Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad använder ni när ni är ute och går mer er häst? Till er som inte är ute och går, vad skulle ni använda om ni var tvungna?
Grimma med grimskaft knäppt bara i ringen på grimman?
Grimma med kedja?
Träns?
Stigbett?
Vad rekommenderar ni?
Det handlar nog för det mesta om hur mycket hästen respekterar en och hur fint förhållande man har mellan sig och hästen. Visst finns det mer lätthanterliga hästar än andra men kan man inte dominera hästen och den inte accpeterar en som sin ledare, och man hamnar i en läskig situation så gör hästen som den vill oftast.
Därför är jag väldigt noga med att jag hela tiden kan få min hästs uppmräksamhet och att jag kan leda henne i vilket tempo jag vill och alltid stanna och backa, helt med mitt kroppsspråk.
Innan gjorde hon lite som hon vill. Hon stoppade ner huvudet och åt, och kunde dra iväg med mig 5 meter för att hon sett en smaskig grästuva^^ Så det handlar nog mest om att sätta positionerna på plats. Att man visar hästen att det är man själv som dominerar den, och inte tvärt om.
Jo, jag har inget emot att folk leder sina hästar i träns. Gör det själv ibland! Men att hästen springer på en eller drar iväg med en om den blir rädd eller har lust, är enligt mig oacceptabelt. Då är det hästen som dominerar människan, och inte tvärt om, som det borde vara.