Sv: promenera med häst
Jag tycker att det är sypermysigt att gå en promenad med hästen, gör det rätt ofta men också periodvis blir mer på sommaren än på vintern. bra motion för mig och ett bra alternativ till vila för hästen. Ibland så rider jag barbacka en bit och promenerar en bit, så brukar det bli på vintern.
inte helt sällan som jag hoppar av i slutet på ridturer och promenerar hem sista biten, känns som en bra avskritting. Gjorde alltid det på sista foderhästen jag hade, som inte hade blivit riden så mycket.
när jag har haft nya hästar börjar vi alltid med promenader blandat med arbete från marken för att bygga början till en relation innan jag börjar rida/köra.
ibland har jag haft hunden med mig med sista gången jag hade det så gick det inte så bra. hästen blev av någon anledning rädd för en lastbil, (väldigt märkligt eftersom hon bott på gård med både lastbilar och traktorer utanför stalldörren i nästan hela sitt liv, och trafiksäker var hon innan denna händelse, men men nu vart hon det iaf) Jag försökte hålla hunden borta från hästhovarna, slutar med att jag tappar hästen som springer hem.efter det så hade jag en häst som var rädd för alla större fordon. Väldigt oturligt men lärde mig att man inte ska lita på att hästar är trafiksäkra, ibland händer det att dom blir rädda ändå. Sen dess har jag inte haft med hunden när jag har promenerat, inte när jag varit själv i vart fall, utifall något skulle hända.