Protein, luzern, omusklad?

Sv: Protein, luzern, omusklad?

Enligt många källor ( bla sista ridsport) så klarar sig de flesta hästar sig bra på enbart grovfoder. Sålänge man ger en ganska stor mängd så finns det ingen större anledning att "säkra upp" med lusern.

Jo det finns visst anledning att "säkra upp" när man vet att kvoten är alldeles för låg. Bara mera grovfoder skulle få stora konsekvenser, dvs proteinbrist.

Fast vet du värdena behöver du ju inte "säkra upp". Då kan du ju räkna ut vad hästen behöver och ge den rätt mängd.

Han verkar hålla sig fin på den foderstat han får saknar än lite muskler det är därför jag vill ha upp proteinet mer. Men det är nog så att jag får nöja mig med en något lägre kvot än 6. Eller så provar jag lucern och ser hur det påverkar honom.:idea: Han har haft problem med knölar innan men varit fin till jag höjde upp kvoten ytterligare med linfröpelletsen. Har gett det sen i somras och knölarna dök upp nu när jag höjde med ca 100gr för att få en kvot på 6. Tack för hjälpen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Foder & Strö Lite rörigt i mitt huvud nu. Många fodrar med luzern, varför? Har alla så dåligt grovfoder? Eller är det lättare för hästen att...
Svar
5
· Visningar
821
J
Foder & Strö hoppas denna hamnar rätt nu.. min nya pålle är ganska omusklad och nu börjar även revbenen synas. han är bukig , men alltså inte smal i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 483
Senast: Josse58
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar