Puckade hästmänniskor...

Sv: Puckade hästmänniskor...

Nu ska jag säga att jag inte sett videon och inte vet hur det gick till. Men jag tycker tvärtom, om en lätt person sitter på en väldigt ung häst en enda gång under lugna och ordnade former så borde den unga hästen få en positiv erfarenhet av att någon suttit på dess rygg, vilket då borde vara till fördel för den hästen när den senare ska ridas in. Hade det däremot varit så att hästen blivit skrämd när någon satt på den så skulle det kunna försvåra inridningen. Jag har suttit upp på mina när de varit 2 år, just för att de tidigt ska få en positiv erfarenhet av att någon finns däruppe. Och då menar jag inte att jag ridit och tränat vid två års ålder, utan just bara suttit upp och suttit av.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Jag kan definitivt hålla med dig där, Ginne.

Har aldrig riktigt förstått vitsen med att vänta med "allt" tills hästen är 3-4 år och då köra hela rejset istället?

En häst som redan från början får vänja sig vid det den kommer att konfronteras med under livets gång blir oftas mycket mer harmonisk och positiv till nya saker. Den har liksom ingen anledning att "ifrågasätta" det som är nytt.

Att just sitta på en ettåring kanske jag inte skulle göra (mest för min egna skull...) men väl stå bredvid på en pall för att komma högre upp samt även eventuellt hänga på någon gång ibland.
Det är absolut inget som skadar hästen och det kommer att göra det lättare både för mig och hästen den dagen jag bestämmer mig för att sitta upp!
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Jag känner en som började även hen sitta på sin ettåring. Och gå runt ett varv på volten. Nu är hästen 2½år och rids 3-4 dagar i veckan i alla gångarter och har även börjat stoppa och spinna...
Jag tycker det är förfärligt. Bara för att det är en quarter och 'det är så i western'?
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Det där gör mig så jävla förbannad! KLART det är känslomässigt inlägg då jag blir ARG när man sitter på en 1-åring!!!! Tycker du att det är ok????

I mina öron låter det som att du aldrig hållt på med hästar, än mindre unghästar, som blir mycket påverkade av allt vi människor gör med dem, som trots att de är gudomligt snälla kan bli rädda och reagera kraftigt. Jag skulle aldrig någonsin köpa en häst om jag visste att någon suttit på den som 1-åring, eftersom jag mycket väl kan tänka mig vilka konsekvenser det kan bli av det, både fysiska och psykiska.

/jettan - med känslor!

Nej, det är absolut inte ok.
Men det är inte värt att lägga all sin energi och kraft på.

Jag hade tyckt att det hade räckt med att informera "min" FB-vän att det är ytterst olämpligt att sitta på en 1-åring... För mig räcker det så. Jag har arbetat med hästar professionellt i så många år (avel, unghästar & tävlingshästar) så jag vet att ska man rädda hela världen så blir det väldigt jobbigt, man måste sätta en gräns!
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

kl

Har inte sett så.mkt hemskt, har nog förträngt det i så fall...
Men den 1a sep flyttade jag till större stall, en ridskola där 1/3 är privatstall. Det jag hat lagt märke till är att alla är så arga på sina hästar! Såväl ridskoleeleverna som privatryttarna. Skäller och skriker. Står hästen i stallgången och tar ett halvt kliv fram, ja då morrar dom på den :crazy: och backar den ett steg, antingen genom att dra hårt i grimman eller klappa till den på bringan.
Har även en duktig dressyrtränare med häst uppstallad i stallet, ser dock bara hennes dotter (vuxen) rida hästen medans mamma tittar på. När jag red i ridhuset samtidigt som henne kunde jag bara skritta. Varför? Vart tredje steg hästen tog smällde hon till den, så min häst flög i taket ! :s
Kan då.även tillägga att jag har hittat min häst med sår i pannan ett antal gånger nu. Det är helt enkelt så att när hon är inne i boxen medans någon är i stallgången med sin häst, tar hon gärna ut huvudet och tittar lite, och tigger lite klappar.
Inte för att någon bryr sig om henne.. utan de har fullt upp med att skrika åt sina hästar, och vifta med armarna.. varje gång de skriker så tar min häst åt sig.. slänger upp huvudet och flyger in i boxen.. och slår då i pannan.

Jag undrar varför inte hästarna ger igen? Har de lärt sig att bara stänga av?
Eftersom min häst som jag är "för mesig med", som jag fått höra några gånger nu, reagerar 1000 gånger värre än de hästarna som får smällen..
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Som yngre jobbade jag i ett försäljningsstall utomlands. En av ägarna var tillsammans med en modell som ville lära sig rida. En av hästskkötarna var behörig att spruta hästar intravenöst så den hästen tjejen skulle rida "pleggades" varje gång så att den skulle vara lugn. Speciellt en gång minns jag då hästen fått lite mycket så den knappt orkade gå då bankade hon ju på den istället för att den var slö...

Jag vet en person som förr hade ridskola- och när en häst som inte vart jättetrafiksäker skulle gå med på luciatåget inne i stan så pleggade h*n den.

I mitt tycke så låter man en sån häst helt enkelt stanna hemma.

Men är man så snål att man ska ha in varenda krona så, tror även eleverna som red fick betala för att få rida i luciatåget.

Samma person köpte in en triangelmärkt hopphäst under förutspegling att det skulle gå i avel samt IBLAND gå lättare nybörjarlektioner. Och sen fick det stackars stoet gå många hopplektioner för hon hoppade ju så bra, och vart förstås halt, fick vila ett tag och sedan så fort hon vart ohalt igen så ja då blev det hopplektioner...

Listan kan göras lång över den här personens bravader när det gäller företagandet i hästvärlden. Vet dock inte om H*n fortfarande håller på själv med hästar.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

kl

Har inte sett så.mkt hemskt, har nog förträngt det i så fall...
Men den 1a sep flyttade jag till större stall, en ridskola där 1/3 är privatstall. Det jag hat lagt märke till är att alla är så arga på sina hästar! Såväl ridskoleeleverna som privatryttarna. Skäller och skriker. Står hästen i stallgången och tar ett halvt kliv fram, ja då morrar dom på den :crazy: och backar den ett steg, antingen genom att dra hårt i grimman eller klappa till den på bringan.

Den här mentaliteten tycker jag också är så himla tråkig! Jag ser den dock inte så ofta längre men har faktiskt sagt till en tjej i stallet som alltid skriker åt sin häst. Hon slår den inte annat än att hon daskar till den lite lätt men detta "fyande" och ""nejande och "dumma häst" hela tiden blir jag så trött på. Det här tänket som jag ibland stöter på att vissa tror att hästar gör saker för att jävlas...
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

kl

Var och jobbade i ett utav våra större tävlingsstall för något år sedan. Det fanns en häst där som ständigt slog i väggarna i boxen, varför den fick kotringar i metall. Då gjorde det ju för ont att slå. Har aldrig sett så svullna hästben någonsin. Utevistelsen bestod utav 1 h i skrittmaskin om dagen. Hingsten i det stallet fick inte ens gå i skritten. Han var hysterisk. :( Jag blev kortvarig i det stallet.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

*KL*
Nu är detta ganska milt i jämförelse med andras men en medryttare i stallet där jag står fick frågan varför hon aldrig red fram hästen ngt nämnvärt( 2 varv skritt, 3 varv trav sen galopp) Jo det var för att den är en unghäst och då behövdes det inte.
:eek::confused:

(hästägarna är väl medvetna om detta och gör inte mkt åt det, när hästen protesterar i ridningen så är det för att hon är ett sto)
 
Senast ändrad:
Sv: Puckade hästmänniskor...

Jag kan definitivt hålla med dig där, Ginne.

Har aldrig riktigt förstått vitsen med att vänta med "allt" tills hästen är 3-4 år och då köra hela rejset istället?

En häst som redan från början får vänja sig vid det den kommer att konfronteras med under livets gång blir oftas mycket mer harmonisk och positiv till nya saker. Den har liksom ingen anledning att "ifrågasätta" det som är nytt.

Att just sitta på en ettåring kanske jag inte skulle göra (mest för min egna skull...) men väl stå bredvid på en pall för att komma högre upp samt även eventuellt hänga på någon gång ibland.
Det är absolut inget som skadar hästen och det kommer att göra det lättare både för mig och hästen den dagen jag bestämmer mig för att sitta upp!

Detta är vad som gör mig förbannad just nu. När ska folk läsa på lite enkel fysiologi och förstå hur långsamt hästens skelett utvecklas? Man börjar inte när de är tre "och kör hela rejset". Man börjar när de är 2.5-3 år i i perioder introducerar arbete. Först 2-3 dagar i veckan för att succesivt öka tills hästen är sex år och jobbar 5-6 dagar i veckan. När man börjar rida in jobbar man i max två månader i stöten oc låter hästen vila lika långa perioder mellan jobben.

Jag håller för tillfället faktiskt på att bli tokig på hur låg kunskapsnivån kring just unghästar och deras behov av låååång uppbyggnad och framförallt vila är. Skelettet tar lång tid att vänja vid arbete och hästens hjärna är liten och behöver vila för att smälta det vi gör med den. Vi kanske tycker det är små skitsaker vi gör med hästen, men för hästen är det massor av intryck som ska smältas!
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Jag jobbade en mycket kort period i ett tävlingsstall där våld och quick fixes var vardag. En häst som var hysteriskt rädd i spolspiltan spöades tills den var knäckt och inte orkade reagera längre. En häst piskades svullen på rumpan under ett träningspass. Man tränade halta och förkylda hästar eftersom man inte "orkade" ta ut veterinär för så små saker. Och stallets bästa häst var så stressad inför tävlingar att man dopade - ja, dopade - henne med lugnande. Jag fattade det aldrig själv först förrän en dag då man tjoade högt över att "den gick igenom dopingtestet igen, vilken tur!". Då pratade jag med en annan anställd som frågade "VISSTE du inte det?".

Jag packade mina saker och åkte utan förvarning efter ett par veckor, och mår fortfarande dåligt över "mina" hästar, som jag naturligtvis tvingades lämna bakom mig. Stallet är för övrigt fortfarande fullt aktivt.

På min första ridskola spöade ridskolechefen upp hästar som slog i spilt- eller boxväggen. Man riktigt såg hur hon kokade av ilska, sedan gick hon och hämtade en grep eller en spade och dundrade in till hästarna och drämde till dem i huvudet och sidorna. Jag var inte särskilt gammal då och det där är något jag aldrig kommer kunna glömma, och trots att den chefen sedan länge är borta från den ridskolan har jag fortfarande svårt för att vara där.
 
Senast ändrad:
Sv: Puckade hästmänniskor...

Alltså våld, har det nånsin hjälpt nån?!
Jag har oxå många gånger råkat ut för nafsande, klampande, bockiga, nervösa m m hästar i hantering, det har väl alla! Aldrig har jag
svarat med att ge dem en omgång med spöet! De kan få en tillrättaviselse eller ett starkt missnöje men aldrig i form av våld! Det
skapar bara mera problem för hästen!
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Jag arbetade tidigare i en ridlekis-verksamhet (ridskola för småbarn) 12 stycken ponnyer var T-märkta, några av dom var äldre än 20 år. Allihopa gick ridskoleverksamhet ca 3h 4 dagar/vecka. För att göra det ännu värre gick alla dessa ponnyer på lösdrift (har inget emot lösdrift i sig) På vintern tappade många av dom helt i hull, var väldigt trötta och frös väldigt mycket. Inte fick de komma in, eller fick extra hö och inte ens ett täcke. Chefen sa till ridskolebarnens föräldrar att hästarna fick gå på lösdrift för att då tyckte dom det var så mysigt när dom väl kom in att dom var snälla mot barnen.

Samma chef köpte även en liten ponny som skulle ridas till och gå i verksamheten. (kalla det vad man vill) Satte på en snodd och drog åt så hästen nästan gick med nosen i bogen. Hästen i fråga hade aldrig riktigt arbetats i form och hade en enorm underhals. Förstog inte alls att den skulle gå framåt i form, utan tog detta som att den skulle stå stilla. Jag påpekade detta för henne. Men istället ställde hon sig och drämde den ordentligt ett 30-tal gånger med långpisken. Men hästen stog ännu stilla. Jag tog över och lossade på snodden, hästen gick fram direkt! Chefen tog även och påstog att hästen hade en elak blick, och vred om hela örat på den.

Här jobbade jag i ca 2 år.. Sedan fick jag nog och slutade....
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Detta är vad som gör mig förbannad just nu. När ska folk läsa på lite enkel fysiologi och förstå hur långsamt hästens skelett utvecklas? Man börjar inte när de är tre "och kör hela rejset". Man börjar när de är 2.5-3 år i i perioder introducerar arbete. Först 2-3 dagar i veckan för att succesivt öka tills hästen är sex år och jobbar 5-6 dagar i veckan. När man börjar rida in jobbar man i max två månader i stöten oc låter hästen vila lika långa perioder mellan jobben.

Jag håller för tillfället faktiskt på att bli tokig på hur låg kunskapsnivån kring just unghästar och deras behov av låååång uppbyggnad och framförallt vila är. Skelettet tar lång tid att vänja vid arbete och hästens hjärna är liten och behöver vila för att smälta det vi gör med den. Vi kanske tycker det är små skitsaker vi gör med hästen, men för hästen är det massor av intryck som ska smältas!

Nu känns det inte riktigt som om du verkligen läste det jag skrev utan mera gjorde en egen tolkning av det.

Men det är helt okej; inser att jag gjorde likadant när jag läste ditt första inlägg.
:)

Jag tolkade det som om du blev upprörd över någon som satt på sin ettåring och att det kunde förstöra hästen för livet.

För mig är att sitta på inte detsamma som att rida. Och att vänja hästen vid belastning under lång tid är mycket bättre än att göra det under kort tid.

Ligament, skelett, brosk och senor utgör sk stödvävnad och har väldigt liten genomblödning. Det är också därför stödvävnad svara väldigt långsamt på träning. Skelettet "behöver" belastning för att öka i densitet men det tar, precis som du skriver, lång tid.

Det viktigaste är att ha koll på hästens tillväxtzoner och när dom sluter sig, vilket i sig inte betyder att dom inte ska belastas. Utan belastning blir hästen faktiskt inte hållbar!
Så försiktig belastning under lång tid (1-8 år) skapar hållbarare häst än belastning under "kort" tid (2,5-6 år).

Och när det gäller det mentala så är min erfarenhet att så länge man är noga med att skapa positiva erfarenheter för hästen redan under tidig ålder så får man en väldigt lugn och trygg individ att arbeta med längre fram.

Att i förväg tidsbestämma hur mycket hästen kan ridas och hur mycket den behöver vila är i det närmaste omöjligt. Man kan ha riktlinjer, visst, men i övrigt så är hästar individer och vissa klarar mindre än andra helt enkelt.
Det krävs mao inte bara kunskap utan även känsla för det man gör.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Det viktigaste är att ha koll på hästens tillväxtzoner och när dom sluter sig, vilket i sig inte betyder att dom inte ska belastas. Utan belastning blir hästen faktiskt inte hållbar!
Så försiktig belastning under lång tid (1-8 år) skapar hållbarare häst än belastning under "kort" tid (2,5-6 år).

Fast nja. Förskning har visat att ocd (osteochondros) är betydligt vanligare bland trav och galopphästar som börjar belastas när tillväxtzonerna fortfarande är öppna. Att ocdförekomsten var lägre bland ridhästarna förklarades till mycket att bero på att belastningen inte började förrän hästen var ca 2.5-3 år.

Och att sitta på en ettåring är hur det än är med tillväxtzonerna urbota korkat.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Jag har nog varit förskonad från mycket dumheter märker jag när jag läser tråden, men en sak som jag kan relatera till det du skriver hände mig förra hösten. Jag hade en ponny på foder, som ägdes av min stallägare. Relationen till hästägaren fungerade bra, men hon hade en tjej som kom dit ibland och red hennes andra hästar då och då. Tjejen tjatade som sjutton om att få rida "min" häst ett pass också, jag gillar inte alls hennes ridstil (jag tycker att hon flängrider), och sa nej gång på gång. Till slut hade hon gått på ägaren, som kom till mig och frågade om inte tjejen fick rida någon dag när jag ändå inte skulle rida själv. Jag ville fortfarande inte, men vad säger man när det är ägaren som kommer och frågar? Jag fick motvilligt gå med på det, men sa att tjejen i så fall bara fick rida ut, och absolut inte hoppa henne.

När jag kommer dit vid sextiden på kvällen (tjejen red någon gång mitt på dagen) är hästen fortfarande svettig, och hon har dessutom släppt ut henne i hagen med, endast, ett nytvättat stalltäcke, istället för det regntäcke hon hade på sig när hon gick ut på morgonen. När jag konfronterar ägaren säger hon att tjejen uttryckligen sagt att hon bara skulle rida ut, och att hon dessutom hade haft mage att ringa ägaren och sagt att hon bara ridit ut under passet. På Facebook låg det flertalet bilder där hon hoppar meterhöga hinder med hästen. Det var hon själv som ett par veckor tidigare hade lagt till mig som vän på Facebook.

Jag tycker att om man får låna någons häst, så tackar man för det första, och för det andra busrider man inte. För det tredje gör man inte saker som den som har hand om hästen säger att man inte får, och för det fjärde så är man väl inte så korkad att man dessutom dokumenterar skiten och lägger ut den på Facebook?
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

:devil: Jag var på en ridskola där utebanan ligger mitt i travbanan, och ridskolan hade lektion med ungdommar ca 10-12 år erfarna hästar som är vana att gå där även när travfolket är där och kör sina hästar,

Denna episod händer för två år sedan, gruppen rider och två travekipage tränar snabbjobb en rider monte och en kör, En lektionshäst börjar busar till och eleven åker i backen och hästen blir ju skitglad och börjar fara runt som en tok och även de andra lektionshästarna blir jätteglada och fler åker av ,
. jag springer ner till travbanan och försöker stoppa travekipagen och de skriker till mig vi gör vad vi vill och fortsätter och snabbjobbar varv på varv och när ridläraren ihop med föräldrar fått tag i ridskolehästar , ringt ambulans
Sen går hon ner lungt för att prata med travekipagen sa de till henne att de skiter fullständigt i ridskolan och att det var hennes sak att se till att ungjävlarna lära sig sitta kvar på hästarna, tjejen som red monte jobbar inom vården och båda har barn, en av ryttarna bröt armen.
Synd på travklubben att det finns sådana rötägg som förstör för vi var många föräldrar som lyssnade och även flera av barnen har gått i kurser för travklubben och ett. av ekipagen är ordförande där.
Det hade ju kunnat vara någon som ramlat ur sulkin och behövt hjälp .
 
Senast ändrad:
Sv: Puckade hästmänniskor...

KL

Det som slår mig är att jag undrar varför ni inte anmäler dessa missförhållanden som många skriver om här utan hellre sitter på Buke och skriver om det? :confused:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 925
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 129
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 844
Senast: Bonica
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 926
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp