Promenera med häst- träns/grimma?

Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

jag har alltid reprimma med fast grimmskafft på 3 meter. de funkar på alla min även min hingst.

Jag har träns och longerdelta med ett långt grimskaft i. Det är för att vi bor precis utanför stora vägen och det är inte så kul om hästen skulle bli rädd :P

Det är olika. Varierar mig ganska mycket.
Om vi är ute och promenixar på tävling mellan starter är det alltid träns.
Är vi ute och går promenad hemma så är det vanlig grimma och grimskaft eller repgrimma. Märker jag att han är vääldigt pigg jag tar jag kedjegrimskaft, samma sak om jag vet att vi ska gå nära trafikerade vägar.

skulle inte rekomendera något speciellt, utan att man ska känna efter vad som passar till de olika situationerna..

Senast ändrad:

Jag brukar använda träns med kedjegrimskaft eller med "delta" och vanligt (långt) grimskaft.

Vid normal promenad och en häst som används normalt så använder jag repgrimma och företrädesvis ett tremetersrep som ligger bra i handen. Jag vill ha distans mellan mig och hästen, ca 1,5 m snett bakom vill jag att hästen skall gå.

Nu har jag en konvalescent som står i sjukhage = mycket överskottsenergi och svag eller ingen impulskontroll. När jag är ute och rastar honom har jag träns med kedja, tremetersrep, grimma med tremeters grimskaft som extra nödredskap. Dessutom har jag hjälm och har dressyrspö med mig.

Lite olika, vanlig grimma + grimskaft, träns-delta-longerlina,repgrimma. Har bra miljö att vandra i :)

när jag är ute och går längre promenader har jag träns,för att hon har vart lite jobbig,men hon lyssnar på mitt kropps språk så behöver sällan hålla i.

om jag leker med henne har jag grimam och logerlina,men samma där att jag sällan håller i.

jag använder träns o vanligt grimskaft... ibland delta

(är tvungen att gå på trafikerade vägar om vi ska promenera nåt längre än 200m)

Senast ändrad:

Vad bra kontroll de flesta har på sina hästar. Det anser jag om er som endast använder grimma + grimskaft i ringen. (självklart er som har hästen lös oxå ;))

Min gamla foderhäst, var världens snällaste. Men helt plötsligt kunde hon bara "gå över en". Använde alltid träns + grimskaft eller grimma+kedjegrimskaft vid promenad. Men bara grimma o grimskaft i ring när vi befann oss på stallplanen.

Oftast ville jag passa på att beta henne under promenaden (då det var väldigt dåliga hagar med endast lera), så det blev grimma.

Men det här med stigbett? Har ni använt det? När bör/kan det användas. Har själv ingen erfarenhet kring just stigbett. Tänkte om det var ett alternativ till promenad :)??

Det handlar nog för det mesta om hur mycket hästen respekterar en och hur fint förhållande man har mellan sig och hästen. Visst finns det mer lätthanterliga hästar än andra men kan man inte dominera hästen och den inte accpeterar en som sin ledare, och man hamnar i en läskig situation så gör hästen som den vill oftast.

Därför är jag väldigt noga med att jag hela tiden kan få min hästs uppmräksamhet och att jag kan leda henne i vilket tempo jag vill och alltid stanna och backa, helt med mitt kroppsspråk.

Innan gjorde hon lite som hon vill. Hon stoppade ner huvudet och åt, och kunde dra iväg med mig 5 meter för att hon sett en smaskig grästuva^^ Så det handlar nog mest om att sätta positionerna på plats. Att man visar hästen att det är man själv som dominerar den, och inte tvärt om. :)

Jag brukar ha grimma och ett långt, ganska tjockt grimskaft. Om hästen skulle skygga eller bli skrämd så är det enklare att hålla den med ett långt grimskaft än med ett kort och risken att man skulle tappa hästen minskar.

grimma och kedjegrimskaft under haken, endast pga att vi måste leda dom så på anläggningen :p men fuskar ibland och leder bara med grimma och kedjan som vanligt alltså inte under hakan :D
Då går jag alltså i ridhuset, runt anläggningen eller oftast i skogen, inga vägar eller så.

Senast ändrad:

Häst 1: Stigbett, och kedje grimskaft

Häst 2: Lädergrimma, och kedje grimskaft

Häst 3: Lädergrimma, och 4 m grimskaft

Grimma och långt "westernrep" till gammeltanten, knäppt i vanliga ringen på grimman.

Grimma och vanligt grimskaft till lilltösen, knäppt på samma sätt.

Använder alltid handskar, men aldrig hjälm.

(även om man kanske borde det när man går med en 9månaders fölunge, eller ett 23årigt sto som emellanåt tror att hon är tvåårig hingst :angel: )

Går jämt med mina flickor, tycker det är trevligt och avkopplande och man kommer hästen nära på ett annat sätt (och man får motion själv).
Att sen tanten inte gillar att ridas och lillan är för ung är ju iof också en anledning :rofl:

//Sandra

På mina egna blir det lite olika. oftast grimma och grimskaft, men ibland blir det bara grimskaft runt halsen och på två av dom blir det ibland bara att jag tar tag i pannluggen eller manen och promenerar iväg. Fast då går vi inte längre än bort till hagen, ca 700 meter.

/M

Antingen vanlig grimma eller repgrimma. Jag tycker inte att träns är bra att leda i.
Om jag ska gå ex på stora vägen så har jag repgrimman eller sidepulltränset. Då vet jag att jag har koll på läget.
Om jag bara ska gå en runda i skogen spelar det inte ngn roll.

Med risk att reta upp ngn men om man tycker att man måste ha ett stigbett på hästen för att gå en promenad så bör man kanske tänka om. Jag inser att det kan finnas tillfällen när det måste vara så men de bör höra till undantagsfallen.

Senast ändrad:

Träns och grimskaft på tävlingshästarna vid promenader.
Grimma med kedjegrimskaft till/från hagen. Gamlingen eller hästar "ur kondis" vanligt grimskaft till/från hagen.
Går jag med hingst har jag träns och ett extra långt lädergrimskaft med kedja på promenaderna annars sigbett till7från hagen.!

på unghästen har jag träns och tyglar
på gammel damen så är det grimma och grimskaft som gäller

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 760
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud