Promenera med valp??!

Galapago

Trådstartare
Har just skafft en jättego liten valp, men undrar när man ska börja promenera med dem??
Har förstått att det beror jättemycket på ras, har en kompis med en Grand Danois och den får tydligen inte aktiveras fysiskt förrän den är ett år.

Min lille är en strävhårig tax, någon som har lite riktlinjer att dela med sig av gällande taxpromenader??

Tack tack!!

Sv: Promenera med valp??!

Det finns MASSOR med trådar i ämnet om du använder sökmotorn.

Det jag kan säga är att det är väldigt stor skillnad på att promenera och att fysiskt aktivera en hund. Klart att valpen kan promenera - lös, i egen takt, korta sträckor i början som kan utökas alltefter valpen blir mer utåtsökande. Att fysiskt aktivera valpen ska du inte göra alls i början - det kommer senare.

Jag har en dvärgschnauzer och den rasen är tidig i utvecklingen och redo för riktiga 30 min promenader vid 6 mån ålder. Men även då ska den få välja takten själv. Det är otroligt viktigt att lyssna på valpen och bära eller vila om den är trött. Kolla med uppfödaren eller läs raslitteratur för att få veta vad som gäller din ras!

För övrigt så finns det ju många saker du kan göra som inte innebär fysisk ansträngning. Miljöträna på en bänk. Du läser en bok och hunden kan kika på allt och alla som går förbi osv...

Mysigt med valp i sommar! Lycka till! :D

Jag måste bara få inflika lite... Att låta hunden "gå lös, i egen takt" är inte alltid bra... För min valp betyder det aldrig detsamma som "en lugn och fin promenad". Är hon lös så rusar hon som en fullständig idiot, runt , runt, runt i ca 20 minuter. Visst tar hon pauser, men de är superkorta och mest för att tugga på något grässtrå - sedan är det full fart igen :p
Jag tror att hon blir mer ansträngd av det än våra lugna promenader.

Det är såklart individbaserat, men hon kan ju ha MASSOR med överskottenergi som måste ut och då är det ju toppen att kunna kuta runt lös och vila när man är trött. Att följa ledaren lungt och stilla är ju något som kommer med åldern också. Wilton är 13 mån nu och han har tidigare verkligen kutat fram och tillbaka runt oss på promenaderna, men nu nöjer han sig med att oftast gå med oss och ibland kuta iväg en runda (ca 10-15 m framför eller bakom oss) och sen komma tillbaka.

Jo, energi har hon verklgien :p Hon var redan från start en av de mest energiska valparna i kullen - och för en saluki som far fram fort betyder det att det sällan är lugnt när hon är vaken..
Dumt nog är det ont om ställen som hon kan vara lös på... För vart som helst vågar jag inte ha henne, hon är på tok för självständig och äventyrlig för det.. :(

Red_Chili, det där känner jag igen!

Man ser hur valpen ritkigt VILL kuta, hoppa, fnatta omkring. Men VAR kan jag göra det utan fara för liv och lem??

Det är en sak när man planerar något litet större, ut i skogen, på landet, till havet, till sommarstugan. Men till vardags? När allt man har är gräsmattor av olika storlek mitt i en livlig stad?

Visst! Aktivera är så mycket mer än att rasa av sig, men ibland är det kanske just det som den lilla (snart ganska stora faktiskt!) valpkroppen vill och behöver!? Och de stunderna sammanfaller inte alltid med de gånger då man tagit sig bort, ut från stadens begränsade ytor och farliga trafik.

Vi träffade en tax i helgen, ägaren har haft tre taxar innan och är mycket bekant med rasen. Hon promenerade i valpens takt i någon timme varje dag. Men då innebar det ibland att sitta och titta på förbipasserande, tuggandes på ett grässtrå, i kanske femton minuter för att sedan röra sig framåt i fyra. Därutöver är valpen med henne överallt, så tråkigt har den aldrig, det dyker ständigt upp något nytt, eller en ny kompis att stoja runt med en stund!

Det var alltså INTE någon PROMENAD-PROMENAD i en timme, utan en "upptäcktsrunda" i ca en timme, när den stojade så stojade den; när den vilade vilade den.

Det är det enda jag känner till om taxar och promenader. Vår welsh ska inte gå på motionspromenader före 10 månader och då mycket kort i början. Det betyder inte att han inte promenerar nu, men vi får stanna ofta, ta det i hans takt och bära en hel del!

/Syrsa

Det finns visserligen gott om rastgårdar häromkring MEN de är stängslade med fårstängsel och det är därför så stora hål i staketet att valpis kan klättra igenom om hon vill det... Helt hopplöst! :grin:
Hon har nu fått vara lös två gånger på 2 veckor och jag känner mig så otroligt elak...
Upptäckspromenader är vi ute på varje dag. Då är vi ute i 40-60 minuter och kommer aldrig mer än ca 700 meter :p Efter det är det lek i full fart inomhus... Att hon aldrig blir trött?!

Gör du avslappningsövningar med henne?

Vår elva veckorsvalp (idag! Grattis Keo!) kan fortsätta rasa hur länge som helst, blir ofta väldigt uppstissad och bitig (far och flyger efter oss och hänger oss i byxorna) så då måste vi göra en avslappning för att kunna bryta upphetsningen och stojet (som vid det laget övergått i stök mer än stoj).

Då märker man hur trött han egentligen är, somnar på ett kick och sover i flera timmar.

Vaknar och drar igång igen ;)

/Syrsa

Inte så att jag tänker direkt "Nu ska vi göra avslappningsövningar", men ofta rusar hon runt när hon egentligen är trött ja. Brukar då lägga mig bredvid hennes bädd för då kommer hon dit. Då får hon något att tugga lite på. Hon brukar hinna tugga kanske en minut - sedan sover hon som en stock :p

Jag är noga med att hon ska få vila också, och jag aktiverar henne inte något direkt förutom våra "upptäckarpromenader" - resten får hon sköta själv.
Jag vill inte ha en stressad valp, men hon verkar ha lättare att bli vild när det är varmt. En gång när det var riktigt varmt inne så tvingade jag henne att ligga ned och la en fuktig, sval handduk på henne som täcke. Då blev hon lugn och somnade.
Som idag, när det varit svalt hela dagen, då har hon sovit nästan konstant...

Jag vet inte riktigt vad mer man kan göra?

Det finns MASSOR med trådar i ämnet om du använder sökmotorn.

Det jag kan säga är att det är väldigt stor skillnad på att promenera och att fysiskt aktivera en hund. Klart att valpen kan promenera - lös, i egen takt, korta sträckor i början som kan utökas alltefter valpen blir mer utåtsökande. Att fysiskt aktivera valpen ska du inte göra alls i början - det kommer senare.

Jag har en dvärgschnauzer och den rasen är tidig i utvecklingen och redo för riktiga 30 min promenader vid 6 mån ålder. Men även då ska den få välja takten själv. Det är otroligt viktigt att lyssna på valpen och bära eller vila om den är trött. Kolla med uppfödaren eller läs raslitteratur för att få veta vad som gäller din ras!

För övrigt så finns det ju många saker du kan göra som inte innebär fysisk ansträngning. Miljöträna på en bänk. Du läser en bok och hunden kan kika på allt och alla som går förbi osv...

Mysigt med valp i sommar! Lycka till! :D

Tack för dit svar!
Han är nu 11 veckor, och det han gör nu är att promerera hem från "farmor" som passar honom på dagarna, det är ett par hundra meter. Det tar tid... särskilt som det ligger "hästbollar" här o där och de är ju jättespännnde...:grin:

Sen leker han ibland med en annan hund och då far de runt som galningar, fast den andra hunden är väldigt lugn o triggar inte min lille, utan det är min som sätter fart på den andra.
Det är väl ok, om han själv väljer att busa o springa??

Idag ska vi börja en liten valpkurs, ska bli spännande!

Jag var ute en jätte kort sväng i skogen med min valp redan när hon var 8 veckor. Och sen dess har jag ökat ut det. men hon går i sin egen takt och "utforskar" allt.:D

Det är därför man bor i en småstad med mycket öppna ytor runt om... :angel: här har vi nära till hav, strand, skog, öppna ängar...

Åh valpkurs är roligt! Lycka till!

/Sophie som redan längtar efter nästa valp... förhoppningsvis nästa sommar!!! :bump:

Mmm, men en fördel med att bo i stan är all bilträning man får när man ska ut i skogen ;)

Nej, skämt å sido, visst är småstad/landet lättare när man har hund!

/Syrsa

Jo och det finns faktiskt bilar i småstäder också... vi bor inte på medeltiden :D även om vi är lite efter här på landet (iof sig 5 mil från Stockholm och ändå 08:a :o).

Tell me all about it=)

Jag är uppvuxen i staden som har mottot "Morgondagens småstad"...

Jag tror, för att det inte ska bli någon diskussion när jag nu tror att vi båda förstår varandra perfekt och skojjar en hel del, att det finns olika för- och nackdelar med hund i stan/småstan/på landet och att det till sist handlar om att reda ett så bra liv som möjligt för sin hund oavsett var man bor, utifrån de förutsättningar man har! =)

Kram,
Syrsa

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 072
Senast: Mabuse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 135
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 838
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka