Provridning?

Sv: Provridning?

Kul att det verkar ha gått bra för flesta :)
Är så nervös nu, om jag inte skriver på ett tag är det för att jag inte fick medryttarhästen och skäms :o

Är det någon som det inte har gått bra för?
Vore bara skönt att höra varför och vad man INTE ska göra :eek:

Jag har precis köpt en häst efter att ha provridit 25 stycken, av dessa ramlade jag av två. Man kan väl knappast verka mer klantig som ryttare än så...
Och utöver de gånger jag ramlade av så har jag ibland aldrig lyckats få hästen i galopp, ibland inte lyckats få den sluta galoppera när jag ville och i princip alla andra misstag man kan tänka sig, inklusive såna exotiska som att hästen inte ville sluta gå i passage fast jag absolut inte ville fortsätta utan bara trava...
Kort sagt så har jag nog verkat helt värdelös som ryttare och ändå är det ingen säljare som beordrat mig av hästen innan jag själv känt mig "färdig"...

De allra flesta säljare jag träffat är seriösa och inser att man är nervös när man provrider och därmed inte presterar sitt bästa och verkar dessutom vara minst lika måna att man kan ta väl hand om hästen som att man kan rida den prefekt.

När jag skulle sälja min förra in häst lånade jag ut den till tjejen som var intresserad av att köpa för att gå kurs för min tränare, som hon skulle fortsätta rida för. Hon var så nervös att rida lektion på honom när jag tittade på att jag trodde hon nästan skulle börja gråta. Men jag tyckte att hon hon verkade vettig och konsekvent som ryttare så hon fick provrida några fler gånger innan hon köpte hästen (då var bara min tränare med och inte jag). De verkar fungera jättebra ihop nu och tävlar för första gången idag (jag tittar inte på :angel:).

Så jag tror inte du behöver vara nervös, och om du ändå är det kommer folk att ha förståelse.

Jag ha provridit.. hm.. Kanske 4 gånger. Första gången var på en shettis och det gick inte alls bra. Ponnyn stack och ville absolut inte galoppera. Jag kan säga att jag absolut inte ville rida den.
Sen provred jag en arabkorsning, det gick itne så bra heller men jag fick prova på två mer gånger. Jag kände att jag inte passade med den hästen så jag ville inte bli medryttare på den.
Sen provred jag några mer hästar, men jag passade inte med dom. Men nu har jag hittat den hästen jag vill vara medryttare på! :) Det har tagit några år av slit och kämp för att hitta den jag tycker att jag passar på (och kommer överens med ägaren) men nu så har det "lönats", om man säger så. Jag trivs verkligen, även ifall den första och andra provridningen inte gick super;)

Förlåt för lång "historia" men det var både bra och dåliga provridningar, som du ville veta.:p Även ifall du kanske ska provrida för ett köp, så är det ju ungefär samma sak som med att provrida medryttarhäst. Så försök bara ta det lugnt och fråga ägaren alla möjliga frågor så du är väl förberedd. Min sista provridning var inte alls nervös, jag kände nog att jag har gjort det här många gånger redan, och det inte är något farligt.:D
Hoppas att det går bra för dig nu! :)

Senast ändrad:

Provred idag, söndag, och jag tror att det gick bra :D
Ska iaf dit igen!!!! :banana:

Du behöver ju inte vara nervös, det är ju köparens marknad;)

Ne förstår hur du känner, men det är ju faktiskt du som bestämmer, rid bara med känsla.

Första gången jag provred en häst så kunde hästen nästan ingenting (hon sa att den var inriden men det var den då inte), och ägaren hade ridit in hon själv när hon var ca 12-13 år, och hon var 14 när jag provred hon. hon var allmänt kaxig mot mig och en gång när jag hade glömt att dra åt sadelgjorden en andra gång, så skulle jag göra det utanför stallet, då står hon några meter bort och säger: "jaha, klarar du det här nu då?" med en spydig röst. och hon sa att hon ville ha en mer erfaren ryttare, då sa jag att jag ville ha en mer erfaren häst och så for jag hem ;)

Hej

Jag har inte läst igenom riktigt hela tråden men jag vill rekommendera att du ber att få hästen visad för dig innan du sitter upp. Jag har alltid, alltid gjort det när jag ska provrida. I somras när jag var och kollade på en mycket välriden häst så gjorde jag dock inte det eftersom tjejen som sålde inte var klädd för ridning. Hästen stegra följt av det värsta bocksprång jag vart med om och jag landade på mitt huvud och axel. Jag har fortf. ont...

Jag kommer aldrig mer sitta upp på en provridning utan att ägaren har ridit först!

Mitt tips är att bara ta det lugnt, se det som en möjlighet för dig att testa hästen, inte en möjlighet för dig att visa vad du kan. Be gärna hästägaren ge dig tips och råd, så brukar det släppa efter en stund. :)

Jag har själv provridit en hel del, då jag varit medryttare i många år. Det viktigaste för mig har då varit att kolla så att det funkar med hästen, men även med ägaren. Dvs, en ägare som erbjuder sig att ge tips och råd, samt är trevlig och har en sund "hästsyn" är en bra ägare, i mina ögon. :P

Tänk noga igenom innan du provrider vad det är du vill ha ut av det hela. Vad är det för häst du söker? Vad vill du kunna göra med hästen? Fundera noga igenom vad det är du letar efter, så kommer du veta relativt snabbt om hästen i fråga är något för dig. :)

Lycka till!

När man provrider ska man be ägaren/ryttaren visa vad hästen kan. Är det är dressyrhäst (vilket jag antar att det är) Be att de visar skänkelvikning, öppna , sluta, ökningar , byten etc. Är det en hopphäst hoppa kombination rak linje , böjdlinje . Prova allt möjligt. Rida ut en sväng och se hur hästen reagerar på olika saker. Var med i stallet , ta in i hagen etc. Det är snarare den som ska sälja hästen som borde vara nervös inte du. Håll fast vid dina krav!:p
dt går säkert bra ,perfekt ska det nästan inte vara första gången, man måste ju kunna utvecklas tillsammans.

har provridit två medryttarhästar.

Det första var en ponny som var stark och jag var en 13-åring som ridit på ridskola i 1,5 år. Vi travade runt på ridbanan och jag kommer fortfarande ihåg hur ansträngande jag tyckte det var att hålla mig kvar i galoppen. Ägaren hade troligtvis inte så höga förväntningar med tanke på att hon visste om min bakgrund och den hästen fick jag trots starten fyra underbara år med. :love::love:

Senast jag provred kunde jag lite mer än tidigare första gången. Ägaren red först och visade lite, sen hoppade jag upp och försökte koncentrera mig på sitsen och att ha en stilla hand. Lätt att handen börjar leka sitt eget liv när man är nervös.
Red i skritt, trav och galopp och brydde mig inte om att testa något mer avancerat än så. Bara "känna" lite på hästen.

HUr har det gått för dig?

Det gick bra :bump:
Är nu medryttare *stolt* men tycker att det är svårt såhär i början med nytt stall, nya grejer, ni vet... Så jag hoppas att det kommer att gå bra med allt. Hoppas!!! Jättefin häst iaf :love:

Det konstiga är att när jag letade medryttarhäst så fick jag aldrig passande svar på mina utsatta annonser (fick svar när jag svarade). Men nu har jag plötsligt fått flera mejl om hästar som låter urfina och finns på rätt plats. Lite konstigt, eftersom mina annonser ligger långt bak, inte borttagna, men inte på de första sidorna heller... Jaja, nu är det ju försent... Jag hoppas att det ska gå bra med den här hästen som är härlig, tror bara att jag måste lära mig hur det går till med medryttarhästar, jag är ju van vid ridskolor!
Långt svar, men kul att du frågade :cool:

När jag var och provred den första foderhästen jag skulle kolla på så gick det inte så bra. Först sa ägaren att den stod på ett ställe men vi skulle visst fortsätta 40 min till efter det stället :smirk:. När vi väl kom dit efter att ha åkt fel pga . dålig vägbeskrivning. så har hästen inga muskler alls, hon hade sagt att han hade varit sjuk när han stod hos fodervärd, men usch vad den såg ut. När jag hade pratat med henne dagen innan sa hon att hon skulle fixa en sadel, men det hade hon inte, så det blev barbacka och så rågade hon om jag ville rida i träns eller repgrimma :smirk:. Då hade jag aldrig ridit i repgrimma, vill inte börja göra det på en häst man aldrig setat på innan, så jag tog tränset.
Blev sedan uppslängd på ryggen och skänklade lite (normal hårt) och då låg jag på backen ;). Då sa hon -oj, jag glömde visst säga han är inte så van vid skänklar. Man bara jahapp, kul att du säger det nu, sedan satt hon upp men han slängde av henne 2 gg oxå, och antagligen hade han ont i ryggen, för när hon satt på han ställde han sig först jätte bredbent och slängde sig sedan bakåt och ramlade omkull :crazy:

Hade man vetat att hästen var sådär hade man ju inte åkt och provridit den + att det var nästan dubbelt så långt bort som hon sa att det var från början...

När jag var och provred den första foderhästen jag skulle kolla på så gick det inte så bra. Först sa ägaren att den stod på ett ställe men vi skulle visst fortsätta 40 min till efter det stället :smirk:. När vi väl kom dit efter att ha åkt fel pga . dålig vägbeskrivning. så har hästen inga muskler alls, hon hade sagt att han hade varit sjuk när han stod hos fodervärd, men usch vad den såg ut. När jag hade pratat med henne dagen innan sa hon att hon skulle fixa en sadel, men det hade hon inte, så det blev barbacka och så rågade hon om jag ville rida i träns eller repgrimma :smirk:. Då hade jag aldrig ridit i repgrimma, vill inte börja göra det på en häst man aldrig setat på innan, så jag tog tränset.
Blev sedan uppslängd på ryggen och skänklade lite (normal hårt) och då låg jag på backen ;). Då sa hon -oj, jag glömde visst säga han är inte så van vid skänklar. Man bara jahapp, kul att du säger det nu, sedan satt hon upp men han slängde av henne 2 gg oxå, och antagligen hade han ont i ryggen, för när hon satt på han ställde han sig först jätte bredbent och slängde sig sedan bakåt och ramlade omkull :crazy:

Hade man vetat att hästen var sådär hade man ju inte åkt och provridit den + att det var nästan dubbelt så långt bort som hon sa att det var från början...

Det låter ju bra... INTE :cool:

När jag skulle köpa min första häst, drog en ponny iväg med mig, för att sedan tvärstanna så att jag föll ned i den 50 cm djupa leran.

Vi köpte inte den hästen.

Senast ändrad av en moderator:

På min första provridning stod hästen i ett travstall, precis avställd från travet och var ganska hyfsat mkt riden.
Gjorde i ordning honom och pratade mkt med skötaren och red sedan ut fastän det var storm (!) och red runt i en travpaddock. Det gick väldigt bra med tanke på omständigheterna, en fin häst men lite liten så jag kollade vidare.

Häst nr två var en bamse (ca173) och såg jättefin ut på de bilder jag hade fått. När jag kom dit blev jag minst sagt chockad. Hästen hade inget hull eller muskler alls och ena hoven var sned.
Jag fick inte borsta honom utan bara på med sadel och träns..
Jag fick rida på en äng och efter ca 10 min så slängde han av mig på studs och jag kände att jag nog allt skulle ha en mindre häst :smirk:

Tredje hästen var ett sto. En fin ridhäst men inte riden på ett tag sa de- pga föl. Kom dit och stoet är vl ganska fin, men med typisk fölmärr-kropp och hon var ca 10cm större än vad de sa till mig.
Jag fick inte göra i ordning henne alls själv utan det gjorde ägarna :P
Väl uppe på ryggen blev hon helknasig. Trippade, rullade med ögonen, studsade och höll på. Det mest avancerade vi gjorde var att skritta för annars hade hon exploderat ochjag tror knappast att hon hade blivit riden särkillt mkt. Inte intressant.

Den fjärde hästen jag kollade på var jättefin, När vi kom så stod ägaren ute med hästen färdigsadlad och klar för ridning. Känns ju lite konstigt men det visade sig att de inte hade så mkt tid på sig.
Först red ägaren. Sen jag- först med sadel och träns, sedan barbacka och till sist med bara repgrimma. Sedan testade jag lite Nh med honom och gav lite massage och kände igenom hästen och pratade med ägaren. Kanske en häst jag köper. Ska provrida igen snart.

Och så ska jag kolla på en till imorgon :)

Den fjärde hästen jag kollade på var jättefin, När vi kom så stod ägaren ute med hästen färdigsadlad och klar för ridning. Känns ju lite konstigt men det visade sig att de inte hade så mkt tid på sig.
Först red ägaren. Sen jag- först med sadel och träns, sedan barbacka och till sist med bara repgrimma. Sedan testade jag lite Nh med honom och gav lite massage och kände igenom hästen och pratade med ägaren. Kanske en häst jag köper. Ska provrida igen snart.

Och så ska jag kolla på en till imorgon :)

Hoppas allt går bra! :bump:

hmm.. har inte provridit sådär jätte mkt själv men kan berätta onm tjejen som köpte min förra häst..

Hästen var en holländsk häst, 170+ i mankhöjd. Lång i kroppen, grov och stark på alla sätt och vis. Tävlad 1,10 tränade 1,40 (banor) Gick bra i dressyren, men man var totalt genomsvettig efter 10 min ridpass då han var otroligt tungriden. Annonserade ut honom som hopphäst och att jag sålde honom för att han var för stor för mig. Trodde att det skulle vara en sån häst som en kille eller större tjej med tävlingintresse skulle kunna köpa.

När hon ringde lät hon äldre, uppskattade runt 25 årsåldern. Hon sa inte nått direkt om sig själv mer än att hennes dåvarande häst var halt.
När hon kom till stallet och hoppade ut ur bilen visade det sig att hon var 16 år, runt 155 cm hög och nästan lika bred...

Jag hoppade upp på hästen visade honom och hoppade avslutande en bana på 1,30. Sen skulle hon hoppa upp. Tyvärr såg jag inte att hon hade sporrar på sig för då hade jag stoppat det på en gång. Men såg det inte. Hon skänklade hästen framåt och han svarade med att bli skitsur och galopperade sedan 4 varv runt i paddocken (60x80) medan jag stod i mitten och skrek åt henne att hon skulle lägga en volt för att hon inte skulle kunna sticka så med henne. Hon tappade sen balalnsen och råkade kicka till hnoom med ena sporren. Han bockade och hon for som en lite docka av hästen. Hennes pappa stod i mitten och såg inte minsta berörd ut av att hans dotter just blivit avkastad av en häst på 170 cm.. jag sprang fram och hon sa att hon var ok och ville upp igen. Jag sa då vänligt men bestämt till henne att ta av sig sporrarna, och att man brukar kolla med ägaren först om hästen är ok med att man har dom..

Hon hoppade upp red runt ungefär 10 min. hoppade ett kryss, trillade av igen. När de sedan skulle åka hem sa hon att hon skulle höra av sig imorgon om hon ville ha honom. Ok, hon lär inte vilja ha honom tänkte jag.
Samma kväll ringde hon och sa att hon ville ha honom.
Är du säker frågade jag.
Vadå? frågade hon.
Det såg inte riktigt ut som om du klarade av honom.. svarade jag
Då lämnade hon över luren till sin pappa och jag fick sen världens utskällning.. Jag kunde rida så bra för att jag hade haft fina hästar att lära mig på och det ville han nu ge sin dotter... (jag har ridit travare, fjordkorsn. och liknande..)
Jag gick med på det då jag var tvungen att ha pengarna till den häst jag själv köpt, och de fick köpa min på vilkoret att inte ringa till mig och kräva tillbaka köpet när hon åkt av tillräkligt många gånger..
När de väl kom prutade dom ner honom 2 000 kr och jag sa då att dom inte fick med sadeln. ok sa dom. Sen när vi lastat och dom skulle åka undrade dom om dom fick köpa sadeln. Och det fick dom. För 5000 kr..

Hon red honom 2 månader. sen dess har han stått. Hon tar hand om honom väl och så men kan ju inte kännas jättekul att betalt 48 000 för en häst man själv inte kan rida...

Jag förstår inte hur du kunde sälja hästen till den familjen? Dessutom... 48 000 kr för en häst som går en 130 bana på träning?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Relationer En person i min närhet fyller år snart, och en annan person i min närhet har föreslagit att vi ger bort en träningsmaskin i...
2
Svar
22
· Visningar
1 809
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar