Proffshjälp gällande lastning!

Sv: Proffshjälp gällande lastning!

Nä det kanske han inte är. Men han kallar sig det. Och alla andra som jag sett, och som kallar sig det, håller på på precis samma sätt. Dominans hela vägen, vågar hästen protestera så har den "tagit makten" och måste psykas ned ytterligare. Till slut blir hästarna helt tomma i blicken och bryr sig inte ett dugg om nånting. Jag tycker det är en ful metod, hemskare än att slå..
Och det kommer Aldrig funka med den metoden på A., det Vet jag, jag känner min häst. Grejen är ju att han inte är trotsig, han är livrädd, och han springer mkt hellre omkring i åtta timmar utanför transporten än att gå in, tills han är så utmattad att han knapt kan stå upp. Jag kommer aldrig utsätta honom för det igen.

Jag har en väldigt negativ bild av NH och allt vad det innebär. Du kanske anser att det ej är "korrekt NH" men det är iaf så det praktiseras runt om kring. :(

Och ja, det vet jag. Har inte tänkt försöka åka nånstans alls. Vi ska börja med att sätta hovarna på rampen och ta det väldigt väldigt lugnt. Och sen när han tycker det är okej att vara inne i transporten ska vi bara åka runt gårdsplanen en runda och så ut igen. Och jag ska stå inne hos honom, för då känner han sig tryggare.
Så det inte blir någon tvång och inget stress, och inte för mkt på en gång. Har tänkt mkt på det. :)

Senast ändrad:

Blir nästan rädd när jag läser det du skriver.

Undrar hur det kommer att gå med min lilla hingst...speciellt med tanke på att han avskyr män.

Som Centaur skriver själv så har h*n en negativ bild av NH, så ta du ut din tränare och bilda dig en egen uppfattning. Min uppfattning är att de allra flesta vet vad de håller på med, fick själv en aha-upplevelse när jag såg Jojo Schwartz lasta på en clinic. Fantastiskt så enkelt det kan vara. Lycka till!

Vad oerhört trist att du har den erfarenheten. jag har upplevt tvärtom, dvs hästarna blir INTE tomma i blicken utan snarare vakna och kommunikativa....:crazy: Jag är inte "NH människa" själv i den bemärkelsen som ordet oftast används, men har som sagt positiva erfarenheter av just lastning i den andan.

vad jobbigt att din häst är så rädd. lilla vännen!! Hoppas det löser sig med en större trailer. går han upp över huvud taget när du lastar, eller..?? :(

mackan skrev:
Vad oerhört trist att du har den erfarenheten. jag har upplevt tvärtom, dvs hästarna blir INTE tomma i blicken utan snarare vakna och kommunikativa....:crazy: Jag är inte "NH människa" själv i den bemärkelsen som ordet oftast används, men har som sagt positiva erfarenheter av just lastning i den andan.

(

Samma här! Jag är inte heller "Nh-människa" utan tog ut hjälp enbart för lastningen. Min häst tyckte det var otroligt kul. Hon var väldigt nyfiken och undrade mest " vad ska vi hitta på nu? kom igen då, gör nåt mer";) Det lös om henne! Hon gillar att tänka,och hon kände sig nog ganska duktig när hon gjorde saker och ting rätt:D
Jag såg inget negativt alls i det hela, enbart positivt!
Det gäller väl att få tag i rätt tränare, visst finns det säkert dom som inte riktigt vet vad dom håller på med! Så är det ju i alla branscher, "klåpare" finns överallt..

Senast ändrad:

Ja, jag hoppas ju verkligen att det finns vettigare människor än dom jag träffat... :)

Jodå, i vanliga fall så går han upp några steg och stannar eller backar. Efter lite träning (kanske en halvtimme) så går han även in, trots att han tycker det är lite småläskigt. Några ggr har jag stått vid frambommen och pratat med någon person genom framdörren, och då har han gjort några försök upp och ner, och så har han gått in helt själv, utan att jag ens bett honom om det. Så det känns som att han verkligen VILL försöka!! :bow: Han vill göra rätt liksom, vill vara snäll. Och han vill komma ut och träna, för det tycker han är jättekul.

Problemet är att så fort vi åkt nånstans så har det varit tillbaks på noll (och minus..) :( Alltid varit svårare att få med honom hem, men först tänkte jag att det var pga han var okoncentrerad och så. Och han blev svårare att lasta för varje gång vi varit någon stans. Men nu vet jag varför...

Jaa, jag hoppas verkligen att det hjälper med en större... Har inte provat att lasta honom alls sen i höstas, tyckte inte det var någon ide att prova mer med den transport som jag hade, så sålde den. Har funderat på vilken jag ska köpa och har nästan bestämd mig för en Böckmann Big Champion. Var på en mässa och kollade på en del olika märken och modeller, och den verkar vara det bästa jag kan hitta i prisklass under 100'. Den är extra lång och extra bred, väldigt ljus och fin och i aluminium. Och dom ska gå väldigt stadigt säger folk. Så jag tror och hoppas att det kommer lösa sig då, annars vet jag inte vad jag ska hitta på....

UME släp!

Det största och ljusaste och bredaste jag sett, (kommer inte ihåg modellen) men det har med urlastning fram, så du kan öppna upp framåt! Fönster och hela kitet. det skulle jag ta.....

Jag önskar att jag hade möjlighet att köpa nytt släp nu. Det vore toppen! Släpet gör ju sin del också i det hela.

Tiggertjejen skrev:
Hur har det gått idag?

Jag är så otroligt nöjd! Det gick toppen! Vilken karl den där Linus var. Vi stod allihopa med hakan i marken. Etan var super duktig.

Etan gick upp och ner i släpet till slut och jag kunde själv lasta hur lugnt som helst.

Linus lät mig köra en runda med också för att han skulle kunna förklara hur jag skulle köra och så. Jag har ju aldrig kört med häst o släp förr.

Detta var verkligen toppen! Jag är överlycklig!:bump:

Kan inte sluta att le nu :banana:.

Grattis att det gick så bra!

Varför ingår inte lastning i ridutbildningar undrar jag ibland.

Man skulle kunna hyra in en NH-tränare som lastningsclinic.

Har också haft samma hjälp som du, med lika gott resultat!

Vad kul att det gick bra.

Skulle du vilja pm:a mig hans uppgifter, jag behöver också lasthjälp nämlingen. :banana:
Har letat på nätet, men inte lyckats hitta.

Det undrar jag också. Detta var verkligen helt otroligt nyttigt.

Kul att det gick, hur ofta ska du lasta honom nu?

Vilken Linus var det?
Börjar efternamnet på A eller ja skicka ett pm

Man kan också kontakta närmaste westernklubb. De brukar ha någon eller några inom klubben som är duktiga på sånt här.

Jag är inte ute efter någon tränare undrade bara

Tiggertjejen skrev:
Kul att det gick, hur ofta ska du lasta honom nu?

Vilken Linus var det?
Börjar efternamnet på A eller ja skicka ett pm

Jag ska försöka lasta honom och köra en runda ett par gånger nu. Kanske två gånger i veckan. Sen ska vi ju börja åka till ridhuset.Tänkte hinna med att åka till ridhuset minst en gång mest för att han ska få titta på det och komma hemifrån lite.

Sen är det ju snart bete.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 888
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 244
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar