Provred en ridtravare idag...

A

Azendi

Hej,

Var idag och kollade på ett sto som är ex-travare. Hade lite funderingar kring det hela...

Nu hade hon tydligen stått i 2-3 veckor, men jag var beredd på att hon var lite pigg eftersom jag blivit förvarnad. Hon var VERKLIGEN pigg, svårt att göra halt trots halvhalter och sitta djupt (hade dock endast hoppsadel), hon blev istället väldigt stark i munnen och fortsatte rusa framåt till att jag fick ta i lite grann (gillar inte att ta hästar hårt i munnen, men kände mig verkligen utan kontroll!) och vi testade då att göra halter ibland och så fick hon stå stilla tills det att jag smackade igång henne igen.

Men överlags väldigt hetsig. I padocken gick det inte att fatta kort/samlad gallopp eller trav, hon flängde väldigt mycket och det var verkligen jättesvårt att både rida lätt och hålla henne på spåret. Ifall jag satt ned i sadeln passade hon istället. När vi försökte på gallopp i uteslingan gjorde hon två gigantiska glädjeskutt så att jag nästan föll ur sadeln både gångerna.

Undrar om jag bör vara envis och provrida igen. Det är svårt för mig att säga om hon är "het" på grund av att hon stått ett tag och för att hon inte riktigt har muskler nog att samla sig, eller om jag helt enkelt var ute och cyklade. Tog väldigt lång tid att samla henne i skritten och ibland stormade hon på trots att hon verkade svettig/utmattad.

Ifall det är så att det beror på muskler/innestående, hur kan man lättast "värma upp" en häst? Jag tänkte på longering för att testa traven framförallt, eller markarbete med trav över bommar t.ex, men jag har aldrig riktigt hanterat en sådan... "otränad" häst förut.

I övrigt var hon jättesnäll, fin i skritten iallafall och fint temperament :P
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Hästen verkar inte ordentligt omskolad. Jag tycker inte du ska provrida igen om du inte är intresserad av hästen så som den är nu, d v s de sidorna du känt av.

En f d travare är ofta en het häst med hög tävlingsinstinkt, det krävs tålamod och stor kunskap att skola om en travare till ridhäst. Bara för att hästen går att rida är det ingen ridhäst, det behövs skolning för att bli ridhäst.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Finns det någon video på hästen så att det går att se hur hon är i vanliga fall? Finns det någon erfaren som du kan ta med dig till ytterligare en provridning om du nu verkligen gillar hästen?
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Finns det någon video på hästen så att det går att se hur hon är i vanliga fall? Finns det någon erfaren som du kan ta med dig till ytterligare en provridning om du nu verkligen gillar hästen?

Det bästa jag kunde komma på var att be ägaren rida hästen så att jag ser ifall hon får bukt på henne eller om hon helt enkelt är stirrig och svårriden av andra anledningar än att hon inte är riktigt omskolad.

Jag är både mot och för... inser att det blir svårt att arbeta med henne så som jag vill, men å andra sidan kan det vara givande att inte ge upp, heller.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Undrar om jag bör vara envis och provrida igen.
Så som hästen kändes efter denna provridningen, känner du dig sugen på att ta ett varv till? Känner du dig som att JA -den ska jag ha! Eller känner du dig tveksam?

Om JA -den ska jag ha! -då är det bara att åka och prova en gång till
Om inte: leta vidare, det finns fler hästar. Och ridtravare som kommit mycket längre i sin omskolning. -tänker på att du skrev att du inte var så van vid så otränade hästar.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Det finns väldigt mycket hästar ute på marknaden nu. Om det är en ridtravare du är ute efter så finns det säkerligen många som är mer lättridna och bättre utbildade. Utmaningar kommer du säkerligen att få ändå vad du än köper för häst, så varför köpa något som verkar problematiskt från början? Jag hade iallfall letat vidare.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Det finns väldigt mycket hästar ute på marknaden nu. Om det är en ridtravare du är ute efter så finns det säkerligen många som är mer lättridna och bättre utbildade. Utmaningar kommer du säkerligen att få ändå vad du än köper för häst, så varför köpa något som verkar problematiskt från början? Jag hade iallfall letat vidare.

Absolut sanning, men jag är tyvärr inte ute efter hästköp... (Agh! Önskat dock) Det är medrytteri det handlar om, och just den marknaden verkar lite tuffare här i Göteborg.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

hur red ägaren hästen då? tkr det är lite dumt av dem att bara sätta upp en medryttare hur som helst efter att den stått så länge om man vet att hästen är pigg då, många blir ju pigga av vila, men andra blir mer än pigga och du känner ju inte hästen sen innan. men ägaren kanske är skadad lr har problem med den hästen? Och är det i så fall bara du som ska rida den hästen så blir det flera ggr i veckan. Jag menar om du rider en gång i veckan och den står resten av tiden, vad är poängen då?
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Hästen verkar inte ordentligt omskolad. Jag tycker inte du ska provrida igen om du inte är intresserad av hästen så som den är nu, d v s de sidorna du känt av.

En f d travare är ofta en het häst med hög tävlingsinstinkt, det krävs tålamod och stor kunskap att skola om en travare till ridhäst. Bara för att hästen går att rida är det ingen ridhäst, det behövs skolning för att bli ridhäst.

Håller med dig om att hästen inte är omskolad ordentligt, men inte ett dugg om att travare skulle vara heta eller ha någon tävlingsinstinkt som skulle behöva sätta igång i en paddock?
Med Tävlingsinstinkt inom trav menar man att hästen vet vart upplopp och mållinje är, på väg dit är en het häst inget önskvärt eftersom den då pullar bort sina krafter.

Jag rider tävlingstravare i stort sett varje dag, ingen är het, men skulle jag börja göra halvhalter på en häst som inte kommit dit än, skulle jag helt klart stressa upp den till vanvett, för jag skulle säga gasa/bromsa/gasa/bromsa/gasa... när den sen gör det den tror är rätt, den gasar, så blir jag hängande i tyglarna, så säger jag inte slappna av stanna.
Att börja en dragkamp med en travare är något man oftast förlorar, de är lärda att ta bra stöd i bettet när det ska gå fort.

Ts, trist att ägaren inte kunde hjälpa dig rida hästen "rätt", men ska du testa igen så, längre tyglar, bakvikt och låten hästen trampa framåt i början och var tydlig med vad du vill, börja befäst halvhalterna i skritt och när du börjar trava och känner det bär iväg, sakta av till skritt och börja om.
Hästen verkar långt ifrån färdig för galopp.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Nu vet jag inte alls vad du pratar om. Jag konstaterar att en travhäst ofta är het och med tävlingsinstinkt - skulle det vara fel?
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Nu vet jag inte alls vad du pratar om. Jag konstaterar att en travhäst ofta är het och med tävlingsinstinkt - skulle det vara fel?

Ja.

Men vi kanske ska klargöra vad orden "het" och "tävlingsinstinkt" innebär för oss och när vi använder oss av orden, så vi utgår från en gemensampunkt och undviker 8 sidor missförstånd ;)
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Jag säger tvärtom, det finns en massa medryttar hästar i Gbg! Beroende på var du bor: Hisingen, Lindome, Centralt, Billdal, m.m skicka gärna PM så kanske jag kan förmedla
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Jag vet vilken häst det är, står i samma stall. Hästen är totalt oskolad, rädd om munnen och har ont! Hon är oren bak, rör sig snett och är vansinnigt öm i musklerna från manke och bak. Slårom man masserar bakknän.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Det värkar inte som om hästen har fått något utbildning alla. Du får nog lägga ner tid på det om du ska ha hästen. Hästen är säkert van ryttare som "åkt" häst.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Absolut sanning, men jag är tyvärr inte ute efter hästköp... (Agh! Önskat dock) Det är medrytteri det handlar om, och just den marknaden verkar lite tuffare här i Göteborg.

Bara att skicka ett PM om du letar, har själv ett piggt men mer utbildat varmblod..
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Jag vet vilken häst det är, står i samma stall. Hästen är totalt oskolad, rädd om munnen och har ont! Hon är oren bak, rör sig snett och är vansinnigt öm i musklerna från manke och bak. Slårom man masserar bakknän.

Vet inte hur du kom fram till detta, är dock inget jag märkte av men kanske inte är så bildad. Har som sagt endast ridit ett bra tag på ridskola och det är nu den första gången jag letar medryttarhäst. Hon verkade dock inte öm eller som om hon hade ont, och verkade fin att hantera. Tror endast det kanske är jag som inte har haft riktig erfarenhet av ridtravare. Hon var snäll och lyhörd, kanske är faktumet att jag är van vid att hästarna inte kräver så tydliga hjälper.

Jag är jättesplittrad. Vill främst inte utsätta varken häst eller ryttare för chansen att jag kanske inte kan hantera henne optimalt. Vill ju inte "åka häst" och fick absolut en liten smäll mot självsäkerheten.

Tack för all feedback!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Provred en ridtravare idag...

Som sagt, står i samma stall o har tidigare både hanterat o ridit henne, hjälpt ägare o tidigare medryttare. Har själv egna travare sedan tio år tillbaka. Klämde du igenom henne muskulärt? Tar kortare steg höger bak i skritt o passar pga obalans, brist på muskler o ömma bakknän.
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

ställ dig själv frågan:

"har jag erfarenhet, kunskap och tålamod nog att omskola/hjälpa till att omskola en travare till en vettig, harmonisk och hållbar ridhäst?"


För att bara "åka omkring" gör absolut mer skada än nytta, speciellt omdet fattas muskler redan från början.


och glöm inte det ska vara roligt att vara medryttare så ta dig inte vatten över huvudet!
 
Sv: Provred en ridtravare idag...

Som sagt, står i samma stall o har tidigare både hanterat o ridit henne, hjälpt ägare o tidigare medryttare. Har själv egna travare sedan tio år tillbaka. Klämde du igenom henne muskulärt? Tar kortare steg höger bak i skritt o passar pga obalans, brist på muskler o ömma bakknän.

Menar att jag inte vet hur du kom fram till att det var samma häst =).
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 403
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp