Provred en ridtravare idag...

Sv: Provred en ridtravare idag...

Men överlags väldigt hetsig. I padocken gick det inte att fatta kort/samlad gallopp eller trav, hon flängde väldigt mycket och det var verkligen jättesvårt att både rida lätt och hålla henne på spåret. Tog väldigt lång tid att samla henne i skritten och ibland stormade hon på trots att hon verkade svettig/utmattad.

Har hästen muskler och träning att kunna samla sig? Att få hästen att skritta långsamt är inte samma sak som att den samlar sig och att prova fatta samlad galopp på en outbildad ex-travare låter som att det är gjort för att misslyckas.

Om du mot förmodan fortsätter med den häst hästen skulle jag rekomendera att börja med att lära hästen grunderna först.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Uteslutsmetoden. Rätt stad, rätt beskrivning av hästen o sadeln o beteendet, uteturen o sen paddock,. Jag var där när du provtid =)
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Precis. Mina hästar som gick i hagen uppe vid paddocken. Två travare o en shettis... =)
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Precis. Mina hästar som gick i hagen uppe vid paddocken. Två travare o en shettis... =)

Kul! Vad liten världen är då! Tror endast jag hälsade på de hästar som stod nere vid stallet iofs, men kommer ju ihåg valpen iallafall, haha.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Men överlags väldigt hetsig. I padocken gick det inte att fatta kort/samlad gallopp eller trav, hon flängde väldigt mycket och det var verkligen jättesvårt att både rida lätt och hålla henne på spåret. Ifall jag satt ned i sadeln passade hon istället. När vi försökte på gallopp i uteslingan gjorde hon två gigantiska glädjeskutt så att jag nästan föll ur sadeln både gångerna.
De travarna som är lite hetsigare i temperamentet och som inte tränas regelbundet är sådär enligt min erfarenhet. Det kommer bara bli snäppet bättre med skolning, men aldrig helt bra.

Travare är inte gjorda att ridas på, de skall köras. Så de saknar den där balansen att bära upp ryttaren varpå det blir vingligt och jobbigt.

Travare behöver tränas ordentligt för att hålla det fina temperamentet även i ridningen. Då krävs det snabbjobb och riktig ordentlig träning flera gånger i veckan. Det är inga hästar man låter vila i en vecka och sedan tar en lugn skrittur med i skogen. I alla fall inte de travarna som är såsom den du beskriver i ditt inlägg.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Travare är inte gjorda att ridas på, de skall köras. Så de saknar den där balansen att bära upp ryttaren varpå det blir vingligt och jobbigt.

Travare behöver tränas ordentligt för att hålla det fina temperamentet även i ridningen. Då krävs det snabbjobb och riktig ordentlig träning flera gånger i veckan. Det är inga hästar man låter vila i en vecka och sedan tar en lugn skrittur med i skogen. I alla fall inte de travarna som är såsom den du beskriver i ditt inlägg.

Då borde du träffa Polly_mulles äldsta häst, han är raka motsatsen mot det du beskriver :)
Välriden och fin balans, hon kan utan problem låta honom vila och sen ta en lugn skrittur i skogen efter en vecka.

Visst har de genetiska egenskaperna stor påverkan på individen och ridtravare har oftast inte lika lätt för sig som halvbloden. Dock tror jag att den största anledningen till att hästarna är som dom är beror på hur ägaren/ryttaren är.
En häst som aldrig rids lungt och fint utan bara är ute och flänger i skogen blir en hetsig och oftast väldigt stressad häst. Medan en häst som hanteras lugnt och ostressat oftast blir ganska cool.

Och sen vill jag tilläga att hästar över lag är bygda för att dra egentligen. Sen visst har dom olika förutsättningar för att bli ridhästar. Men rent fysiskt sätt har dom en kropp som e bygda för att dra :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Provred en ridtravare idag...

Då borde du träffa Polly_mulles äldsta häst, han är raka motsatsen mot det du beskriver :)
Välriden och fin balans, hon kan utan problem låta honom vila och sen ta en lugn skrittur i skogen efter en vecka.
Och läser du mitt inlägg en gång till så inser du att jag snackar om de där hetsiga travarna som är såsom stoet ts provred. De blir aldrig riktigt bra oavsett vad man gör med dem. Precis som heta halvblod heller aldrig blir riktigt bra oavsett vad man gör med dem. Man får liksom gilla läget och acceptera hur det ser ut - och köpa häst efter vad man klarar av.

Är man nybörjare som kommer från ridskolan och aldrig haft egen häst innan ska man inte ha varken en hetsig travare eller ett hetsigt halvblod. Då ska man ha någonting mer stabilt som ger rutinen man behöver för att gå vidare till eget hästägande.

Generellt sett är travare inte de där lugna och trevliga individerna som klarar av ett skogsmulleliv. De behöver tränas ordentligt! Visst finns det undantag, men det är just undantag.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Travare behöver tränas ordentligt för att hålla det fina temperamentet även i ridningen. Då krävs det snabbjobb och riktig ordentlig träning flera gånger i veckan. Det är inga hästar man låter vila i en vecka och sedan tar en lugn skrittur med i skogen. I alla fall inte de travarna som är såsom den du beskriver i ditt inlägg.

Individer är dom ju helt klart men jag är benägen att hålla med.

Spinner vidare med två exempel:
Starthästen hade "vila" (vintervila från starter men underhållstränades) samtidigt hade hobbyhästen i stallet hade hårträning... dom red nästan identiskt lika. Den hästen kan vila i hagen helt nån dag i veckan regelbundet när hon är på topp, och hon är rätt nöjd med det, blir dock värre på vintern när hon inte går lika hårt då kräver hon motion oftare istället. Hon blir het och stark när hon är pigg och tycker att hon har vilat för mycket.

varmblodsmärren jag hade på foder gick det knappt att låta vila (= bara stå i hagen) Försökte man rida henne 4-5 dagar i veckan "bara" var hon knappt ridbar; hon blev dum, spakade, försökte sticka, hoppade omkring över hela vägen.
Så skulle man hålla igång henne var det bara till att rida på. Hon fick vila var 12-15 dag, hon själv ansåg att hon med fördel kunde gå mer, tror vi var uppe i 25 dagar i sträck en vända. då trivdes hon som bäst och skötte sig väldigt fint i ridningen!

båda märrarna ovan hade temprament och där fanns även en stor potion känslighet samt hade lätt till stress.

Det är ju olika vad dom kräver häst 1 var inte särskillt nöjd med skritt motion det var typ lika illa som att gå i hagen för henne, att longera eller tömköra var lite bättre men inte helt bra, så hon ville verkligen jobba, ut och styrketräna, intervaller, eller ett dressyrpass där hon fick använda huvet var det hon ville ha, Intervallerna aldra mest antingen i trav framför vagn eller under sadel i galopp. detta är en häst som jag är helt övertygad om kommer vilja gå snabbjobb när hon är 25+. maken till trav har hon också, bara flyter fram utan ansträngning.

häst 2 var inte så kinkig på vad hon fick göra men ut skulle hon, så där kunde man hålla motionen på en vettig medel nivå.

Två arbetnarkomaner helt klart men krävde olika saker för att må som bäst. SÅ man måste hitta en nivå som passar, och ska jag vara ärlig så min erfarenhet är att många travare mår bäst när dom får jobba, mycket!
 
Senast ändrad:
Sv: Provred en ridtravare idag...

Och läser du mitt inlägg en gång till så inser du att jag snackar om de där hetsiga travarna som är såsom stoet ts provred. De blir aldrig riktigt bra oavsett vad man gör med dem. Precis som heta halvblod heller aldrig blir riktigt bra oavsett vad man gör med dem. Man får liksom gilla läget och acceptera hur det ser ut - och köpa häst efter vad man klarar av.

Är man nybörjare som kommer från ridskolan och aldrig haft egen häst innan ska man inte ha varken en hetsig travare eller ett hetsigt halvblod. Då ska man ha någonting mer stabilt som ger rutinen man behöver för att gå vidare till eget hästägande.

Generellt sett är travare inte de där lugna och trevliga individerna som klarar av ett skogsmulleliv. De behöver tränas ordentligt! Visst finns det undantag, men det är just undantag.
Jag håller med, det gäller temperamentet hos alla raser. Har själv erfarenhet av mmin gammelponny som var en riktig hetsporre och dessutom busig. blev en härlig häst, men att galoppera över ett fält eller i grupp var helt uteslutet. Temperamentet höll i sig till hästens död (blev ordentligt gammal).

I det här fallet verkar det som en kombination av smärta och avsaknad av skolning. Så ts. jag skulle nog inte hoppa på det här erbjudandet innan man bevisat att hästen inte har ont någonstans. en så pass oskolad häst som inte lärt om gas och broms från travet än (var lugn, det har inte min ena travare heller ännu riktigt) så får du fundera på om du vill ha en utmaning att börja med från början, eller om du ska leta vidare. Att du ridit på ridskolan innan och det här är din första medryttarhäst tycker jag inte att du ska oroa dig för. Fråga dig själv vad du vill med ditt medryttarskap, och ha i åtanke att travare har vissa brister som man långsamt måste jobba upp.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Tyvärr verkar den inte vara omskolad direkt alls.
Travare som lägger sig i handen och springer brukar vara ett klassiskt tecken på detta vad jag vet hittills.

Hur gammal är den?
Nyss avtagen från banan? -Här är risken stor att den bara blivit påslängd träns och sadel och anses vara "inriden".

Låter även som att den saknar styrka och balans för att orka bära sig själv.

Det går ju givetvis att träna bort, men tar tid. Har du inte tid att vänta ut den och skola om ordentligt eller bra möjlighet att få hjälp tycker jag att du ska avstå för allas bästa.

Tar man sig an en travare ska man kunna se ett långt projekt och tycka att det är motiverande tycker jag. (Har sett för många som ska vara färdiga alldeles för fort, det ser inte bra ut och är skadligt)

Det går oftast men det tar tid. I grund och botten är de ju inte framavlade för ridning. Men de går att få jättetrevliga :)
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Generellt sett är travare inte de där lugna och trevliga individerna som klarar av ett skogsmulleliv. De behöver tränas ordentligt! Visst finns det undantag, men det är just undantag.

Detta stämmer in på min kille.
21 år gammal men låter jag honom vila för mycket blir han gärna het på gröten, flamsig och energin vill ut. Fräsch för sin ålder än i kropp och knopp..frågar man honom själv är han fortfarande 3 år gammal..Med tanke på hans ålder tänkte jag trappa ner antalet motionsdagar/vecka, men han håller inte med..Vi försöker hålla oss till 5-6 dagar i veckan för att han ska förbli harmonisk.

Minst 1gång per vecka fortfarande i hög ålder behöver han ett pass där han får springa av sig mycket för att må bra. Även hög stimulans av skallen krävs, blir det för mycket spring blir det inte bra heller på honom, snarare värre ;)

Nästan ibland så att jag skulle vilja likna travare med bordercollies? Det finns undantag men ändå är de flesta arbetsnarkomaner och behöver få utlopp för det som de är födda till.
 
Senast ändrad:
Sv: Provred en ridtravare idag...

Och läser du mitt inlägg en gång till så inser du att jag snackar om de där hetsiga travarna som är såsom stoet ts provred. De blir aldrig riktigt bra oavsett vad man gör med dem. Precis som heta halvblod heller aldrig blir riktigt bra oavsett vad man gör med dem. Man får liksom gilla läget och acceptera hur det ser ut - och köpa häst efter vad man klarar av.

Är man nybörjare som kommer från ridskolan och aldrig haft egen häst innan ska man inte ha varken en hetsig travare eller ett hetsigt halvblod. Då ska man ha någonting mer stabilt som ger rutinen man behöver för att gå vidare till eget hästägande.

Generellt sett är travare inte de där lugna och trevliga individerna som klarar av ett skogsmulleliv. De behöver tränas ordentligt! Visst finns det undantag, men det är just undantag.

Jag har ridit en travare som var ett sånt där undantag, den tyckte faktiskt inte om att springa fort, och valde galopp istället för trav så fort man fick upp tempot lite. Mycket trevlig uteridningshäst, eftersom man kunde ligga och rulla i en jämn, trevlig galopp på ett avslappnat sätt, och travträningen och många års uteritter hade gjort den orädd för det mesta. Jag provade någon gång att lägga den i "travartrav", för att jag tänkte att den borde tycka det var roligt, men det gick inte alls.

Men den hade varit ridhäst i tio år minst, och var komplett oduglig på travbanan (gissningsvis för att den inte var travsäker och inte tyckte det var roligt att springa för fullt). Så som travare betraktad var den rätt misslyckad, däremot väldigt trevlig som ridhäst, för att vara en travare. Helt ok att rida dressyr på också.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Nu vet jag inte alls vad du pratar om. Jag konstaterar att en travhäst ofta är het och med tävlingsinstinkt - skulle det vara fel?

Skulle nog hellre säga hästar som är framåt och obalanserade som ridhästar, till en början. Obalanserad häst - springer och lägger sig gärna i handen om man börjar dra där fram.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

De travarna som är lite hetsigare i temperamentet och som inte tränas regelbundet är sådär enligt min erfarenhet. Det kommer bara bli snäppet bättre med skolning, men aldrig helt bra.

Travare är inte gjorda att ridas på, de skall köras. Så de saknar den där balansen att bära upp ryttaren varpå det blir vingligt och jobbigt.

Travare behöver tränas ordentligt för att hålla det fina temperamentet även i ridningen. Då krävs det snabbjobb och riktig ordentlig träning flera gånger i veckan. Det är inga hästar man låter vila i en vecka och sedan tar en lugn skrittur med i skogen. I alla fall inte de travarna som är såsom den du beskriver i ditt inlägg.

Oj vad är det för tok du har varit med om :D Mitt sto var fruktansvärt stressad och hetsig och då har hon varit ridhäst sedan 5 års ålder och knappt tränad i trav men det blev häst av hon också. Hon kan vila 3 veckor och inga problem att sitta upp och rida lugnt. Samma med våran valack, hur coola och stabila hästar som helst då de har ett bra psyke. Jobbar också med travhästar som mestadels ridtränas hela sommrarna och de kan stå över träning en vecka och inte är de tokiga eller heta för det, går alldeles utmärkt att skritta på lång tygel även om de är duktiga tävlingshästar. Hästarna gick på halvfart under jul/nyår och ingen som är hetare eller liknande för det, harmoniska och trevliga hästar allihopa. Vi hade dessutom kanske norrlands mest "kända hetaste kallblod" som gick snällt på långa tyglar i skritt när man bad om det. Men såklart gillar dom att träna ordentligt de små liven.

Alla hästar är individer, finns hästar oavsett ras som inte mår bra av att ridas lugnt och så dom som klarar det alldeles utmärkt.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Min erfarenhet av många outbildade hästar (oavsett ras) är att otydliga hjälper från ryttaren orsakar stress hos hästen. Om en häst är oskolad och inte förstår dina hjälper blir dina hjälper automatiskt ytterst otydliga för hästen hur korrekt du än utför dessa. Förstår inte hästen de hjälper du ger den ska man inte forcera fram dessa utan med lugn vägleda hästen i rätt riktning.

Här kan jag tycka att det brast för dig på provridningen TS :)
Det finns ingen anledning till att trava om hästen inte kan arbeta korrekt och finna ett lugn i skritten. Det finns ingen anledning till att galoppera om hästen inte kan arbeta korrekt och finna ett lugn i traven osv. Att en häst samlar sig i till exempel skritt innebär inte att den arbetar i en korrekt och för hästen lämplig form. Samling är något man utövar på en häst som redan kan bära sig i en korrekt form.

Det krävs en mycket skicklig ryttare för att skola unghästar och framför allt varmblodiga travare som tidigare gått som travhästar kräver desto mer skickliga ryttare för att verkligen få chansen att komma till sin rätt. TS, ta inte illa vid dig. Vi är många som inte är så skickliga :)

Tyvärr tycker jag att alldeles för många orutinerade ryttare tar sig an oskolade hästar och rider dem fel. Någon här skrev att hästen var oren och öm i muskulaturen vilket kanske inte är så konstigt när den tvingats utföra diverse gångarter halvt panikartat i en på tok fel form.

TS hade jag varit du hade jag sett mig om efter en ny häst. Förhoppningsvis säljs denna stackars häst till en ryttare som kan tillgodose hästens behov kring ridning men som jag uppfattat det är du inte riktigt där ännu :) Det finns många fina hästar att rida på och jag är helt övertygad om att du kan komma att utvecklas otroligt mycket med en häst som kanske redan lärt sig de grundläggande hjälperna.

Lycka till!
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Håller med dig om att hästen inte är omskolad ordentligt, men inte ett dugg om att travare skulle vara heta eller ha någon tävlingsinstinkt som skulle behöva sätta igång i en paddock?
Med Tävlingsinstinkt inom trav menar man att hästen vet vart upplopp och mållinje är, på väg dit är en het häst inget önskvärt eftersom den då pullar bort sina krafter.

Jag rider tävlingstravare i stort sett varje dag, ingen är het, men skulle jag börja göra halvhalter på en häst som inte kommit dit än, skulle jag helt klart stressa upp den till vanvett, för jag skulle säga gasa/bromsa/gasa/bromsa/gasa... när den sen gör det den tror är rätt, den gasar, så blir jag hängande i tyglarna, så säger jag inte slappna av stanna.
Att börja en dragkamp med en travare är något man oftast förlorar, de är lärda att ta bra stöd i bettet när det ska gå fort.

Ts, trist att ägaren inte kunde hjälpa dig rida hästen "rätt", men ska du testa igen så, längre tyglar, bakvikt och låten hästen trampa framåt i början och var tydlig med vad du vill, börja befäst halvhalterna i skritt och när du börjar trava och känner det bär iväg, sakta av till skritt och börja om.
Hästen verkar långt ifrån färdig för galopp.

Well Done :bow:
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

De travarna som är lite hetsigare i temperamentet och som inte tränas regelbundet är sådär enligt min erfarenhet. Det kommer bara bli snäppet bättre med skolning, men aldrig helt bra.

Travare är inte gjorda att ridas på, de skall köras. Så de saknar den där balansen att bära upp ryttaren varpå det blir vingligt och jobbigt.

Travare behöver tränas ordentligt för att hålla det fina temperamentet även i ridningen. Då krävs det snabbjobb och riktig ordentlig träning flera gånger i veckan. Det är inga hästar man låter vila i en vecka och sedan tar en lugn skrittur med i skogen. I alla fall inte de travarna som är såsom den du beskriver i ditt inlägg.

Bull Sh-t!
Har skolet om fler Standardbreds, fantastic sadel häster. Häft EN hingst som var svårt att komma upp i gallop, men det gjörd inget som hans trav var så gudomliga finn.
Hästen potential hänger på den som sitter i sadeln.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

helt rätt, beror på vem som rider. Jag har ridit många travare, har en själv, o han var utklassad till att vara sällskapshäst för han var för farlig att rida, jag redin honom som 6åring och nu fyller han 9år, är den bästa någonsin, men det har varit ett heltids jobb, när någon annan sitter upp på honom blir han nervös och om inte ryttaren är känslig i sina hjälper och snabb, så blir han tokig.

Jag låter ingen annan rida om jag inte är med och först ridit honom och vet dagsformen, nu känns det dock att det kanske är ca 6mån träning kvar på honom innan andra kan rida honom.

denna kille är det inget fel på eller galen, utan när jag började hantera honom så visste inte han hur han skulle bete sig och jag har fått lära honom, sen gillar jag inte människor som säger att det är fel på hästar som är heta, vad är det för fel på dom? alla vill inte rida långsamma lata hästar som tar ett steg framåt och två steg bakåt, inget fel på någon häst utan snarare olika hästar för olika ryttre. ( ps jag har ett halvblod och en nordis oxå, så jag har en av varje o alla har sin charm)
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

kl

Min häst är "omskolad" vbl travar som gått på travet några år. Gjort 17 starter och har enligt registret iaf haft en och annan seger tom, så han har inte varit totalt oduglig. Togs av banan 2007 och blev hobby-ridhäst. Idag är han en glad skogsmulle.

Som någon annan sa, de flesta travare blir inte halvgalna monster för att de är travare och gått på banan utan för att de blir stressade när de inte förstår vad som förväntas av dem. Speciellt om de hamnar i händerna på folk som inte kan så mycket som de borde och som köper hästen för att den är billig, men förväntar sig att hästen ska gå att rida lika bra som hästarna på ridskolan, något som händer alldeles för ofta tyvärr. Sen när de börjar harva på volten på ridbanan och förväntar sig både samling, form och bärighet från dag 1 blir det pannkaka av allt. Många av dessa människor tenderar också att ta till fel metoder för att "lösa" problemen. Skarpa bett, hjälptyglar och rå armstyrka. Inte undra på att hästarna blir tokiga..

Precis som med alla raser finns det undantag, men det är inte undantagen som gett travare ryktet om sig att vara heta ångpannor.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 403
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp