promenader

Sv: promenader

varför skulle man inte kunna ha en hund i en etta? jag har bott med mina två på 15 kvm. inne ska de ändå bara ligga och sova och till det behövs bara en mjuk, varm plats.

Gnist skrev:
Hrrrmmm... Som ägare till ett st BC-hane
lilleskutt.jpg

Så måste jag ju faktiskt meddela att just detta fullvuxna normalstora exemplar av rasen väger i dagsläget ca 27 kg Muskler..

Vilket då gör att jag defenitivt inte kan hålla med om nedanstående påstående...

Hur lite trodde du att en normalstor vuxen BC väger??

Ja och det är väl inte lika mycket som en normalstor golden hane på typ 37 kg eller?
En vuxen BC väger väl ca 27-30 kg
10kg skillnad alltså

cillamuffins skrev:
varför skulle man inte kunna ha en hund i en etta? jag har bott med mina två på 15 kvm. inne ska de ändå bara ligga och sova och till det behövs bara en mjuk, varm plats.

Jag tycker det är för liten plats om man har stora hundar. Det går säkert jättebra om hunden är av mindre storlek.

cillamuffins skrev:
men då kan du väl förklara vad de ska med det stora utymmet till?

Jag anser bara att man inte ska ha en så stor hund om man bor väldigt trångt för hunden måste ändå kunna röra sig. Min lille pojke får iaf gå runt lite hemma och inte bara ligga ner och sova så fort han är inne. Det är ju inte alla dar man har möjlighet till att vara ute i flera timmar med hunden tyvärr, så känner jag. Men om du tycker att det funkade för dig så är det ju bara bra isåfall. :) Sen kan det ju bli lite trångt också ;)

lek och stim inne är totalförbjudet hos oss. men visst får de gå runt om de vill. det gör de dock inte, utan de ligger mest och slappar. ju trängre desto mysigare är deras filosofi och den som hamnar närmast matte vinner.

cillamuffins skrev:
lek och stim inne är totalförbjudet hos oss. men visst får de gå runt om de vill. det gör de dock inte, utan de ligger mest och slappar.

Ja samma här ingen lek och bus. Men lite utrymme iaf. Jasså hehe.,,,de tävlar om mattes uppmärksamhet. Ja du..jag har det likadant. Farre tävlar med husse om min uppmärksamhet ;) Hundar är roliga

Flinisen skrev:
Men en Golden Retriever är en stor ras som väger ca 35kg som vuxen hane. Det är stort och tungt tycker jag.

Alltså ca 5-7 kg mer än en vuxen BC-hane..

Golden har inte tidigare klassats som "storvuxen ras" och jag har svårt att se att de ska kvalificera sig till det nu heller...

Gnist skrev:
Alltså ca 5-7 kg mer än en vuxen BC-hane..

Golden har inte tidigare klassats som "storvuxen ras" och jag har svårt att se att de ska kvalificera sig till det nu heller...

Nej fast det står ju att det klassas som stor ras i alla böcker och sidor som jag sett ju. Så det är ju konstigt isåfall :crazy:

Royals_sida skrev:
För vuxna hundar kan man urskilja tre grupper: Små raser som väger mindre än 10 kg, medelstora raser från 11 till 25 kg och stora raser från 25 till 80 kg eller mer.

Dock litar i af Inte jag blint på deras information, så imorgon ska jag söka lite mer..

Gnist skrev:
Dock litar i af Inte jag blint på deras information, så imorgon ska jag söka lite mer..

Ja hör av dig då när du vet mera :) Sen finns det säkert olika info över allt vart man än söker. Det finns kanske ingen direkt fakta utan mer vad olika uppfödare, fodertillverkare osv klassar olika raser som...lite bluddrigt skrivet kanske..Hoppas du förstår hur jag menar :)

de minsta hundarna är väl någon decimeter höga och de största någon meter. hundar som ligger mittimellan borde kallas medelstora. vill man dela in ytterligare kan de ju heta mycket små, små, medelsmå, medelstora, stora och mycket stora. det är mycket mer logiskt än RC's system där små ligger inom 10 kg, medelstora inom 14 kg och stora har över 55 kg skillnad. det är ju en himmelsvid skillnad på en hund som väger 25 kg och en som väger 80...

vikten är dessutom inte det som bestämmer hur stor hunden är, en borzoi är ju mycket stor trots att den inte väger så mycket. men tvärtom är en basset hound medelstor sin ringa höjd till trots.

Lite konstigt att golden skulle vara stor när schäfer räknas som medelstor? Stora raser är väl i alla fall greyhound mfl med en mankhöjd på ca 70 cm (och över!). Jättar är väl tex grand danois?

Jasså fast på en sida jag var på så klassades Schäfer som stor. Jag har sett att de klassar fyra storlekar
Liten
Mellanstor
Stor
Mycket stor

Men vi får se vad Gnist kommer fram till om hon hittar nån mer info :)

Lupin skrev:
Vilken sida var det? Nån foderproducent?

Hmm jag har sett både i vissa böcker jag läst samt fodertillverkare. Men som sagt skulle ju Gnist kolla upp det där. Så får vi klarhet i det.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 869
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 726
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Tantan
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama