Sv: protein ?

Varför stärkelsen skulle försvinna för att det krossa vet jag inte riktigt.
På granngården kan man köpa säckar med en blandning av krossad havre/korn. Jag ger rapsolja till vår gamling för han behöver extra energi.

aahh! de visste ja inte :P köpte en med havre och två kornkroos och blandade. men får köra dit och kolla fter lite bättre då . tack :)
 
Sv: protein ?

du har bara haft honom en vecka, många fullblod är känsliga och ett stall byte kan vara jobigt ,nu skall han alltså flytta igen! vad är meningen med det! Men men det finns säkert en andledning med det. Som de flesta redan svarat ge mer hösilage det där skulle inte mina b-ponnyer bli mätta på.Lugn miljö är också viktigt.
 
Sv: protein ?

för lite grovfoder skulle jag säga.
mitt fullblod får 14 kg hö silage och 4 kg hö om dagen.
och nu ska jag öka då han stannat i sin vikt och jag försöker få upp honom.
 
Sv: protein ?

du har bara haft honom en vecka, många fullblod är känsliga och ett stall byte kan vara jobigt ,nu skall han alltså flytta igen! vad är meningen med det! Men men det finns säkert en andledning med det. Som de flesta redan svarat ge mer hösilage det där skulle inte mina b-ponnyer bli mätta på.Lugn miljö är också viktigt.

ja, jag har bara haft honom en vecka, och det är väl KLART att det finns en anledning till att jag flyttar honom., får inte stå kvar , och det är på grund av att jag är ny ägare och för ung enligt stallägaren. vill alltså inte flytta honom, men hade alltså inget val. vet att han får för lite, det är ju däför ja ber om råd. men varför proppa i honom massa grovfoder som där inte är något protein i nästan ?
 
Sv: protein ?

ja, jag har bara haft honom en vecka, och det är väl KLART att det finns en anledning till att jag flyttar honom., får inte stå kvar , och det är på grund av att jag är ny ägare och för ung enligt stallägaren. vill alltså inte flytta honom, men hade alltså inget val. vet att han får för lite, det är ju däför ja ber om råd. men varför proppa i honom massa grovfoder som där inte är något protein i nästan ?

Jag har nu läst om hela tråden, Den är aningen snurrig, jag insåg inte att du bara haft hästen en vecka. Jag säger samma sak som ngn annan. Ta det lugnt och byt inte för mycket på en gång. Alla hästar måste ha en viss mängd grovfoder den mängden går inte att byta ut mot kraftfoder. Lusern är också ett grovfoder men som innehåller mkt protein. det är dessutom snällt mot hästmagar. Jag hade gett honom det i första hand.
 
Sv: protein ?

Jag har nu läst om hela tråden, Den är aningen snurrig, jag insåg inte att du bara haft hästen en vecka. Jag säger samma sak som ngn annan. Ta det lugnt och byt inte för mycket på en gång. Alla hästar måste ha en viss mängd grovfoder den mängden går inte att byta ut mot kraftfoder. Lusern är också ett grovfoder men som innehåller mkt protein. det är dessutom snällt mot hästmagar. Jag hade gett honom det i första hand.

ja, den är ju det. :angel:
japp, lucern tänkte jag prova, för jag vill inte byta ut alltför mycket, eftersom, redan många sgat, att fullblod är extra känsliga och så vidare..
 
Sv: protein ?

Det vore bra att ta med lite hösilage från ditt stall och blanda med det nya höet om det finns möjlighet under en vecka eller så, eller hämta från det nya, om du är osäker på hur magen kommer att fixa det.

Det där du funderade på om kornkross är bra eller ej: korn innehåller en del stärkelse och rätt mkt fosfor, men det gör alla spannmålsfoder i princip. Jag fodrar med korn, och de mängderna du pratar om, 1-2 liter är inga problem för en stor häst. Om hästen har lättare för att koncentrera sig och blir trevligare att hantera utan havre skulle jag ta bort den och bara ge korn.

Lucernet då, om man väljer hack eller pellets är en smaksak. Pellets är lättare att mäta upp då det inte är så fluffigt som hack, men måste blötas innan fodring vilket kan vara lite meckigt. Hack är fluffigt och trevligt att stå och tugga på, men lite svårare att mäta upp exakt. ger man större mänder får man väga i höpåse eller hink, annars går det bra i ett fodermått om man packar ungefär lika hårt varje gång. Jag går över till pellets idag på prov för att se om tjejerna äter det, hack åt de iaf gärna.
 
Sv: protein ?

Det vore bra att ta med lite hösilage från ditt stall och blanda med det nya höet om det finns möjlighet under en vecka eller så, eller hämta från det nya, om du är osäker på hur magen kommer att fixa det.

Det där du funderade på om kornkross är bra eller ej: korn innehåller en del stärkelse och rätt mkt fosfor, men det gör alla spannmålsfoder i princip. Jag fodrar med korn, och de mängderna du pratar om, 1-2 liter är inga problem för en stor häst. Om hästen har lättare för att koncentrera sig och blir trevligare att hantera utan havre skulle jag ta bort den och bara ge korn.

Lucernet då, om man väljer hack eller pellets är en smaksak. Pellets är lättare att mäta upp då det inte är så fluffigt som hack, men måste blötas innan fodring vilket kan vara lite meckigt. Hack är fluffigt och trevligt att stå och tugga på, men lite svårare att mäta upp exakt. ger man större mänder får man väga i höpåse eller hink, annars går det bra i ett fodermått om man packar ungefär lika hårt varje gång. Jag går över till pellets idag på prov för att se om tjejerna äter det, hack åt de iaf gärna.


ja, har tänkt ta med lite hösilage, så att han får vänja sig, eller magen :P
även om han ätit hö innan så var det ett tag sedan, vill hellre vara på den säkra sidan...

jag tror jag ska prova med lucern pellets, verkar så klyddigt med strå, plus att det är dyrare.

idag var han en dynamit när vi var ute, i galoppen bara for han iväg. han har SÅ mycket energi som han behöver göra av med. jag vill försöka ta bort havren helt, jag anser inte han kommer behöva den.. men det får jag se lite senare, vill inte ändra FÖR mkt på en gång samtidigt som jag ska flytta honom osv osv...

ngn som har en aning om betfor och dess biverkningar? han har nämligen blivit rejält lös i magen de senast dagarna.. :/ inget kul.

några fler hästar har också varit de har jag sett, kanske kan bara hösilaget, men då borde han väl ha bliviit det tidigare ?
 
Sv: protein ?

Jo det kan ju bero på för lite fibrer, men om han ätit samma hösilage innan är det ju lite oväntat att det kommer nu. Helst skulle jag öka giva nu, men ska du flytta om några dagar eller så kan du ju vänta. Om det finns halm på ditt stall kan det vara bra att slänga till honom nåt kilo att tugga på. Se till att han dricker.

Ja betfor kan ha en viss lösande effekt, så om du ökat givan nyligen kan du ju minska den lite igen tills han äter mer hö.

Det är ju absolut inte nödvändigt att ge havre även fast det är ett bra foder för hästar som inte blir för heta av det, det är jättelätt att byta ut mot nästan vad som helst. havre innehåller typ 10 Mj och 80 g smrp per kilo, motvarar normalt sett ca 1½ kilo idealhö vad det gäller värdena. Eller tex 0,75 kilo kraffts lucern plus 1 dl olja. Eller ungefär rakt av mot korn. Eller nåt havrefritt müsli med lämliga värden. Eller hippo bas cool tex:).
 
Sv: protein ?

Jo det kan ju bero på för lite fibrer, men om han ätit samma hösilage innan är det ju lite oväntat att det kommer nu. Helst skulle jag öka giva nu, men ska du flytta om några dagar eller så kan du ju vänta. Om det finns halm på ditt stall kan det vara bra att slänga till honom nåt kilo att tugga på. Se till att han dricker.

Ja betfor kan ha en viss lösande effekt, så om du ökat givan nyligen kan du ju minska den lite igen tills han äter mer hö.

Det är ju absolut inte nödvändigt att ge havre även fast det är ett bra foder för hästar som inte blir för heta av det, det är jättelätt att byta ut mot nästan vad som helst. havre innehåller typ 10 Mj och 80 g smrp per kilo, motvarar normalt sett ca 1½ kilo idealhö vad det gäller värdena. Eller tex 0,75 kilo kraffts lucern plus 1 dl olja. Eller ungefär rakt av mot korn. Eller nåt havrefritt müsli med lämliga värden. Eller hippo bas cool tex:).

har ökat betfor med 1 dl , men det kanske kan ha en betydelse ändå..

han står på halm så det får han plus att han har tre hinkar vatten inne hos sig, han dricker minst två var dag, så han dricker :)

med tanke på att han ska börjafå lucern, kan man ju sänka havren lite, och se hur han blir utav det. sedan kan man senare kanske byta ut det mot endast korn ? eller.. har hört att korn är inte alltför bra. isf skulle det bli cirka 2 kg korn, krossat per dag..:)
 
Sv: protein ?

jag förstår inte varför du inte bara kan ta bort havren direkt??? funkar han inte på det så byt det bara. eller är han super känslig (något du kanske vet från förra ägaren)
mj ger hull smrp muskler om man ska hårdra det så det är något att tänka på.
 
Sv: protein ?

Ensilage är grovfoder som går utmärkt att fodra till såväl kor som hästar (och får och getter och rådjur och hjortar och andra djur som behöver/vill ha grovfoder)
 
Sv: protein ?

jag förstår inte varför du inte bara kan ta bort havren direkt??? funkar han inte på det så byt det bara. eller är han super känslig (något du kanske vet från förra ägaren)
mj ger hull smrp muskler om man ska hårdra det så det är något att tänka på.

jo det hade vatt rätt enkelt och bara ta bort havren om det INTE varit så att den är blandad med kornkrossen. inte så enkelt o plocka ut havren för sig då...
 
Sv: protein ?

2 kg korn skulle inte vara något problem. Se bara till att ha ett bra mineralfoder med lagom ca/p kvot anpassat för fodring med spannmål, vilket nästan alla kraffts mineraler ( iaf blå och röd) är och även hippos bassortiment.
 
Senast ändrad:
Sv: protein ?

varför proppa i honom massa grovfoder som där inte är något protein i nästan ?

Även om det inte innehåller tillräckligt med protein så är GROVFODER det viktigaste för hästen. PRoteinet kan du ju lägga till med lämpligt kraftfoder eller som andra sagt lusern (som jag eg tycker ofta är bättre än kraftfoder). Kan ingen hjälpa dig med en korrekt foderstat som utgår från grovfodret?
 
Sv: protein ?

ensilage är väll ko mat?????

Allt grovfoder där en process sker är ensilage om inte ts-halten är c:a 70% ts och torrare. Och det är inte som många tycks tro att ensilage bara är något som håller 45% ts eller under och ges till kor. Våra kor får ensilage med en ts-halt på c:a 50-55% ts och hästarna på c:a 60-65% ts.

Kicki :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 439
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 307
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 353
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp