Problemhund, ohållbar situation, råd o hjälp mottages tacksamt

P

Pebob

Hej, vi är ett par på ungefär 25 som har en liten tik på 1,5 år, blandras.
Det är svårt att göra en såhär lång historia "kort", men jag försöker ändå...

Vår tik, Stella, känner vi är en problemhund. Hon kan inte vara ensam trots en uppsjö av olika testade metoder. Vi har som mest fått henne att klara 50 minuter utan gnäll, bara för att nästa dag träna och vara nere på 7 minuter med yl och skall. Utöver detta kämpar vi med koppelträning varje dag. Även här har vi testat en rad olika metoder. Det skall sägas att vi sedan länge kört på mjuka metoder, så inga hårda tag. Detta till trots är det med koppelträningen som med det mesta med Stella; det verkar gå bra, och sen kommer dalarna kort därpå.

Fler saker; hon är väldigt reaktiv och blir lätt upphetsad och överdrivet uppspelt över saker som pågår omkring henne. När det är som värst kan hon fästa sig på människor eller t o m föremål på 40-50 meters avstånd. Hon har en förmåga att lätt gå upp i stress i de flesta situationer, vilket vi kämpar med att hålla ned genom att själva uppföra oss lugnt och inte belöna stressen.

Vi har även ett återkommande och samtidigt oförutsägbart problem: hon kissar inne. Hon har flera gånger kissat i våra sängar, och det är inte fråga om urinvägsinfektion, det har vi kollat. Det är heller inte troligt att det handlar om löp, det känns snarare som en signal på något, men det kan varken vi eller den hundpsykolog vi besökt reda ut orsakerna till.

Jag får inte med allt i det här inlägget, men jag hoppas att jag förmedlar en helhetsbild av henne. Jag och min sambo är f.n. hemmabundna i "skift" så fort vi inte pluggar/jobbar. Att jag pluggar och min sambo har ett arbete med några lediga dagar möjliggör för tillfället det här livet, men snart är det praktiskt ohållbart. Detta är en hund som sugit vår energi något så otroligt. Det är omöjligt att veta hur andras hundar är, men vi känner att denna hund är något långt utöver vad de flesta hundar med lite problem är. Vi har läst så mycket, kollat så många videos, testat oss fram och samtidigt försökt hålla fast vid metoder osv... men detta funkar inte som det ser ut nu.

Ursäkta språket, men vad FAN gör man i en sån här sits? Det är illa när man inget hellre vill än att bara orka med och vara snälla, roliga, konsekventa husse/matte och så känner man att det tar emot efter bara några minuter för att man är så slutkörd.

Vi börjar verkligen känna att vi inte kan ha denna hund kvar, trots att vi älskar henne så mycket. Ju mer slit man lägger ner, desto mer fäst blir man. Vet inte riktigt vad min fråga är, men det vore skönt att få råd, tips, respons och tankar från er. Speciellt någon som själv upplevt ngt liknande.

Sv: Problemhund, ohållbar situation, råd o hjälp mottages tacksamt

vad ssorgligt at höra.....
jag hade en liknande hund för några år sen, utom att hon inte kissade i sängarna. hennes grund var rädsla och osäkerhet.

det låter lite som hon är välädigt stressad av er på något vis, det nåt som inte riktigt stämmer fö r henne i eran miljö.
men det är svårt att hjälpa när man inte träffat hunden.
dock är hon i en ålder när de oxå blir könsmogna vilket kan spela roll för henne, spökålder och hormoner kan få det att slå slint i skallen på dem.
vart bort ni nånstans!?
vad säger hundpsykologen ni träffat?? är denne utbildad??

glömde....kiss i husses o mattes säng är oftast en slags protest, antalgien i hennes fall på stressen...

Min första tanke är hur aktiveras hunden?

/Camilla

Det är ju helt omöjligt att ge några handfasta råd över nätet utan ni bör ju hitta en tränar/hundspykolog/kunnig som träffar er och hunden och eran situation för att kunna ge er någon vettig hjälp.

Våran förra hund kunde vi inte lämna inne själv, vi visste varför men lyckades aldrig träna bort det helt. Sista åren gick det bättre men inte längre stunder. Honom gick det däremot att lämna ute i hundgård utan problem, så han hade en bra hundgård med isolerad koja och täcke på sig när det var kallt men han var sällan själv längre än ett par timmar.

Har du ingen brukshundsklubb i närheten? :) Där kan du säkert få hjälp.

Vad är det för raser i henne? Hur aktiveras hunden?

Det låter helt klart som att hunden inte mår bra, vilket ni ju själva har förstått hoppas jag.

*Ber om ursäkt för ett riktigt långt inlägg*

Rutiner, kontakt och aktivering tror jag är ett måste för er. Jag tror att ni har en hund som är lättstressad och att ni har hamnat i en ond cirkel som tär på både er och hunden - med ökad stress för alla parter som följd (vilket t.ex. resulterar i fixeringar och att hon kissar i er säng).

Jag gissar (utan att egentligen veta vad ni gör med hunden) att ni behöver:
- Under en period sluta lämna hunden ensam för att få ner stressen
- Skapa trygghet med hjälp av rutiner
- Aktivera hunden fysiskt och mentalt för att få en i längden mer harmonisk hund
- Bygga upp relationen igen med kontaktskapande övningar

Jag har själv en hund som från första stund (vi fick hem henne när hon var 18 veckor) haft rätt svår separationsångest och som i allmänhet har haft svårt att slappna av. Men det har löst sig mycket bra med just rutiner, kontakt och aktivering.

I början kunde jag inte ens stänga igen dörren utan att hon skrek. Vi har dock haft sådan tur att vi inte har behövt stressa fram något eftersom jag har jobbat hemma.

Det jag gjorde var att jag slutade med ensamhetsträningen (hon var då åtta månader) när jag vi hade tragglat med den i drygt tre månader. Jag upplevde att varje gång jag försökte träna så blev det istället värre. Man läser hela tiden om att man ska gå in och ut genom dörren för att hunden ska vänja sig. Men det tror jag bara fungerar på hundar som redan har en lugn sinnesstämning. Och de hundar som det fungerar på tror jag ärligt talat ändå inte hade hade varit svåra att lämna ensamma utan sådana övningar. Ett värdelöst tips enligt min mening som jag vill slänga i Sverker Olofssons soptunna.

Därefter såg jag över rutinerna. Jag hade noterat att hunden var som mest harmonisk efter en långpromenad på morgonen. Vi började därmed varje dag med en långpromenad. Därefter var det frukost och sedan sov hon nöjt hela förmiddagen. Sedan hade vi så klart rutiner även för resten av dagen (bland annat att hon varje eftermiddag fick rasa av sig lös), men hur dagen började var nog det viktigaste för min hund. Utöver det så blev det dessutom läge att börja med raceträning och i och med det så fick hon ett av sina behov tillfredsställda - att jaga.

När jag började märka att rutinerna hade satt sig så började jag lämna henne korta stunder på förmiddagen när hon var motionerad, mätt och avslappnad. I början bara 2-3 minuter, sedan upp mot tio minuter. Jag varierade tiden som jag var borta. Hade jag varit borta tio minuter förra gången så såg jag till att bara lämna henne någon minut nästa gång. Jag lämnar henne fortfarande inte länge (19 månader), men jag känner mig tämligen säker på att det kommer att lösa sig på sikt.

När raceträningen tog vinteruppehåll så behövde jag något alternativt sätt att aktivera henne på. Jag hade hela tiden jobbat mycket med kontaktövningar och klickerträning och enklare lydnadsövningar. Normalt sett så är det inte en ras som kräver mycket mental aktivering, men jag upplever det som att min har ett stort behov av det ändå. Jag började därför med lite inledande lydnadsträning. Inte för att vi hade dålig kontakt innan, men lydnadsträningen ledde ändå till en WOW-känsla i fråga om vilken kontakt man kan få med sin hund. Och det är faktiskt ytterligare en sak som har gjort henne mer avspänd och lätt att lämna ensam. Att lyckas med kluriga saker och få beröm för det gör oerhört mycket för en hunds självförtroende!

Avslutningsvis, känner ni er osäkra på hur ni ska komma till rätta med det här så bör ni ta kontakt med en duktig instruktör.

Philosophia har kommit med jättebra tips tycker jag!

Jag har själv en hund som lätt går upp i stress och dessutom har varit svår att lämna ensam. Jag håller också väldigt hårt på rutiner, man får helt enkelt prova sig fram till vad som passar en själv och hunden bäst. När hunden förhoppningsvis sedan blivit mer harmonisk kan man nog tänja lite på gränserna.

När det gäller aktivering är det nog väldugt rasspecifikt vad som fungerar. På min är det dels ren motion, att springa och busa och leka med sin husse eller matte skapar dessutom bra kontakt och är roligt =) Sen pysslar jag mycket med enkla sök- och spårövmingar. Eftersom min har en del koncentrationssvårigheter till följd av stressen föredrar jag korta övningar nu till en början. Godissök och leksakssök inomhus och utomhus, samt variera mellan korta och långa spår.

Jag har tagit hjälp av en duktig tränare som jag träffar ungefär en gång i månaden för utvärdering och hjälp med nya övningar, det är guld värt!

Jag undar också vad hundspykologen sagt och vilken utb. h*n har.

Att avhjälpa stress är liksom en process, som redan nämnts. En kombination av aktivering och fasta rutiner.
Sen finns det hundar som helt enkelt är för trasiga.

Hej igen. Tackar oerhört mycket för alla svar, och speciellt för de goda råden (särskilt philosophia som gav så mkt - tack!).
Ska försöka besvara era frågeställningar så gott som möjligt:
Stella är en sån där kaosblandning, 2/4 border collie, 1/4 schäfer & 1/4 siberian husky. Det går ju att säga mycket om den blandningen, men vi försöker att ta henne som hon är. Det hade känts fel att döma ut henne på ngt sätt för att hon är en svår hund liksom. Hon har iallafall således en väldig kondition och den där separationsångesten som nog kan komma från huskyn i henne. Om man skall säga ngt om temperament så är det världens absolut snällaste hund. Ivrig, men mycket vänlig sinnad och kärleksfull.

Jag tar aktiveringsfrågan i koppling till det psykologen sa;
Då psykologen kände att vi hade väldigt många önskningar och krav på Stella, som det lätt blir om man har en hund med flera problem, rekommenderade hon att vi skulle släppa på alla krav ett längre tag. Hon föreslog också att eftersom vi har begränsad möjlighet att släppa henne lös (jaktinstinkt och dålig tillgänglighet) och så, så skulle vi inte överaktivera henne med cykel etc. då man inte vill driva upp aktiveringsbehovet mer än nödvändigt. Speciellt inte med tanke på hur lättstressad hon är.

Den aktivering hon får nu är att vi tränar henne varje gång vi är ute (gå fint, viss kontaktövning, och lite lydnad) och kissar. Vi går ut var fjärde, femte timme och hon får vanligtvis en längre promenad på 40 min eller därikring, plus ett flertal 10-15 minutrare där hon får göra ifrån sig och sniffa runt. Kan bli lite mer el. mindre men detta är läget idag.

Hundpsykologens utb kan jag inte säga så mycket om, men denne hade gått på Hundens hus (om jag minns namnet rätt) och sedan vidareutbildat sig efter detta och förespråkade en väldigt mjuk "skolning" av hunden som vi uppfattade det. Kanske lite för mjuk, vad vet jag. Vi vet att hon tyckte att vi skulle låta Stella ha längre koppel och sniffa runt på promenaderna, vilket funkade nån månad för att stressa av henne under promenaderna. Detta vände dock till det motsatta med hysteri och tvära kast och sen dess har vi enbart fokuserat på att hon skall gå på slak lina och INTE sniffa, då detta stressar upp henne (hon får lätt upp spår).

Någon/några här har uttryckt att det låter som att något är fel - så långt håller vi absolut med. Men i fråga om hennes mående det skall också sägas att hon är en väldigt glad och positiv hund för det mesta. Det känns inte som att hon lider av att hon inte blir aktiverad flera timmar om dagen, tvärtom är det mer regel än undantag att hon går och lägger sig flera timmar på dygnet, spec. förmiddagen.

Vi bor i Örebro och tänkte att vårt nästa steg är att få in henne på hunddagis. Vi har testat ett, men de hade för låga bås och tyckte hon var "orolig". Det tog en dag, sen var hon inte längre önskvärd där. Nu har vi fått tag på ett annat som vi hoppas på, och vi kollar på att få en problemhundskonsultation på ett ställe i Rosta som verkar bra.

forlat mig
laste ditt tidigare inlagg och nu detta.. och min forsta tanke ar val egentligen att en san blandning dar langsta promenaden ar 40 minuter faktiskt inte far branna av tillrackligt med energi.

For mkt energi kan ju latt sluta med en "dryg" hund... kanske ar helt ute och cyklar, men hade jag varit i ert stalle sa hade jag nog faktiskt sett till att vara ute betydligt langre stunder an sa med henne.

Bara en tanke..

forlat mig
laste ditt tidigare inlagg och nu detta.. och min forsta tanke ar val egentligen att en san blandning dar langsta promenaden ar 40 minuter faktiskt inte far branna av tillrackligt med energi.

For mkt energi kan ju latt sluta med en "dryg" hund... kanske ar helt ute och cyklar, men hade jag varit i ert stalle sa hade jag nog faktiskt sett till att vara ute betydligt langre stunder an sa med henne.

Bara en tanke..

Jag får samma känsla. Nu är jag absolut ingen problemhundsexpert, så man får ta mina tankar för vad de är. Men t.o.m. mina två mopsar får mer motion än så. Som du tveklöst vet har du en hund som består av en del arbetsnarkomaner (BC och schäfer) och en del med ett stort motionsbehov (husky). Kanske skulle hon vara lyckligast av att få dra i ett hundspann fem timmar om dagen?

ska jag vara helt blunt, vilket jag kanske borde varit i mitt forsta inlagg..

jag har en bc korsning har. Hade han bara fatt vara aktiv som langst 40 minuter i strack hade jag inte haft ett hus kvar. Samma galler min bastardschafer jag hade i sverige, han hade klattrat pa vaggarna... och det galler aven min kanadensiska schafer har - fastan han ar utehund ar det en enorm skillnad i hans attityd de dagar han fatt tanka massor jamfort med de dagar da matte slappat. Kan inte ens forestalla mig hur han skulle varit i ett hus med sa pass lite motion. Har inte haft nagot att gora med huskys, men gar jag efter mina egna hundar sa hade en 40 minuters promenad absolut inte tackt deras behov - i synnerhet inte i 1.5 ars aldern.

Jag känner också rent spontant att det låter som lite motion och aktivering i allmänhet för en sådan blandning. Du säger att ni tränar lite gå fint och så där, men gör ni något annat där hon faktiskt måste tänka? Jag är inte så himla kunnig i raserna eller så men min spontana tanke är ju att de kräver väldigt mycket allihop... Jag tänker mig JOBB varje dag, dvs. mer än att promenera och gå fint.

Jag är som sagt inte alltför kunnig utan spånar bara just nu, men du säger att hon inte får sniffa för då blir hon stressad. Kan ni inte använda er av hennes spårvilja genom att faktiskt börja spåra med henne under kontrollerade former? Ta hjälp av en instruktör som kan visa er hur ni ska komma igång och sedan göra det till en regelbunden aktivitet?

Känns som att hon behöver mer än hon får nu, och då blir hon självklart stressad (och frustrerad) när hon har så mycket energi hon aldrig får göra av med.

Någon/några här har uttryckt att det låter som att något är fel - så långt håller vi absolut med. Men i fråga om hennes mående det skall också sägas att hon är en väldigt glad och positiv hund för det mesta. Det känns inte som att hon lider av att hon inte blir aktiverad flera timmar om dagen, tvärtom är det mer regel än undantag att hon går och lägger sig flera timmar på dygnet, spec. förmiddagen.

Jo, jag är ganska säker på att hon lider av låg aktivering, det yttrar sig i era problem. Däremot har hon LÄRT sig att koppla av inomhus.

Jag har en hund som är 8 år och har nedärvd seperationsångest, hennes föräldrar hade de problemen och så har min hund och hennes syskon. Det är skittrist, begränsande och jobbigt både för henne och för mig. Men jag kan säga så här, hade hon inte varit så pass aktiv som hon är (och vältränad dressyrmässigt) hade det var 100 gånger värre. Nu blir hon av med sin stress via aktivering och framförallt att få springa fritt.

Om jag hade stått i dina skor hade jag angripit detta på flera fronter.

1. Skaffa passning, då som hunddagis som ni undersöker

2. Hitta ett inhägnat ställe där ni kan släppa hunden flera gånger i veckan. Jag vet inga huskeys som inte får springa som mår bra.

3. Hitta en sysselsättning/berikning som ni alla trivs med. Spår är utmärkt, då går hon i lina och kan inte sticka. All form av nosaktivering är lysande. Detta måste ni göra flera gånger i veckan, det är en högaktiv hund ni har och inser ni inte detta kommer ni troligen få ännu fler problem.

4. Prova stressreducerande tillskott. Min hund får nu Serene-Um som ett test och vi tycker det har givit resultat. Hon får även Valeriana när vi ska lämna henne.

Sen hade jag skitit i att hunden inte kan gå i koppel ett tag. Eller nej, Jag hade ryckt tag i hunden och sagt att nu räcker det med det jäkla dragandet, men jag hade inte fokuserat på det.

Mer aktivering skulle ta udden av många av era problem, det är jag övertygad om! :) Visst, man behöver ju inte arbeta upp ett motionsbehov på 3-4 h per dag, men betydligt mer än idag är ett måste. Det är ju en extremt sportig hund som du har och som jag tror att du och din sambo kan ha väldigt mycket KUL med! Jogga, åka skidor, kickbike, osv. Men man ska så klart starta lugnt och bygga upp hunden.

Jag får ibland uppfattningen om att många, duktiga och välutbildade, hundinstruktörer inte har så stor kännedom om vissa hundtyper. När jag gick valpkurs så fick jag höra att det var stressande med jaktlekar och att det var något som valpar (och helst inte några hundar) skulle ägna sig åt. Spår, däremot, det var bra och lugnande aktiviteter. Nu råkar jag tycka bra om instruktören fortfarande, men hon var inte särskilt insatt i vinthundar. Med mer jaktlekar blev min hund lugnare - eftersom det tillfredsställde ett för henne grundläggande behov. När vi började med raceträningen, dvs. simulerad hetsjakt, så blev hon ännu mer tillfreds. Gissningsvis fungerar en hund som har husky i sig på motsvarande sätt - får den röra på sig mycket och så småningom dra så blir den mer tillfreds.

Om jag var i din sits så skulle jag öka på aktiviteten successivt (40 minuter är inte en långpromenad mer än möjligen för sällskapsraserna) och jag skulle variera träningen, både den fysiska och den mentala. Den fysiska aktiveringen måste vara mer är promenader, varken bc, schäfer eller husky är raser som man går trött. Jogga, cykla eller skaffa en kickbike. Sedan läste jag in att hon gillar att spåra - gå en kurs och lär er lägga spår. Det kanske låter fel med tanke på att hon fixerar sig vid lukter när ni är ute, men att gå spår med hunden gör istället att den får utlopp för sin spårvilja på ett bra sätt.

Jag tycker att det är synd att instruktören har synen att hunden ska dämpas och lugnas ner. Man behöver inte stressa hunden bara för att man ger den vad den behöver!

Utifrån det du skriver, att hunden är ung, idag rätt inaktiv (sett till de raser som finns i henne), att hon faktiskt är lugn och kan slappa och mysa inomhus när nu är hemma, så låter det som att ni faktiskt har goda möjligheter att få henne till en fantastisk trevlig, aktiv, rolig och glad familjemedlem! :)

Stort, stort lycka till!

Jag tycker att en hund (oavsett hund egentligen) måste få jobba med både kroppen och hjärnan för att må helt bra. Att promenera 40 min med lite aktivering hör tyvärr inte dit i min värld. Har ni inget inhägnat område där hon kan få springa av sig och sträcka ut ordentligt? Då kan ni lugnt och tryggt även träna på inkallning och göra lite leta-övningar utan att behöva vara rädda att hon sticker.

Personspår, eller för all del viltspår, är väldigt bra aktivering där hunden får koncentrera sig och verkligen använda knoppen. Vad är det för lydnadsövningar ni gör?

Att er hund ligger och sover är för att hon vet att det ändå inte händer något. Min malle gör likadant när vi är inne, sover som en gris och kan sova hela dagen, men det betyder inte att det är det han helst vill göra. Han har otroligt mycket energi och jag lägger nästan all vaken tid på honom, men det är så jag har valt att ha det. Det var det jag sökte när jag skaffade honom.

Vi har en korsning i vår tjh-grupp som är husky/kelpie/kommerinteihåg. Hussen skaffade hunden för att ha en löparkompis (springer långa sträckor varje vecka), men insåg snabbt att det inte räckte för hunden. Han var helt överdjävlig. Husse började träna för att certa upp hunden inom hemvärnet och lyckades! I dom övningarna är det en form av sök vi kör, uppletande av föremål, spår och dylika övningar i svår miljö och med ibland snudd på omöjliga föremål i spåren. Han kan inte ha hunden lös mer än korta stunder mitt i övningarna, för då sticker han efter spår på vilt.

Jag tycker att det är synd att instruktören har synen att hunden ska dämpas och lugnas ner. Man behöver inte stressa hunden bara för att man ger den vad den behöver!

:bow:

KL

Många hann svara medan jag skrev, så det blev mest upprepning.

och på detta vill jag hålla med till 100 %
dettta är vad jag tror:

mental och fysisk aktivering är a och o för en hund.
en hund behöver båda lika mkt.
en hund känner av om dess ägare är stressad, osäker osv.
jag började vid ensamhetsträning att ge ngt mentalt att jobba med, tex en toarulle med godis i, ben, eller sprida ut godis runt lgth, samtidigt som jag gick ut i början 1 min. och att gå en lång promenad innan.

att hunden kissar inne tror jag kan bero dels stress, kanske markering att hunden känner att ni inte är ledare, kanske könsmognad kopplat till de förra..

jag föreslår att ni går en kurs, det finns många bra.
rutiner är åxå oerhört viktiga.
belöning i form av lek, kel är strålande..
lycka till

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 603
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 286
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 968
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 108
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka