Proteinbrist-krafft groov 125?

Sv: Proteinbrist-krafft groov 125?

Du är en väldigt posetiv person! Det är bra, för det behöver en sån som jag:p

Jo men jag har ju inte köpt pellets lucern utan hackad strå lucern. Och detta skulle ytterligare vara sämre?
Jag har ju inte öppnat påsen än så jag undra om man ska byta till pelletsen eller köra på det här jag har?
Är lucern proteinrikare än groov 125?

Usch foderstrul.

Krafft groov 125 har ju 125 smälltbart rp o kraffts lucern hackad strå bara 105.. då måste ju groovet vara bättre??

GROOV 125
Energi
10,0 MJ
Vatten
13,0 %
Råprotein
13,5 %
Smältbart Rp
125 g
Råfett
5,0 %
Växttråd
18,0 %
Kalcium
6 g
Fosfor
5 g
Magnesium
3 g
Koksalt
8 g
Koppar (kelat och sulfat)
35 mg
Selen (natriumselenit)
0,4 mg
Biotin
0,1 mg
Vitamin A
10 000 IE
Vitamin D3
1 000 IE
Vitamin E
400 mg
Vitamin C
50 mg
Vitamin K3
0,1 mg
Vitamin B1
10 mg
Vitamin B2
10 mg
Vitamin B6
2 mg
Vitamin B12
0,1 mg
Kalciumpant.
5 mg
Nia

LUCERN
Energi
8,5 MJ
Vatten
12,0 %
Råprotein
15,0 %
Smältbart Rp
105 g
Magnesium
1,6 g
Råfett
3,0 %
Växtråd
27 %
Kalcium
13,0 g
Fosfor
2,8 g

Vad säger att lucern är bättre än groov??

Ok? Är det allt? Är Lucern bättre för att den är snällare mot magen?
Så jag bör inte byta foder då utan kan testa detta lucern?

Jag har blivit helt knäpp angående foder nu, för en gångs skull vill man att något ska gå rätt till, vilket det sällan gör för mig.

Har du verkligen problem med hästen? Den ser ju ut att vara i gott/överhull och visar på dina bilder inga uppenbara bristsymptom.

Har hästen fallit ur? Har du konstaterad proteinbrist i foderstaten?

Om inte, varför börja mecka med något som redan fungerar? Alla foderbyten stör känslig mag/tarmflora hos hästen, så lite meckande som möjligt är det bästa för hästen.

Du är en väldigt posetiv person! Det är bra, för det behöver en sån som jag:p

Jo men jag har ju inte köpt pellets lucern utan hackad strå lucern. Och detta skulle ytterligare vara sämre?
Jag har ju inte öppnat påsen än så jag undra om man ska byta till pelletsen eller köra på det här jag har?
Är lucern proteinrikare än groov 125?

Usch foderstrul.

*ler* du låter som du kan behöva lite lugnande pepp ;) Det är jättefint att du bryr dig om din häst, verkligen en eloge, för många är sanslöst ovilliga att lära nåt nytt när det gäller foder... Men oroa dig inte för mycket tjejen :) Nu har ni ju bytt stall, fått nytt grovfoder och hästen din ska finna ro att bo in sig i nya hemmet. Så, lugn och fin du bara :D
Har du frågat stallägarna om det finns analys på hösilaget hon får ny i nya stallet?
Frågat om hösilaget ni ska ge resten av säsongen kommer från samma fält?

Hackat strå är inte fel, eller sämre än pelletsen. Det är bara "ofixat" så att säga, inte finfördelat och pressat till pelletsar. Om din häst har god aptit funkar säkert hackat strå kanon, men om det är hästar som gärna lämnar hö, är kräsna i maten, kan pellets vara lättare att få i dem. Min dam är sådan :p Därav pelletsen.
Men tycker du det känns svårt att fodra med, gå tillbaka och säg att du ville haft pelletsen istället. Har du bara kvittot kvar och inte öppnat påsen är det säkert inga problem att få byta.

Men vore som sagt kul att se fler nya bilder, om du har.
Var ju jättestor skillnad på första sommarbilderna du visade (fläskisen :angel: ) och senare sommarbilden där du börjat rida henne! Det man vill se efter är hur hon ser ut över ryggen, över revbenen, över kors och ländrygg, för om de är väldigt kantiga och tunna där, kan det behövas lite proteintillskott. Eller en bra fysioterapeut/equiterapeut. De kan se bra kantiga och toppiga ut över korset och de är låsta eller sneda också... En hel vetenskap det här med hästar du ;) hua!

Roligt att diskutera, man lär sig mycket bara genom att hitta nya frågeställningar här i livet... :bow:

PS: lusern och krafft groov 125 har ungefär sama balans mellan energi och protein (vilket man främst ska se till) men grooven lite högre värden så att säga. MEN, det finns många olika sorters proteiner, som kan funka olika bra i kroppen. Kör nu på lusernen, eftersom du köpt hem den.

Senast ändrad av en moderator:

okai, finns det någon annan h öst som ätit av höet och hösilaget under 2-3 månader? hur set dom ut? överfeta? bukiga? som revbensspjäll? är dom normala och har normalt foder i övrigt så är höet och hösilaget bra och du ska inte behhöva lägga till mängder av protein..

krafft lucern: 105/8,5= 12,35 kvot
krafft groov 125 = 125/10 = 12,5 kvot
så ja det är mer näring i grooven fast lusernen är snällare mot magen.. inget foder som säljs är som vatten, allt är bra, det finns bara olika näringsinnehåll i dem..

det hade varit bra om du förklarat situationen med grovfpodret från början, annars sitter folk och gissar hejvilt och ger dig massor av råd som du inte behöver.. för när du säger att grovfodret ÄR dåligt i proteinet så tror alla det och alla ger råd om proteinfodermedel.. nu är det ju så att du inte vet och då får du tips om hur du tar reda på det..

dvs kolla på hästarna som ätit av grovfodret 2-3 månader och kolla på deras foderstater..

Om ni får grovfoder från samma bonde och samma äng så är det enkelt att göra en analys som visar ett bra genomsnitt av värdena på fodret.

Får ni från samma bonde men olika ängar eller från samma leverantör men olika bönder så är det svårare att få ett bra genomsnitt av värdena på fodret. I det första fallet så är det absolut bästa att ta en analys från varje äng. I det andra fallet så måsta man i princip ta en analys varje gång man får ett parti hö.

Att få olika partier så här är inte bara sämre pga att man inte vet vad för näringsinehåll höt har (om man inte får en analys från varje nytt parti) är att man får ett foderbyte hela tiden.

Allt detta vet du säker redan jag bara ger dig en liten bakgrund till vad jag baserar mina förslag till dig på.

Vad du kan göra (men det är dock dyrt) är att byta ut en större del av grovfodergivan till lucern hackad strå. Alltså inte pelletsvarianten utan den opelleterade. Detta blir som sagt dyrt lucernet kostar runt 6 kr/kilot och hö upp till kanske 3 kr/kilot. Fördelen är att du får en del av grovfodret som du har mycket bra koll på både näringsmässigt och att det inte blir några större foderförändringar för hästen.

Då lucernet har en hög kvot så klarar det av att kompensera ett ganska så dåligt hö. Skulle höt ha höga värden så gör det inget om du får ett överskott på proteiner då detta kommer från grovfodret. Nackdelen är som sagt att det är dyrt.

Mvh

Tora

Har du verkligen problem med hästen? Den ser ju ut att vara i gott/överhull och visar på dina bilder inga uppenbara bristsymptom.

Har hästen fallit ur? Har du konstaterad proteinbrist i foderstaten?

Om inte, varför börja mecka med något som redan fungerar? Alla foderbyten stör känslig mag/tarmflora hos hästen, så lite meckande som möjligt är det bästa för hästen.

Vilka bilder tittar du ifrån, sommaren? Hon är ju knappast i överhull. Och som jag skrev så visar inte mina bilder hennes revben o.s.v, jag tycker kameran ljuger så bra, men det har ju jag inte klagat över då jag ska visa bilderna i bildtrådar på buke eller lägga ut på nätet:p Just nu skulle jag vilja att de syntes, men jag ska försöka ta fler kort. Jag kanske kan visa något kort för några veckor sedan? Kanske har någon bild på uppsvälld mage, ska leta.
Och om jag har problem med hästen, vet inte riktigt vad du svarade på men de jag menar om att oftast strular det för mig då menar jag det mesta, stallplats, ridning, utrustning, pengar, hästen sj ja en hel del och så har det varit för mig med olika hästar genom åren, jag vill att något ska kunna ge mig tur någon gång..jag bär på oturen..

Senast ändrad av en moderator:

Haha ja men då kan du tänka dig folk i min omgivning, nära ovh kära som får drass med en stressmaskin, tur är väl att de stöttar, precis som du =)

Ja jag ska väl köra på det här då, jag tror inte de kommer bli några problem för henne att käka det direkt eftersom hon är matvraken nr 1, lämnar aldrig något efter sig.

Jag har faktiskt funderat på att ta dit en massör iaf någon gång, har en vän som känner en- skulle tydligen kunna sin sak.

Mjo men hon ser ju annorlunda på varje bild tycker jag, dessutom ser hon annorlunda ut varje vecka dessutom, och jag förstår ingenting.
Hon har ju alltid varit tjock och därmed blir väl buken stor, kanske är den lite extra stor genom detta plus proteinbristet? Jag har hört att det ska vara rätt så omöjligt att få ner en buk.

Jag ska plåta pållan till helgen då det är ljust ute! Men som sagt tycker jag man ser bättre i verkligeheten, för som ni sa, hon ser ju inte sådär jättetunn ut på bilderna, men så tunn är hon nog inte heller.. nej jag kanske ska leta fram lite bilder för några veckor sedan eller så, tar ju jämt med mig kameran till stallet.

Jo jag vill verkligen hennes bästa och verkligen lyckas med denna häst, som sagt har hon aldrig haft ett gott rykte utan behandlats som ett värdelöst djur.

okai, finns det någon annan h öst som ätit av höet och hösilaget under 2-3 månader? hur set dom ut? överfeta? bukiga? som revbensspjäll? är dom normala och har normalt foder i övrigt så är höet och hösilaget bra och du ska inte behhöva lägga till mängder av protein..

dvs kolla på hästarna som ätit av grovfodret 2-3 månader och kolla på deras foderstater..

Jag kan ju säga såhär, bruksnordisen som står där är överfet, fetare häst har jag aldrig stött på..man kan ju ta kg vis med fett i näven, han har bara stått i sina år och käkat på fri tillgång. Så det blir nog lite svårt att jämföra med han dock.
Ända hästen som står där, jag ska ta och lägga ut bilder på han med, då lär väl hakorna trilla..

Jo analysen jo, buke har informerat mig mkt om det tidigare ;)
Men vad menar du med att lucern skulle bli så dyrt? Menar du att man skulle byta ut höet till det?

Ja en större del utav det. För då vet du att vissa grundbehov är tillgodosedda. Om hästen tex får 12 kg hö så byter du ut 6 kg av dessa till lucern. Det borde täcka de flesta dåliga proteinvärdena som ett hö kan ha. Det finns folk här som är mycket duktiga på att räkna och de kan säkert ge dig ett exakt svar av hur mycket man behöver byta ut för att vara säker att hästen får sitt proteinbehov tillgodosett.

Skulle det vara så att det höt du har har bra proteinvärden så att hästen får ett överskott så gör det inget då överskottet kommer från grovfodret. Nackdelen är att du betalar stora summor pengar helt i onödan.

Det är därför en analys är så bra. Du behöver aldrig fodra "därför att kanske" utan du vet vad du har att gå på.

Mvh

Tora

Har skumläst igenom tråden och såg att du vid ett tillfälle frågade om du skulle fortsätta med Grunden nu när du börjar med lusern - nej, jag skulle byta ut Grunden mot lika mycket lusern PLUS lägga till lite till lusern ändå. T ex om du ger 1kg Grund per dag så skulle jag ersätta det med 1kg lusern och lägga till 0.5-1kg till av lusernet så att det totalt blir 1.5-2kg lusern per dag.

I övrigt tycker jag inte du ska ge dig in på andra proteintillskott när du inte har analys på grovfodret. Prova med lusernet nu åtmisntone ett par månader, tunnar hästen FORTFARANDE ut då så kan du lägga till ett par-tre dl sojamjöl. (som sagts tidigare - myyycket försiktig introducering av sojan! Börja med 1 matsked första dagarna)

Ser att du bor i norra Sverige - där kan det vara svårt att få tag på Kvarnbyfoders lusernpellets (tillverkas i Skåne har jag för mig). Har du kollat upp det?
Det är inget FEL på Kraffts lusern (varken pellets eller hacken - de har för övrigt exakt samma värden) men de är dyrare per kg än Kvarnbyfoders lusern PLUS att man med Kvarnbyfoders lusern får mer protein per kg.

Mjo men nu har ja snackat med några vänner på skolan, de använder också krafft groov och tycker verkligen att jag ska byta om jag nu inte har öppnat påsen, frunderar starkt på att göra det ändå.
Det var ju egentligen först det jag skulle skaffa och oftast ska man göra det man tänkt först;)
Sedan tipsa dom mig som du gjorde, att räcker inte det kan jag lägga till sojamjöl eller vad det nu var.
På ett sätt känns detta bättre..

Japp kvarnbys finns då inte här, då får man väl ta och skicka efter från skåne om det skulle vara så.

Tänkte lite på Hippo alfa, är det bättre men dyrare än krafft groov 125?

Förlåt, gud vad jag strular.

Ja en större del utav det. För då vet du att vissa grundbehov är tillgodosedda. Om hästen tex får 12 kg hö så byter du ut 6 kg av dessa till lucern. Det borde täcka de flesta dåliga proteinvärdena som ett hö kan ha. Det finns folk här som är mycket duktiga på att räkna och de kan säkert ge dig ett exakt svar av hur mycket man behöver byta ut för att vara säker att hästen får sitt proteinbehov tillgodosett.

Skulle det vara så att det höt du har har bra proteinvärden så att hästen får ett överskott så gör det inget då överskottet kommer från grovfodret. Nackdelen är att du betalar stora summor pengar helt i onödan.

Det är därför en analys är så bra. Du behöver aldrig fodra "därför att kanske" utan du vet vad du har att gå på.

Mvh

Tora

Ok, mja den ekonomin har inte jag.. men som sagt vet jag ju inet hur detta hö är, huu hästar och mat, varför kan de inte må bra av allt gräs/hö så blir allt så mkt lättare:p

ja om bruksnordisen bara proppar i sig av det så är det ju så att överskottet på proteiner och överskottet på MJ bli till fettreserver.. det kan alltså vara perfekta värden, men tredubblar man behovet blir det ändå för mycket för hästkroppen att göra av med..

men det finns alltså INGET som pekar på att det skulle vara dåligt med protein i grovfodret? varför riktar du in dig på det?

och vill du komma billigt undan, ANALYSERA!

annars skulle jag rekommendera att du fortsätter på foderstaten du har, ev byter ut grunden till groov 125 och kör på det och märker du att hästen tunnar ut DÅ först kan du ge soja eller lusern..

och, ja, du är jättestrulig faktiskt.. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 418
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag har en 4 åring som äter 4kg Krafft Groov 125 om dagen samt fri tillgång på hö och hon har varit väldigt muskelfattig men har nu fått...
Svar
7
· Visningar
1 604
Senast: Kallebus
·
Träning Hej! ;D Har för ett tag sedan tagit en nordsvensk/ardenner - korsnings valack på foder. Var inte direkt planerat, utan hade snarare...
2
Svar
23
· Visningar
6 934
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18