Sv: Promenera med häst- träns/grimma?
Bara lite kuriosa...
Så här ser det ut, precis utanför våran stalldörr. Det är en femtioväg.... rakt igenom "gården". Ja, förr var gården en länsmansgård, med mangårdsbyggnad, flygelbyggnader, magasin, verkstad och garage på andra sidan, samt ladugård på den sidan kortet är taget ifrån. Ladugården är ombyggd till fd hönshus, litet stall m fyra boxar och i övrigt lada och spannmålsmagasin.
(
klickbara bilder)
Så, ska jag ut och promenera min dam, är det träns, eller repgrimma, grimskaft eller longerlina som gäller. Även om damen är helt cool, trafiksäker och snäll från marken, vill jag veta att jag kan reglera henne i en "situation". Tyvärr har dagens bilister utanför vårat stall inga hastighetsmätare på sina bilar och ingen respekt för levande djur och människor heller.
De kör oftast snitt 65 km. Härom dagen var min kompis med dotter (fyra år) på besök. De tog in våra gammelhästar och lilltjejen stod mitt på vägen med min häst, strax bakom stod mamman och höll i på andra sidan, tack och lov. För en bil punktbromsade pliktkyldigastner till femtio, rundade min häst precis bakom rumpan och fortsatte som om inget hade hänt....