Sv: Promenader när det är varmt
Nu när det börjar bli såhär sommarvarmt hur gör ni då med promenaderna???
Är det riktigt varmt så går jag förbi någon sjö och doppar dem innan vi fortsätter på långpromenaden. Vi har extremt mkt sjöar runt om oss, så man kan doppa hundarna lite då och då.
Har ni någon temperaturgräns för träning och långpromenader?? Nä, det har jag väl egentligen inte. Men är det över 28 grader blir det kanske inte de allra längsta promenaderna. Och är det varmare än 23 grader så cykeltränar jag dem inte.
Till hur långa/korta promenader har ni med er vatten??
Tar ej med vatten då vi har väldigt mkt sjöar, men när det är algblommning eller så, tar vi med oss.
Sköljer ni hunden med vatten eller bara ger att dricka??? Som skrivet ovan så badar de med jämna mellanrum.
Är det olika beroende på färg och päls på hunden??
Det är lättare för långhåriga hundar att klara både kyla och värme. Tuffast har de som har kort päls. Så mina som har lite halvlång päls klarar sig bra. Det är ju väldigt individuellt också vad de klarar, vissa är mer värmekänsliga än andra.
Hundar med stora öron klara sig också lite bättre, då de avger kroppsvärmen.
Många tycker syn om hundar som collien tex. men de kan ju med sin tjocka päls stänga ute värmen, så det är inte så farligt som det ser ut. Värre för en boxer då.