Provridning, vart drar ni gränsen för hur mycket som får provas?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig provridit i skogen fast det varit ganska viktigt för mig. Jag har litat på ägarens ord och dom har aldrig sagt att jag inte skulle få testa att rida ut. Så det har känts tryggt nog för mig och jag kanske har haft tur med mina hästar..
Men är uteritter det jag huvudsakligen skulle syssla med - självklart viktigt att testa hästen i skogen. Annars kan man få en massa merjobb man inte räknat med alls.
 
Jag köpte en kallblodstravare jag ville känna mig trygg på i skogen, så det är vad jag gjorde när jag provred, red ut.

Som lite harig skulle jag definitivt rida ut om det är mitt syfte med köpet.
 
När jag har provridit, förutsatt att jag klickat med hästen första gången, har jag ridit två-tre gånger. Oftast en eller två gånger på ridbana och en gång ut. Då har ägaren antingen gått med till fots, eller lånat en häst av någon annan och ridit med. Om man inte står i samma stall vet man ju inte riktigt ridvägarna, så det ser jag som rätt lämpligt. Då följer ju hästägaren med, och ser att det inte går överstyr. Oftast har turordningen varit paddock - ute - paddock. För mig, som inte har tillgång till paddock, är det ett krav att hästen ska gå att rida ut på, men samtidigt vill jag träna och tävla, så jag vill definitivt testa den även på ridbana. Jag är ingen hoppmänniska, därav har jag aldrig provhoppat, men är man intresserad av en hopphäst är det väl rätt givet att testa även det?

Som hästägare hade jag också föredragit att personen hade provat hästen under sansade former ordentligt. Hade jag vetat att hästen är en pest att lasta, och köparen vill se problemet in action, så varsågod. Däremot kan jag väl kanske höja lite på ögonbrynen till varför man ska testa om säljaren säger att hästen är lättlastad, och man får ett bra intryck av säljare/häst för övrigt.
 
Svaret på frågan är väl beroende på vilken typ av häst det är som säljas och vilken typ av ryttare som provrider. Säljer man en tävlingshäst till en erfaren ryttare så är chansen ganska stor att ryttaren är intresserad av ridbarhet och ridkänsla och att hen sannolikt anser det vara ganska ointressant hur den beter sig vid uteritt - inte för att den inte kommer ridas ut, utan för att den erfarne ryttaren sannolikt reder ut det oavsett hur dem beter sig. Samma med lastning...
Säljer man en skogsmullehäst till en osäker ryttare så lär man ju visa hästen efter de behov som finns.
 
Vad mycket jag hade missat :D Angående kontrakt osv så tänker jag ju inte på en häst i <50000 kr klassen utan snarare hästar av stort värde, tex 200000 kr. Hade ni fortfarande satt upp vem som helst, hur som helst?

Nu menar jag såklart inte om man har en person som varit och provridit ett antal gånger i ridhuset och där det känns bra, som tex vill prova rida ut. Utan mer tvetydiga ryttare som man tex märker inte riktigt klarar av hästen, men som går in med ambitionen att tillsammans med tränare lära sig av hästen. Hade ni fortfarande låtit dem rida ut medan hästen var i er ägo?

Detta är, som jag skrivit, inte baserat utifrån mig själv, så huruvida folk skulle vilja köpa häst av mig eller inte är inte relevant i mina frågor. Detta är saker jag undrat över när jag hör folk som inte direkt kan rida som ska ut och provrida världens värsting till dressyrhäst. Har hört att det förekommer en del sådant, och står du med en häst för flera hundra tusen är det kanske inte lika lätt att bara sätta upp alla som säger att de är intresserade.
 
Jag kan lova dig, att hade jag kommit för att prova en häst och säljaren kräver att jag skriver på ett kontrakt innan hade det hamnat som ett exempel i den tråden. Och inte som ett gott sådant...
Är det verkligen bara jag som inte hade tyckt det var konstigt att jag skrev på någon form av riskkontrakt (förmånligt för både mig och säljaren såklart) att om jag på något vis skulle orsaka att hästen skadar sig via min ridning (nu snackar vi skador pga min oaktsamhet) så är det jag som får stå för dessa skador? :angel: Förutsatt att det är en häst av högt värde eller liknande, annars hade det ju bara varit konstigt.
 
Vad mycket jag hade missat :D Angående kontrakt osv så tänker jag ju inte på en häst i <50000 kr klassen utan snarare hästar av stort värde, tex 200000 kr. Hade ni fortfarande satt upp vem som helst, hur som helst?

Nu menar jag såklart inte om man har en person som varit och provridit ett antal gånger i ridhuset och där det känns bra, som tex vill prova rida ut. Utan mer tvetydiga ryttare som man tex märker inte riktigt klarar av hästen, men som går in med ambitionen att tillsammans med tränare lära sig av hästen. Hade ni fortfarande låtit dem rida ut medan hästen var i er ägo?

Detta är, som jag skrivit, inte baserat utifrån mig själv, så huruvida folk skulle vilja köpa häst av mig eller inte är inte relevant i mina frågor. Detta är saker jag undrat över när jag hör folk som inte direkt kan rida som ska ut och provrida världens värsting till dressyrhäst. Har hört att det förekommer en del sådant, och står du med en häst för flera hundra tusen är det kanske inte lika lätt att bara sätta upp alla som säger att de är intresserade.

Kan jag tänka mig att sälja hästen till spekulanten så ja. Kan jag inte tänka mig att sälja hästen till spekulanten så nej.
 
Vad mycket jag hade missat :D Angående kontrakt osv så tänker jag ju inte på en häst i <50000 kr klassen utan snarare hästar av stort värde, tex 200000 kr. Hade ni fortfarande satt upp vem som helst, hur som helst?

Nu menar jag såklart inte om man har en person som varit och provridit ett antal gånger i ridhuset och där det känns bra, som tex vill prova rida ut. Utan mer tvetydiga ryttare som man tex märker inte riktigt klarar av hästen, men som går in med ambitionen att tillsammans med tränare lära sig av hästen. Hade ni fortfarande låtit dem rida ut medan hästen var i er ägo?

Detta är, som jag skrivit, inte baserat utifrån mig själv, så huruvida folk skulle vilja köpa häst av mig eller inte är inte relevant i mina frågor. Detta är saker jag undrat över när jag hör folk som inte direkt kan rida som ska ut och provrida världens värsting till dressyrhäst. Har hört att det förekommer en del sådant, och står du med en häst för flera hundra tusen är det kanske inte lika lätt att bara sätta upp alla som säger att de är intresserade.

Om ryttaren inte klarar av hästen så avbryter jag provridningen. Det är mitt ansvar som hästägare.
 
Är det verkligen bara jag som inte hade tyckt det var konstigt att jag skrev på någon form av riskkontrakt (förmånligt för både mig och säljaren såklart) att om jag på något vis skulle orsaka att hästen skadar sig via min ridning (nu snackar vi skador pga min oaktsamhet) så är det jag som får stå för dessa skador? :angel: Förutsatt att det är en häst av högt värde eller liknande, annars hade det ju bara varit konstigt.

Jag tycker att det vore jättekonstigt.
 
Även om ryttaren vill lära sig och tänker gå långsamt fram?

Som jag ser det så vill personen rida ut på hästen på provridningen vill hen göra det hemma efter köp. Om jag inte litar på häst eller ryttare nog för att släppa iväg dem ute, så bör jag inte sälja hästen dit. Risken är enorm den endera kommer i retur på nåt vis (leta fel tills man hittar nåt eller vad som helst) eller snabbt sälja vidare. Oavsett kommer hästen få betala priset för när ryttaren inte klarar av den.

Så. Kan jag tänka mig sälja hästen till spekulanten kan jag tänka mig låta hen rida ut den. Annars säljer jag inte till den personen.
 
Är det verkligen bara jag som inte hade tyckt det var konstigt att jag skrev på någon form av riskkontrakt (förmånligt för både mig och säljaren såklart) att om jag på något vis skulle orsaka att hästen skadar sig via min ridning (nu snackar vi skador pga min oaktsamhet) så är det jag som får stå för dessa skador? :angel: Förutsatt att det är en häst av högt värde eller liknande, annars hade det ju bara varit konstigt.
Jag tror flertalet skulle avstå från att rida alternativ om du presterar de sent skriver under bara för att de åkt ut ändå. Det lär påverka chansen att sälja mycket negativt.

Jag hade undrat om du var ute efter att lura mig. Vill man sälja en häst så får man vara beredd att ta risken att folk faktiskt rider den och det samma gäller den som provrider, den får ta risken att råka illa ut när denne testar okända hästar.
 
Detta är saker jag undrat över när jag hör folk som inte direkt kan rida som ska ut och provrida världens värsting till dressyrhäst. Har hört att det förekommer en del sådant, och står du med en häst för flera hundra tusen är det kanske inte lika lätt att bara sätta upp alla som säger att de är intresserade.
Om jag skulle sälja en häst så skulle jag stämma av med eventull köpare först för att det ska bli så bra som möjligt. Om jag har en häst för som du säger flera hundra tusen så tänker jag mig inte att en nybörjare köper den hästen. Är det en nybörjare lär jag väl märka det antingen på telefon när vi pratar och personen verkar okunnig. Eller om personen börjar rida på bana eller ridhus och man känner att det här inte fungerar alls så skulle jag stoppa.
 
Jag förstår verkligen inte varför man skulle Ilja ha någon form av egen-hop-i-kokat avtal med alla dess juridiska fallgropar - skadeståndslagen gäller om en potentiell köpare skulle vara helt omdömeslös eller illvillig.

Handlar det inte om att folk 1) har dålig kännedom om svensk lagstiftning och hur den fungerar? 2) sett för mycket amerikansk tv där folk stämmer andra till höger och vänster. Och att det därför lever någon tro att man kan bli stämd som säljare, om köparen åker av hästen.
 
Vad mycket jag hade missat :D Angående kontrakt osv så tänker jag ju inte på en häst i <50000 kr klassen utan snarare hästar av stort värde, tex 200000 kr. Hade ni fortfarande satt upp vem som helst, hur som helst?

Nu menar jag såklart inte om man har en person som varit och provridit ett antal gånger i ridhuset och där det känns bra, som tex vill prova rida ut. Utan mer tvetydiga ryttare som man tex märker inte riktigt klarar av hästen, men som går in med ambitionen att tillsammans med tränare lära sig av hästen. Hade ni fortfarande låtit dem rida ut medan hästen var i er ägo?

Detta är, som jag skrivit, inte baserat utifrån mig själv, så huruvida folk skulle vilja köpa häst av mig eller inte är inte relevant i mina frågor. Detta är saker jag undrat över när jag hör folk som inte direkt kan rida som ska ut och provrida världens värsting till dressyrhäst. Har hört att det förekommer en del sådant, och står du med en häst för flera hundra tusen är det kanske inte lika lätt att bara sätta upp alla som säger att de är intresserade.

Har du varit med vid försäljning av dyrare hästar någon gång?
(Nu är 200kkr lite lågt i sammanhanget dyra hästar)
En köpare ringer inte bara på en annons på hästnet och får boka en provridning bara sådär som det kan vara med hästar under 100kkr.
Alltså, när det gäller dyra hästar så vet säljaren troligtvis redan vem köparen är. För en häst med ett pris på minst 500kkr så är gruppen med tänkbara köpare såvitt jag sett inte särskilt stor. Om ryttaren är duktigt, så känner man redan till hen från tävlingsbanan. Om ryttaren/köparen inte är duktig men ändå köper häst för 500kkr+ så är hen tillräckligt rik för att vara lätt att ta reda på vem hen är etc. Troligtvis har hen dessutom hjälp av någon duktig ryttare/förmedlare.
Skulle det vara så att en säljare bokar en provridning av en dyr häst och köparen visar sig vara för grön för att klara av den, ja då får köparen kliva av och ta ställning till om den vill köpa eller inte utan att själv provrida. Det är inte mer med det. En skadad häst innebär en jäkla massa krångel och problem oavsett vem som tar på sig det ekonomiska ansvaret, så man chansar inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 027
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 880
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 165
Senast: MML
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 111
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp