Sv: Provridning?
Heej! Jag skulle behöva tips inför provridning, då jag är sk*t nervös!!!
Det vore också jättesnällt om ni berättade något om era provridningar, både när det gått bra och dåligt, så jag inte känner mig som världens mest misslyckade om det går dåligt
Men... usch... verkligen hemsk känsla, och antagligen kommer jag göra tusen fel, vara osäker och fumlig, som jag blir när jag är nervös, och som ägaren kommer att ogilla.
Jag är ju inte så i vanliga fall, men när jag blir nervös låser sig allt....
Lugn!
jag har jobbat i försäljningsstall och har alltså varit med vid massor av provridningar.
det går bra för det mesta, även om spekulanten är nervös. och det är dom för det mesta, även om de är jätteduktiga, de ska ju köpa en häst, och det är ju en stor grej för nästan alla!
tänk igenom redan innan, vad vill du ha ut av provridningen?
vill du se hästen visad innan?
de vill de flesta och det är bra att få se den under ryttare innan du sitter upp själv, du kan se hur den rör sig och få en uppfattning av hur den är att rida.
om du tittar på hopphäst så är det väldigt bra att se den hoppad på den höjd du vill se den, så behöver inte du hoppa maxat för att se vad den "går för".
var inte rädd att be ryttaren visa de moment du vill se.
(och ja, det är självklart att ägaren/ryttaren rider hästen bättre än vad du kommer att göra första gången, h*n har ju ridit den innan-till skillnad från dig, och det är ju just det som är grejen. du ser hur den jobbar när den rids av nån som kan den. det kommer ju du kunna sen när du lärt känna den).
ta tid på dig när du provrider. du ska inte visa upp dig och din ridning, du ska prova en häst!
be ägaren tipsa och hjälpa dig, det är ju h*n som kan hästen bäst.
om ägaren avskyr hur du rider hästen och det går dåligt- då är du nog inte speciellt nöjd du heller, så du vill nog ändå inte ha hästen.
får du hjärnsläpp av nervositet, skriv en liten komihåglista med saker du undrar över och behöver fråga om.
akta dig för förhastade beslut. säg inte "jag tar den!" utan låt det sjunka in och hör av dig senare även om det känns helrätt.
hoppas det går bra för dig!
och kom ihåg att säljaren är rätt nervös h*n oxå!
(har just sålt en häst...så jag vet!)