Proteinbrist-krafft groov 125?

Sv: Proteinbrist-krafft groov 125?

Okej då ska jag hjälpa dig med valet - med lusern (särskilt hackat strå) får hästen i sig mer GROVFODER och är nog också nån krona billigare per kg ;) . Jag tycker helt klart att du ska hålla dig till lusern!

Vad gäller värdena så har Grooven lite mer av både energi och protein så KVOTEN blir detsamma ungefär ändå.
Groov 125 - 10MJ/125g smbrp = 12.5 KVOT
Lusern - 8.5MJ/105g smbrp 12.35

kl*

ja nu har jag skaffat groov 125 som jag öppnat o gett hästen, så nu finns ingen återvändo.
Ja jag kanske borde ha väntat i någon månad och sett om höt på detta stället var bättre..men äsch..Jag har ju planerat att byta foder länge så nu satt det stenhårt i huvudet.
190 spänn kostade iaf påsen o lucern 120..hehe.

Mkt pengar jag gör av med denna månad på hästen kan jag ju säga:p

Ska ta och visa bilder på hästpolaren.

Här är då bruksnordisen Knutte 18 år. Han har väl gödat sig i det mesta av sitt liv-fri tillgång, no motion de senaste åren iaf.

36.jpg

Tjockis.jpg

38.jpg

Han har sån kantig och konstig buk tycker jag, kanske inte syns på bilderna? Men bilder säger ju mer än 1000 ord, även om det inte är sanna ord jämt ;)
Blir ni fundersam över kala partier så har han ringorm, har märkt lite fläckar på min jäntas bak så nu får jag drass med det också.

nu har Knutte en del vinterpäls men vad jag kan se på rumpans form är att den inte är speciellt överfet eller för dålig, är hästen alldeles för fet brukar det vara mycket mera hjärtform..
Knutte är ganska bukfet, beror förmodligen helt på den mängden grovfoder han stoppar i sig, det tar 33 timmar frö en tuss hö att gå från munnen tills det att det trillar ut i andra änden.. så äter han 20 kg grovfoder om dagen så ligger det konstant 30 kg inuti honom.. det är en ganska rejäl klump med grovfoder det ;)

jag står fast vid min rekommendation att du ger krafft groov 125 nu och håller uppsikt över din hästs överlinje..
skulle det bli sämre så är mitt råd att tillsätta soja..

för att du lättare ska se formen på din häst så ta till vana att fotografera henne uppställd en gång i veckan.. jämför varje vecka med bilden från vecka 1.. :idea:

lycka till nu! :)

hah jo de klart, någon stjärtrumpa syns ju inte, men fet är han, gud vad mkt fett/skinn du kan ta i näven vid rygg och bredvid rygg, aldrig fått så mkt häst i min hand haha.
Inte undra på att han aldrig orkar springa, och tro mig.. han är inte rolig att få på sig! Inte så mkt hanterad har jag märkt.. blir sur om man säger till honom och kan gå på en såå.. ja jag ska nog undvika honom i tränging framöver, även om han skulle behöva komma ut på promenader, synd att han är som han är.. men nu vart jag helt inne på annat.
Jag tycker det iaf är svårt att se på Knutte om höet är bra..

Ja jag ska fortsätta hålla ett extra öga på Janna samt ta kort.. men korten litar jag aldrig på dock.

Ska sakta börja vänja henne vid det nya fodret och se vad som händer..

Och tack alla för hjälpen o tipsen!!!:)

ok tänkte bara visa lite bilder ja tog idag på hennes proteinbrist.

s.jpg

x.jpg

Hon har tappat rejält från tidigare bilder du visat. Det behövs nog inte bara protein, utan extra energi också. Groov 125 tycker jag funkar bra. Har du dessutom nu bytt stall = nytt grovfoder, så är det värt att avvakta med ytterligare förändringar.

Är det BARA proteinet du vill åt är soja det billigaste alternativet.

mjo hon ser ju inte wow ut =/ idag har hon bott i det nya stallet i 1 vecka o 1 dag.
Är det lagomt bra med energi i krafft groov 125 menar du?

Ja vi får hålla tummarna o hoppas på att jäntan blir bra, känns inte kul att se henne såhär.

Har bara skummat igenom tråden (så ursäkta om du redan har svarat på det!). Jag funderade på om du inte kan göra en analys? Från hur många åkrar är grovfodret?

Jag har nämligen gjort en lysande affär på att analysera! Det visade sig att hösilaget täckte upp min hästs behov av energi, protein och de vanliga mineralerna. Visserligen misstänkte jag det eftersom han är väldigt fin i hullet och fint musklad i förhållande till det lilla han går. Har också en liten arabis förresten! Och det bästa var ju att slippa köpa mineraler, de är ju rätt dyra. Så nu får han bara några deciliter krafft som skrammel i krubban, och så får han tokosel för att täcka upp behovet av selen och e-vitamin. Och tokoselen är DRYG, kostade ca 260, men kommer räcka drygt 1,5 år..

Jag skickade min analys till agrilab, kostade 425 kr, och då vi var två som delade så blev det en bra affär.

Skulle också om jag var du skippa höt inne. Ett dammigt hö är oftast ett mögligt hö.. Har själv en bronkithäst, och det är inte kul om man säger så.. Lucernet var hackad strå? Jag skulle då ersätta höt med lucernet.

Lycka till nu med din fina arabis! Hoppas hon lägger på sig både hull och muskler, såg inte så värst rolig ut på sista bilden, tycker du ska eftersträva att få henne att se ut som hon gjorde på den bilden där du hade börjat rida efter sommaren, där var hon superfin! ;)

mjo hon ser ju inte wow ut =/ idag har hon bott i det nya stallet i 1 vecka o 1 dag.
Är det lagomt bra med energi i krafft groov 125 menar du?

Ja vi får hålla tummarna o hoppas på att jäntan blir bra, känns inte kul att se henne såhär.

Du har både mer energi (10,5 mot 8,5) och protein (125 mot 105) i Groov 125 mot lusern.

Jättebra att du reagerat! Ett bra sätt att hålla koll (man blir ju så snabbt hemmablind!) är att mäta en gång/vecka med t.ex ett halmsnöre runt magen (precis bakom manken). Markera var det hamnar varje vecka så du ser ev. förändringar snabbt.

Hej!

Din häst ser ut att ha tappat lite överlinje. Min gör också sånt och det enda som hjälper på henne är (tyvärr) soja, den äter hon glatt upp, alla former av luzern tycker hon är trams (vadå, mer grovfoder- jag har ju i hagen). Min tjej såg ut ungefär så i början av hösten (efter skada), men har nu blivit jättefint musklad..

Är det förresten nån som vet näringsinnehållet i sojaflingor? Jag har haft granngårdens innan, men 30 kg är för mycket så nu har jag köpt 20 kg flingor, men hittar ingen innehållsdeklaration..

/ Lavinia

Kl*

Ja jag har tagit in allas råd i mitt lilla huvud och kommer ha det i åtanke.

Min lantmanna hade sett lappen jag skrivit åt mamma när hon skulle köpa lucern där det stod:

Lucern
Helst Kvarnbys
Häst med Proteinbrist

Men jag hade ju då dagen efter lämnat tillbaka lucernsäcken och skaffat groov 125.
Gubben på lantmanna (granngården) sa då att han tyckte det var märkligt att vi gått och köpt lucern till en häst med proteinbrist och tyckte det var bra jag kom och bytte till groov 125.
Han litar jag faktiskt på, en bekant till oss dessutom, det var många som hade blivit nöjd med detta foder.

Men som sagt ska jag lägga till sojaolja eller sojamjöl, nått sånt om detta inte funkar.

Stallägaren tyckte dessutom jag skulle dela upp fodret, hälften på morron o hälften på kvällen, han trodde hon skulle ta upp mera då.

Gud vad jag längtar till sommaren, då får de gröna gräset sköta sitt att ge hästrackarn det hon behöver;)

Synd att hösilaget inte är analyserat... Jag tycker att du skall skippa höet inne (om det dammar) och ge fri tillgång av hösilage även inne, för det sa du var i fint skick?? (Kanske ni kan be bonden att analysera hösilaget i fortsättningen, så ni vet vad hästarna får i sig kommande år?) Fin häst du har, men jag tycker att den har omusklad överlinje, både på bilderna från i sommras och nu... Försök att rida henne i rätt form! Hoppas att det ordnar sig för er!

Vad menar du? Du svarade på mitt inlägg, men jag har inga av de problemen du svarar på. Förstår ingenting...

sorry, de va inte menat till dej...:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 418
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag har en 4 åring som äter 4kg Krafft Groov 125 om dagen samt fri tillgång på hö och hon har varit väldigt muskelfattig men har nu fått...
Svar
7
· Visningar
1 604
Senast: Kallebus
·
Träning Hej! ;D Har för ett tag sedan tagit en nordsvensk/ardenner - korsnings valack på foder. Var inte direkt planerat, utan hade snarare...
2
Svar
23
· Visningar
6 934
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18