promenera med häst

Sv: promenera med häst

Jag försöker gå några gånger i veckan med mina, antingen en eller båda samtidigt + hunden. Väldigt mysigt och ett härlgit sätt att umgås och få trygga, nöjda pållar :)
 
Sv: promenera med häst

kl

Promenerade alltid med gamla Cattis som jag skötte i flera år, vi gick långa promenader och pratade om allt mellan himmel och jord <3

Köpte en av hennes döttrar och vi promenerade mycket när hon var liten men inte så mycket sen, hon var för mycket häst för mig att hantera över lag och är nu såld.

Nu pysslar jag med hennes sista son, en treåring, och vi promenerar mycket och kommer säkerligen göra det även när han går att rida framöver!

Ibland känner jag att jag trivs bättre på marken bredvid hästen än uppepå, även om en barbackatur är hur mysigt som helst
ibland! :)

Att man själv får motion ser jag också som ett stort plus, och hästarna verkar tycka det är mysigt också!
 
Sv: promenera med häst

Är också ute och går mycket med hästarna. Tycker det är mysigt. utforskar nya vägar och stigar. Eller så tar vi en promenad in till samhället och köper oss en varsin godsak, tex morot/äpple till hästen och glass till mig på sommaren.
 
Sv: promenera med häst

Jag tar med båda mina ut och promenerar, samtidigt helst. De verkar tycka att det är roligt och om jag har spring i benen joggar jag en bit vilket unghästen tycker är buskul och studsar jämfota bredvid :love: Jag tycker att det är hur mysigt som helst då jag kan gå och småprata och klappa på båda samtidigt och så ibland stannar vi och betar gräs längs vägkanten, och matte behöver också röra på sig.
 
Sv: promenera med häst

Vad roligt att så många promenerar med sina hästar!

Och det är så sant att vi tvåbenta får också lite motion! :D
Och hästarna tycker det är mysigt!:p
 
Sv: promenera med häst

Jag tycker att det är sypermysigt att gå en promenad med hästen, gör det rätt ofta men också periodvis blir mer på sommaren än på vintern. bra motion för mig och ett bra alternativ till vila för hästen. Ibland så rider jag barbacka en bit och promenerar en bit, så brukar det bli på vintern.

inte helt sällan som jag hoppar av i slutet på ridturer och promenerar hem sista biten, känns som en bra avskritting. Gjorde alltid det på sista foderhästen jag hade, som inte hade blivit riden så mycket.

när jag har haft nya hästar börjar vi alltid med promenader blandat med arbete från marken för att bygga början till en relation innan jag börjar rida/köra.

ibland har jag haft hunden med mig med sista gången jag hade det så gick det inte så bra. hästen blev av någon anledning rädd för en lastbil, (väldigt märkligt eftersom hon bott på gård med både lastbilar och traktorer utanför stalldörren i nästan hela sitt liv, och trafiksäker var hon innan denna händelse, men men nu vart hon det iaf) Jag försökte hålla hunden borta från hästhovarna, slutar med att jag tappar hästen som springer hem.efter det så hade jag en häst som var rädd för alla större fordon. Väldigt oturligt men lärde mig att man inte ska lita på att hästar är trafiksäkra, ibland händer det att dom blir rädda ändå. Sen dess har jag inte haft med hunden när jag har promenerat, inte när jag varit själv i vart fall, utifall något skulle hända.
 
Senast ändrad:
Sv: promenera med häst

jag promenerar mina hästar ganska ofta.Några ggr i veckan kan det bli.Både i skogen och ute efter vägarna.Dessutom får ju jag motion på ett helt annat sätt vilket jag behöver.
Och det är så roligt när man möter folk ute då jag ofta får kommentaren. "Är du ute och går med "hundarna" nu igen?" :D

Promenaderna verkar uppskattas av hästarna också som ett komplement till de vanliga arbetet dom utför.
 
Sv: promenera med häst

Jag promenerar ofta med hästarna, jag tycker det är jättemysigt. :) Det fungerar utmärkt för t.ex. shettisarnas del som jag sedan länge har varit för stor för. Och jag tycker att det är mycket lättare att bevisa att "farliga" saker inte är farliga, för när jag är på marken kan jag själv gå fram till föremålet i fråga och visa att det inte äter upp mig. ;)
 
Sv: promenera med häst

Joda, det har allt blivit en och annan promenad, nu går mina ston med föl, men när de skiljs av om en månad så ska vi allt ut och promenera igen. Blir nog lite extra med mitt ungsto som reds in i höstas och som jag inte känner så väl så vi lär känna varandra mer än bara myset i hagen som varit nu.......
 
Sv: promenera med häst

Jag promenerar regelbundet. Tycker det är trevligt, man får en annan kontakt med hästen och man får checka av så den lyssnar.

Vi pratade faktiskt om det igår, några som har hästar i olika , om hur ouppfostrade många hästar är. Vissa går ju liksom inte att leda normalt. :crazy:
Såna saker blir ju aldrig ett problem om man leder dem regelbundet.
 
Sv: promenera med häst

Har fått många glada miner när jag har varit ute på promenad med shettis och barnvagn. Innan hon blev inkörd blev det även cykelturer för motionens skull:)
 
Sv: promenera med häst

Ja det är för mej lika självklart som all annan träning. Nu har jag ingen häst. Men har tagit alla mina hästar på prommisar regelbundet.. Har även cyklat med dem samt haft dem med när jag åkt moppe. (krypfart och väluppfostrade hästar).
Senaste åren med barnvagnen då jag inte haft möjlighet att vara i stallet utan barn.
 
Sv: promenera med häst

Jag går gärna ut och går i grimma och grimskaft med min 9-åring. Växlar mellan att promenera och jogga. Det är väl egentligen inte så mycket mysighetsfaktor, tycker jag, men jag får motion och träningssällskap. En löpsugen f.d. travare är väldigt bra som sparringpartner när man behöver springa en mil, vill jag lova. ;)
 
Sv: promenera med häst

Det händer. Det är trevligt och lugnt. Jogga med henne funkar mindre bra, hon blir väldigt taggad.
 
Sv: promenera med häst

Vi promenerar en del med hästarna, det har vi alltid gjort. Då vi ändå går med hundarna så blir det ibland så att jag tar en häst på släp. Jag promenerar gärna off road med hästarna under igångsättning efter vila för att de skall lyfta på benen o mjuka upp sig utan belastning.

För 1,5år sedan fick min ena häst spatt så han promeneras med en hel del när jag inte orkar rida. Han tycker det är astråkigt att gå på väg, men så fort vi går av o in i skogen så skiner han upp!

vintertur8.jpg

Mitt :love:
 
Sv: promenera med häst

Jag har både gått och cyklat och åkt moppe med hästarna och i skogen har dom fått vara lösa och leka hund. En häst jag hade skaffade sig en grå kompis, en älgko, så när det blev dags att hämta mjölk eller gå på svamppromenad hade jag dom två i släptåg. Den hästen var fö. alltid lös men vaktade gården istället för att dra ut på upptäcktsfärd ihop med älgen så därför stannade också älgen på gården. :D
 
Sv: promenera med häst

Jag promenerar min häst (och hunden som glatt är med) en till två gånger i veckan. Istället för att han ska ha vilodag tar vi en mysrunda ihop. Ibland i skogen och ibland på grusvägarna. Mycket mysigt och ger en kontakt man inte riktigt får vid ridning :)
 
Sv: promenera med häst

När min pålle har vilodag brukar vi gå en liten promenad. Han behöver alltid röra på sig och det är skönt på vintern när man slipper klä på sig ridkläder utan man kan promenera där med sina termobyxor och vinterkängor :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp