prognos på senskada som är helt av?

karamelldrottningen

Trådstartare
Ni som varit med om det har jag nu några frågor:

1. Hur stort var såret?

2. Hur mådde hästen allmänt?

3. Hur länge boxvila?

4. Hur behandlades senskadan?

5. Hur mår hästen idag?

tacksam för svar :bow:!!!

Sv: prognos på senskada som är helt av?

Nu har jag aldrig haft en där senan var helt av, men dock en där senan var av till ungefär 90%. Dvs en dålig prognos till att börja med.

1. Hur stort var såret?
Var inget öppet sår, hästen blev knallhalt under en terrängträning och sedan konstaterades stor senskada.

Hon hade ont, men var inte påverkad i övrigt. Envist halvblodssto som inte ger sig i första taget.

3. Hur länge boxvila?
Minns inte exakt nu, men först ca 5 veckor nere i Tyskland, sedan kördes hon hem till Sverige och där fick hon stå i box/sjukhage ganska länge. Kanske ca 2 mån till.

Hon kyldes 2 ggr/dag i 30 min med kallt vatten i slang i 3-4 veckor. En av Tysklands bästa veterinärer som ordinerade detta. Det finns tydligen nya rön som visar att det visst går att påverka med kylning även efter de första kritiska dygnen och detta utövas nu, iaf där nere. Någon mer behandling utfördes inte då det inte fanns något man kunde göra inom rimliga gränser.

5. Hur mår hästen idag?
Utmärkt. Började efter lång boxvila skrittas för hand och (väldigt!) långsamt sättas igång. Hon var 17 år när det hände och är idag 21 år och rids. Vi slutade dock hoppa henne efter skadan eftersom det inte kändes som om det var värt risken. Men hon debuterade i distans ungefär ett år efter skadan, 5 mil och inga problem med träningen inför.

Prognos och konvalescens beror på vilken sena som är skadad, hur det gick till och hur mycket den skadats. En böjsena är t.ex värre än en sträcksena. Hur hästen hålls, vad den används till, ålder mm kan också påverka förloppet.

Glömde ena att nämna det, våran fick sin skada på böjsenan på ena frambenet.

Vad tror du om en böjsena på en nybliven 2-åring. Som går i lösdrift i vanliga fall och ja såklart rids den inte?

Min skadade sig september 08 när han var 1,5 år.

1. Hur stort var såret?

Såret var på framsidan av knäet och var ca 2 cm långt. Leden var också punkterad. Senan var helt av och ena änden kunde kännas strax ovanför knäet och den andra nästan mitt på smalbenet. Var yttre tåsträckaren.

Han hade ont och lite chockad. Han hade ju svårt att gå då han inte fick med sig hoven fram,

3. Hur länge boxvila?

Först en vecka på Strömsholm, sedan 5 veckor utan promenader hemma och 1 vecka med promenader. Därefter sjukhage som utökades successivt.

Leden opererades och senan las rätt så att ändarna kunde läka ihop. Sedan hårt bandagerat från ballar till armbåge. Fick antibiotika första veckan på strömsholm men det var nog mest för leden. Sedan promenader och stretchövningar så han skulle få upp rörlighet i knä och karled igen.

5. Hur mår hästen idag?

Han är pigg och glad. Rörligheten är tillbaka fullt i knäet men hoven går inte att böja in. Senan är ju lite förkortad. Har dock haft lite följdskador på det då han växt mycket och snedbelastat o.s.v.

Min har en senskada just nu. vet har varit ute 2 ggr. Men hon sa att den kommer att läka in i en muskel istället för i senänderna. Är det bättre kanske att ha opererat istället? tycker det är himla svårt då alla veterinärer säger olika. Jag får gå en jättekort promendad/dag. Har boxvila, men jag vet inte hur länge hon ska stå på box. Vill inte släppa ut henne för tidigt och nån sjukhage finns inte, utan då skulle hon få gå i lösdriften igen och det är ju ett ganska stort steg från att ha stått på bara box hela tiden.

Vad tror du om en böjsena på en nybliven 2-åring. Som går i lösdrift i vanliga fall och ja såklart rids den inte?

Omöjligt att säga för någon utan att ha sett hästen, beklagar det. :(
En duktig veterinär som sett hästen och skadan kan förhoppningsvis hjälpa dig att få prognos för skadan. Konvalescensen och behandlingen beror helt på hur det ser ut, och jag tror inte att random historier om olika senskador på andra hästar kan ge dig vägledning. Men jag förstår att du griper efter halmstrån, man blir lätt desperat med ett sjukt djur.
Lycka till och hoppas pollen kryar så sig! :)

Jo jag förstår det oxå, men som du säger. Man blir lixom lite paraonid, har inte varit med om en senskada innan och jag vill verkligen vara säker på att hon får maximal omvådnad och bästa behandlingen. prognosen ser god ut (vet sagt). Men just att man aldrig kan veta vilka konsekvenser det kan ge i framtiden. Hon är ju mitt framtidslöfte, så det är en riktig nagelbitare. Aldrig kul med sjuka hästar, oavsätt vad de har. Känner mig som en orolig mamma som inte riktigt litar på att vet kan sin sak :o.

Men det är alltid intressant att höra från er som oxå varit med om senskador och hur det gick sen.

Lyckönskingar vill jag säga t ordet, men då kanske man får otur? Så jag är vidskeplig dessutom :grin:...

Men du förstår nog vad jag menar, det behövs i dessa tider :bow:!!

Hade en ponny för många många år sedan som råkade ut för en allvarlig skada på hassenan (nästan helt av!)

1. Hur stort var såret?
Inget sår utan hästen blev blockhalt under en uteritt och fick leda hem en häst som hoppade på tre ben

Förutom att hästen uppenbarligen hade ont vid själva senan var han allmäntillstånd bar
3. Hur länge boxvila?
Rekommenderad boxvila i 1 månad sedan sjukhage. Men pga att han var galen över att stå inne själv blev det boxvila i 24 timmar. Sedan gick det inte längre då han rent bokstavligt talat höll på att riva hela stallet och risken var att skadan bara skulle bli värre. Därför fick han gå ut i en minimini sjukhage på 3x4 meter så han kunde se de andra hästarna

Minns inte riktigt eftersom jag inte var så gammal och det var ett tag sedan. Det jag minns var att han skulle stå med värmeskydd på hasen (vulcan) och i början kyla flera ggr om dagen för att sedan övergå att massera hasen med liniment. Och under första tiden gick han givetvis på smärtstillande och antibiotika. Gick efter ett strikt rehabprogram med många korta promenader som ökades allt eftersom

5. Hur mår hästen idag?
Veterinären trodde aldrig att han skulle vara ridbar igen. mest pga hans ålder, var 17 år när skadan skedde. Iaf inte hålla för någon avancerad ridning. Han gick på SM nivå i dressyr och msv hoppning. Men efter varje besök hos veterinären blev hon mer och mer förvånad över hur väl han läkt ihop. Hans läkkött var enormt och ovanligt bra. Veterinären trodde att han skulle vara konvalicent i upp mot ett år, men redan efter 5 månader kunde vi rida mer eller mindre normalt.

Kan nämna att ponnyn fortsatte att tävla framgångsrikt i nationella dressyrklasser, msv hoppning och lätt fälttävlan i mååånga år efter skadan. Tävlades framgångsrikt ända upp till 25 års ålder. Märkte aldrig av skadan!

Men Gud vad skönt att höra att han blev bra tillslut! Hur undersökte veterinären hästen, gjordes någon röntgen?

okej! bra att veta. vad letar man efter i ultraljudet? Hur kan man höra hur vida senan är skadad eller ej?

Med ultraljud får man fram en bild på en skärm, då kan man se hur mjukdelar såsom senor ser ut bättre än på röntgen. Man kan ju röntga också, allt beror ju på hur skadan ser ut och vad man tittar efter för förändringar, skelettskador är t.ex. lättare att se med röntgen.

Senast ändrad:

1. Hur stort var såret?

Böjsenan fram vänster. 3-4 cm blödde kraftigt, hästen var blockhalt.

Han hade otroligt ont, men lät sig ändå behandlas.

3. Hur länge boxvila?

25 augusti till 2 oktober, sedan sjukhage.

Senan syddes ihop, sedan kraftig bandage som byttes varannan dag utav veterinär som var ut till stallet varje dag. Fick vetacom direkt i blodet de 2 första veckorna tillsammans med pencelin. Svettsade fast en kil på skon från första dagen som satt på i 2,5 månader sedan bytte man ut till en mindre klack som har suttit på till mitten av december.

5. Hur mår hästen idag?

Min lilla valack mår idag bra och vi har satt igång med ridning för över en månad sedan. Han hoppar, springer och leker i hagen. Har aldrig varit varm eller svullen. Så pepper, peppar.:banana: Nu är det bara mjölktänderna som kliar :)

1. Hur stort var såret?
Rejält och stort! Bägge sträcksenorna på höger bak var avslitna och ca 5 cm av benet blottat.
Såret gick nästan hela vägen runt benet ungefär mitt på skenan

Till en börja så klart smärtpåverkad och lite nere. Bodde på Strömsholm i två omgångar i sammanlagt en månad.
Sedan mådde han bra och var pigg, glad och fin i hull och päls.

3. Hur länge boxvila?
1 år

Syddes och sedan täta bandagebyten och penicillin.
Såret läkte fint med hjälp av laserbehandlingar!

5. Hur mår hästen idag?
Tyvärr fick jag ta bort honom efter ett år då såret var helt läkt, men senan inte var det och han inte hade någon direkt styrsel på benet och aldrig skulle kunna gå fritt i hage med kompisar.

/Malin

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
33 34 35
Svar
688
· Visningar
49 860
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 907
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka