Promenader när det är varmt

Lady_A

Trådstartare
Nu när det börjar bli såhär sommarvarmt hur gör ni då med promenaderna???

Har ni någon temperaturgräns för träning och långpromenader??
Till hur långa/korta promenader har ni med er vatten??

Sköljer ni hunden med vatten eller bara ger att dricka???

Är det olika beroende på färg och päls på hunden??

Sv: Promenader när det är varmt

Jag har en mycket lurvig mellanstor hund så när det är mycket varmt och soligt går jag inget, tar hellre promenaderna tidigt på morgonen och på kvällen, och bara korta kissrundor därimellan.
Min hund dricker sällan ute så jag brukar bara ta med vatten ifall vi ska någonstans och vara borta ett tag, dvs inte bara för en liten promenad.
Brukar försöka gå mest i skogen där det är skuggigt.

Vi har stor svart rottweiler, och hon är helt "död" när det börjar bli varmt.
Vi försöker gå små rundor så hon får göra sina behov och sen går vi hem, hon orkar inte mer.
Sen så går vi längre och mer på kvällen när det svalnat av.

Svar till båda:
Jo så försöker jag också göra med min springer-tik (väldans mycket lång svart päls där ju)

MEN har ni någon ca temperatur på när era hundar börjar tycka det är för varmt??
Hur stor är risken att hunden får värmeslag om den anstränger sig när det är för varmt för den??

hunden själv är pigg och vill gärna gå promenad men blir ganska flämtig fort och det är svårt att se hur mycket som är för att hon har dålig kondis och far runt en massa och hur mycket som är för att hon är varm...

Man får hålla sig till skogen...där är det alltid svalt och skuggigt så då spelar temperaturen ingen roll.

Nu när det börjar bli såhär sommarvarmt hur gör ni då med promenaderna???

Är det riktigt varmt så går jag förbi någon sjö och doppar dem innan vi fortsätter på långpromenaden. Vi har extremt mkt sjöar runt om oss, så man kan doppa hundarna lite då och då.

Har ni någon temperaturgräns för träning och långpromenader?? Nä, det har jag väl egentligen inte. Men är det över 28 grader blir det kanske inte de allra längsta promenaderna. Och är det varmare än 23 grader så cykeltränar jag dem inte.

Till hur långa/korta promenader har ni med er vatten??
Tar ej med vatten då vi har väldigt mkt sjöar, men när det är algblommning eller så, tar vi med oss.

Sköljer ni hunden med vatten eller bara ger att dricka??? Som skrivet ovan så badar de med jämna mellanrum.

Är det olika beroende på färg och päls på hunden??
Det är lättare för långhåriga hundar att klara både kyla och värme. Tuffast har de som har kort päls. Så mina som har lite halvlång päls klarar sig bra. Det är ju väldigt individuellt också vad de klarar, vissa är mer värmekänsliga än andra.
Hundar med stora öron klara sig också lite bättre, då de avger kroppsvärmen.
Många tycker syn om hundar som collien tex. men de kan ju med sin tjocka päls stänga ute värmen, så det är inte så farligt som det ser ut. Värre för en boxer då.

Kan väl tilläga att om man vill kyla av en hund så fort som möjligt vid värmeslag så är det i hundens ljumskar/mage man ska hälla vattnet.
Samma om man har ont om vatten, så "slösa" det inte på huvud, nacke och rygg utan svalka i ljumskarna där huden är tunn och även på magen där det inte är så mkt päls. Det går snabbast att kyla ner så.

Jag har ingen temperaturgräns men jag skulle inte ta med Selma på en riktigt lång promenad när det är soligt och varmt.

Hon blir väldigt slö av värmen och börjar flåsa snabbt. Om vi går lite längre tar vi med vatten, och om hon är väldigt flåsig när vi kommer in får hon en blöt plutoduk på magen och under benen.

Hon tål inte värmen så bra så vi tar det lugnt. Hon skulle säkert kunna leka tills hon kollapsar.

Tyvärr finns det inga sjöar här. :(

(Hon är svart och korthårig, pälsen blir brännhet snabbt.)

Ok, stopp ett tag, vi alla bor ju i Sverige.... Hur ofta är det över 25 grader här?! :cool:
Förra sommaren var väl maxgaderna uppe i typ 22....

Men det är klart att har man tur så kan ju denna sommaren bli bättre...

Kan passa på att fråga Er: Känner Ni till ngn hund som har typ pollenallergi? Tycker Arnes ögon har börjat rinna mkt sen det blev varmt... Men det kan ju bara va så som det är...?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 565
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
637
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka