Problemhäst, vad göra?

Sv: Problemhäst, vad göra?

Men det är ju just det som många av oss ställer oss frågande till - uppförs ig en fullt frisk häst så här? Svaret är solklart nej, av många skäl.

Uppförandet tyder mer på fysiska problem än psykiska, faktiskt. Och inte alla psykiska problem hos häst går att reda ut.

En häst springer aldrig över en ledare oavsett hur panikslagen och rädd den är. Den väljer alltid en annan flyktväg.

Sen vad som orsaker paniken eller rädslan, det kan mycket väl vara fysiskt. T ex. smärta.

Har du VERKLIGEN LÄST beskrivningen av hur hästen beter sig! Detta handlar inte om ledarskapsproblem utan det är en självmordskandidat. Jag har haft unghästar som behöver uppfostras och som går på en och visar tänderna när man närmar sig deras mat o s v och där man får markera sin status och rang. Men aldrig att de springer FRÅN stallet och kompisarna, över någon människa och vidare ut på en väg. Ägarna beskriver det som "anfall" som utlöses av okänd anledning. Acceptera att en del hästar mår bäst av att slippa vara häst.

Springer hästen över människan så har den ledarskapsproblem. Som jag skrev till en annan, en häst springer aldrig över en ledare utan väljer annan flyktväg, oavsett hur rädd eller panikslagen den är.
Visst, det kan mycket väl vara smärta eller annat fysiskt fel som är orsaken till panik, men det har ingen betydelse för den springer ändå inte över ledaren! därav är det ett ledarskapsproblem i grund och botten.

En häst springer aldrig över en ledare oavsett hur panikslagen och rädd den är. Den väljer alltid en annan flyktväg.

Sen vad som orsaker paniken eller rädslan, det kan mycket väl vara fysiskt. T ex. smärta.

Men sluta ......

Du motsäger ju dig själv.
Hästen det pratas om är ju INTE frisk, det kan ju en jordgeting räkna ut :grin:

Tänk, det har jag faktiskt sett hända. Ledarstoet nedsprunget vid panik.

Men jag inbillade mig alltså synen?

Men ledarsstoet hade säkert ledarskapsproblem i grunden...tror du inte det :angel:
( eller så hade hon inte läst boken om ledarskapsövningarna )

Om du påstår att en häst aldrig springer över ledaren så har du aldrig sett en häst fly i panik. :grin:
En häst som får panik tänker inte.
Skulle den göra det så skulle den ju knappast plöja igenom staket heller utan springa längsmed istället.
Det är STOR skillnad på en häst som plöjer över en människa pga felhantering och en häst som gör det för att den får panik eller har något fel i huvudet.

Jag är ganska säker på att erat problem är kommunikation.
Visst verkar de ha vissa kommunikationsproblem exv då de inte kan rida ut själva, men om det var det stora problemet så skulle hästen knappast bete sig sådär, utan den skulle garanterat vara totalt ohanterlig jämt!

Vi tycker att det är mysigt när den kommer och bufflar på oss, när den lägger huvudet på våra axlar och blåser varm luft i nacken, vi tycker att det är mysigt när hästen trycker in huvudet under armen på oss och plockar med läpparna längs våra fickor i jakt på godsaker. Jag säger bara: FEL FEL FEL! Alla exempel är dominansbeteende som vi tillåter hästen utföra! Vi visar alltså klart och tydligt för hästen "Du är högre i rang än mig". Det är okej för hästen att flytta på oss, den kan springa över oss, det går sin egen väg när vi leder, den är svårriden för att den inte vill lyssna. Den skiter i oss. Varför? Jo, den har ingen anledning att lyssna på någon som är lägre i rang!
Tänka sig. Det där har aldrig någon av mina hästar lärt sig.
De kan "naffsa" i fickor, händer, ibland klia sig lite och allt möjligt annat "förmänskligange" (Sen vet jag ju inte hur du gör men andra människor brukar inte plocka med läpparna i mina jackfickor :angel:)

Jag har då adlrig haft problem med ledarskapet på dessa hästar.
Har man full kontroll över sin häst så kan man låta den göra "dominanta" saker ibland.

Men. Nu står ni där ni står. Ni har en "galen" häst (som många här uttryckt sig) Varför är hästen galen? Den är felhanterad. Den är missförstådd
Hästen är galen för att den har något fel i huvudet (eller annanstans).
De får inte panikattacker och bara skenar iväg utan anledning för att de är felhanterade.

Du, du får nog vara med några år till . Alternativt komma och hälsa på mina travare, dom som får både butta, klia och bralla...TROTS det så är dom gudomliga och lyhörda..Du får lära dig att känna skillnad på dominans och normalt beteende, sånt känns den känslan lär du dig inte i en bok.

Det är jättebra att ni hittat någon som vill ta sig an hästen men jag tycker INTE ni ska sälja hästen i första hand om det är det ni har tänkt. Såvida ni inte känner personen i fråga så har ni ju ingen aning om hur hon är i den vardagliga hanteringen med hästen.

Innan någon börjar jobba med hästen igen öht så bör den kollas igenom på klinik ordentligt. Som många redan skrivit: En frisk häst beter sig inte sådär.
Det är DITT ansvar att se till att hästen är frisk nog att arbetas om du vill att den ska göra det även vid en försäljning eftersom du redan nu vet om problemet.
Och som någon annan skrev: Personen som vill köpa (?) hästen lär inte vara så speciellt seriös och hästkunnig om den inte ens överväger att kolla igenom hästen.

Visst Kan det ju vara så att ett miljö (och ägarbyte) kan få hästen att helförändras, men det är ju dumt att chansa.

När hästen stod på boxvila: Fick den någon sorts medicin då?
Oavsett så kan det ju vara så att det är något som sitter i kläm när den rör på sig.

Lycka till, jag hoppas det löser sig för Allas bästa. (Ditt, hästens och eventuella köpare)

( eller så hade hon inte läst boken om ledarskapsövningarna )

:rofl: :bow:

Tänka sig, det har nog inte min heller gjort. Hon råkade springa på mig en gång (av misstag) och hon vet mkt väl att jag är ledaren. :eek:

Inte heller unghästen som typ bufflar sig fram hos min (som är ledare i hagen) har lärt sig något om ledarskap.

O herregud, tror knappast att detta handlar om ledarskap. En frisk häst beter sig aldrig så här, säljer man vidare en sån häst så är man enligt mig en hemsk människa. Som så många andra skriver, det sitter säkerligen en tumör eller liknande och den stackars hästen ska fortsätta ridas....herrejävlar man slutar aldrig förundras

Nej, i grund och botten är det INTE ledarskapsproblem. Att i panik och helt omotiverat springa ner NÅGON, rusa blint FRÅN flocken och utsätta sig för livsfara, handlar om något helt annat. Att denna häst springer ner en människa är bara resultatet av något som inte stämmer. Och åter igen - vår ponny betedde sig lika dant. Du kunde göra vad du ville med honom i stallet = inga ledarskapsproblem. Han kunde vara hur fin som helst att rida och plötsligt for fan själv i honom och ingenting stoppade honom från att kasta av sin ryttare. Vi hade erkänt duktiga ryttare som inte trillade av i första taget som prövade, men de for i backen så det small om det för han höll på till dess ryttaren var av. Men när man tog in honom eller höll på med honom på annat sätt var han hur go som helst.
Vi lånade ut en ponny på foder som vi fick tillbaka efter 2 månader fullkomligt förstörd just på grund av ledarskapsproblem med dem som lånade henne. Men inte tusan sprang honom över oss eller fick anfall där hon i panik rusade från flocken. Det tog sig helt andra uttryck i rädsla, nervositet, ovilja att bli lastad, tveksamhet att ridas ut själv.
Jag vill också fråga ägarna; Vad tror ni själv??? VAD SÄGER ER EGEN MAGKÄNSLA? Hur beter sig andra hästar i er närhet? Ser ni någonsin någon annan häst vara i närheten av ers beteende?

Så kusen jag hade på inridning som drog järnet före med huvudet i en tegelvägg hade ledarskapsproblem.
För INTE var det jag som drog huvudet i tegelväggen.:angel:
Det var inte helelr jag som sparkade, och blev helt okontaktbar.
Å andra sidan var det veterinärer som hittade tumören..

Nej, i grund och botten är det INTE ledarskapsproblem. Att i panik och helt omotiverat springa ner NÅGON, rusa blint FRÅN flocken och utsätta sig för livsfara, handlar om något helt annat. Att denna häst springer ner en människa är bara resultatet av något som inte stämmer. Och åter igen - vår ponny betedde sig lika dant. Du kunde göra vad du ville med honom i stallet = inga ledarskapsproblem. Han kunde vara hur fin som helst att rida och plötsligt for fan själv i honom och ingenting stoppade honom från att kasta av sin ryttare. Vi hade erkänt duktiga ryttare som inte trillade av i första taget som prövade, men de for i backen så det small om det för han höll på till dess ryttaren var av. Men när man tog in honom eller höll på med honom på annat sätt var han hur go som helst.
Vi lånade ut en ponny på foder som vi fick tillbaka efter 2 månader fullkomligt förstörd just på grund av ledarskapsproblem med dem som lånade henne. Men inte tusan sprang honom över oss eller fick anfall där hon i panik rusade från flocken. Det tog sig helt andra uttryck i rädsla, nervositet, ovilja att bli lastad, tveksamhet att ridas ut själv.
Jag vill också fråga ägarna; Vad tror ni själv??? VAD SÄGER ER EGEN MAGKÄNSLA? Hur beter sig andra hästar i er närhet? Ser ni någonsin någon annan häst vara i närheten av ers beteende?

Det finns ju faktiskt en hel del människor som VILL ha en riktig utmaning. Kanske för att bevisa något för sig själv eller så. Låt dom försöka då, bara man har varit ärlig om hästen så får dom ju ta sitt eget ansvar.

Det handlar väl i jösse namn inte om MÄNNISKAN, det handlar väl om HÄSTEN?! Vill man begå självmord är det ju fritt upp till var och en, men att utsätta ett djur med en potentiell skada/sjukdom handlar väl inte om "eget ansvar"?

Gör en omfattande hälsoundersökning. Är hästen frisk så lämna den till någon erkänd och dokumenterat skicklig person som kan ta tag i honom. Vill ni trots detta inte ha kvar honom så kanske den tränaren har tips på personer som är duktiga som hon/han kan vara referens åt? Lämna dit honom på foder, sälj om ni är säkra tex.

Bland det viktigaste med hästar är att inse sina egna begränsningar. Har man inte kunskap, ork, lust eller tålamod att ta tag i sånt här ska man inte göra det heller. Ingen vinner på det. Är ni inte intresserade av att lösa detta alls med tanke på vad det kan kosta eller vilken anledning det nu finns, så tycker jag brutalt nog att ni ska avliva hästen. Det må vara en onödig död men han lider mer av att bli vandringspokal.

Jag har inte ägt någon sådan här häst, men haft ett några omkring mig. Det bästa har såklart varit i de fall de fått bra hem med kunnigt folk som "botat" deras problem. Det värsta har varit då man efteråt hört att de blivit vandringspokaler. I de sista fallen har många önskat att de fått somna in istället, även de som en gång sålde dem...

Senast ändrad:

Springer hästen över människan så har den ledarskapsproblem. Som jag skrev till en annan, en häst springer aldrig över en ledare utan väljer annan flyktväg, oavsett hur rädd eller panikslagen den är.
Visst, det kan mycket väl vara smärta eller annat fysiskt fel som är orsaken till panik, men det har ingen betydelse för den springer ändå inte över ledaren! därav är det ett ledarskapsproblem i grund och botten.

Har du öht hört talas om det som i dagligt tal kallas att hästen "skenar"? Det verkar inte så, när du påstår att en häst aldrig springer över ledaren, oavsett vad...:grin:

Även en ranglåg häst kan skena, och då ser den öht inte de andra i närheten även om det är flockledare etc. Att skena betyder kort och gott att det hästen gör är att handla i blockerat tillstånd, det är INTE samma sak som att den "sticker". Punkt.

Nu väcker jag lite liv i den här tråden igen, enbart för att meddela att denna häst nu har vart hos sin nya ägare i 6 dagar och idag blev han avlivad.

Situationen blev totalt ohållbar då dom inte ens kunde ta ut honom ur stallet. Han blev bara totalt blockerad och fick panik och gick inte att hantera över huvud taget utanför stallet. Han blev helt enkelt livsfarlig... Vi misstänker att anledningen till att han ändå var såpass lugn som han var med oss var dels för att han litade på oss och till stor del för att vi alltid hade gammelhästen i närheten så fort vi hanterade honom. Vi hanterade honom nästan aldrig utan att ha med gammelhästen under hela tiden vi ägde honom. Så vi tror att det kan ha haft ganska stor inverkan på honom...

Så nu är problemhästen som vi har pratat om i den här tråden inte ett problem längre. Vi får hoppas att han har det bättre där han är nu och att han slipper kaoset i sitt huvud...

Men jag kommer sakna min fina kille... Världens snällaste och goaste med en stor personlighet och sina söta små frustningar... Min första häst...:cry:

Du får trösta dig med att du gjort allt som går att göra och att han har det bättre där han är nu. Det är väldigt tråkigt men det var nödvändigt för alla.
Hoppas du hittar en ny trevlig häst att ta till dig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi har en ponny, en valack på 18år. För ca. 1år sedan köpte vi honom och han går sedan dess i gemensam hage med tre ston och en valack...
Svar
5
· Visningar
1 894
Senast: Ms_Antrop
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·
Övr. Barn Har en fyraåring hemma som är ensamt barnbarn på sin pappas sida samt mormors enda barnbarn. Min farsa har rätt många barnbarn däremot...
Svar
13
· Visningar
2 068
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama