• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare leva11
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 125
L

leva11

Hur långt eller ska man gå med sin 5 månaders valp (Borzoi) som växer fort och kommer bli välldigt stor som hane,
jag har tagit det lugnt och när jag har han lös hemma så springer han ut i djup snön och då ömmar han och piper i tre dagar,
Nu från i morgon kommer jag koppla han och tänkte gå med han försiktigt så han inte springer ut i djup snön men jag funderar hur långt eller kort bit bör en frisk 5 månaders valp gå

Sv: Promenad

Åh, kul med borzoi! :D Har du sett vår vinthundstråd? (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1072340)

Men för att svara på din fråga: Om han ömmar när han sprungit, då är det något som är fel och bör kollas upp av en veterinär! Ingen hund, framförallt inte en vinthund som är gjord för att springa, får ont av att göra det. (Undantaget är väl om de får småsår av hårda snön och ömmar lite där såren är)

Att hålla honom kopplad tills du kollat upp honom låter helt klart som en bra idé.

När min saluki var ung, och med alla unga salukis jag hållit på med, har det varit ca 2-3km promenader som gällt. Hela tiden i hundarnas egna tempo då. Vi går en bit, kollar lite på världen, går en bit, osv och aldrig i "rask promenadtakt" utan vi går lugnt. Dessutom har de fått springa lösa varje dag. (Har det varit mycket lösspring så har det inte blivit lika mycket promenad).

Hur mycket springer han i djupsnö? Ömmar han även när han får springa lös annars?
Är han väldigt mycket i djupsnö kanske det blir för mycket för musklerna?

Hej hej väldigt mycket hej *vinkar*:D Kul med en till borzoiägare! Hoppa in i vinthundstråden vettja:laugh:

Min borzoihane fick springa lös och vi höll oss gärna utomhus i timmar och lekte, men gick aldrig speciellt långt eller fort.
Som R_C skrev så går man lite, sen undersöker man en rolig pinne, klättrar på en sten, och sen går man några meter till:D
Vi tränade grymt mycket inkallningar hela första året och kontaktövningar.
Lycka till med zoien och visa gärna bilder:bump:

Hej jo det är underbart att vara Borzoi ägare :D
Han springer i djup snön ungefär 10 minuter åt gången alla gånger jag är ute på gården,
Han ömmar där den stora höftmuskeln sitter men han skriker inte om jag tar i det är bara att han sänker rumpan då,
Han piper när han tex ligger i soffan eller ska upp ur soffan eller när han ska sätta sig upp när han ligger på golvet, Han va så här för någon månad sedan men då av vaktade jag och uppfödaren tyckte det med och det gick över för hon trodde han hade växt värk eller träningsvärk, Men om jag har läst så kan hundar inte ha växt värk,
när han är ute kan han springa hur fort som helst bara det är plant och då gnäller han inte,
Men han äter och dricker,
ska ta och kontakta vet i morgon

Liknande trådar

Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
828
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 637
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka