Provridning?

M

Meee3

Heej! Jag skulle behöva tips inför provridning, då jag är sk*t nervös!!!
Det vore också jättesnällt om ni berättade något om era provridningar, både när det gått bra och dåligt, så jag inte känner mig som världens mest misslyckade om det går dåligt :eek:
Men... usch... verkligen hemsk känsla, och antagligen kommer jag göra tusen fel, vara osäker och fumlig, som jag blir när jag är nervös, och som ägaren kommer att ogilla.
Jag är ju inte så i vanliga fall, men när jag blir nervös låser sig allt.... :o

Sv: Provridning?

Det kommer säkert att gå bra!
Jag har tyvärr inte provridit någon gång. Köpte så att säga "grisen i säcken":D
Vad är det för häst som du ska provrida?

Halvblod :)

Men det kommer inte gå bra, jag har aldrig sådan tur, utan blir stressad och vill ha det hela överstökat. Antagligen kommer jag att provrida många hästar innan jag blir tillräckligt lugn för att göra ett bra intryck :(

Men det somär jobbigt är att jag tror att jag skulle kunna vara en duktig medryttare/skötare. Det är bara det första som är jobbigt...:(

Jag var rätt nervös på min första provridning, men det släppte efter några gånger...
Man får tänka att man faktiskt är där för att prova hästen och inte för att visa hur bra man rider.
jag hade inga större missöden, och var omtyckt av de flest säljare :d
En häst trivdes jag inte alls med dock, kände det så fort jag travat lite så jag red kanske 5 minuter och sen sa jag "njaa jag tror inte det här är något för mig..."
Tror inte säljaren tog illa upp för hon erbjöd mig sen en häst som inte var till salu ens :D

men andas, ta det lugnt, vad är det värsta som kan hända liksom?

Det "värsta" jag var med om var nog när jag var och skulle provrida en valack på en försäljningsfirma. När jag väl var där tyckte de att jag skulle provrida en valack till och det gjorde jag, två snälla halvblodsvalacker men ingen av dem var något för mig.
Då sa säljaren "Ja men du är ju gasnka duktig, du kanske kan provrida xxx".

jag bara jahaaa och var lite tveksam. In kom ett sto med nerverna typ 3 meter utanför kroppen, tramapde runt konstant och kunde inte skritta utan att piaffera typ, reste sig hela tidne och hade sig.
Jag brukar ha jättesvårt att säga nej men här tänkte jag att jag måste vara rädd om livet så jag sa "Hmm nja jag tror jag vill ha en lite mer stabil häst" :p

Annars har det gått bra! Det var en häst jag inte kom överens med ridmässigt, jag hittade inte rätt knappar så hon blev väldigt stark. Dock fanns ögonblick där det kändes superfint så jag tror vi hade blivit ett fint team med lite träning. Men annars så var det inga problem med något, varken hästar eller ägare :)
Jag provred kanske 10-12 hästar innan jag hittade min nuvarande, och nu såhär i efterhand tror jag jag hade trivts med flera av de jag sa nej till då. Fast när jag provred den jag köpte sa det verkligen klick, de andra hade varit trevliga men det här var liksom MIN häst :love:
och jag har inte ångrat mig hittils ;)

hmm.. har inte provridit sådär jätte mkt själv men kan berätta onm tjejen som köpte min förra häst..

Hästen var en holländsk häst, 170+ i mankhöjd. Lång i kroppen, grov och stark på alla sätt och vis. Tävlad 1,10 tränade 1,40 (banor) Gick bra i dressyren, men man var totalt genomsvettig efter 10 min ridpass då han var otroligt tungriden. Annonserade ut honom som hopphäst och att jag sålde honom för att han var för stor för mig. Trodde att det skulle vara en sån häst som en kille eller större tjej med tävlingintresse skulle kunna köpa.

När hon ringde lät hon äldre, uppskattade runt 25 årsåldern. Hon sa inte nått direkt om sig själv mer än att hennes dåvarande häst var halt.
När hon kom till stallet och hoppade ut ur bilen visade det sig att hon var 16 år, runt 155 cm hög och nästan lika bred...

Jag hoppade upp på hästen visade honom och hoppade avslutande en bana på 1,30. Sen skulle hon hoppa upp. Tyvärr såg jag inte att hon hade sporrar på sig för då hade jag stoppat det på en gång. Men såg det inte. Hon skänklade hästen framåt och han svarade med att bli skitsur och galopperade sedan 4 varv runt i paddocken (60x80) medan jag stod i mitten och skrek åt henne att hon skulle lägga en volt för att hon inte skulle kunna sticka så med henne. Hon tappade sen balalnsen och råkade kicka till hnoom med ena sporren. Han bockade och hon for som en lite docka av hästen. Hennes pappa stod i mitten och såg inte minsta berörd ut av att hans dotter just blivit avkastad av en häst på 170 cm.. jag sprang fram och hon sa att hon var ok och ville upp igen. Jag sa då vänligt men bestämt till henne att ta av sig sporrarna, och att man brukar kolla med ägaren först om hästen är ok med att man har dom..

Hon hoppade upp red runt ungefär 10 min. hoppade ett kryss, trillade av igen. När de sedan skulle åka hem sa hon att hon skulle höra av sig imorgon om hon ville ha honom. Ok, hon lär inte vilja ha honom tänkte jag.
Samma kväll ringde hon och sa att hon ville ha honom.
Är du säker frågade jag.
Vadå? frågade hon.
Det såg inte riktigt ut som om du klarade av honom.. svarade jag
Då lämnade hon över luren till sin pappa och jag fick sen världens utskällning.. Jag kunde rida så bra för att jag hade haft fina hästar att lära mig på och det ville han nu ge sin dotter... (jag har ridit travare, fjordkorsn. och liknande..)
Jag gick med på det då jag var tvungen att ha pengarna till den häst jag själv köpt, och de fick köpa min på vilkoret att inte ringa till mig och kräva tillbaka köpet när hon åkt av tillräkligt många gånger..
När de väl kom prutade dom ner honom 2 000 kr och jag sa då att dom inte fick med sadeln. ok sa dom. Sen när vi lastat och dom skulle åka undrade dom om dom fick köpa sadeln. Och det fick dom. För 5000 kr..

Hon red honom 2 månader. sen dess har han stått. Hon tar hand om honom väl och så men kan ju inte kännas jättekul att betalt 48 000 för en häst man själv inte kan rida...

När jag ringt på annonsen har jag försökt ta reda på så mycket som möjligt om hästen. (Hade en lapp med frågor så jag inte skulle glömma det jag ansåg vara viktigt). Sedan hör man lite på den man pratar med hur mycket den personen kan. Då kan man avgöra om man tror att hästen är något lämpligt att åka och kolla på.
När jag sedan kommit till provridningen har jag talat om att jag är nervös. Har gjort iordning hästen själv, (borstat, sadlat osv), för då får man ett hum om hur hästen är och hästen får en uppfattning om mig också.

Hej!

Prvridning är inte så farligt, men visst blir man nervös. Försök bortse från att någon annan tittar, ta det lugnt, börja i skritt och känn ilte på hästen. Det kommer säkert gå jättebra, bara du inte har inställningen att det kommer gå dåligt..

Jag har bara råkat ut för trevliga hästar och ägare när jag provridit, men kände direkt när hästen var helt rätt..

När jag och sambo var och provade min förra häst skule även han sitta lite (så jag kunde se att pålle skötte sej med nybörjare med). Han hade bara suttit på en häst en gång innan och när han skulle sitta upp tog han jättesats och studsade snabbt upp och landade på fötterna på andra sidan hästen... Både häst och sambo såg väldigt förvirrade ut..(och jag skrattade så jag grät..)..

/ Lavinia, som fasar för den dagen hon måste provrida hästar igen..

Det vore också jättesnällt om ni berättade något om era provridningar, både när det gått bra och dåligt, så jag inte känner mig som världens mest misslyckade om det går dåligt :eek:
Men... usch... verkligen hemsk känsla, och antagligen kommer jag göra tusen fel, vara osäker och fumlig, som jag blir när jag är nervös, och som ägaren kommer att ogilla.

Har inte läst igenom det de andra skrivit till punkt o pricka, men vad jag gjorde när jag började åka o provrida var att jag ofta bad ägaren instruera mig, om inte denne redan erbjudit det från början.

Då kändes det mer som en vanlig träning, nervositeten släppte och man fick en ärlig chans att känna på hästen genom att från början göra rätt! Tycker det är toppenbra när ägarna erbjuder sig att göra det.

De flesta som säljer sin häst är måna om att hitta rätt person, och jag tror att om de känner att du är trevlig så kommer de vara minst lika trevliga och hjälpsamma tillbaka. Var ärlig! Man behöver inte vara proffsryttare när man provrider. Alla är ju nervösa.

Lycka till!

Hade jag inte sålt honom där hade min nuvarande häst blivit såld till en annan. Och visst är det tråkigt att han inte rids, men för min del är det viktigare att hon tar hand om honom väl än att han rids av henne. Och av att döma hur hennes andra häst såg ut visste jag att hon tog bra hand om sina hästar.

kan berätta om en mindre lyckad och en MYCKET lyckad :love:

den mindre lyckade var när jag red min fd. medryttar ponny (en 18 årig arab hingst.) han var pigg och stark och vid varje hörn på "paddocken" ökade han.. Hur eller hur så tänkte jag *innan galoppen* att detta kan gå, han är ju välutbildad och jag kan lära mig massor.. Sedan i galoppen gick det sjukt fort och det tog två varv att få stopp på han.. Han testade ju mkig så klart så jag tackade ja. Red han mot min vilja i 5 månader....

en lyckad var nu senast när jag provred Jolanda :love: och det gick sp jäkla bra att jag får hem henne 1:a maj :love::love: hon var värkligen perfekt, mycket GO i, utvecklingsbar men rutinerad gammal surkärring :D stoig (japp jag gillar ston men stoigt beteénde..) men förts och främst trevlig att ha och göra med trots stoighet, jag älskar ston. provred och ägaren hade sagt att hon var väldigt pigg osv osv. (det lät hemskt :D men jag gillade henne sedan jag skruttade henne första gången för nån vecka sedan) sedan förra söndagen provred jag på riktigt :love: galoppen var himels :love:

Lugn!

jag har jobbat i försäljningsstall och har alltså varit med vid massor av provridningar.
det går bra för det mesta, även om spekulanten är nervös. och det är dom för det mesta, även om de är jätteduktiga, de ska ju köpa en häst, och det är ju en stor grej för nästan alla!

tänk igenom redan innan, vad vill du ha ut av provridningen?
vill du se hästen visad innan?
de vill de flesta och det är bra att få se den under ryttare innan du sitter upp själv, du kan se hur den rör sig och få en uppfattning av hur den är att rida.
om du tittar på hopphäst så är det väldigt bra att se den hoppad på den höjd du vill se den, så behöver inte du hoppa maxat för att se vad den "går för".
var inte rädd att be ryttaren visa de moment du vill se.
(och ja, det är självklart att ägaren/ryttaren rider hästen bättre än vad du kommer att göra första gången, h*n har ju ridit den innan-till skillnad från dig, och det är ju just det som är grejen. du ser hur den jobbar när den rids av nån som kan den. det kommer ju du kunna sen när du lärt känna den).

ta tid på dig när du provrider. du ska inte visa upp dig och din ridning, du ska prova en häst!
be ägaren tipsa och hjälpa dig, det är ju h*n som kan hästen bäst.
om ägaren avskyr hur du rider hästen och det går dåligt- då är du nog inte speciellt nöjd du heller, så du vill nog ändå inte ha hästen.

får du hjärnsläpp av nervositet, skriv en liten komihåglista med saker du undrar över och behöver fråga om.

akta dig för förhastade beslut. säg inte "jag tar den!" utan låt det sjunka in och hör av dig senare även om det känns helrätt.

hoppas det går bra för dig!
och kom ihåg att säljaren är rätt nervös h*n oxå!
(har just sålt en häst...så jag vet!)

När jag åkte på provridning för min första alldeles egna häst så var jag också ganska nervös. Men jag tänkte att om, mot all förmodan, allt skulle gå fel så kan jag säga nejtack och sedan åka därifrån och aldrig behöva träffa människan mer. Och om det gick bra så skulle det ju inte vara några problem alls.

Det började med att hon red hästen på en äng ett tag så jag fick se vad han kunde. Hon hoppade också några språng med honom.
Sen var det min tur och jag skrittade runt lite och hon hjälpte mig lite med hur jag skulle få honom att gå i rätt form och så. Vilket jag inte lyckades alls med.^^ Sen travade jag och galopperade lite och slutligen tog jag några språng jag med. Det gick väl ganska bra, med tanke på att det var bland dom första gångerna jag hoppade stor häst!
Sen red vi på en grusväg och på hemvägen försökte jag fatta galopp och han stack med mig eftersom jag bara var van vid halvsega ponnier. Efter några hundra meter lyckades jag styra upp honom mot ett träd så att han saktade av. Ägaren kom ifatt mig och sa att jag kunde få hoppa av och att vi kunde byta häst. Visst var jag omskakad, men lycklig! Vilken trevlig utmaning. Så vi skrittade hemmåt och nästa dag ringde jag och sa att jag köper honom. Min älskade häst.^^

Nu kände jag att detta blev mer en historia än något tips. Men jag tror att det är viktigt att först och främst fundera på om du vill spendera några timmar varje dag på den hästryggen och minst lika viktigt, om du vill pyssla om, rykta och ta in och ut den hästen varje dag i några år frammåt. Och köra mycket på magkänsla vid första mötet osv. Finns väl antagligen massor av mer saker att tänka på men jag kan inte koma på fler stora saker nu. Lycka till!

allså, ägarna tror inte att de ska komma världens bästa ryttare, utan ofta att dom ska vara jättedåliga, för att inte hoppas för mycket, de gör att dom i stort sett alltid tycker att den som provrider är jätteduktig, för att den rider så pass över deras förväntningar ;)

kan ju berätta ifrån köpar öga med då jag sålde en nsv åt min stallägare, jag hade hand om provridningarna osså var jag första kontakt person.

Hade ringt en tjej, hon lät vettig osv. hon bodde inte så långt ifrån stallet så man kunde åka och hälsa på (Öland - Nybro.)
Hon kom, och jag var SJUUUKT nervös hur fan skulle jag göra var enda tanken i mitt huvud :o men ialf. hon fick borsta och mysa lite och det blev kärlek så hon kom tillbaka (han var förkyöd under 2 av 3 möten så hon borstade bara.) ja, även fast jag var asnervös och inte visste hur man skulle göra osv. så var det kärlek mellan dem. Hon provred och han stack med henne och hon bara satt med ett enda stort flin på läpparna :D *jag var asnervös att F*N nu tar hon han inte :angel: * men det gjorde hon och han gnäggar och har sig nu hemma hos henne när han kommer och han har blivit western häst :D

Underbara Tubbe

Berätta för hästägaren att du är nervös! Är inget konstigt med det, och om ägaren vet om det kan du ju kanske provrida flera ggr så att du får en chans att lugna ner dig.

Intala dig själv att det kommer att gå bra... så gör det det! :)

ja har både provridit och sett andra provrida min häst.

när ja provred min fuxa, sprang vi mest bara runt runt och sen fick ägaren rida lite. ja bestämmde mig dirr, hon ska ja ha.

provred en häst för inte så länge sen som stod uppbunden i spolspillta när ja kom och var färdig borstad, en hästskötare gjorde iordning hästen, hade helst gjort de själv. menmen. red en stund i ridhuset och han kändes så otroligt bra! :love: sen så red en vän till mig också och hon blev också begaistrad. jag var super nervös verkligen. fick ta hand om den efteråt och den var trevlig!

när ja har haft folk ute så var de en som va otroligt hemsk. Hon ryckte och slet i min stackars ponny så ja klarade inte av att titta. för han krökte ju inte på nacken.. han gick baklänges istället för framlänges.
till slut sa ja att de fick sluta rida o ine nog med de, de ville köpa honom :eek:

jag kan berätta om en lite mindre bra provridning.

Jag är och provrider en travare, har precis satt första foten i stigbygeln och är halvvägs uppe. Ägaren står och pratar med min pappa, och rätt som det är så galopperar hästen iväg, jag lyckas iallafall sätta mig i sadeln och stannar upp honom, varpå ägaren kommer springandes och säger; Nej men gud förlåt det tänkte jag inte på, jag stod här och pratade med din pappa, och nämnde galopp, du förstår han är väldigt rösttränad Filur. och det var han ju.

Jag fick rida på hackamore, detta hade jag aldrig gjort tidigare, och jag nästintill låg raklång för att få stopp på honom, vilket absolut inte är bra när man rider på hackamore, men de hade inget vanligt tränsbett.

När jag ridit klart, utbrister hon: Gud så underbart du rider, du måste ta honom. shit tänkte jag, jag såg ju ut som en nybörjare!

Kul det här med provridningar. Vi åkte till Småland för att provrida två olika hästar i ungefär samma ålder.

Häst 1 hade jag provridit en gång tidigare och det kändes mycket unghäst över honom fastän han var 6 år, men det stämde super ändå och säljaren var nöjd och min tränare hade sett en video på provridningen och tyckte - KÖP. Provhoppade honom den andra gången och det kändes riktigt bra.

Vi åkte vidare till häst 2 i allafall, för att min kompis (som jag äger häst ihop med) ville prova ytterligare ett alternativ som hon fastnat för på bilderna i en annons. Vi blev sena så det hann mörkna ute innan vi kom fram. Hästen är då sadlad och klar och vi går ut i en bäckmörk paddock. Jag trodde i min enfald att nu tänder de en belysning, men nej det fanns inte :crazy: Där satt jag uppe på en vilt främmande häst i mörkret och skulle provrida. Vet inte om jag eller hästen var mest spänd. I allafall gick han vare sig fram för skänkeln eller ville gå ner till kortsidan längst bort. Likadant med min kompis då hon satt upp. Vilket var fullt förståeligt med helt nya ryttare ute i en kolsvart paddock. Och vi som hade tänkt att filma :D

Jag kan tillägga att häst 1, är den som nu står i vårt stall :love:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Relationer En person i min närhet fyller år snart, och en annan person i min närhet har föreslagit att vi ger bort en träningsmaskin i...
2
Svar
22
· Visningar
1 809
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar