promenera med häst

Sv: promenera med häst

Jag tar korta promenader med hästen ibland, mest för att träna på att han ska ha uppmärksamhet på mej och lydnad. Men här gäller kedja eller bett i munnen, annars kan han få för sej att sticka.
 
Sv: promenera med häst

Jag är ute och går med min häst långa promenader de dagar hon inte rids. Hon har svårt för skritten och vill inte ta för sig ordentligt så vi är ute och promenerar i skog och mark ungefär 70 minuter 2-3 gånger i veckan, det har gjort stor skillnad även i ridningen, plus att det är ett utmärkt sätt att få ur eventuell mjölksyra och dessutom får jag välbehövlig motion. Jag märker att hon också uppskattar att vara ute i skogen och traska, det är som att ta med hunden på en promenad.
 
Sv: promenera med häst

Nä jag tycker det är astråkigt att promenera med hästar :p
Tog med min häst en gång när jag skulle springa men efter typ 3-4 km blev hon trött så det sög ju för jag hade tänkt springa det tredubbla. Nu har hon visserligen mycket bättre kondis så kanske skulle testa att ta med henne när jag springer.
 
Sv: promenera med häst

Jag promenerar ibland med henne när jag inte har barnvakt o inte kan rida. Så hon får följa med mig ut och gå med barnvagnen :p
 
Sv: promenera med häst

*knapplån*

Jag har alltid promenerat mycket med mina hästar. Jag tycker det är ett bra sätt att lära känna varandra och umgås
 
Sv: promenera med häst

En följdfråga om någon läser detta...

När ni går ut och gå med hästarna hur mycket reflex har ni på hästen och er själva och vilken sorts, benen,täcke m.m.?
 
Sv: promenera med häst

Det beror på årstid och tid på dygnet. Just nu på hösten och vintern har jag alltid någon form av reflexer, oavsett tid på dygnet. Det som gäller då är benreflexer runt om, svansreflex och jag har reflexväst. Om det börjar skymma eller riskerar att vara mörkt innan jag kommit hem har jag även ett reflexländtäcke och ibland även en reflexbrösta. Då använder jag mig av en täckesgjord för att spänna fast ländtäcket och bröstan.

Reflexerna används inte bara för att bilister ska se mig och hästen utan också för att jägarna ska se oss ordentligt. Vill inte riskera att få min häst skjuten för att någon trodde det var en älg..
 
Sv: promenera med häst

Jadå :) Jag tar mig en promenad ibland med honom
 
Sv: promenera med häst

Om jag och tant rör oss ute i mörker eller i dimma så ser vi båda ut som julgranar. :D
De andra i stallet kan ibland skratta lite åt mig, men better safe than sorry.

Så det är reflextäcke, reflexsvansskydd, reflexbrösta, reflexgrimma, reflexbenskydd, reflexväst på mig och sen kanske en pannlampa och vad jag mer eventuellt kan hitta i gömmorna. :)

(jag är däremot numera väldigt väldigt mörkrädd så jag är helst inte ute och springer när det är riktigt mörkt ute. Då håller jag mig på upplyst område om jag får välja)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp