promenera med häst

lovehorses

Trådstartare
Hoppas på rätt tråd!

Var ut och gick idag med min häst och blev och fundera på en sak.
Det är väldigt väldigt få i min hästbekantskrets som tar en promenad med sin häst.

Så nu är jag nyfiken på er finns det fler här som går ut på en promenad med sin häst? Som då är frisk, inte pga skador eller liknande.

Jag har börjat med det de sista veckrna och jag tror hästen tycker om det, Sen får ju jag lite extra motion. Brukar gå mellan 20 min- 45 min beroende på min ork.

Nyfiken på er nu!:bump:
 
Sv: promenera med häst

Jag gillar det ! Har tom hänt att jag börjat promenera med sadlad häst och fortsatt promenera isf att rida !

Hej från Hambo
 
Sv: promenera med häst

Jag promenerar ofta med min häst. Ibland går vi långturer där vi är ute i 2-3 timmar och promenerar. Tycker det är superbra, både jag och hästen får röra på oss. Förstår inte riktigt denna hysteri om att man måste rida hela tiden. Om man ändå bara ska skritta är det ju inget som hindrar att man leder hästen istället, eller tömkör för den delen, vilket jag också gör mycket.

Är man lite rapp i benen kan man ju tom springa med hästen om man vill.
 
Sv: promenera med häst

Gjorde ofta det med hästarna vi hade.
Tog med dem när jag var ute och joggade också:)
 
Sv: promenera med häst

Tycker det är hur härligt som helst att ta en promenad med hästen :) Man behöver inte alltid rida för att det ska vara givande att motionera sin häst :)
 
Sv: promenera med häst

Jag och tant tar promenader ibland och pratar om livet och allt annat. ;)
Det är få som lyssnar så bra som hon. :)

Jag tycker det är rätt mysigt, sen går ju jag ofta med henne när den lilla 'åker häst'. Alltså när hon sitter barbacka och bara myser medan jag leder i grimma och grimskaft i skritt. (ska hon rida dock så håller jag inte så klart, men då är det ju sadel och träns på också)
 
Sv: promenera med häst

Promenerar gärna som ett sätt att umgås, både före/efter ridning och enbart promenad. Ju mer samvaro med hästen ju starkare blir banden. Skulle gärna vilja tillbringa tid i hagen med hästen också. Har en islandshäst som går i flock.
 
Sv: promenera med häst

Jodå, här är en till som brukar promenera med pållen. Tycker det är mysigt och tror att pållen gillar det oxå! :D
 
Sv: promenera med häst

jag promenerar flera dagar i veckan med min häst!
nu när min syster är bortrest är det också ett bra sätt att motionera två hästar på samma gång också!
 
Sv: promenera med häst

Promenerade mycket med gamlingen när hon levde och tog en cykeltur också lite då och då. Den nya hästen litar jag inte helt fullt på än för han har haft en tendens till att kunna slita sig, men ska börja öva på promenerandet med honom.
 
Sv: promenera med häst

Minst en gång i vecka. Suveränt att hästen får komma ut och röra sig en timme utan dövikt på ryggen. Och fler ryttare borde motionera själva..
 
Sv: promenera med häst

går emot alla här och säger att jag inte prommenerar gärna med min häst :p hon är väldigt dominant och svår att hantera, innan så gick det knappt att ta henne till hagen. ett tag så brukade jag gå med henne till ridhuset (ca 1,5km) men det var då i longerlina + dressyrspö så jag kunde hindra henne från att gå över mig och hålla fast henne när hon fick panik över att kalvarna var för nära när vi gick förbi ko gården. och när man kommit fram så var man totalt slut och orkade knappt rida.

nu så är hon lättare att leda, men jag får lätt benhinneinflammation samt har kassa leder och hästen har ett raskt tempo somt kan fortfarande gå över en och bråka lite då och då. så jag promenerar inte så gärna mer än i t ex i en paddock då mina vrister inte klara av att gå länge på hårt underlag i ridskorna.(joggingskor vill jag inte ha av risk att hästen trampar mig på foten)
 
Sv: promenera med häst

Jag promenerar(de) väldigt mycket med min donna! :laugh:

När hon var 1-2½år (innan inridningen med andra ord) var vi ute och gick flera gånger i veckan, i början bara en kortis på någon km men senare var vi ute säkert 1 mil ibland! (ofta med ridande sällskap)
(Blandat med löshoppning och tömkörning!)

Sååå mysigt och bra för både mig och hästen! ;):d

Nu har det varit lite slappt på den fronten då vi har ridit mer och mer nu i takt med att hon utbildas, men visst promenerar vi ibland också! :laugh:
 
Sv: promenera med häst

Promenerar min minst en gång i veckan 4-8 km ungefär. Alla brukar fråga varför jag går och då svarar jag att eftersom jag inte har någon hund så får hästen vara hund ibland!
 
Sv: promenera med häst

Jag går ofta med mina hästar och de jag jobbar med. Jag ser det som ett trevligt och nyttigt sätt att umgås med hästen och stärka relationen oss emeallan.
Går man offroad över stock och sten, över diken, mellan träd och klättrar kan det bli bra gymnasticering med, för både häst och ryttare.
Jag kan vara ute från halvtimmen till flera tim.

Vi går också mycket då jag är med min tränare och rider in unghästar. Vi går då lääänge ute offroad och stannar och fikar etc. Det får dem avslappnade och trevliga att sitta på sen mellan varven.

När jag jobbade på Solvalla var vi i stort sett enda stallet som promerade våra hästar. Vi fick väldigt ofta frågan "är den sjuk?" och sen "men varför går ni då?" när man svarade nej.
 
Sv: promenera med häst

Ännu en som går promenader med hästen.
gick mycket med mig gamla(som hastigt fick lämna jordlivet för en vecka sen..:( ), både när hon var i toppform och när hon senare blev pensionär. hon riktigt njöt och älskade våra små promenader.. någon gång försökte jag ge mig på en jogging runda men hon hade lite bråttom i traven så jag hann inte med :D
har även börjat promenera med min "nya" häst. ibörjan var hon lite överallt så våga inte riktigt men har nu märkt att även hon tycker det är mysigt att gå på promenad.
jag tycker det är så avslappnande och mysigt. :love: perfekt när man inte orkar rida och har mycket i skallen. en promenad med sin häst och man är som ny människa igen!
och även alla mina stallkamrater går ut på promenad då och då med sina!
 
Sv: promenera med häst

Promenerar väldigt ofta med dem, joggar ibland när jag har mina joggingperioder. När vi höll på med igångsättning av ett par av hästarna här och jag inte hade tid joggade maken en runda på sex km tre gånger i veckan med dem. Utmärkt sätt att motionera både sig själv och hästarna!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp