Jamtland

Trådstartare
Jag har haft andningslarm på alla mina tre barn, inte för att de har symtom på andningsuppehåll utan för att jag tyckte det kändes säkrast så. De båda äldre barnen var drygt ett år båda två när jag slutade använda larm, yngsta dottern blir två i maj och hon har fortfarande larm på nätterna. Jag klarar liksom inte av att "från och med i natt ska hon sova utan"- tanken. För tänk om. En bekants dotter dog av PSD vid två och ett halvt års ålder, fruktansvärt tragiskt och en av orsakerna till att jag nu inte klarar av att sluta.

Men visst är det ovanligt att det sker vid så hög ålder? Jag har ingen/dålig kontakt med den bekanta så jag har inte kunnat fråga om dottern hade andningsuppehåll eller andra problem tidigare (och det är ju liksom inte riktigt ett "trevligt" samtalsämne. Någon som vet mer om detta fruktansvärda?

www.spädbarnsfonden.se finns jättebra information om statistik, riskfaktorer och annat. Att en tvååring dör i SDS måste verkligen vara extremt ovanligt, jag visste inte ens att det existerade, diagnosen heter ju till och med plötslig spädbarnsdöd.

Edit: såg nu på sidan jag refererade till att definitionen är "plötslig död under spädbarnsåret..." Så man borde inte kunna sätta den diagnosen på en tvååring.

Följer man alla råden så är risken liten att man drabbas (finns mycket större risk för andra hemska saker) rök inte, låt barnet sova på rygg, amma och avstå från alkohol om ni samsover är väl det viktigaste.

Är man så stor så kallas det väl vanligen inte för plötslig spädbarnsdöd utan plötslig oförklarlig död just för att PSD förknippas med spädbarnsåret. Absolut fruktansvärt oavsett förstås. Jag förstår dig, har varit och är själv lika orolig och det blev ju inte direkt bättre den natten som madrasslarmet gick och barn nr 2, då 11 månader, var helt slapp när jag slet upp honom...han kom igång först efter "ruskande"... Jag vet inte vad som hände den natten, kanske hade han bara hamnat lite dåligt på plattorna i kombination med att han sov djupt.... men efter den incidenten har jag blivit ännu petigare med larmet och han fick sova kvar på sitt tills han slutade sova i spjälsäng i somras vid drygt 2 års ålder... Lillasyster 3 mån har både larm i spjälsängen och ett i blöjan som jag knäpper på när hon ligger hos mig. För mig har larm varit en självklarhet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 490
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 065
Senast: fejko
·
Småbarn Jag och sambon har diskuterat fram och tillbaka hur vi ska göra när det kommer till att skaffa valp. Vi har på hyfsat kort tid (drygt 1...
Svar
17
· Visningar
4 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka