För att psykiatrin har inte gjort upp med sitt ursprung ännu, även om det rör sig.
Kognitionsvetenskap har tagit fart rätt nyligt, och det finns fortfarande många rapporter som kommer ut där det är uppenbart att forskarna jobbar efter modeller som inte har vetenskaplig förankring. Men det är ju ett supersvårt fält att skaffa vetenskaplig förankring i såklart. Det blir kvantfysik innan man kunde mäta kvarkar.
Dvs, hur fungerar det "i våra huvuden"? Vi kan spåra det fysiska som händer, men hur ska vi konceptualisera det icke-fysiska? Vad är skillnaden mellan hormonsläpp och upplevd emotion? När man "trasslat till det" i sina tankegångar, vad är det som trasslat och vad är det vi reder ut? Är det ett fysiskt spår i hjärnan eller enbart ett abstrakt, ickefysiskt spår? Hur många olika sätt kan man tänka på? Vad är en tanke ens för något? Vars kommer en "intrusiv tanke" från, och vad är den egentliga skillnaden mellan den och en "bestämd tanke från en själv"? Hur uppstår egentligen DID? Än så länge så hamnar man just i olika filosofiska system, eller ännu värre, religösa.
Vet inte om jag förklarar mig bra här, får se om du förstår vad jag är ute efter
.
Eller så har du kanske en länk om just bra moderna förklaringsmodeller och systematiseringar för den icke-fysiska, upplevda delen som är helt frikopplat från kulturella uppfattningar, och då blir jag glad, läser gärna, och ändrar mig gärna om det resonerar
.