Provred en ridtravare idag...

Sv: Provred en ridtravare idag...

Tycka non sorts uttbildning för blivenda Varmblods Äger skulla vara bra med tänke att dom trots allt är en Ban Racing Häst som har inte sett mycket utanför banen.

Folk förstå inte att dessa häster har 2 växel, tomgång och överdrive :D
och det kravs ett viss rid kundskap för att hantera ett sån machine och få växellåda att fungera utan att själva machinen explodera :devil:

Jag har aldrig kommit på en så lätt lärd häst, när den val förstå vad du vill då sitta den där.
Jag har markt att har dom förtöenda för den som sitta i sadeln kan dom klara av nästan vad som helst så länge det är inte över deras pysikal? kapasatit....typ hoppa med elit gänget, men man skaffa inte en Varmblod för just sånt höga mål ;)

IHALE:
Skogsmuller kan vara ett rätt så kravenda ridning, mer så an dom som mala-mala in i manägen.
Att klara av alla traffic och skogs hinder så att man komma hem "in 1 piece" eller utan att "back track" kan vara mer krävenda an en Grand Pix Hopp Tävling :laugh:

So Happy Trail :bump:
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Jag kanske missförstår, men menar du att du hoppar över hinder i trafiken och naturen som är uppåt 1,60 meter höga? Alltså typ vägbommar och cykelparkeringar? Det låter smått livsfarligt, tycker jag, även om man sitter på en häst som kan hoppa.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Alla hästar är individer, finns hästar oavsett ras som inte mår bra av att ridas lugnt och så dom som klarar det alldeles utmärkt.
Givetvis finns det individuella skillnader. Men att säga att travare är jättebra ridhästar är väldigt okunnigt. Då har man inte ridit riktiga ridhästar som är avlade för det ändamålet.

En ridhäst har en helt annan grundbalans och egen balansföring. Det är någonting en travare kommer att ha svårt för i samma form och samling och travaren kommer för det mesta att kännas betydligt vingligare än en häst avlad för ridning.

Visst fungerar travare jättebra till att rida på som hobbyhästar. De är trevliga och normalt sett väldigt väluppfostrade. Men några ridhästar är de ju inte!
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Givetvis finns det individuella skillnader. Men att säga att travare är jättebra ridhästar är väldigt okunnigt. Då har man inte ridit riktiga ridhästar som är avlade för det ändamålet.

En ridhäst har en helt annan grundbalans och egen balansföring. Det är någonting en travare kommer att ha svårt för i samma form och samling och travaren kommer för det mesta att kännas betydligt vingligare än en häst avlad för ridning.

Visst fungerar travare jättebra till att rida på som hobbyhästar. De är trevliga och normalt sett väldigt väluppfostrade. Men några ridhästar är de ju inte!

Det beror ju på vad man är ute efter. Det är vad jag antar att du menar. Och visst bygger travare ganska fort upp sin balans, kan jag nog tycka som också har erfarenhet av både "riktig ridhäst" och travare som ridhäst. Samling går trögare dock, kan jag hålla med om. Onekligen har TS andra förhoppningar om sin blivande medryttarhäst än att omskola en travare från start, och då är ju en travare (modell den ts provridit) inte riktigt lämplig i så fall.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Jag säger tvärtom, det finns en massa medryttar hästar i Gbg! Beroende på var du bor: Hisingen, Lindome, Centralt, Billdal, m.m skicka gärna PM så kanske jag kan förmedla

Tycker också det finns massor, sen beror de på om man vill rida centralt eller kan tänka sig att åka ett par mil utanför göteborg.

Men åter till tråden, vad stod i annonsen? Var den välriden eller bara "grundriden"? Min häst (fd travare) blir ungefär så när hon står mycket också, om du känner något och den skall vara välriden, så kanske du kan be ägaren att rida den ett par veckor så kanske du kan komma tillbaka och pröva igen?
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Givetvis finns det individuella skillnader. Men att säga att travare är jättebra ridhästar är väldigt okunnigt. Då har man inte ridit riktiga ridhästar som är avlade för det ändamålet.

En ridhäst har en helt annan grundbalans och egen balansföring. Det är någonting en travare kommer att ha svårt för i samma form och samling och travaren kommer för det mesta att kännas betydligt vingligare än en häst avlad för ridning.

Visst fungerar travare jättebra till att rida på som hobbyhästar. De är trevliga och normalt sett väldigt väluppfostrade. Men några ridhästar är de ju inte!

Klart dom inte är "riktiga" ridhästar när de är avlade för trav, speciellt den varmblodiga travaren. Kallblodstravaren är fortfarande avlad så pass kort tid för att mäta sig med den utprägling som varmblodstravaren har. Hurvida dom blir bra ridhästar eller ej beror ju också såklart om vem som sitter uppepå och utbildar den, oavsett ras/förutsättningar.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Tycka non sorts uttbildning för blivenda Varmblods Äger skulla vara bra med tänke att dom trots allt är en Ban Racing Häst som har inte sett mycket utanför banen.

Folk förstå inte att dessa häster har 2 växel, tomgång och överdrive :D
och det kravs ett viss rid kundskap för att hantera ett sån machine och få växellåda att fungera utan att själva machinen explodera :devil:

Jag har aldrig kommit på en så lätt lärd häst, när den val förstå vad du vill då sitta den där.
Jag har markt att har dom förtöenda för den som sitta i sadeln kan dom klara av nästan vad som helst så länge det är inte över deras pysikal? kapasatit....typ hoppa med elit gänget, men man skaffa inte en Varmblod för just sånt höga mål ;)

IHALE:
Skogsmuller kan vara ett rätt så kravenda ridning, mer så an dom som mala-mala in i manägen.
Att klara av alla traffic och skogs hinder så att man komma hem "in 1 piece" eller utan att "back track" kan vara mer krävenda an en Grand Pix Hopp Tävling :laugh:

So Happy Trail :bump:

Jag bara älskar ditt sätt att skriva och uttrycka dig, helt underbart! :D :love: Jag misstänker att du har lite jänkeblod i dig eller har levt overthere och blivit präglad av dom ;)
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Jag kanske missförstår, men menar du att du hoppar över hinder i trafiken och naturen som är uppåt 1,60 meter höga? Alltså typ vägbommar och cykelparkeringar? Det låter smått livsfarligt, tycker jag, även om man sitter på en häst som kan hoppa.

:rofl: :rofl: :rofl:
nej jag mena inte så, då vilket preststion det skulla bli :bump:
Jag mena traffic säker, att komma över stub och sten, vatten och bro, när älg och rådjur springa förbi eller en änke flyga upp främför hästens näsa....
or when an Arizona Rattle Snake buzzes under your horses belly :devil:
Now that is living :D
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Jag bara älskar ditt sätt att skriva och uttrycka dig, helt underbart! :D :love: Jag misstänker att du har lite jänkeblod i dig eller har levt overthere och blivit präglad av dom ;)

Grew up with the early Quarter, Quarter Crosses Appis, Thourobred Crosses and Mustanges.
Think Fjords and the Warmblods are two of the best horses in this country.
Not just trail but I work cows with em, they work great, and some of them Hot Bloods have got some legs on em, run down a wild steer in no time ;)
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Bull Sh-t!
Har skolet om fler Standardbreds, fantastic sadel häster. Häft EN hingst som var svårt att komma upp i gallop, men det gjörd inget som hans trav var så gudomliga finn.
Hästen potential hänger på den som sitter i sadeln.

Travhästar är faktiskt avlade för trav, att det sedan går att göra ridhästar av dem är en helt annan sak och vissa blir säkert fantastiska som ridhästar och vill man inte galoppera och är nöjd med en häst som bara travar så¨är det helt i sin ordning, men de flesta vill nog ha hästar som kan galoppera under ryttare.

Hästens potential hänger helt och hållet på hästens egenskaper, vad ryttaren lyckas locka fram beror på hästen och ryttarens potential och resultatet blir ett mer eller mindre lyckat ekipage.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Travhästar är faktiskt avlade för trav, att det sedan går att göra ridhästar av dem är en helt annan sak och vissa blir säkert fantastiska som ridhästar och vill man inte galoppera och är nöjd med en häst som bara travar så¨är det helt i sin ordning, men de flesta vill nog ha hästar som kan galoppera under ryttare.

Hästens potential hänger helt och hållet på hästens egenskaper, vad ryttaren lyckas locka fram beror på hästen och ryttarens potential och resultatet blir ett mer eller mindre lyckat ekipage.

Har inte träffat på en enda häst som inte kan galoppera under ryttare än oavsett ras :D sen hur bärigt den galopperar är ju en annan femma ;)
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Det har jag, flera styckna, men den absoluta lejonparten kan lära sig att göra det. Och med galoppera under ryttare så menar jag inte att rida på en km lång väg där man efter 500 m lyckas få hästen att ta någon slags galoppartad gångart utan att åtminstone ha kvalitet utan åtminstone 5-10 språng fattade från stillastående, skritt eller kort/medeltempo trav på en normalstor ridbana som känns igen som galopp.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Det har jag, flera styckna, men den absoluta lejonparten kan lära sig att göra det. Och med galoppera under ryttare så menar jag inte att rida på en km lång väg där man efter 500 m lyckas få hästen att ta någon slags galoppartad gångart utan att åtminstone ha kvalitet utan åtminstone 5-10 språng fattade från stillastående, skritt eller kort/medeltempo trav på en normalstor ridbana som känns igen som galopp.

Jag inbillar mig helt enfaldigt att alla hästar kan galoppers som du beskriver, problemet är väl att travaren ofta begåvas med en ryttare som knappt skulle kunna utföra momentet på en avlad ridhäst.

Nu rider ju jag ofta tävlingshästar (travare) och ingen av dem har några som helst problem att förstå och lära sig galoppskänkel och inte behövs det några 500m för det heller och då är jag snällt sagt en högst medioker ryttare och inte vinglar de heller, det brukar de göra de 2-3 första gångerna man rider dem, sen är det inget vingel alls.

Jag blir ganska häpen över att så många tror travare är heta och stressade, vingliga och inte kan galoppera?
Det är ju inte ens mina som tävlar och tränar trav?

Även travare är individer, jag rider en drös och de flesta av dem är hyffsat sköna att sitta på, har dock en super fin fransyska som är som en vanlig ridhäst och en ponny som är mer stötig och obekväm.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Hinner inte läsa hela tråden.

Men den bilden av heta, galna travare tror jag beror på att de trevliga, lugna inte märks så mycket. Men de där som tas direkt i tävlingskondition och sätts i lätt, lätt arbete hos okunnig ryttare som inte förmår få hästen att riktigt förstå vad som förväntas av den och ist stressar den/går i kamp märks betydligt mer.

Jag har själv jobbat på travet och framför allt då med att rida hästarna. De var inte värre än några andra unghästar skolade för sin uppgift. De äldre var väl som vilka äldre som helst.
Däremot är de ju inte utbildade, för det mesta, i ridning/dressyr. Så de svarar på ett annat sätt.
Idag jobbar jag som dressyrtränare och problemlösare.
Jag ser även inom halvblodsraserna hetare temperament. Men det blir ju så med sporthästar, lätta och högblodiga som är avlade för prestation av typen löp eller andra mer atletiskt krävande inriktningar där det krävs lätthet och fart.
Travhästarna är ju avlade för att prestera. Precis som en del andra raser. Får de inte den aktivering de kräver så protesterar de.
På halvbloden sägs det att de har nerv, är spökiga etc.. Medans travarna bara är dumma travare. Galet båda delarna.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Travhästar är faktiskt avlade för trav, att det sedan går att göra ridhästar av dem är en helt annan sak och vissa blir säkert fantastiska som ridhästar och vill man inte galoppera och är nöjd med en häst som bara travar så¨är det helt i sin ordning, men de flesta vill nog ha hästar som kan galoppera under ryttare.

Hästens potential hänger helt och hållet på hästens egenskaper, vad ryttaren lyckas locka fram beror på hästen och ryttarens potential och resultatet blir ett mer eller mindre lyckat ekipage.

http://www.youtube.com/watch?v=RGKyuZXH

Or go to: www.youtube.com
Standardbreds - the ultimate all around horses
or
Standardbred under saddle
 
Senast ändrad:
Sv: Provred en ridtravare idag...

Jag inbillar mig helt enfaldigt att alla hästar kan galoppers som du beskriver, problemet är väl att travaren ofta begåvas med en ryttare som knappt skulle kunna utföra momentet på en avlad ridhäst.
Jo ryttaren påverkar onekligen.

Nu rider ju jag ofta tävlingshästar (travare) och ingen av dem har några som helst problem att förstå och lära sig galoppskänkel och inte behövs det några 500m för det heller och då är jag snällt sagt en högst medioker ryttare och inte vinglar de heller, det brukar de göra de 2-3 första gångerna man rider dem, sen är det inget vingel alls.
Jag påpekade särskilt att de flesta kan lära sig. Problemet är att många inte klarar av att galoppera på en ridbana och säljs hästar som ridhästar så förväntar man sig att de kan det.


Jag blir ganska häpen över att så många tror travare är heta och stressade, vingliga och inte kan galoppera?
Det är ju inte ens mina som tävlar och tränar trav?
Det hänger nog samman med att man ofta ser travare som har just dessa problem

Även travare är individer, jag rider en drös och de flesta av dem är hyffsat sköna att sitta på, har dock en super fin fransyska som är som en vanlig ridhäst och en ponny som är mer stötig och obekväm.
Tränar du dem i dressyr och hoppning på en ridbana? TS försökte rida dressyr i tron att hästen var skolad till det och jag hävdar att det tar tid och skola om en travare så det funkar i alla gångarter på ridbanan. Givetvis finns det undantag
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Jag tycka problemet med gallop fättning är att folk har inte förstått Traven.
Sen barns ben har den gott på betet från tomgångs takt till överdrive extended trav, ingenting imellen.
En omskolning sker i motsätts från det normala:
överdrive-3-2-1 istället för 1-2-3-överdrive
Skrit och lätt trav på en löss tygel så att broms och styrning fungera som på en normal häst.
Att komma i gallop upptackt jag att det var att bara "slappa hästen" på ett bra lång sträck, ta i manen, kör ner hällen och mana på-mana på, vinglig bli det med benen i otackt men när dom förstå dom komma inte att få stryk och bromsen ligger inte på då rätta dom upp sig.
När han är val införstått att han Kan Galoppera kan man börja växla ner i gallop tackten igenom att bromsa lätt, glida han in i travet mana upp i gallop eller ner till skrit, blåsa utt och sen i gallop igen:
och det är just Här jag tror problemet ligger:
Ridkundskap och Nerver att släppa en 500-600kg häst på Överdrive med gasen i botten!
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Jag har inte emot sagt emot detta, bara konstaterat att många travare inte galopperar under ryttare i synnerhet på ridbanan utan måste lära sig det.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Det är just detta många gör fel med sina travare, dom vågar inte släppa handbromsen.
Travare måste lära sig att hitta sin egen balans och bära upp sig själva och inte lägga balansen i handen på ryttaren.
Ju mer du bromsar en het häst ju fortare och mer obalanserat blir det.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Vill inte avskräcka andra från att skaffa sig en Traver-Standardbred-Standis.
Avan om man bara lunka på kan dom vara a friend for life:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 403
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp