Puckade hästmänniskor...

Sv: Puckade hästmänniskor...

Det sker en hel del dödsfall på banorna, men hur många tidningar skulle lyfta upp det? Då förlorar ju en hel del på det då en del skulle kanske sluta spela, eller hur?

Nej. Varför skulle tidningarna förlora på en saftig skandal? Framför allt kvällstidningarna som är helt beroende av sina lösnummerköpare. Spelarna vet redan nu att det händer att hästar dör, men så länge det inte händer i vart och vartannat lopp och påverkar spelet tror jag inte många bryr sig. :devil:

En anledning till att DR har svårt att få gehör är att deras lösning är att förbjuda all tävling med djur inblandade. Att påstå att de som håller på med trav, oavsett hur deras djurhållning och träning ser ut, inte är djurvänner leder inte någonstans heller.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Och stallets bästa häst var så stressad inför tävlingar att man dopade - ja, dopade - henne med lugnande. Jag fattade det aldrig själv först förrän en dag då man tjoade högt över att "den gick igenom dopingtestet igen, vilken tur!". Då pratade jag med en annan anställd som frågade "VISSTE du inte det?".

.

Fast den kan knappast ha klarat dopingtest om den var dopad med lugnande. Man mäter väldigt små mängder i testerna så skulle den ha något i kroppen så skulle det upptäckas direkt.

Så den har nog inte klarat någon dopingtest i så fall utan den har nog helt enkelt inte testats
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Detta är vad som gör mig förbannad just nu. När ska folk läsa på lite enkel fysiologi och förstå hur långsamt hästens skelett utvecklas? Man börjar inte när de är tre "och kör hela rejset". Man börjar när de är 2.5-3 år i i perioder introducerar arbete. Först 2-3 dagar i veckan för att succesivt öka tills hästen är sex år och jobbar 5-6 dagar i veckan. När man börjar rida in jobbar man i max två månader i stöten oc låter hästen vila lika långa perioder mellan jobben.

Jag håller för tillfället faktiskt på att bli tokig på hur låg kunskapsnivån kring just unghästar och deras behov av låååång uppbyggnad och framförallt vila är. Skelettet tar lång tid att vänja vid arbete och hästens hjärna är liten och behöver vila för att smälta det vi gör med den. Vi kanske tycker det är små skitsaker vi gör med hästen, men för hästen är det massor av intryck som ska smältas!

Vad tycker du om att fullbloden rids in vid ett års ålder och startar när de är 2år?
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Fast nja. Förskning har visat att ocd (osteochondros) är betydligt vanligare bland trav och galopphästar som börjar belastas när tillväxtzonerna fortfarande är öppna. Att ocdförekomsten var lägre bland ridhästarna förklarades till mycket att bero på att belastningen inte började förrän hästen var ca 2.5-3 år.

Och att sitta på en ettåring är hur det än är med tillväxtzonerna urbota korkat.

Vad jag vet så har all forskning entydligt visat på att ocd finns ffa på tyngre raser.

Har aldrig hört att det skulle finnas på fullblod i större grad. Ge gärna källa på det. Ingen av de fullblod jag haft ca 20st har haft en enda lite lös benbit däremot har en hel del av halvbloden haft det
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Om man kollar under "luckan" så ser man hur många hästar som dör på banan eller att hästar helt enkelt tvingas starta (var ju ett himlans rabalder att Commander Crow skulle startas trots startförbud - vart är tankarna över HÄSTEN?) senast.

Det sker en hel del dödsfall på banorna, men hur många tidningar skulle lyfta upp det? Då förlorar ju en hel del på det då en del skulle kanske sluta spela, eller hur? Det är förvisso en del av dödsfallen som uppmärksammas av media, och inte enbart djurens rätts hästgrupp.

Det dör alldeles för många hästar på banan enligt mig.
HÄR är årets dödsfall (14 st) på banan.

EDIT:
2009 års dödsfall (9 st)
2010 års dödsfall (15 st)
2011 års dödsfall (20 st)

Undrar hur många hästar som dör av hagrelaterade skador..
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Det är just det. Att slänga fram siffror på en sak säger liksom inget. Man behöver andra siffror att jämföra med först. T.ex. hur många procent av alla hästars död är orsakad av olycka/hoppning/trav/gallopp/dressyr/allmänt dålig ridning o.s.v.

Annars säger de där siffrorna mig ingenting. Många, ja. Men allt är relativt.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Fått vettiga människor att öppna ögonen. Förstår inte hur man kan kalla sig djurvän om man håller på med en sport där det är VANLIGT med dödsfall på banan (mer regel än undantag).

Dödsfall är mer regel än undantag? När blir dödsfallen regel? Hur många dödsfall i % måste man ha för det? Tänk även på att drh tar med även dödsfall som inte är tävlings eller träningrelaterade. En tävlingshäst som dör av kolik har plågats ihjäl för människans ekonomiska vinnigsskull.

Jag visste att jag läst just denna info i en annan tråd här på Buke och här är siffrorna i %.
" År 2010 startade 11556 travhästar i Sverige, de sprang tillsammans 89057 stycken lopp, och i 6 av dessa tillfällen avled en häst i lopp eller strax efter lopp. Detta ger en dödlighetsprocent på 0.0067% per start. Källa:https://www.travsport.se/polopoly_fs..._tavlingar.pdf "
OBS! min fetning.
De har altså inte ens rätt om hur många hästar som dör på banan utan vissa av dessa har av olika orsaker avlidit vid träning eller bara dött (som viklen häst som helst kan göra). Vissa av dödsorsakerna är dessutom helt felaktiga trots att de vet det så ändrar de inte informationen.
Hur många % av hästpopulationen dör i hagen varje år antingen knall fall eller pga skador som avsparkade ben och dylikt? Ska vi sluta ha dem i hage också?

Drh håller endast på med populistisk propaganda. Bara valet av källor visar ju det. Det mesta de skriver är även så kraftigt vinklat så att det tydligt visar redan i början på texterna vilket resultat de vill komma fram till (och därmed kommer fram till).

Jag tycker att du ska börja granska den information du tar till dig lite mer kritiskt. Drh har en underliggande agenda utifrån sina åsikter om hur hästar fungerar. De kan dock inte gå i svarsmål för detta utan när jag gav exempel på min lata häst som inte alls fungerar som de vill så anser de att det endast rör sig om en individ som inte är som andra. De anser att alla tävlinghästar (altså inte bara trav och galopp) är tvingade att tävla trots att de egentglien avskyr det. Att hästarna glatt utför det hela och på alla vis verkar må bra är inget man behöver bry sig om. Vad man ska titta på för att kunna se om en häst mår bra med sitt liv är för mig en gåta. Man får nämligen inte titta på hull, pälsen, arbetsvilja, arbetsglädje, personlighet, avsaknad av stereotypa beteenden, pigg vaken nyfiken blick osv. Allt det där som jag alltid tittat på när jag försökt avgöra när mina hästar mår bra och när de inte gör det. Trots upprepade frågor så kan de inte redogöra för vad jag ska titta på istället utan endast att de har rätt.

PS Jag har ingen aning om hur vanligt det är med hot mot dem. Med tanke på den mängd felaktig information de sprider om enskilda personer så kan jag dock tänka mig att de som de ser som sina motståndare är mer utsatta för den saken. Förtal verkar de inte ha det minsta emot, att uttala sig om saker de är helt okunniga om är en favorit och att förvränga fakta så att folk verkar vara riktiga svin verkar de också tycka är ett possitivt sätt att nå sina mål.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Dödsfall är mer regel än undantag? När blir dödsfallen regel? Hur många dödsfall i % måste man ha för det? Tänk även på att drh tar med även dödsfall som inte är tävlings eller träningrelaterade. En tävlingshäst som dör av kolik har plågats ihjäl för människans ekonomiska vinnigsskull.

Jag visste att jag läst just denna info i en annan tråd här på Buke och här är siffrorna i %.

OBS! min fetning.
De har altså inte ens rätt om hur många hästar som dör på banan utan vissa av dessa har av olika orsaker avlidit vid träning eller bara dött (som viklen häst som helst kan göra). Vissa av dödsorsakerna är dessutom helt felaktiga trots att de vet det så ändrar de inte informationen.
Hur många % av hästpopulationen dör i hagen varje år antingen knall fall eller pga skador som avsparkade ben och dylikt? Ska vi sluta ha dem i hage också?

Drh håller endast på med populistisk propaganda. Bara valet av källor visar ju det. Det mesta de skriver är även så kraftigt vinklat så att det tydligt visar redan i början på texterna vilket resultat de vill komma fram till (och därmed kommer fram till).

Jag tycker att du ska börja granska den information du tar till dig lite mer kritiskt. Drh har en underliggande agenda utifrån sina åsikter om hur hästar fungerar. De kan dock inte gå i svarsmål för detta utan när jag gav exempel på min lata häst som inte alls fungerar som de vill så anser de att det endast rör sig om en individ som inte är som andra. De anser att alla tävlinghästar (altså inte bara trav och galopp) är tvingade att tävla trots att de egentglien avskyr det. Att hästarna glatt utför det hela och på alla vis verkar må bra är inget man behöver bry sig om. Vad man ska titta på för att kunna se om en häst mår bra med sitt liv är för mig en gåta. Man får nämligen inte titta på hull, pälsen, arbetsvilja, arbetsglädje, personlighet, avsaknad av stereotypa beteenden, pigg vaken nyfiken blick osv. Allt det där som jag alltid tittat på när jag försökt avgöra när mina hästar mår bra och när de inte gör det. Trots upprepade frågor så kan de inte redogöra för vad jag ska titta på istället utan endast att de har rätt.

PS Jag har ingen aning om hur vanligt det är med hot mot dem. Med tanke på den mängd felaktig information de sprider om enskilda personer så kan jag dock tänka mig att de som de ser som sina motståndare är mer utsatta för den saken. Förtal verkar de inte ha det minsta emot, att uttala sig om saker de är helt okunniga om är en favorit och att förvränga fakta så att folk verkar vara riktiga svin verkar de också tycka är ett possitivt sätt att nå sina mål.

Även om det springer tusentals hästar/år så är det ändå alldeles för många som dör ENLIGT mig och flertalet till. Man ska väl ändå inte ta död på hästarna för att de nu föds upp för att springa in pengar till dig som ägare och de som spelar.

Att hästar dör i hagen är ju något som sker, men det sker oftast inte tack vare ett hårt tempo.
Jag är själv medveten om att en hel del hästar gillar att t.ex hålla på med fälttävlan - men tycker det är felfelFEL att utsätta de för allvarliga olyckor om den olyckan väl är framme. Det är för mig en gåta.

Vi kommer med all säkerhet tycka helt annorlunda på detta, vi lär heller inte komma någonstans i den här diskussionen. Du tycker ditten, jag tycker datten.

De fick bl.a en hel del skit efter Jägersro bilderna där hästarna tydligt visar obehag av tungband och slitna i munnen. Och så kommer galoppfolket och säger att man tvingar inte in en häst i en startbox.. ja, kanske därför man:
1) Tar på en huva
2) DRAR in hästen (jockeyn håller svansen)
3) Hästen blev inknuffad.
och någon jämförde det med "det är så man gör om det brinner". Ja, men nu brann det inte.. :idea:
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Kan du citera var jag sagt att jag tycker det är ok att hästar dör under travlopp. Om du läser det jag skrev en gång till så svarade jag på att du skrev
Förstår inte hur man kan kalla sig djurvän om man håller på med en sport där det är VANLIGT med dödsfall på banan (mer regel än undantag)
Jag anser inte 0,0067% vara mer regel än undantag.

En fråga du ser inga probem med att drh sprider tvivelaktiga uppgifter genom att
- visa skador av totalt felaktigt bruk av utrustning som om det vore skador av normal användning
- ställa sig bakom direkt felaktiga fakta (som att blodförsörjningen i hoven minskar med 70 då hästen skos)
- använda Aftonbladet som sin huvudkälla och sen gärna utala sig om det hela utan att ens läsa artikeln de hänvisar till
- anklaga folk för saker utan att kolla om de vet vad som hänt och därmed inte ge dem chansen att rätta till problemet.
m.m.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Jag var kanske runt 11-12 år gammal när jag hjälpte till lite i ett närliggande stall lite sporadiskt. Många kunniga hästmänniskor som tränade väldigt seriöst, både dressyr och hoppning minns jag. En tjej hade en tvååring, hemskt rar liten sak, som skulle lasttränas en dag. Hästen ville inte gå på transporten, och när tjejens tålamod tog slut randade hon honom med longerlinan hon ledde honom i. Han gick inte på transporten den dagen, och jag minns bara att jag mådde illa när jag såg det. Klumpen i magen ni vet. Har väldigt svårt att tro att den hästen någonsin gick på en transport av fri vilja efter det.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Kan du citera var jag sagt att jag tycker det är ok att hästar dör under travlopp. Om du läser det jag skrev en gång till så svarade jag på att du skrev

Jag anser inte 0,0067% vara mer regel än undantag.

En fråga du ser inga probem med att drh sprider tvivelaktiga uppgifter genom att
- visa skador av totalt felaktigt bruk av utrustning som om det vore skador av normal användning
- ställa sig bakom direkt felaktiga fakta (som att blodförsörjningen i hoven minskar med 70 då hästen skos)
- använda Aftonbladet som sin huvudkälla och sen gärna utala sig om det hela utan att ens läsa artikeln de hänvisar till
- anklaga folk för saker utan att kolla om de vet vad som hänt och därmed inte ge dem chansen att rätta till problemet.
m.m.

Vet man om att det faktiskt sker dödsfall så anser jag mig faktiskt att man inte bör hålla på med just den sporten, jag tycker heller inte man kan kalla sig djurvän när just trav/galopp"marknaden" oftast resulterar i många blir avlivade för de ungefär springer för sakta.

Jag tycker det är tokfel att använda bl.a tungband (hur bekvämt ser det liksom ut att vara? Varför vill man ens ha sådana på en häst, vill du själv ha en sådan?).

Och även vardaglig bruk med korrekt använding kan ju faktiskt ge skador.
Vissa fall så stämmer det ju faktiskt att aftonbladet har den informationen om någon häst avlidit. Visst, en gång råkade de missa att Stig H (?) täppte till analen på någon häst så denne inte fick skita medan det stod i artikeln att han gjorde det efter att hästen hade skitit. Däremot rättade sig DRH efter det och erkände att de hade missat det, alla gör vi misstag.
Hur rättar man till problem som egentligen mer eller mindre är en vardag för en häst? Tungband, huva/dra in i startbox med svans o.s.v? Det sker ju på daglig basis..

Varför vilja utsätta en häst för bl.a det här?
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Men herregud, man kan väl inte döma efter en ögonblicksbild? Om jag fotograferade mina hästar i hagen skulle jag säkert få någon bild där de ser lidande ut. Jägersrobilderna var otroligt kränkande mot seriösa människor då de blev uthängda som djurplågare.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Vet man om att det faktiskt sker dödsfall så anser jag mig faktiskt att man inte bör hålla på med just den sporten

Men du rider väl? det händer väl olyckor och dödsfall hela tiden, precis som i det dagliga livet och inom alla sporter. Folk går omkull, hästar ramlar ur transporter, får trasiga ben och rygg av felaktig ridning, har tand- och munproblem av dito.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Vet man om att det faktiskt sker dödsfall så anser jag mig faktiskt att man inte bör hålla på med just den sporten, jag tycker heller inte man kan kalla sig djurvän när just trav/galopp"marknaden" oftast resulterar i många blir avlivade för de ungefär springer för sakta.
Nu bytte du ämne. Anser du 0,0067% vara mer regel än undantag?

För övrigt känner jag flera människor som håller på med trav och de är minst lika stora djurvänner som majoriteten av ridhästägarna. Jag tycker det är oförskämt att påstå att de inte är djurvänner som håller på med den sport de gör. Med ditt resonemang så är för övrigt ingen hästägare djurvän eftersom det alltid finns risk för att hästen dör eller skadar sig allvarligt det gäller även vid skogsmulleturer. Om inte annat riskerar man att bli påkörd av en bil eller snubbla på en rot och gå omkull.

Jag tycker det är tokfel att använda bl.a tungband (hur bekvämt ser det liksom ut att vara? Varför vill man ens ha sådana på en häst, vill du själv ha en sådan?).
Använder du nosgrimma? bett? Vet du överhuvudtaget hur ett tungband fungerar (där drh inte är källan :crazy:).

Visst, en gång råkade de missa att Stig H (?) täppte till analen på någon häst så denne inte fick skita medan det stod i artikeln att han gjorde det efter att hästen hade skitit. Däremot rättade sig DRH efter det och erkände att de hade missat det, alla gör vi misstag.
Det var Åke Svanstedt (och där plockade de inte bort förtalet som snabbt kom från andra). De forsatte dessutom att anklaga honom då han defacto såg till att hästen slapp få kraftig magknip. Angreppen kom pga bristande kunskap vilket de inte kunde erkänna utan då vände de fokus åt ytterligare ett annat håll.
Varför vilja utsätta en häst för bl.a det här?
Numera tittar jag inte ens på deras sida då de är så oseriösa så jag bara mår illa.
Inser att jag ska lägga ner diskussionen här blir bara förbannad på att folk sitter och försvarar deras lögner. Jag har inget emot granskning men det stör mig att man inte kan hålla sig till fakta och sanning när man granskar utan att man verkligen anstränger sig att leta fel men aldrig ger förslag på hur man ska förbättra utan endast (mycket förenklat) kör med mantrat "du är dum".
Jag skulle dock fortfarande vilja ha svar på frågan jag ställde i förra inlägget
En fråga du ser inga probem med att drh sprider tvivelaktiga uppgifter genom att
- visa skador av totalt felaktigt bruk av utrustning som om det vore skador av normal användning
- ställa sig bakom direkt felaktiga fakta (som att blodförsörjningen i hoven minskar med 70 då hästen skos)
- använda Aftonbladet som sin huvudkälla och sen gärna utala sig om det hela utan att ens läsa artikeln de hänvisar till
- anklaga folk för saker utan att kolla om de vet vad som hänt och därmed inte ge dem chansen att rätta till problemet.
m.m.
Enligt vad du skrivit ovan så ser det ut som om du anser att målet helgar medlen men det känns inte riktigt som om det var den här frågan du svarade på så jag tror jag skulle önska ett förtydligande.
 
Senast ändrad:
Sv: Puckade hästmänniskor...

KL

När jag hade praktik på en ridskola förra hösten var det flera hästar som på förmiddan stod med ett lindat ben, sen på eftermiddag plockades den bort och hästen fick gå lektion. Och så råkade jag höra en av de anställda säga "Igår på lektionen var det en liten unge som sade att han kändes halt, och om till och med småbarnen märker det är han lite väl halt. Så han får vila idag så får vi se imorgon." hästarna fick alltså gå när de var halta, så länge inte ungarna klagade. :crazy:

När jag bytte från det stället hamnade jagi ett travstall som ägdes av en familj. Min handledare (mamman) åkte alltid hem och åt lunch, så brukade hon berätta saker jag skulle göra medan hon var borta. Så säger hon en dag "Om du hör pappa gapa och skrika behöver du inte bli rädd, han ska sko en häst som aldrig blivit skodd förut." och mycket riktigt stod han och gapade och klappade till hästen så fort den gjorde något dumt. Dessutom tvivlar jag på att han var utbildad hovslagare, hovarna såg fördjävliga ut.

Sen är det väl klassikern 'spöa hästen så hårt du kan när den stannar på ett hinder/du flyger av eller liknande' det är liksom inte hästens fel att du inte var tillräckligt tydlig.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

KL

Det som slår mig är att jag undrar varför ni inte anmäler dessa missförhållanden som många skriver om här utan hellre sitter på Buke och skriver om det? :confused:


I mitt fall var det en rätt hotfull person som jag ändå hade mycket obehag av i flera år trots att jag försökte undvika denne. Vi flyttade tom från kommunen. ( Inte bara pga denna person med det var en bidragande orsak). Och nåt år senare så flyttar den här personen till "vår" nya kommun.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

KL

De "senaste" värsta jag sett var när jag skulle med en bekant och fota under hens hoppträning, en hel del andra ekipage där åxå och bla några ridskoleponnier.
I början av lektionen så tar tränaren, som fö är rätt känd här uppe, väldigt många elever har hen.
En longerpisk och jagar och träffar en rsponny flertalet ggr samtidigt som hen ropar "föölj med, följ meeeed"

Jag fick plocka upp hakan från backen!

Hur i heeela friden kan nååågon vilja tränad för en sån tränare? :confused:
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Det sjukaste jag varit med om ar en person i min hemby som hade flyttat dit före sin familj som bodde kvar utomlands. Tydligen så ville hans dotter ha en häst tills dess de flyttade dit så han köpte en gammal travare som vad ryktet sa var mer vild än tam....och bättre blev den inte i hans händer. I brist på stall inhyste han hästen i källaren under huset, en källare utan fönster. Ibland släptes hästen ut i en liten hage på tomten byggd med eltråd och flyttbara vita plaststolpar. Den rymde hela tiden och då jagade han ikapp häststackaren med fyrhjuling. Tillslut fick han inte ha kvar hästen och har för mig att den slaktades. En mycket sorglig historia! :cry:
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Under min barndom red jag på ridskola under en del år. På denna ridskolan uppmanades barnen att piska hästarna mellan öronen istället för på rumpan, för då sparkar de ju inte bakut...

Det fanns ett par tre ponnyer med bedrövlinga hovar. Bakhovarna var som långa spadar och dessa ponnyer gick 1-timmes lektioner 2-3 ggr per dag 7 dagar i veckan.

Man tog ingen vidare hänsyn till att ryttarens storlek skulle matcha hästen. Jag var alltid lång som barn och jag tror jag var 13-14 när jag red där sista terminen, då var jag ca 175 cm lång och tvingades rida små russ av B-ponnystorlek... Mina skänklar var nere vid knäna på hästarna, bokstavligen, trots hopplängd på lädren. Bad ofta om större hästar men fick bara rida storhäst ibland, de stora hästarna skulle ju de vuxna i gruppen rida.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Vad jag vet så har all forskning entydligt visat på att ocd finns ffa på tyngre raser.

Har aldrig hört att det skulle finnas på fullblod i större grad. Ge gärna källa på det. Ingen av de fullblod jag haft ca 20st har haft en enda lite lös benbit däremot har en hel del av halvbloden haft det

Även jag har ägt, ridit, förmedlat och sålt en hel del fbl, samt jobbat på Täby. Ett enda fbl har jag stött på med en lös benbit. Den var 183 cm i mkh, och jag sålde den ändå för en sexsiffrig summa till en dressyrryttare.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 925
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 129
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 844
Senast: Bonica
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 926
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp