan väl hålla i henne så hon står still, hon är lite busig nu när hon stått några dgr"

När dem väl kom ner till ridhuset kom tjejen knappt upp, ponnyn stressade runt och bockade som tusan när tjejen väl satt i sadeln. Ridläraren satt på läktaren och skrattade och kommenterade att "ponnyn var så söt när hon studsade runt"
Barnet fick en pisk i handen och piskade på ponnyn så fort den rörde sig.

Hovslagaren i det stallet var inte speciellt trevlig heller.
Gapade, slog och skrek åt hästarna bara de rörde sig lite lite grann.
Jätteotrevlig mot allt och alla.

Avslutade praktiken efter bara en vecka och har inte återvänt dit igen.
Hemska ställe.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Sett en del tyvärr ganska tråkiga händelser.

På en tävling där en familj skulle få in en bångstyrig häst/ponny (minns inte vilket) och själva tävlingen inte gått så bra. Det började med lock och pock till att gå över i kvast och till slut spetsen på ett paraply... När överdomaren kommit till parkeringen var de puts väck.

En liten tjej på en a-ponny (som förmodligen inte visste bättre) piskade runt den på en hoppbana - den vägrade ut sig. Domaren sa i högtalarna att ryttaren skulle lägga spöt och prova banan igen. Den här gången gick den felfritt runt och domarens kommentar var "se det gick mycket bättre utan spö!" :love:

Två ponnyer som hade ett plåtskjul att gå in i på vintern. Fick gräsklipp som mat. I minst 20 år gick de bland skrotbilar, gamla kylskåp, bildäck, batterier och annat skräp. Folk anmälde dem titt som tätt men inget hände. Den ena ponnyn dog (minns inte av vad) och den andra blev till slut tvångsomhändertagen, då var den en bra bit över 20 år... Sen skaffade ägaren en hund istället...
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Det finns säkert ett och annat undantag, men så värst vanligt är det knappast.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Har sett mycket vidrigt och idiotiskt inom hästsporten.

Hoppträning:

Häst som hålls ihop mycket hårt med hjälp av ett av de mer skarpa betten, vilket gör att galoppen blir som små studsiga skutt och således blir hoppen fel, han river och hon slår, rycker och svär åt hennes värdelösa häst som inte kan bete sig.

Häst som vägrar i en kombination, försöker igen och tvärnitar åter framför ett hinder. Tränaren börjar då ropa åt ryttaren "slå, slå, slå" så där står hästen, naglad mellan två hinder och får stryk. jag blev så förvånad att jag frågar högt vad det ska hjälpa? får till svar att hästen måste ju lära sig :grin:

Har även sett en djursjukvårdare slå in en hingst i sövningsrummet inför kastration. Hon använde sopkvasten och den redan drogade hästen snavade in. Hon var mycket nöjd över sin metod och blev än mer nöjd när hästen inte gick att lasta när den skulle hem, hon behövde ju bara veva med borsten så gick den in!

Men värst är ändå alla som plågar sina hästar i all välmening, som överfodrar, övertäckar, rider sönder och vägrar fundera över vad som går dåligt.. Om din häst alltid blir halt, bör du inte fundera på varför??
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 925
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 129
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 844
Senast: Bonica
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 926
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp