Proffshjälp gällande lastning!

Sv: Proffshjälp gällande lastning!

I morse provade vi att lasta honom. Han var lite skeptisk men gick in ganska fort utan problem. Han var superduktig. Vi körde en runda och han var inte ens varm i pälsen när vi kom tillbaks. Han backade ut lugn och försiktigt till mig och jag kände mig som världens lyckligaste :).

Sen lastade vi igen och han gick in själv och det var inga problem att sätta dit bommen. Han tittade bara bak lite. Sen tog vi av bommen och backade ut honom.

Jag var bara tvungen att berätta om hur duktig han var!!!

hejsan.. var hittar man lastnings clinics? jag har letat överallt på nätet.. förutom där det finns antar jag.. snälla kan någon tipsa om någon sida?

Nä det kanske han inte är. Men han kallar sig det. Och alla andra som jag sett, och som kallar sig det, håller på på precis samma sätt. Dominans hela vägen, vågar hästen protestera så har den "tagit makten" och måste psykas ned ytterligare. Till slut blir hästarna helt tomma i blicken och bryr sig inte ett dugg om nånting. Jag tycker det är en ful metod, hemskare än att slå..

Men dominans är ju hästarnas sätt ta ta i problem och det kallas ju "natural horsemanship".

Jag har en väldigt negativ bild av NH och allt vad det innebär. Du kanske anser att det ej är "korrekt NH" men det är iaf så det praktiseras runt om kring. :(

Håller med.
Jag tycker allt som har med NH att göra är totalt skitsnack och ännu ett sätt att tjäna en (bra) hacka på hästägares okunskap i vissa lägen. Personligen anser jag att det enda rätta att utgå från hästen.
Dags att införa kontroller på de som anser sig vara "NH tränare" tycker jag.
Jag har varit på sk NH kurs 2 gånger och faktiskt begärt pengarna tillbaka efter den andra kursen då jag ansåg att personen i fråga (som anses av många vara mycket duktig) bara stod och svamlade i luften om skit och ingenting. Nej jag tänker inte nämna namn vare sig här eller i PM...
Får förmodligen en hel del skit för detta men det är min mening och många har som samma erfarenheter som jag.

Är beredd att hålla med dig. Har sett alltför många orutinerade nyblivna hästägare som tror att NH är vägen till en bra relation, det talas vitt o brett om "kontroll" o "dominans", ord som klingar illa i mina öron. Det handlar om normal hästhantering, att få hästen lydig o uppfostrad. Och detta genom normal uppfostran. Tycker jag. Jag upplever dessutom många av de hästar jag träffat o som tränats enligt NH som de mest svårhanterade hästarna. Dessa hästar vet helt enkelt inte vad som begärs av dem, det blir för oklara signaler, isället för "raka puckar". Och detta pga ovana hästägare utan förmåga att egentligen läsa av sin häst. De går någon kurs o läser någon bok o tror sig sedan ha en fix lösning som funkar på alla hästar....

Nu verkar en gammal tråd ha vaknat till liv :P

Nån som vet ifall de finns "lasttränare" nånstans i Hälsingland? PM;a mig isfl :)

Skönt att det finns folk som vill hålla med mig ;)

Jag kan tycka att dominans skall upprättas när hästen själv ger uttryck av att vilja dominera mig dvs hota eller liknande då är jag nog hårdare än NH tränare men i övrigt så är det precis som du skriver.:bow:

Oj denna tråden var visst uråldrig :o

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 888
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 244
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar