Här tycker man att det är konstigt att en häst som inte ens är fyllda tre är lite vinglig? Att den inte har framåtbjudning är inte heller ovanligt bland så unga hästar.
Haha nej, jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att en unghäst är vinglig, jag skrev ju att vi tänkte då att det var "unghästvinglig". Men när vi fick "förslaget" om sjukdomarna så började man ju fundera på om det kanske fanns samband ända från början.
Hur hon uppförde sig då tycker jag är ett fullt normalt unghäst beteende, det är nu i efterhand när man läste om vilka symptom slinger/wobbler har som man började fundera på om man kunde se nån "röd tråd".
Även om hon inte ömmade i ryggen som ni kunde känna så kan hon mycket väl haft ont ändå. Det här är fortfarande en unghäst, inte ens fyllda tre år!!
Undrar spontant hur ofta/länge den ridits. Tror på för mycket!
Jag är övertygad om att hästen inte hade ont. Hon visade inga som helst rörelsesvårigheter, såg inte stel ut, bockade, sprang och busade i hagen precis som vanligt.
Ja, hon var en ung häst, en GALOPPHÄST, vilket innebär att hade hon vart hos någon annan tränare så hade hon redan sprungit löp en säsong när hon kom till stallet där jag rider.
Hon var inte för mycket riden eller för hårt riden. Hon kom till stallet där jag rider i december och var då i stort sett precis inriden. Sen reds hon precis som en normal unghäst, fick den vilan hon behövde och reds precis som en normal unghäst, inga konstigheter!
Hon har ju varit med om en hemsk upplevelse i transporten tidigare. Vem vet vad som fick henne att gå loss så här, varför har man inte provat snabbt att lasta tidigare? Lasta in, gå ut, gå därifrån. Varför vänta till träning när det hänt så mycket innan?
Vi gick in med henne i transporten precis efter olyckan.
Sen ville inte vi lasta henne förrän hon var helt återställd, för vi ville inte att hon på något mer sätt skulle förknippa transporten med obehag eller smärta.
När vi insåg att lastningen till träningen skulle ta tid så bestämde vi oss för att inte åka och träna och övade lastning på hemmaplan istället, alltså var det inte så att vi var TVUNGNA att åka iväg.
Och mellan olyckan och dagen då vi tänkt att åka och träna men det inte blev så så hade det inte hänt någonting. Så ditt "hänt så mycket innan" vet jag inte riktigt vart det kommer ifrån.
Hästar är inte allmänt psykopatiska, vrånga, kaxiga och helt störda

Tror du att dom jävlas på skoj?? Nej du, du bör nog tänka om lite. Den där meningen tror jag kan förklara mycket i din hantering av hästen.
Att ens tänka att hästar bråkar på kul?