E
Evale
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??
jäklar vad utvecklingen går framåt!
japp, automatiska airbags
jäklar vad utvecklingen går framåt!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
japp, automatiska airbags
kl
Tråkigt att höra om er häst och den tragiska utgången, beklagar verkligen.
Jag har ingen som helst erfarenhet av slinger/wobbler eller liknande så jag tänker inte ge mig in i den diskussionen däremot har jag en stilla undran om något annat. - Hur ofta förekommer det att era hästar stegrar sig och slår över? Jag undrar därför att jag fick uppfattningen, av den här tråden, att det är något som sker ganska frekvent?
Själv har jag aldrig varit med om det och har alltid trott att det var ovanligt.
Som sagt, undrar bara hur vanligt det är ?
Återigen, beklagar att ni miste er häst.
Nu tror jag du missuppfattade mig totalt.
Jag skrev alltid inom sånna här "" tecken, vilket gör att ordet får en helt annan betydelse. Det jag menade är helt enkelt att vi antagligen har helt olika träningsmetoder, olika typer av krav på våra hästar och helt olika erfarenheter. Min erfarenhet säger mig att när hästen väl säger nåt, så är något rejält fel, din erfarenhet är att hästar kan hålla på och bocka och kasta av folk utan att nåt är fel, även om du då inte direkt kollat upp hästen utan litar hellre till ditt eget öga och dina händer (jag antar ju att du känner igenom hästen dagligen). Jag litar inte på mig själv, jag tar mkt hjälp av andra mer utbildade ofta för att vara helt 100% säker på att allt är som det ska, eftersom min erfarenhet är att saker kan vara fel.
Jag har bara fullblod i dagsläget.
Den här kommentaren: "ska man köra en häst till veterinären varje gång den går omkull eller slår över?" gav mig intrycket att ni tog ganska lätt på det faktum att hästen slog över, särskilt eftersom hon, av vad jag förstod gjorde det flera gånger utan att ni ansåg det nödvändigt att uppsöka veterinär. Det ledde mig då (felaktigt förstår jag nu) att tro att det kanske skedde ganska ofta.
Fast fakta är att varenda gång jag har sökt hjälp (veterinär eller ET) så har de hittat nåt som snabbt har gått att åtgärda och hästens beteende har försvunnit direkt.
Så jag har aldrig ångrat att jag tagit ut ET eller veterinären. Utom när jag sydde ihop märrens ena ben, för det sprack ju iaf, och skinnfliken dog, men där är jag rätt så övertygad om att de flesta skulle tagit ut veterinären, för det var ett rejält sår.
Ja jag har haft otur. Lämnade iväg hästen till en tränare när jag var i thailand, hästen matvägrade där, tränaren hårdtränade hästen ändå, och hon hade då även föl vid sidan... Jag grät när jag hämtade henne kan jag säga
Hon hade då ont i ryggen, mest troligt pga att tränaren satt på henne snodd och ridit rollkür på henne. Så det var ett veterinärbesök, metacam och så knäckte veterinären till ryggen. Efter det så hade jag ute ET 2 ggr då hon kändes lite stel i bakkärran och mkt riktigt. Efter dessa 2 ggr så bar sig hästen nåt underbart! Längde överlinjen och bara flöt fram
Sedan gjorde hon illa sig i transporten då hon helt plötsligt blivit bredåkare...
Efter det så tror jag att hon har gjort en misslyckad slidestopp i hagen, lårkakor på båda låren, rejäla sådana, och nu även förkyld. Så fort hon är frisk från förkylningen så kommer ET hit igen och ska få bort spänningarna som antagligen blivit av transportskadan och lårkakorna.
I dagsläget bär hon sig inte själv, länger inte överlinjen utan är ovillig att arbeta med rumpan.
Inom min gren så är det mer eller mindre standard att man tar ut ET/massör efter varje tävling.
Så denna vår har mer eller mindre sett ut som sådant att jag har ridit några veckor, sen har hästen stått några veckor, och så har det hållt på sådär. Gissa om jag är trött på hästskrället?
(och gissa om jag är fattig?!)
Jag läste och såg vad ni skrev om bockningarna och jag håller med om att man kanske inte uppsöker veterinär så fort hästen bockar lite grann. Däremot reagerade jag över kommentaren om att inte behöva uppsöka veterinär om hästen slagit över och det var det jag kommenterade. Jag påstod aldrig att ni hade gjort något fel och om jag gav det intrycket ber jag om ursäkt. Jag förstår att ni känner er ganska hårt ansatta iom denna tråden och det var inte min mening att försöka ge er dåligt samvete eller så, som sagt jag reagerade bara över vad ni skrev om hur hästen slog över.
Nu var det kanske så att den här söta rara lilla hästen hade ont, men det är ingenting vi märkt av. Och jag anser inte att vi gjort någonting fel.
Det är väl det här som gör mig mest orolig. Självklart skulle ni ha kolla upp hästen vetrinärt och equiterapeutiskt både efter transportolyckan samt efter dagen då hon gick runt så många gånger.
Med tanke på den sorgliga utgången så är det här något ni borde ha lärt er.
Både för er själva samt framtida hästar. Så där förstår jag inte var ödmjukheten tog vägen? Tyvärr, vi var för oerfarna, vi förstod inte bättre. Istället för att söka efter hamstrån som att det säkert var epilepsi eller wobbler.
Och då har jag inte ens dragit tempramentsförändringarna sen hon var där
Behöver jag säga att jag ALDRIG åker utomlands igen?