Przewalski eller fjording?!

E

Ecalyptuz_

jag tycker przewalski och fjordhäst är emellanåt väldigt lika, men en stor skillnad är väl att przewalskin inte kan få någon pannlugg? för jag håller på med ett arbete om hästar och jag tog bilder på två hästar tillsammans i skånes djurpark , det stod att det var en przewalski på skylten men den andra hästen som gick i samma hage ser nästan ut som przewalskin men ändå inte.. den har lugg :P så det borde väl vara två olika?? kanske lite onödig fråga men men :angel:
jag försökte få in bilden här men vet inte hur man gör :o

Sv: Przewalski eller fjording?!

umm.. det finns ju ganska många fler saker som skiljer dom åt än pannlugg.
prova googla

bortsett från färgen lär det mesta skilja prewalzkin från fjordhästen exteriört och även mentalt.

prewalzkin är det mest otämjbara hästdjur som finns bortsett från zebran. de är otroligt olika hästen både genetiskt och mentalt.

Hästen har 64 kromosomer
åsnan har 62
zebran beroende på art har mellan 32 och 44
Prewalskin har 66 kromosomer.

det lär säga dig ngnting. jämför med människan som har 46 kromosomer och en människa med downs syndrom har 47 kromosomer. Skillnaden i EN kromosom illustrerar rätt väl hur stor differens det blir, om du ser tillbaks till skillnaden mellan häst och prewalski.

Senast ändrad:

Om man bortser från genetisk uppsättning och temperament så är ju exteriören väldigt olik prezwalskin...

Vet inte om någon kan missta denna häst för en preswalski tex.

som sagt, hur skulle den genetiska uppsättningen vara ens lika? bortsett från att den är ett hovdjur, typ :)

samma med temperamentet : )

Här har du massa information om Przewalskhästen!
http://www.treemail.nl/takh/

Hoppas det hjälper dig en del. :)
Lite frågor du kanske inte hittar på hemsidan, som jag ställde när jag själv studerade rasen:

1) Do they have more then 3 gates?

2) I did read that a Przewalski has 66 chromosomes while a "regular" horse has 64. And that a offspring between a Przewalski and a regulare horse get 65 chromosomes.
If this offspring is breeded with a regulare horse, their offspring will get 64, but how many chromosomes will the offspring get if an horse 50% Przewalski 50 % regulare horse is breeded with an Przewalski?

3) Since the Przewalski has 2 more chromosomes, does this mean that they are not an regulare horsebreed? And are to the horses as the zebras for example. A close relative?
Or is the Przewalski counted as an horsebreed?

Deras svar:

1. Yes they do. They sometimes show the ‘tölt’

2. First generation hybrids between Przewalski horses are always identifiable by their chromosome number of 65. After back crossing a hybrid with a pure Przewalski the chance of having 65 chromosomes is 0.5. In the next generations this chance is reduced to 0.25, 0.125, 0.0625, etc.

3. The Przewalski horses are not a “man-bred-species”, but instead a genuine wildlife species, like the zebras are. The Przewalski horses are the only living remnants of the multitudes of wild horses that in prae-historic times roamed the vast plains or steppe, which stretched from France and Spain into Central Asia as far as the Sea of Japan. The rise of civilisation (city-building, agricultural activities etc) caused a diminishing of the wild horses’s living space: In the end the only safe haven were some barren patches of desert unfit for man to live. Through the above and excessive hunting the unique Przewalski horses diappeared from the wild. The last sighting of Przewalski horses in the wild was in the Gobi desert in 1968.

Nu när jag har kollat runt en del ser jag också hur stor skillnaden mellan hästarna är, det var mest det att det var väldigt svårt för mig att se skillnaden på just DEN bilden jag tog eftersom de i min mening såg väldigt lika ut där :P men det är ju klar om man söker på fjording på google och sedan på przewalskin så är det ju en stor skillnad

så egentligen skulle jag haft den bilden jag tog så kanske ni hade förstått mig lite mer ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 619
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 238
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 847
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden