Problemlösning

önskan

Trådstartare
Behöver nu hjälp. Jag och pållen har hamnat i en återvändsgränd, då vi inte kommer framåt. Känns som man bara skulle vilja lulla i skogen men har gjort det itvå veckor för att ge båda en paus. (Brukar hjälpa) Men inte den här gången.

Har en känsla som alltid att problemet "tyvärr" sitter i mig. Först har jag lagt till mig med den irriterade vanan att luta mig framåt. Ett riktigt nybörjarfel som nu verkar omöjligt att träna bort. Provat allt spännband runt axlarna så jag inte kan kura, fastsatt spö bakom ryggen, men icke. Jag lutar alltså med rak rygg framåt (kutar ej). Rider förbi spegeln och försöker påminna mig själv, men inget resultat,. Någon som har tips?

Och sen böjning....vi rider för tränare och lyckas då få till en böjning men själv. Nej. han sänker ryggen, krullar ihop sig och hamnar på yttre eller inre bogen. Och jag får stora problem att sitta still i hans spända trav. Försöker vara still med handen, skänklarna och mjuk i ryggen men känns som en omöjlig uppgift.

Böjningen är så viktig för kommer han inte genom där är han inte ridbar. Springer runt med sänkt rygg och ihopkrullad hals (ja han är arab ;) ) Har försökt träna avsaktningar, halter men han bara spänner sig och kastar upp huvudet. Föröker göra med sitsen, han stannar men som Bambi, bakbenen i stallet.
Men får man igenom böjningen så är han underbar. Vet att det är svårt att ge tips när man inte ser men tacksam över allt.

Sv: Problemlösning

Prova Dolly Parton-knepet vad gäller sitsen = brösten ska fram och upp så det syns hur mycket man har! :D

(Ja, detta ÄR ett seriöst tips! Så ut nu och bejaka din inre Dolly, men inte så mycket så att du blir stel som en pinne förstås. Dolly är tillräckligt soft för att kunna svänga med höfterna när hon sjunger. Tänk på det!!!)

För det första har jag någon som säger till när jag lutar mig framåt, och sen så har jag någon som talar om när jag är på rätt väg så jag inte missar att ge efter och liknande. Det är när man missar tecknen och glömmer att lyssna.

Tror att jag skulle behöva lite tips kring kontroll på ytter, och hur en mjuk, följsam men fast ytter hand egentligen är...

Någon som har något tips kring böjning som brukar fungera på deras hästar..?

Tack för "dolly parton" vet nog vad du menar... måste prova ikväll kanske skulle man prova att sjunga också:)

Du borde nog hitta någon kroppsvårdsmetod som du kan göra avsuttet. Problem med sitsen tycker jag inte att man ska låta hästen ta hand om helt. De flesta av oss tror jag är alltför stela i ryggen, och när vi försöker positionera oss blir det ännu värre. Inte kul för hästen att försöka jobba med en stel hög betongpelare på ryggen. Mer rörlighet behövs i rygg och leder överlag. Försök med t ex yoga eller tai chi eller nåt, det som känns bra för dig.
mvh
Dressyrtanten som har just denna t-shirt i garderoben. Väl synlig så att jag ska komma ihåg att träna.

Du behöver då hitta något som gör att du själv kan ge dig den feedbacken!
Du behöver bli kroppsmedveten för att veta när du lutar dig framåt och åtgärda det.

"Det är när man missar tecknen och glömmer att lyssna."
Lär dig hitta tecknen och kom ihåg att lyssna på hästen!

Att börja med böjning innan du har koll på dig själv är ingen väg att gå. Som Dressyrtant skriver; tai chi, yoga, feldenkrais, alexander-teknik etc etc. Det finns många vägar att gå för att komma till ett högre medvetande om sin kropp.

Jag tror det är lätt att man hakar upp sej på sej själv istället för att sträva efter resultat. En bra sits ger bättre resultat, men även tvärtom - strävar man till 99% efter resultat i det man ber om så kommer man skärpa sej med sitsen FÖR att få resultat.
Tänk innersittben, koll på höfter och axlar så är det en bra grund. Och att du verkligen fokuserar på hur hästen ska röra sej.

Jag känner verkligen igen mej, skrev ju själv en tråd om det för ett tag sen, att man får till böjningen när man rider för tränare men inte när man rider själv.
Och som psychogrrl skrev - vad brukar din tränare be dej göra för övningar och vad brukar hon säga till om?
Tror också det lätt blir så att man inbillar sej att det är sämre än det är när man rider själv, så istället för att rida de övningar man rider för tränaren så sitter man och tragglar grunder och får inte till det. Som böjningen då. För mej brukar det ibland hjälpa att göra något som hästen har lätt för och därifrån hitta böjningen. Rida på en volt kanske, rida sluta (den övning där jag känner mest hur hästens böjning är, för jag känner lätt vilken del som behöver rättas till då, t ex bogen, sittbenet, huvudets placering i sidled osv..) och när man väl fått till böjningen i en rörelse brukar det sitta kvar ett tag och sedan att man lättare hittar tillbaka till det.
En annan grej som brukar fungera är att tänka öppna, för även om man inte får till öppnan riktigt brukar böjningen och bakbenets undersättning förbättras. Bara man försöker hålla koll så hästen placerar benen ordetligt och automatiskt kommer man sträva efter bra böjning.

Tror du är lite hård mot dej själv. Ingen är perfekt. Fokuserar du på problem finns det problem och därmed spärrar. Konstaterar man "ok, jag blir lätt så, och hästen har lätt för att fuska genom att göra så" och sedan bara utgår ifrån det när man lägger upp träningen och gör övningar - då finns det inte längre problem utan en grund att jobba med och förbättra.
Har du möjlighet att rida oftare för tränaren eller att prova rida för andra? Eller att variera och rida andra hästar? Man får plocka de läromästare man har för att få A-ha! upplevelser, antingen i form av att ha en uppmuntrande tränare eller i form av hästen. Det finns otroligt många läromästare där ute :)

Red för tränare igår och insåg hur mycket andning egentligen gör. Teoretiskt har jag vetat det men inte insett det.
Fick rida andas in- avbrott och andas ut igång sättningar och vips bambi försvann och pållen lyssnade. :banana:

Tydligen har jag hållt andan/ andats uppe i bröstet: spänningar

Så ska passa på att sjunga när jag är ensam i ridhuset...

Nu har man tagit ännu ett pytte steg framåt och världen känns ljusare igen :)

tack för tipsen
Tror att även jag fastnat i traggla fällan på volten, ska fundera igenom ridpassen med tränare och se vad vi egentligen gör.

Det är bara det att man vill så gärna lyckas- både för ens själv (framförallt ryggen) och hästens skull (hästens rygg)

Kompletterande träning är nog ingen dum ide, man glämmer så gärna bort att hålla sig själv i trim.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 265
Hästvård Har läst en hel del om Slinger/Wobbler nu, och inser att det inte är helt omöjligt att min ena medryttarhäst kanske hade något sådant...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 763
Senast: squarepants
·
Hästhantering Jag har filmat två urlastningar, den ena var värre än den andra. De är normala urlastningar för oss, vi vill ju givetvis det ändras så...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 412
Senast: muppia
·
Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 238
Senast: Nea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama