Proteinstruktur?

Sv: Proteinstruktur?

Tretton har under våren fått Dodson & Horrell. Det blandas ut med svarthavre. Så får han maxdosen (4 dl) med riskli (Equi-Jewel). Men nu har ju han stått på gödning under våren också. Fri tillgång på väldigt bra ensilage också. Han fick lucern ett tag också, men det slutade vi med när säcken tog slut och gräset började växa lite ute. Han äter ju när han är ute på dagarna.

De flesta hade hävdat att han hade klarat sig på ensilaget enbart eftersom det har så bra värden och ja, han hade överlevt, men han hade inte sett bra ut. Han behöver kraftfoder. Förra sommaren som åring fick vi stödfodra honom för att han skulle se bra ut på betet och då gick han på bra bete som är väl omhändertaget.

Nu går han på bete på heltid igen. Vi får se hur han håller sig denna sommaren. Möjligt att jag får stödfodra hela sommaren eller delar av sommaren igen.

Jag håller med Ramona, jag har Aldrig sett ngt foder "fatten horses up" som D&H Build Up. VAD som gör det vete fåglarna, men det är fantastiskt när det kommer till svårfödda hästar!

Det finns också hästar som mår betydligt bättre på en kvot under 6, det är oftast hästar som står högt i blod och tränas rejält!

Kanske det gör, men efter som SLU säger att man aldrig ska gå under en kvot på 6 finns det ju troligen en anledning till det. Jag litar på forskningen i det fallet.

Var har du läst att SLU menar att man aldrig ska gå under en kvot på 6?

Citat från SLUs häfte "HÄSTEN näringsbehov och fodermedel":
Protein 6 smb.rp/MJ. Om vallfodret är proteinrikt kan beräknat proteinbehov överskridas ,utan att det negativt påverkar hästen. Behovet kan ej, utan märkbara negativa effekter, underskridas under längre period.

Jag håller med Ramona, jag har Aldrig sett ngt foder "fatten horses up" som D&H Build Up. VAD som gör det vete fåglarna, men det är fantastiskt när det kommer till svårfödda hästar!

Nu har jag hört så mycket bra om det så nu ska jag inhandla det :D Även om jag har 10 mil enkel resa till återförsäljare.
Ska man ha musli eller pelletts?

Spelar nog ingen roll, men jag har alltid använt müslin - mest pga att jag generellt föredrar det framför pellets. :)

Nu har en kompis köpt det åt mig och det kommer ner till helgen (finns ingen återförsäljare på 10-15 mils avstånd enkel resa) :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 228
Senast: ufot
·
Foder & Strö Ja säkert finns det många trådar men jag känner att jag behöver bolla lite mer ingående för just fullblod. Jag har 2 st valacker båda...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 492
Senast: mackan
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 777
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar