Sv: protein ?

Korn LUGNAR inte, det KAN ha en annan verkan än havre på havreheta hästar.

Jag hade tagit bort så mycket stärkelse jag kunnat och tillsatt protein, första hand lusern, i andra hand Hippo Alfa som är det enda som fungerar på vårt fullblod som har svårt att få i sig tillräckligt för att hålla hull och muskler.

Men det är svårt att säga något utan analysvärden, du hade fått dem - kan du inte ange dem här?


känns inte så lönt att lägga ut analysvärdena här eftersom jag flyttar honom till ett nytt stall om en vecka.

så du tycker jag ska minska havren rejält och tillsätta lucern istället ?

men kan man fortsätta på havre och kornkross tro eller man kanske kan ta väck ngt utav de ?
blir ju både billigare, och ifall han inte behöver de så blir de ju mycket bättre så med...
 
Sv: protein ?

behöver han verkligen allhavre och betfor... öka hösilaget mer...
Minerblå passar säkert om han inte är en högpresterande häst.

nej det är det jag inte vet ju.. han får iner bål just nu, och tänkte fortsätta med det iaf. funderar på att börja med lucern och ta väck havren helt, eller iallafall nästan. han kan få lite.
 
Sv: protein ?

Lånar din tråd lite, hoppas det är okej :D Har nämligen också en liten fråga om protein, jag har tyvärr inte någon analys på höet då vi hämtar en gång i månaden och aldrig vet vilket hö vi får... Min D-ponny får nu ca 9 kg hö + något kg halm/dag och är nog både överviktig och bukig :crazy: Han går ner i vikt i hela kroppen utom magen, så jag funderar på om det är för lite protein i höet (han äter även 2 dl betfor om dagen, endast för att få i sej mineraler och biotin och vattnet, då han är dålig på att dricka). Så min fråga är, ska jag ge honom lusern? Eller finns det något annat proteinrikt foder? Jag antar att han ska ha så lite energi 'tillsatt' genom kraftfoder som möjligt då han fortfarande är överviktig...?

Mycket tacksam för svar! :bow:
 
Sv: protein ?

Jag tror att svaret redan står i tidigare inlägg i tråden men i alla fall.
Lusern är ett bra foder som innehåller ganska mycket protein. Det är nog det bästa om man är osäker på vad grovfodret innehåller och vill tillsätta mer protein. Det är ett grovfoder och därför bra för hästens mage och tarmar. Det är inte farligt om de råkar få lite för mkt protein av det.
Jag har gett det till mina fyra hästar hela vintern och jag tycker att det har varit bra för allihop. Jag ger dem mest lusernpellets utan melass. Det finns av ett danskt märke och så från Kvarnby vilket innehåller mest protein per kg. Jag har en maxad C-ponny. Hon får 1,5 kg om dagen, hon är i lagom hull.
Om man vill ge så mkt protein som möjligt för pengarna så finns det andra protein foder. Men det är svårt att veta hur mkt de behöver utan analys på grovfodret och dessutom är de inte lika "snälla" mot hästen.
 
Sv: protein ?

Såg att du flyttar honom snart, så då kan du ju se om det grovfodret har analys alt. ta en egen. Ge rejäla givor och komplettera bara med det som behövs.

Kicki :)
 
Sv: protein ?

Är han bukig har han proteinbrist, du får oxå tänka på att ger du halm så sänks kvoten eftersom halm inte innehåller något protein. Skulle ta bort halmen om han inte behöver äta det för att få tuggbehovet uppfyllt. Ge mer grovfoder och börja ge lusern. Resultatet syns snabbt. Pälsen brukar bli glansigare på några dagar.
 
Sv: protein ?

Får hästen bara 9 kg ensilage!! Hoppas att ts-halten är hög!? Men även då så är det ju lite, samt att 7-8 kg hö inte heller är något att hurra för direkt! Ge hästen fri tillgång på grovfoder i stället och ta en analys så att du har ett hum om hur "landet ligger".

Kicki :)

Säger som vissa andra - fri tillgång på grovfodret!

Har ett fullblod i stallet som fick fri tillgång på grovfodret.
Från att ha varit svår att hålla hullet på så har revbenent bäddat in sej bra i pälsen nu:)

Får endast 1 kg kraft 125 och ca 0,5 kg betfor om dan utöver det.
Ts har nämnt att nuvarande grovfoder har lågt proteininnehåll.
DÅ är det ingen bra idé att ge fri tillgång av det, det skulle bara göra det ännu svårare att få till en balanserad foderstat med tillräckligt mycket proteiner i.
Bättre att hålla kvar den giva man har och komplettera upp med lusern.
 
Sv: protein ?

Ts har nämnt att nuvarande grovfoder har lågt proteininnehåll.
DÅ är det ingen bra idé att ge fri tillgång av det, det skulle bara göra det ännu svårare att få till en balanserad foderstat med tillräckligt mycket proteiner i.
Bättre att hålla kvar den giva man har och komplettera upp med lusern.

prwcias, det var det jag mena. eftersaom där inte är speciellt mycket protein i det, tillsätter jag gärna med ngt annat.
 
Sv: protein ?

Stirrade mig blind på 9 kilo ensilage, så allt annat missade jag....tydligen! ;)

Kicki :)
 
Sv: protein ?

9 kg silage för ett fullblod tycker jag är lite.
Står det hur dåligt med protein det va?

Det är sällan fullblod (i min vetskap) blir fet, så att ge extra grovfoder utöver det andra är bara + i min ögon.

Men nu ska ju TS flytta hästen så det har det ingen större betydelse.
 
Sv: protein ?

fick analysvärdena ikväll av stallägare d'r jag står för tillfället, hon räknade även ut en foderstat åt mig :)

hon sa att jag skulle börja med att ge honom lucern, ca 1,5 - 2 kg. antingen pellets eller stråhackat. efetrsom det räknas som grodfodergiva behövde jag inte höja den så mycket.

som det ser ut nu kommer jag göra såhär.. när han kommit till det nya stallet kommer han få
8-9 kg hö.
1,5 - 1,8 kg havreKORNKROSS
0.4 dl betfor (han hade för mycket fosfor)
1,5- 2 kh lucern för att få upp proteinhalten

och så mineraler. MINER Röd eller Blå.

vad tror ni om detta ? jag funderar även på detta med att sänka havren.. eller kanske ta bort kornkrossen. fast jag tror den har en lugnanden verkan, som den kan ha på många. och det behöver han lite.

Ja den foderstaten ser mkt bättre ut än den förra iaf. Nu får han i sig en acceptabel mängd torrsubstans, kör på den, och justera senare om det behövs:) Behöver du öka mer sedan skulle jag i första hand gå på högivan och lucernet. Men tyvärr lugnar inte korn, utan piggar bara till lite mindre än havre generellt sett.
 
Sv: protein ?

9 kg silage för ett fullblod tycker jag är lite.
Står det hur dåligt med protein det va?

Det är sällan fullblod (i min vetskap) blir fet, så att ge extra grovfoder utöver det andra är bara + i min ögon.

Men nu ska ju TS flytta hästen så det har det ingen större betydelse.



jaa, har inte riktigt koll på det här med analys men fick värdena iaf :idea:
srp(protein) är 30g /kg vara och energi är 7.1 MJ/kg vara.

hoppas ni förstår det här bättre än mig :(

och som jag sagt innan, jag har precis fått honom och alltså bara gett honom det som ägaren sagt han funkat bra på, men även jag tycker 9 kg ensilage är lite för lite, med tanke på att torrsubstansen är 76.1
 
Sv: protein ?

Ja den foderstaten ser mkt bättre ut än den förra iaf. Nu får han i sig en acceptabel mängd torrsubstans, kör på den, och justera senare om det behövs:) Behöver du öka mer sedan skulle jag i första hand gå på högivan och lucernet. Men tyvärr lugnar inte korn, utan piggar bara till lite mindre än havre generellt sett.

vad skönt o höra ! :)
ja, har tänkt göra så mer.

men en annan sak jag undrar är om jag verkligen kommer behöva ge havre OCH kornkross. vill ju gärna ge honom så lite kraftfoder som möjligt och det blir så himla dyrt me ...:cry:

men han behöver ju energi.. just nu får han för MYCKET, men med tanke på att vi ska byta till annat grovfoder, och att det är hö, så vet jag inte alls.. kan han kanske klara sig på kornkross ?

några tips ? :confused:
 
Sv: protein ?

i ditt nya hö får du en kvot på 4.2 det är ganska lågt, dom flesta hästar brukar behöva runt 6 och en del mer endå. Skulle föröska få upp kvoten med något proteinfoder. Du kan ju prova att minska havren succesivt och se hur han reagerar, funkar det bra klarar han sig antagligen utan det.
 
Sv: protein ?

Nä du behöver förmodligen inte ge havre och kornkross. Havren tycker jag du kan skippa direkt om du upplever hästen för pigg. Kornkross är ju billigare än tex lucern, så det kan ju var trevligt att fodra med ur den synvinkeln. Lucernet är nödvändigt för att få upp proteingivan till en acceptabel nivå. Vill du ge mer energi kan du göra det på ett billigt vis genom att lägga till någon dl olja, brukar inte sätta sig i huvudet. Men då drar du ner kvoten lite. Du skulle kunna lägga till lite foderjäst (kanske ett hekto på en höft, utan att ha räknat på det)? Det är proteinrikt.

Foderjäst: ca 12 Mj och 400 g smrp per kg, varierar lite. Ojla: ca 35 Mj per kg. (ungefär 3,5 Mj per dl)

Mer lucern kan man ju alltid lägga till, men det blir ju till slut en prisfråga, då det kostar ca 5-7 kg per kg hos de flesta återförsäljare.
 
Sv: protein ?

Oj det var ett bra pris! Då har man ju råd att lägga på lite mer. Vi betalar ca 5,50 för tillfället, eftersom vi köpt krafft. Men kvarnbys har ju lite högre värden också, var faktiskt inte medveten om att det var så stor skillnad på priset ner till kvarnbys.
 
Sv: protein ?

i ditt nya hö får du en kvot på 4.2 det är ganska lågt, dom flesta hästar brukar behöva runt 6 och en del mer endå. Skulle föröska få upp kvoten med något proteinfoder. Du kan ju prova att minska havren succesivt och se hur han reagerar, funkar det bra klarar han sig antagligen utan det.

värdena jag skrev var från ensilaget jag har i det nuvarande stallet!
de har inte analyserat hö dit ja ska flytta honom, eftersom de tar in hö en gång i månaden.. :/
ja tror jag kör på lucern, och ser hur de blir :)

jag velar mellan pellets och strå, vet inte alls va som blir bäst..
 
Sv: protein ?

Nä du behöver förmodligen inte ge havre och kornkross. Havren tycker jag du kan skippa direkt om du upplever hästen för pigg. Kornkross är ju billigare än tex lucern, så det kan ju var trevligt att fodra med ur den synvinkeln. Lucernet är nödvändigt för att få upp proteingivan till en acceptabel nivå. Vill du ge mer energi kan du göra det på ett billigt vis genom att lägga till någon dl olja, brukar inte sätta sig i huvudet. Men då drar du ner kvoten lite. Du skulle kunna lägga till lite foderjäst (kanske ett hekto på en höft, utan att ha räknat på det)? Det är proteinrikt.

Foderjäst: ca 12 Mj och 400 g smrp per kg, varierar lite. Ojla: ca 35 Mj per kg. (ungefär 3,5 Mj per dl)

Mer lucern kan man ju alltid lägga till, men det blir ju till slut en prisfråga, då det kostar ca 5-7 kg per kg hos de flesta återförsäljare.


ja, precis. tänkte försöka dra ner på havren när jag börjar med lucernet. sedan får jag se hur han reagerar, men imed att han sedan förhoppningsvis(!) kommer få tillräckligt me protein så tror jag inte han kommer behöva havren. så bara kornkross skulle vara bra, eller..
har hört att för mycket korn är inte bra.

vad tror ni om att byta havrekornkroosen mot endast havrekross ?
imed att det är krossat så försvinner väl en del av stärkelsen..
kanske kan va bra o billigare än att både behöva köpa havre och kronkross. är ju inte gjord av pengar :p

jag har faktiskt funderat på olja. rapsolja är det man brukar köra med eller det spelar ingen större roll ? du säger det drar ner kvoten lite.. men ifall han får lucern kanske det är lugnt ändå ?
 
Sv: protein ?

ja, precis. tänkte försöka dra ner på havren när jag börjar med lucernet. sedan får jag se hur han reagerar, men imed att han sedan förhoppningsvis(!) kommer få tillräckligt me protein så tror jag inte han kommer behöva havren. så bara kornkross skulle vara bra, eller..
har hört att för mycket korn är inte bra.

vad tror ni om att byta havrekornkroosen mot endast havrekross ?
imed att det är krossat så försvinner väl en del av stärkelsen..
kanske kan va bra o billigare än att både behöva köpa havre och kronkross. är ju inte gjord av pengar :p

jag har faktiskt funderat på olja. rapsolja är det man brukar köra med eller det spelar ingen större roll ? du säger det drar ner kvoten lite.. men ifall han får lucern kanske det är lugnt ändå ?

Varför stärkelsen skulle försvinna för att det krossa vet jag inte riktigt.
På granngården kan man köpa säckar med en blandning av krossad havre/korn. Jag ger rapsolja till vår gamling för han behöver extra energi.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 439
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 307
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 353
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp