promenader

Sv: promenader

eriica-o21 skrev:
S:T Bernard är väll en av dom större och tyngre hundraserna ? :smirk: de är iaf en helt underbar ras hur söt som hällst:love:

De är riktigt söta :) Har du en STB?

"viss motion kan förvärra graden av dysplasi"

det var därför jag skrev att valpar och unghundar inte skulle utsättas för hård träning. för säkerhets skull nämde jag också några exempel på hård träning. men du envisas med att säga att man inte ska promenera! promenader är INTE skadligt!

nu ska jag ärligt erkänna att jag vet inte vad som gäller med de större och tyngre raserna (dit golden inte räknas, det kan vi väl enas om nu?). men det var inte det frågan handlade om. frågan gällde en labbe.

sedan måste jag bara anmärka på en sak till. det var ett evigt tjatande om den vuxna goldenhannens vikt. det är inte meningen att den ska vara så tung redan som 7-8 mån unghund. då brukar de vara taniga och gängliga och väga betydligt mindre. min labbe var inte färdigvuxen förrän vid 3 års ålder och landade då på 39 kg/64 cm i mkh.

cillamuffins skrev:
"viss motion kan förvärra graden av dysplasi"

det var därför jag skrev att valpar och unghundar inte skulle utsättas för hård träning. för säkerhets skull nämde jag också några exempel på hård träning. men du envisas med att säga att man inte ska promenera! promenader är INTE skadligt!

nu ska jag ärligt erkänna att jag vet inte vad som gäller med de större och tyngre raserna (dit golden inte räknas, det kan vi väl enas om nu?). men det var inte det frågan handlade om. frågan gällde en labbe.

sedan måste jag bara anmärka på en sak till. det var ett evigt tjatande om den vuxna goldenhannens vikt. det är inte meningen att den ska vara så tung redan som 7-8 mån unghund. då brukar de vara taniga och gängliga och väga betydligt mindre. min labbe var inte färdigvuxen förrän vid 3 års ålder och landade då på 39 kg/64 cm i mkh.

Ja visst är en 7 mån unghund inte så tung heller. Bara de som är feta då ;)
Men promenader på hårt underlag är inte bra för lederna på hunden. Så därför ska man inte gå hur långt som helst men har du promenader i skogen osv är det en helt annan sak eftersom då oftast hunden springer lös.

Gnist skrev:
Hrrrmmm... Som ägare till ett st BC-hane
lilleskutt.jpg

:love:] Så FIN!!

Jag tycker att det låter lite väl mycket för en sådan liten valp. En bäbis har inga fysiska behov av att gå så långt, lägg hellre den tiden på att stimulera hunden mentalt, det får du igen tusenfalt när den blir äldre!

Hur mycket tycker du att man ska gå då? Som sagt jag har hört så många olika saker nu så.... Om jag går 30 min med honom så menar jag självklart inte att jag går i snabb takt utan han går lös och nosar stannar och kollar på saker, så vi kommer ju inte så långt på de 30 min. Skulle han inte få gå ut och nosa i skogen så skulle han nog bli ett energiknippe. Och självklart stimulerar jag honom inomhus oxå. Men jag tror inte att jag skulle kunna ersätta promenaden med enbart stimulans. Han är inte direkt liten till växten heller så det är inte så skoj om han har för mycket energi och börjar springa inomhus.

30 minuter är absolut ingen fara att gå med hunden några gånger per dag. Hundar Behöver röra på sig också för att må bra. :)

Antithea skrev:
Jag tycker att det låter lite väl mycket för en sådan liten valp. En bäbis har inga fysiska behov av att gå så långt, lägg hellre den tiden på att stimulera hunden mentalt, det får du igen tusenfalt när den blir äldre!

Precis vad jag tycker....men 30 min är ju lagom

Ahi skrev:
Hur mycket tycker du att man ska gå då? Som sagt jag har hört så många olika saker nu så.... Om jag går 30 min med honom så menar jag självklart inte att jag går i snabb takt utan han går lös och nosar stannar och kollar på saker, så vi kommer ju inte så långt på de 30 min. Skulle han inte få gå ut och nosa i skogen så skulle han nog bli ett energiknippe. Och självklart stimulerar jag honom inomhus oxå. Men jag tror inte att jag skulle kunna ersätta promenaden med enbart stimulans. Han är inte direkt liten till växten heller så det är inte så skoj om han har för mycket energi och börjar springa inomhus.

Det är ju alldeles lagom tycker jag som du går nu. Jättebra också att han får springa lös för då motionerar han ju i sin egen takt. Det blir nog kanonbra ska du se :)

nu var det ingen bäbis utan en unghund i sin spralligaste ålder. de har om några ett behov av att få röra på sig. det är sova, äta och full rulle däremellan.

jag vidhåller att du kan gå längre än 30 min om du går på samma sätt som du gör nu. blir han trött tar ni helt enkelt en paus innan ni går vidare!

av ren nyfikenhet; hur mycket väger han nu?

Flinisen skrev:
Ja och det är väl inte lika mycket som en normalstor golden hane på typ 37 kg eller?
En vuxen BC väger väl ca 27-30 kg
10kg skillnad alltså
Trodde golden var ungefär lika stora som labbar och det är inte många dp labbar som väger 37 kg, vad jag vet. Kanske finns en hel del, men de har inte jag träffat. Eller så har jag helt fel angående kg på dessa raser....

Okej, dåligt valt uttryck av mej, för mej är alla hundar bäbisar tills dom blir ett. Men, bäbis eller ej, hunden är fortfarande i tillväxtålder, och jag tycker fortfarande inte att det finns anledning att "motionera" sådana hundar. Rastning räcker. Mentala utmaningar tröttar en hund bra mycket mer än vad en 45 minuter promenad gör.

hemlig skrev:
Trodde golden var ungefär lika stora som labbar och det är inte många dp labbar som väger 37 kg, vad jag vet. Kanske finns en hel del, men de har inte jag träffat. Eller så har jag helt fel angående kg på dessa raser....

Nej en Golden är större än en labrador

tack för svar :) Jag fortsätter nog som jag har gjort förut då med lite lagom långa promenader och lite annan mental aktivitet och träning.

Ja jag tycker oxå det. Jag kan inte tro att min vovve skull ebli en glad hund om han fick ligga inne hela dagen och bara gå ut och kissa.

Tack för svaret :) Jag tänker fortsätta med promenader, för jag tror att min hund mår bra av det precis som du skrev.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 869
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 719
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Tantan
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30