Provridning, vart drar ni gränsen för hur mycket som får provas?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det är fortfarande vanligt att köra till ridhus.

+1 på den.

Jag har provridit mer än en häst där man kört till ridhus. Ibland mötts vid ridhuset och ibland i ägarens stall. Hade ett himla pyssel få till en provridning en gång just för att man behövde få till ledig tid i ridhuset samtidigt.

Skulle jag sälja skulle jag behöva höra samma sak, särskilt den här årstiden. Går ju inte provrida vettigt annars, skritta på stenhårda frusna vägar i snöglopp och halv storm säljer jag knappast någon häst på
 
Som sagt jag skulle bli väldigt förvånad om någon ville rida ut när man säljer en tävlingshäst, är oftast inte det som är den stora frågan. Jag skulle inte orka rida ut med 20 olika spekulanter.
Har aldrig ställts inför frågan så vet inte hur jag hade reagerat:)

Varför skulle du bli förvånad om någon vill rida ut på en tävlingshäst? De flesta tävlingshästar rids ju ut regelbundet, för konditionsträning, hållbarhet och omväxling om inte annat, så det är väl inget konstigt att testa det?

Jag är lite förvånad över att det är så många som inte vill släppa ut en spekulant själv. Jag skulle inte köpa en häst jag inte visste var trevlig att rida ut på själv. Så jag skulle absolut vilja testa det. Om ägaren tycker hästen är för riskabel ute för att släppas iväg själv, så är det inte hästen för mig.

Jag tänker att man vill checka av om det går att göra det man vill göra med hästen. I mitt fall hoppa, dressyra, rida ut, och tävla. Tävlandet kan man ju gå på resultatlistan, men resten skulle jag vilja kolla, och se lite hur ängslig den är. En häst som är väldigt ängslig kommer ju behöva väldigt mycket mer tid och man kanske aldrig kommer kunna göra lika mycket med den.
 
Gör man verkligen det ofta? Kör till ridhus alltså? Idag har ju var och varannan gård ridhus hemma. Och om hästen inte går att lasta och säljaren säger att nu är hästen min = mitt problem att få på hästen på bilen. Nä, jag skulle nog gärna vilja se. Vet många tävlingshästar och blivande sådana som inte är helt lättlastade och ännu fler som är mindre trevliga ute i skogen.

Kan bara svara för mig själv och vid visningar kör jag oftast till ridhus och då ser ju spekulanten att hästen går att lasta, mkt smidigt:) Sedan så tycker jag även att det är rätt vanligt när man själv har provridit att man tex möts vid ett ridhus. Vill någon provrida två gånger så är det ju ganska bra att prova tex på hemmaplan och bortaplan så man ser hur hästen är i andra miljöer med. Tycker det är jättevanligt att spekulanter vill prova hästen även på bortaplan, speciellt när det gäller yngre hästar.
 
Varför skulle du bli förvånad om någon vill rida ut på en tävlingshäst? De flesta tävlingshästar rids ju ut regelbundet, för konditionsträning, hållbarhet och omväxling om inte annat, så det är väl inget konstigt att testa det?

Jag är lite förvånad över att det är så många som inte vill släppa ut en spekulant själv. Jag skulle inte köpa en häst jag inte visste var trevlig att rida ut på själv. Så jag skulle absolut vilja testa det. Om ägaren tycker hästen är för riskabel ute för att släppas iväg själv, så är det inte hästen för mig.

Jag tänker att man vill checka av om det går att göra det man vill göra med hästen. I mitt fall hoppa, dressyra, rida ut, och tävla. Tävlandet kan man ju gå på resultatlistan, men resten skulle jag vilja kolla, och se lite hur ängslig den är. En häst som är väldigt ängslig kommer ju behöva väldigt mycket mer tid och man kanske aldrig kommer kunna göra lika mycket med den.

Ja alltså jag har aldrig varit med om att någon har sagt att de vill provrida hästen ute i skogen så därför hade jag blivit förvånad, inte av någon annan anledning. Det är mest fokus på att hästen är ridbar och kan hoppa.
 
Varför skulle du bli förvånad om någon vill rida ut på en tävlingshäst? De flesta tävlingshästar rids ju ut regelbundet, för konditionsträning, hållbarhet och omväxling om inte annat, så det är väl inget konstigt att testa det?

Jag är lite förvånad över att det är så många som inte vill släppa ut en spekulant själv. Jag skulle inte köpa en häst jag inte visste var trevlig att rida ut på själv. Så jag skulle absolut vilja testa det. Om ägaren tycker hästen är för riskabel ute för att släppas iväg själv, så är det inte hästen för mig.

Jag tänker att man vill checka av om det går att göra det man vill göra med hästen. I mitt fall hoppa, dressyra, rida ut, och tävla. Tävlandet kan man ju gå på resultatlistan, men resten skulle jag vilja kolla, och se lite hur ängslig den är. En häst som är väldigt ängslig kommer ju behöva väldigt mycket mer tid och man kanske aldrig kommer kunna göra lika mycket med den.
Den enda häst jag sålt ville köparen testa själv först av personliga skäl och fick rida en sväng först vilket hon fick. Med en annan häst hade jag kanske velat se ridkunskaperna först men har jag påstått att hon är oproblematisk ute för i stort sett vem som helst så måste ju köparen få testa det.
 
Ja alltså jag har aldrig varit med om att någon har sagt att de vill provrida hästen ute i skogen så därför hade jag blivit förvånad, inte av någon annan anledning. Det är mest fokus på att hästen är ridbar och kan hoppa.

De flesta hästar kan ju skritta i skogen, det jag skulle vilja testa är att den går fram utan problem (inte växer fast, blir hysteriskt rädd etc) och går att få stopp på så att man törs galoppera. Inte i skogen då, utan på ridvägar. Att den klarar vad engelsmännen kallar road work, helt enkelt. Jag har sett tillräckligt med hästägare som har problem med att rida ut sina hästar själv för att ha respekt för att det inte är en självklarhet att det ska gå.
 
Den enda häst jag sålt ville köparen testa själv först av personliga skäl och fick rida en sväng först vilket hon fick. Med en annan häst hade jag kanske velat se ridkunskaperna först men har jag påstått att hon är oproblematisk ute för i stort sett vem som helst så måste ju köparen få testa det.

Det är väl rimligt att man rider på ridbanan först, går det helt på tok där så skulle man såklart inte ge sig ut i terrängen.
 
Ja alltså jag har aldrig varit med om att någon har sagt att de vill provrida hästen ute i skogen så därför hade jag blivit förvånad, inte av någon annan anledning. Det är mest fokus på att hästen är ridbar och kan hoppa.
Beror nog helt på vad man köper hästen till. Vill man köpa häst till uteritt vill man ju prova hur den beter sig då, om den är ängslig etc
Man köper ju inte en hopphäst utan att prova om den kan hoppa eller bara går på ägarens ord.
 
Beror nog helt på vad man köper hästen till. Vill man köpa häst till uteritt vill man ju prova hur den beter sig då, om den är ängslig etc
Man köper ju inte en hopphäst utan att prova om den kan hoppa eller bara går på ägarens ord.

Och jag tänker nog att en hopphäst som inte går att rida ut, hur fixar man hållbarhet och konditionsträning på den? Det är ju svårt att ge en häst så mycket träning den behöver för att prestera som tävlingshäst utan att den går sönder om den bara går att rida på ridbanan, skulle jag säga. Det hjälper ju inte att den kan hoppa om kotorna är sönder eller om den inte har kondition.
 
Om jag provrider en häst vill jag först se hästen riden av ägaren en stund. Sedan vill jag få prova hästen själv i ridhus eller paddock. Om hästen då är trevlig så vill jag också få rida ut en sväng i lite makligt tempo för att checka att den funkar bra. Detta oavsett vad hästen ska vara till för.

Skulle jag sälja skulle jag göra på samma sätt.

Jag skulle aldrig i helvete någonsin skriva kontrakt vid en provridning.
 
Och jag tänker nog att en hopphäst som inte går att rida ut, hur fixar man hållbarhet och konditionsträning på den? Det är ju svårt att ge en häst så mycket träning den behöver för att prestera som tävlingshäst utan att den går sönder om den bara går att rida på ridbanan, skulle jag säga. Det hjälper ju inte att den kan hoppa om kotorna är sönder eller om den inte har kondition.
Det är sant, där har du en poäng.
Sen tycker jag uteritt är bra för då får man se hästen i annan miljö än bara stall och ridhus. Jag tycker att jag också får en helhetsbild om man ser hästen i olika typer av situationer.
 
Och jag tänker nog att en hopphäst som inte går att rida ut, hur fixar man hållbarhet och konditionsträning på den? Det är ju svårt att ge en häst så mycket träning den behöver för att prestera som tävlingshäst utan att den går sönder om den bara går att rida på ridbanan, skulle jag säga. Det hjälper ju inte att den kan hoppa om kotorna är sönder eller om den inte har kondition.

Det gör man inte. Ändå finns det massor av hästar som inte fixar uteritter. Just därför är det så viktigt att prova det man vill kunna göra.
 
Om och när jag ska köpa häst kommer jag söka en trygg, stabil skogsmulle. Visst kommer jag säkert vilja rida för tränare ibland men framförallt få en kompis i skogen. Skulle aldrig köpa en häst där jag inte får provrida i skogen utan bara tro på ägarens ord.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 027
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 880
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 165
Senast: MML
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 111
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp