Provridning?

Sv: Provridning?

När jag köpte häst bävade även jag inför provridningen, tyckte det skulle vara pinsamt att bli bedömd och liknande, dock släppte det efter ett tag ( den första hästen red vi ut i skogen , den andra vilket var den jag köpte red vi också ut i skogen med, eller ja, bråkade ute i skogen kanske är närmare sanningen :angel: och den tredje red jag på en rusplan då han bara stack i skogen ...:crazy: )

Nu letar jag medryttare till min häst, och jag tittar inte efter vem som rider bäst, utan vem han trivs bäst med och hanterar honom på det sätt som jag skulle göra i dom situationer som kan uppstrå ( eller så lika som möjligt )

Lycka till ! :)

Ett tips är att inte ta så hårt på det som många redan sagt. Som ägare tittar man (eller iaf jag) inte så mycket på om den som provrider är duktig och kan en massa svåra grejer utan på hur du rider hästen och hur du hanterar den från marken. Jag har sålt 3 hästar och det jag vill se är en ryttare som känner på hästen, går försiktigt fram och tar ett steg i taget. Kollar av vad hästen är van vid och hur den vill ha det men givetvis också provar sånt som dom vill kunna göra med den.
På stona har det inte varit så svårt då de är så snälla men hingsten var jag noga med att se så att ryttaren kunde vara bestämd och säga ifrån på skarpen men på rätt sätt, utan att bli våldsam med tex. spö eller röst.
När det gällde valacken var det viktigaste för mig att se en ryttare som var lugn och sansad och som accepterade att man var tvungen att göra vissa saker på ett lite udda sätt. Sen om ryttaren hade perfekt sits och kunde göra piruetter eller om h*n satt som en hösäck och knappt kunde rida snett igenom det gjorde det samma.

Så det gör inget om du inte kan rida dressyr på GP nivå eller hoppa en 160 bana;)

Kul att det gick bra :D

För övrigt har jag bara ridit på ridskola och vart medryttare. Har aldrig sett det som provridning dock, kom på nu att det kanske var det :idea::rofl: men det gick bra iaf, fast nervös var man väl... men mamma var ju med ;) Och kompisen på andra.

MEN det jag tänkte säga med det här inlägger var i alla fall att jag har läst alla inlägg i tråden och jag blir så sjukt exalterade tills den dagen då jag ska köpa häst (snälla låt den dagen komma snart), och får provrida hästar. Jag menar, jag gör knappt något annat än att titta på hästar till salu. :D

Förövrigt kan jag tillägga att jag ridit en dag i veckan (på riskola) och haft medryttarhäst två gånger (ena gången var det är 31-årig fjording som man bara red ut på och andra en häst som precis satts igång efter en hälta... så inte direkt jätteroliga hästar, men man tar det man hittar. Tilläggas kan att jag bor på en ö med några islänningar som har snobbigaste ägarna och ingen chans att bli medryttare på nån av dem.)

Förlåt för onödigt och långt inlägg, men jag tror jag skrev av mig eller nåt :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Relationer En person i min närhet fyller år snart, och en annan person i min närhet har föreslagit att vi ger bort en träningsmaskin i...
2
Svar
22
· Visningar
1 809
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar