Sv: Proteinbrist-krafft groov 125?
Du är en väldigt posetiv person! Det är bra, för det behöver en sån som jag
Jo men jag har ju inte köpt pellets lucern utan hackad strå lucern. Och detta skulle ytterligare vara sämre?
Jag har ju inte öppnat påsen än så jag undra om man ska byta till pelletsen eller köra på det här jag har?
Är lucern proteinrikare än groov 125?
Usch foderstrul.
*ler* du låter som du kan behöva lite lugnande pepp
Det är jättefint att du bryr dig om din häst, verkligen en eloge, för många är sanslöst ovilliga att lära nåt nytt när det gäller foder... Men oroa dig inte för mycket tjejen
Nu har ni ju bytt stall, fått nytt grovfoder och hästen din ska finna ro att bo in sig i nya hemmet. Så, lugn och fin du bara
Har du frågat stallägarna om det finns analys på hösilaget hon får ny i nya stallet?
Frågat om hösilaget ni ska ge resten av säsongen kommer från samma fält?
Hackat strå är inte fel, eller sämre än pelletsen. Det är bara "ofixat" så att säga, inte finfördelat och pressat till pelletsar. Om din häst har god aptit funkar säkert hackat strå kanon, men om det är hästar som gärna lämnar hö, är kräsna i maten, kan pellets vara lättare att få i dem. Min dam är sådan
Därav pelletsen.
Men tycker du det känns svårt att fodra med, gå tillbaka och säg att du ville haft pelletsen istället. Har du bara kvittot kvar och inte öppnat påsen är det säkert inga problem att få byta.
Men vore som sagt kul att se fler nya bilder, om du har.
Var ju jättestor skillnad på första sommarbilderna du visade (fläskisen
) och senare sommarbilden där du börjat rida henne! Det man vill se efter är hur hon ser ut över ryggen, över revbenen, över kors och ländrygg, för om de är väldigt kantiga och tunna där, kan det behövas lite proteintillskott. Eller en bra fysioterapeut/equiterapeut. De kan se bra kantiga och toppiga ut över korset och de är låsta eller sneda också... En hel vetenskap det här med hästar du
hua!
Roligt att diskutera, man lär sig mycket bara genom att hitta nya frågeställningar här i livet...
PS: lusern och krafft groov 125 har ungefär sama balans mellan energi och protein (vilket man främst ska se till) men grooven lite högre värden så att säga. MEN, det finns många olika sorters proteiner, som kan funka olika bra i kroppen. Kör nu på lusernen, eftersom du köpt hem den.