Proteinbrist-krafft groov 125?

Sv: Proteinbrist-krafft groov 125?

Ok soja o lusern verkar vara de två bästa tipsen, någon sa att jag skulle skaffa vitafor som verkade vara rätt så bra tillskottsfoder.
Om jag nu skulle börja ge soja eller lusern, ska jag då fortsätta med kraft grund som jag annars ger henne?

Har hört att de går upp lätt av lusern, jag hoppas hon inte blir överviktig för den hästen har varit fet i hela sitt liv :smirk:
Får de inte buk av soja? Av korn har jag iaf hört att de får bara bukfyllning av.

Ingen som verkade tycka kraft groov 125 var något att hurra för:p

Måste bara rätta dig lite här ;) "tjock" som i fet blir inte en häst nedtill, dvs vid buken. Fettet sitter främst över revbenen!! Har din häst stor buk (lite hängmage) som det ser ut på korten, men tunn över revbenen kan hon mycket väl ha proteinbrist som uppkommit av för lite protein och fel balans mellan energin och proteinet.
Det fantastiska är att en häst som fått för lite foder, eller foder med fel näringsbalans (för lite protein) kan få mindre, och mindre buk och bli finare över revbenen, ju mer rätt mat den får! Jag har ett levande bevis själv.

Man kan inte säga att soja eller korn gör en häst bukig, det funkar inte så i kroppen. Antingen har hästen hängmage pga att den är otränad (rätt ridning ger hästen magmuskler och får bort hängmage), kanske haft föl och tänjt ut buken osv eller har den helt enkelt någon brist såsom proteinbrist.

Jag håller annars med föregående skrivare, soja hade varit mitt sista val... inte alla hästar tål soja, kan reagera starkt på det, det är helt enkelt inte naturligt för hästen att äta. Lusern däremot är ju gjort på ett slags proteinrikt gräs och finns ingen maxgiva på. Finns i både pellets och hackat strå. Prova du lusern, det är mitt varmaste tips!
Bara för att soja är billigast behöver det inte vara den "bästa" proteinkällan... men visst, funkar ju för vissa.

Om du köper en säck lusernpellets ska du sakta vänja in det, börja med några dl, öka lite varje dag så att du efter en vecka eller två är uppe i nåt kilo. Hur mkt krafft grund får hon annars? är det inte så värst mycket tycker jag gott hon kan ha kvar det fodret också. Tänk bara på att lusernpellets ska fuktas lite innan fodring.

Lycka till!
tänk nu på att inte säga att din häst är tjock för att buken är stor ;)

Krafft 125 tycker jag inte är något höjdarfoder, nej. Dyrt.

Vill jag ha protein väljer jag i första hand Kvarbys Lucernpellets, bra protein för billig peng (150/8,5). I andra hand dyrare Hippo Alfa som fortfarande ligger bättre till än Kraffts Lucern och Groov 125 (135/10).

Soja är jag försiktig med, saknas så mycket protein byter jag faktiskt hellre grovfoder, men de som är duktigare än undertecknad på toleranser och biverkningar använder soja med gott resultat. Har dock haft hästar som inte fungerat på soja, så jag väljer som sagt gärna något annat...

Spelar det någon roll vilken lucern man tar? Visste inte att det fanns flera stycken.
Hur mycket brukar man då ge detta till hästen? Hon har gått på lucern förut tror jag hos sin "förra" ägare, men jag tror inte det var så seriöst vad för foder hon fick, hon stod ju bara i hagen o ingen hade tid med henne. Var inte så seriöst hästägande om jag säger så.

Soja eller lucern hooo.. vad ska man ta:crazy: Måste jag räkna vilket av dom som fått flest råd ;) haha..

Här har vi ju verkligen ett exempel på dålig fodererfarenhet:p , men jag kan iaf se om hästen behöver mer protein, foder eller om fodret är skit..vilket vissa inte kunde:devil:

Hehe ok är det någon som kan förklara för lilla dumma jag hur mkt olika lucernfoder det finns? Jag blir lite förvirrad ;)

Nej nej jag vet att man inte behöver vara tjock för att de har stor buk, men tro mig den här hästen har aldrig fått upplevt smal i sitt liv, kanske som föl då:p Hon kanske inte är tjock, skrev jag det så uttryckte jag mig fel, men hon har ju alltid haft lite mage.

Men det jag menar är att hon har väldigt lätt att gå upp, jag red henne inte i somras pga vissa anledningar, utan började smått i agusti och sedan fortsatt.

Så här såg jäntan ut i somras..:

4228875.jpg

5560600.jpg

Jag har personlig mycket god erfarenhet av soja, därför rekommenderade jag det.
Men då har jag vetat värdena på höet, och det skulle inte ha räckt till för mig att bara ge lucern som tillskott för att balansera upp proteinbristen i just det höet.

Kanske det är bäst att du provar med lucern i första hand, då du inte vet vad ditt hö innehåller.

Helst skulle jag faktiskt ha lite is i magen och se hur hon ser ut efter någon vecka på det nya höet (förutsatt att ni inte köper småpartier från olika leverantörer).

Ja ok, jag tror ja ska testa lucern men hackat då kanske?
Det jag inte förstår riktigt med lucern är att ger man det i lika stor mängd som i vanligt kraftfoder, pellets o.s.v i krubban? Helt noll på det där!

Ja fast det är svårt det med höet, ute är det hösilage och jag vet inte om det kommer från samma ängar alla balar..inne är det torrhö (som jag faktiskt inte tycker ser ut som det underbaraste) men de har ju pressat det höet så himla hårt så det kan ju vara därför.. dammigt och så. Möggel är det inte.

Hur mkt ryms det i en säck lucern hack, kvarbys eller va de hette? Vet inte ens om vår lantmanna har det, "kvarnbys"
Var det 170 kr? Men det spelar väl kanske inte sån stor roll, hon ska ju ha det foder som är bäst.

Vill du förlora massa pengar så köp lusernhack från krafft. Vill du spara pengar så köp Kvarnbys pellets. Hon behöver inte mer stråfoder om hon redan får fri tillgång.

Så här såg jäntan ut i somras..:

4228875.jpg

:eek: vilken fläskis! inte mycket till buk men MASSA FETT!

så om jag har förstått det rätt så finns det ingen analys på varken hösilaget hästen får i hagen eller på höet den får inne?

du ger:
krafft grund
fri tillgång på hösilaget
2½-3 kg hö..

jag skulle nog rekommendera att du byter ut krafft grunden till krafft groov 125 till att börja med om du inte vet vad hösilaget eller höet innehåller.. och skulle hästen börja tunna ur (håll koll på överlinjen) så köp soja och ge 150-200 g..

Vart får man tag på Kvarnby pellets.
Har googlat men hittar inget.

Mvh Åsa

Håller med, hästen är fet.

Kan det möjligen räcka med fri tillgång på hösilage för detta fläskberg...

Hade det varit jag så hade jag gett lusern först å testat ..

ja, dock vet ingen analysen på hösilaget.. men TS antyder att det är dåligt eller att hon inte vet? hon kanske bara tror att det är dåligt med protein i det?
men är det bra kan det likagärna räcka, precis som du säger..

Ja jag tycker hästen ser annorlunda ut för varje dag/vecka ;)
Ibland väldigt uppsvälld (då hon stod i förra stallet vilket jag då kan förstå att hon var uppsvälld)
Eller så är hon inte lika uppsvälld men de synliga revbenen finns där.

Dessa bilder är tagna i veckan, man kan inte se så bra men hon är ju inte i benrangel om man säger så.

Ja hon vill vänster såklart:smirk:
jannaoknutte.jpg

Typiskt att blomman skulle vara ivägen då.
gkm.jpg

Bättre kort har jag inte.

Har du möjlighet att ta fler kort på henne i nuvarande skick?
Var så svårt att se på dessa... men alltid svårt på kort, speciellt när de har vinterpäls.
Känner du revbenen tydligt? Tycker iaf överlinjen hennes ser sämre ut nu, än som sommartjock och det är ju inte bra, ifall du bara ökat motionen sedan dess. då vill man ju att musklerna ska öka också ;)

Visst är hon väldigt fet på sommarbilderna, men det är ju ett halvår sedan, måste ju se till hur damen ser ut idag hörni allihopa ;)

Vill du förlora massa pengar så köp lusernhack från krafft. Vill du spara pengar så köp Kvarnbys pellets. Hon behöver inte mer stråfoder om hon redan får fri tillgång.

Men =/ ja var nyss o skaffade kraffts lucern. De hade inget annat. Fan då. Är det helt kaos asså?

ja, dock vet ingen analysen på hösilaget.. men TS antyder att det är dåligt eller att hon inte vet? hon kanske bara tror att det är dåligt med protein i det?
men är det bra kan det likagärna räcka, precis som du säger..

Jag sa aldrig att hösilaget var dåligt. Hon har ju bytt stall o allt. Bara stått där sen i fredas. Men jag skrev att jag vill ändå skaffa ett foder med mkt protein i ifall detta hö inte heller skulle vara något att hurra över.
Det förra höet SÅG man var dåligt, luktade svamp, dammade o var inte det grönaste, efter att hon fick det höt vart hon ju såhär.
Men vad jag hört så brukar hösilage oftast vara lite mer proteinrikt?

Håller med, hästen är fet.

Kan det möjligen räcka med fri tillgång på hösilage för detta fläskberg...

Haha men sådär ser hon verkligen inte ut nu, där åt hon ju bara av de gröna sommargräset.
När jag sedan började rida henne lite fick jag till henne såhär (så här ser hon ju som sagt inte ut idag då):

4238502.jpg

Ingen hårdträning direkt men den ridningen gav resultat iaf.

kl*

Meeen nu sitter ja här å är förbannad på mig själv.
Är kraffts lucern så himla värdelöst? Ska jag lämna tillbaka det?? Typiskt typiskt typiskt.

Nej, det är bara det att Kvarnbyfoders lusern innehåller mer protein än Krafft.
// Linda

Klart det inte är värdelöst!
Som nån sagt innan, det är svårt att veta hur mkt protein du behöver tillsätta utan att ha analys på höet, då vet man ju inte vad som fattas så att säga.
Men om du har lättast att få tag i kraffts lusern, kör på den!
Den har jag fodrat med i flera år. Visserligen aldrig vid krafitg proteinbrist, men den har hållt min häst superfin vid skador och vila, då de annars lätt tappar muskler. Fodrar delvis med den idag med.
Prova du med den några veckor, en månad och se vad som händer! Tänk bara som sagt på att vänja in det långsamt och att blöta pelletsen lite innan fodring, då den kan svälla.

Har för mig det är 110 eller 120 gram smältbart råprotein i Kraffts lusern, var det runt 150 i kvarnbys? Vem vet, detta kanske räcker. Har du nu köpt det, kör på detta. Lugn och fin ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 418
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag har en 4 åring som äter 4kg Krafft Groov 125 om dagen samt fri tillgång på hö och hon har varit väldigt muskelfattig men har nu fått...
Svar
7
· Visningar
1 604
Senast: Kallebus
·
Träning Hej! ;D Har för ett tag sedan tagit en nordsvensk/ardenner - korsnings valack på foder. Var inte direkt planerat, utan hade snarare...
2
Svar
23
· Visningar
6 934
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18