proffs tränare

C

Cani_SWE

kan någon fylla i mina luckor när det gäller galopp och att vara proffstränare?! Vad håller man egentligen på med och hur kommer man så långt att man blir proffs?!
;)

vad man håller på med...?

tränar o (förhoppningsvis även lyckas) tävlar hästar :confused:

:D

hur kommer man dit då?! hur blir man proffs?!vet att man måste klara setg 3 kursen eller nått sådant men ändå?! någon som har lite mer kött på benen när det gäller galopp kan väl informera mig lite :) är bara lite nyfike på vad man kan göra innom yrket som inte är jokey.. :rofl:

Följande villkor ska vara uppfyllda för att kunna erhålla licens:

a) Den sökande ska ha genomgått av Galoppförbundet föreskriven proffstränarutbildning med godkänt resultat. Tränare från utlandet som vill överföra licens till Sverige ska behandlas efter ursprungslandets utbildning och licensbestämmelser, dock först efter att tränarlicens innehafts 5 år i hemlandet och efter godkänt teoretiskt prov, som utfärdats av Galoppförbundet.

b) Den sökande ska ha anställd personal enligt gällande regler och med avtalsenliga löner.

c) Tränaryrket ska utgöra huvudsaklig yrkesverksamhet.

d) Träningsverksamheten ska bedrivas i av samhället godkänd företagsform och med innehav av F-skattsedel.
e) Den sökande ska delta i av Galoppförbundet föreskriven utbildning och vidareutbildning.

f) Den sökande ska visa att han eller hon har ekonomiska förutsättningar att bedriva tränarverksamhet.

g) Den sökande ska förfoga över godtagbar uppstallningsplats och ha tillgång till träningsmöjligheter och själv eller genom anställd ha översyn av honom eller henne tränade hästar.

h) Den sökande ska ha fyllt 18 år men ej 67 år.

- Om samtliga dessa villkor är uppfyllda äger tränaren rätt att erhålla sportens bidrag.

- Om tränaren har minst 12 hästar i träning per den 1/4 har tränaren rätt att utbilda lärlingar. Lärlingen ska vara anställd av tränaren och ska avlönas enligt gällande avtal. Rätt att utbilda lärlingar tillkommer endast tränare med minst två års verksamhet som tränare, om inte tränaren tidigare innehaft jockeylicens.

- För att erhålla förnyad P1-licens krävs alltid att sökanden har minst en häst i träning, som helt ägs av annan person än tränaren själv eller närstående till tränaren.

Interimslicens för proffstränare som inte innehaft licens 5 år (P2)
Samma krav som för P1 ska vara uppfyllda.

- Verksamheten ska dessutom följas kontinuerligt och avstämmas av Galoppförbundets licenskommitté årligen.

- Efter fjärde året görs en bedömning av uppvisade tävlingsresultat och ekonomi. P2-tränaren får ett års respit för att avveckla verksamheten om bedömningen utfaller negativt.

Den som för första gången ansöker om P2-licens ska inom tre månader efter att licensen utfärdades ha minst fem hästar i träning. Detta krav gäller sedan fortsättningsvis under interimstiden, bortsett från att hästantalet tillfälligt kan understiga detta antal. Om detta krav inte uppfylls, kan Galoppförbundet dra in P2-licensen och i stället utfärda en P3-licens eller en AT2-licens.

Den som första gången ansöker om proffstränarlicens och ska ha hästarna uppstallade utanför banområdet, måste låta stallplatsen inspekteras av den lokala licenskommittén. Licenskommittén ska även undersöka om sökanden har tillgång till träningsmöjligheter. Motsvarande gäller även vid byte av uppstallningsplats eller vid anskaffande av träningscamp.

- Om tränaren har minst 12 hästar i träning per den 1/4 har tränaren rätt att utbilda lärlingar. Lärlingen ska vara anställd av tränaren och ska avlönas enligt gällande avtal. Rätt att utbilda lärlingar tillkommer endast tränare med minst två års verksamhet som tränare, om inte tränaren tidigare innehaft jockeylicens.

Övriga proffstränare (P3)
Samma krav som för P1 ska vara uppfyllda utom punkterna b), och c) samt h) beträffande övre åldersgränsen. Beträffande bidrag gäller samma bestämmelser som för amatörtränare.
Den som första gången ansöker om proffstränarlicens och ska ha hästarna uppstallade utanför banområdet, måste låta stallplatsen inspekteras av den lokala licenskommittén. Licenskommittén ska även undersöka om sökanden har tillgång till träningsmöjligheter. Motsvarande gäller även vid byte uppstallningsplats eller vid anskaffande av träningscamp.
För att erhålla förnyad P3-licens krävs alltid att sökanden har minst en häst i träning.

tack....du kan verkligen din sak....Roligt med någon som så gärna vill att vi andra ska kunna och lära oss..Verkligen ett STORT + till dig!! :bump:

hihi!
det var inte så svårt, bara kopierat från galoppsports hemsida :D. Men tack ändå, om galoppsporten ska överleva så behövs det nytt folk.
Det är tyvärr många som funderar på att lägga av, bla jag.

jaha..det var tråkigt att höra.. men du har hållt på ett bra tag eller hur?! Jag hittade inget på galopsoptens sida, men jag kanske kan erkänna att jag inte tog mig så mycket tid heller.
Vad vill du göra om du inte längre stannar innom galopp?!

Har hållit på så länge nu att det vore kul att prova någonting annat men jag har ingen ANING om vad jag ska göra istället.
Galoppen håller (min åsikt) på att falla sönder och samman, ingen är nöjd, alla klagar och ingen tar tag i nått.
Lotta mossberg försöker men är hårt motarbetad av en liten klick tränare och andra aktiva och det är så himla typiskt så fort någon har lite nya ideer så ska dom direkt tryckas ner.
Tyvärr är det inte bara jag som känner såhär och jag vet två proffstränare som allvarligt funderar på att lägga av.
Täby har ju varit ovanligt tungjobbat på sista tiden då det har varit banomläggning och maskinexpo och gud vet allt!
Träningen av hästarna har lixom kommit i sista hand, och så blev inte ens banan bra!!!!
På premiärdagen var det fem hästar som fick "banrelaterade" skador.Och ett par st varje löpdag sedan dess (vill inte veta hur många som "gått åt" i träning senaste månaden).
Usch, det här blev långt och virrigt men jag är så himla less på att hästarna alltid ska komma i sista hand på täby............
Mvh malin som nog trots allt får svårt att släppa galoppen...........

Förstår om du inte hittar nått där, den sidan är rätt knepig och man måste veta precis vad man letar efter........
Har pratad med ansvarig för sidan om det men hon håller inte med mig :(

oj, det låter inte så kul faktiskt..Men jag vill in i galopp världen på nått sätt ändå, bara kolla läget och se om det är "min grej". Jag funderar själv på att flytta ner till Jägerso med min pojkvän och jobba där ist för på täby. Det är för det första lättare att hitta ett place att bo på är vad det är i sthlm. Men det är långt hemifrån, men vi har ju varandra. Och jag tycker att Jägerso verkar bra. Har du varit där mycket?!

ja, det är rätt svårt att hitta där..speciellt när man inte vet vart man ska kolla och exakt efter vad...Men det kanske blir lättare när man lär sig mera om galopp...Jag är ju som sagt helt ny innom detta.

Nja, vi försöker undvika att starta på jägers för det är så himlans tråkigt där, publikplats ligger alltid i skugga och amatör uppstallningen är inget rolig, dessutom har vi nästan bara "gräshästar" och åker helst till oslo med dom :love:.
Däremot tycker jag att det är rätt mysigt att rida på jägers, framförallt på träningsbanorna. Men det är nog mest för att det är annorlunda.
Bäst trivdes jag när vi hade hästarna på landet och åkte in till täby för att träna, det var lättare att få hästarna att må bra då.
Nu har vi det egentligen ganska bra inne på täby oxå för vi har fixat hagar och har tillgång till skrittmaskin. jag vill att dom ska komma ut två gånger om dagen när det är möjligt.
jag tycker ABSOLUT att du ska prova på galoppen, det är ju så himla kul och det är underbara hästar att hålla på med!!!

ja! jag tänker försöka i alla fall. Jobba som Arbetsryttare några år, vill hålla på med hästar på något sätt i alla fall. Tycker om spänningen och farten i galopp..Är så himla glad att jag kan få chansen att jobba med dessa veckra speciella hästar.. :rofl: verkligen jätte glad!! Har du eget stall eller?!

vem, jag?!? jag är inte ens behörig att rida galopp hästar, jag ska börja på strömsholm i sommar..lära mig en massa

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 219
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 103
Senast: Maniac123
·
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
925
Senast: Squie
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 244
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar