Producenters Kunskap?

Mustang

Trådstartare
Förstår dom vad dom säljer?

Frågan grundar sig på att flera säljare säljer kvoter på 2-3 för (dyrt) fullpris, med analysen i annons.

Vad beror prisbilden på i år? Är det foderbrist eller hoppas dom på att köparen inte ska veta?
Eller är det så illa så dom inte själva vet vad analysen betyder, utan bara analyserar för att
många efterfrågar analys?

Senast idag läste jag en annons gällande hö med en kvot på 2,4 för 2,80/kg inkl moms, och då var
det dessutom i form av storbal.

All annan försäljning tillämpar ju lägre pris för "defekt/sämre" vara.
 
Det går utmärkt att sälja sådant grovfoder just för att väldigt många hästägare inte har någon kunskap om foder alls. Att sedan tron att protein skulle ge fång fortfarande hänger kvar hos vissa är ännu en orsak till att vissa tror att det till och med är bra med en låg kvot. Om folk läste på innan de skaffar djur så skulle djuren vara tacksamma och må bättre. Att kunna räkna ut en korrekt foderstat och förstå hur viktigt det är med rätt sammansättning i foderstaten borde vara ett av minimikraven för att få äga en häst.
 
Förstår dom vad dom säljer?

Frågan grundar sig på att flera säljare säljer kvoter på 2-3 för (dyrt) fullpris, med analysen i annons.

Vad beror prisbilden på i år? Är det foderbrist eller hoppas dom på att köparen inte ska veta?
Eller är det så illa så dom inte själva vet vad analysen betyder, utan bara analyserar för att
många efterfrågar analys?

Senast idag läste jag en annons gällande hö med en kvot på 2,4 för 2,80/kg inkl moms, och då var
det dessutom i form av storbal.

All annan försäljning tillämpar ju lägre pris för "defekt/sämre" vara.
Fast är verkligen 2,80 kr/kg fullpris? För mig är det ganska billigt.
 
Det går utmärkt att sälja sådant grovfoder just för att väldigt många hästägare inte har någon kunskap om foder alls. Att sedan tron att protein skulle ge fång fortfarande hänger kvar hos vissa är ännu en orsak till att vissa tror att det till och med är bra med en låg kvot. Om folk läste på innan de skaffar djur så skulle djuren vara tacksamma och må bättre. Att kunna räkna ut en korrekt foderstat och förstå hur viktigt det är med rätt sammansättning i foderstaten borde vara ett av minimikraven för att få äga en häst.

Men dom ägarna köper då för att det är analyserat, inte för själva analysvärdet i sig?

Typ: "Jag ger min häst analyserat foder, mej duktig!" och serverar Brunte D-ponny:
6 Kg hö (för det har han alltid ätit)
6 dl havre (han hoppar ju?)
0,5 dl mineraler (för det står på säcken)
För då 56 MJ och 128 Smrp.

Det enda positiva är väl att jag slipper ringa på fodret i onödan.
 
Eller så finns det en marknad för låga kvoter?

Det enda jag skulle förstå är om maten innehöll noll och inget mj och man därför väljer att fodra med det samt proteinkoncentrat
för att lättfödd häst skall få äta mer mängd.

Men så är det ju i undantagsfall.
 
Många hästägare, framförallt ponnyägare, tror att det är sent skördat grovfoder de vill ha. När det för lättfödda ponnyer är just motsatsen man bör söka; lågt energiinnehåll och högt protein.

Sen lever många grovfoderproducenter kvar i samma gamla tro, att hästar ska ha senare skördat hö. När man försöker berätta motsatsen för dem så tror de att man är dum i huvudet...
 
Och snälla, jag menar självklart inte alla foderproducenter, utan dom som gör som jag beskrivit.

Pallplats nr 2 går till dom som inte skriver ut resultatet utan bara "Analys finns".
Så man måste ringa och störa för att få analysen.

Men där kan det finnas något skäl som jag missat.
 
Här omkring är det mycket ovanligt att grovfodret som annonseras ut är analyserat. I ett fåtal fall står det i annonsen att höet är analyserat men inga siffror?!?!?. Jag har försökt påverka de två producenter jag brukar handla av och jag förstår att det är mycket svårt att få till tidpunkten för skörd så att värdena blir optimala men de vägrar styvnackat att analysera spårämnena.
 
Jag tycker bara det är lite konstigt att ondgöra sig över priset på en vara man inte är intresserad av?
 
Men dom ägarna köper då för att det är analyserat, inte för själva analysvärdet i sig?

Typ: "Jag ger min häst analyserat foder, mej duktig!" och serverar Brunte D-ponny:
6 Kg hö (för det har han alltid ätit)
6 dl havre (han hoppar ju?)
0,5 dl mineraler (för det står på säcken)
För då 56 MJ och 128 Smrp.

Det enda positiva är väl att jag slipper ringa på fodret i onödan.

Ja kanske. Eller så bryr de sig inte om analyssvaret alls för att det ändå inte säger dem något. För många år sedan när jag upptäckte att mitt sto inte tål klöver fick jag sälja av en hel årsförbrukning med hö. Jag hade skrivit ut analyssvaret i annonsen och frågade de som kom och köpte om de ville ha en kopia på analysen men inte en enda var intresserad! Jag tror helt enkelt att endel har så lite kunskap att en analys inte säger dem något iallafall men att det låter bra att grovfodret är analyserat som om det på något märkligt vis blir bättre av det. Häromkring är det ovanligt att man analyserar sitt hö. Han som har kvarnen och som tidigare har jobbat som foderrådgivare för häst har på en hel massa olika sätt försökt få igång intresset för att analysera grovfodret men intresset är svagt. Folk ger det de alltid har gett och vill inte ta in kunskaper som hade gjort deras hästar friskare och deras plånböcker gladare.
 
Pallplats nr 2 går till dom som inte skriver ut resultatet utan bara "Analys finns".
Pallplats nr 2, två pallplatser? Är det autokorrekt som varit i farten? En pallplats är 80cm x 120 cm (EU-pallsmått), alltså hur mycket plats det tar på ett lastbilsflak.

---

Angående ämnet, kan det högre priset ha å göra med att det kostar mer att "tillverka" hö, men högre diselkostnader m.m.?
 
Pallplats nr 2, två pallplatser? Är det autokorrekt som varit i farten? En pallplats är 80cm x 120 cm (EU-pallsmått), alltså hur mycket plats det tar på ett lastbilsflak.

---

Angående ämnet, kan det högre priset ha å göra med att det kostar mer att "tillverka" hö, men högre diselkostnader m.m.?
Tror du inte att Mustang menade plallplats som i prispall och då nummer är näst dummast.......
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp