Problemhäst, vad göra?

Sv: Problemhäst, vad göra?

Först vill jag bara beklaga att han blev avlivad, har inte läst hela tråden men förstår att det var ett bra beslut, både för hästens skull och för alla i hans närhet! Men jag är lite nyfiken på om han kommer att obduceras? Hade en ponny som blev lite liknande fast istället för att springa i panik kunde man bara inte komma nära han och så reste han sig och slog över gång på gång. Hjärntumör, inte särskilt svårt att lista ut men han blev obducerad så att det blev bekräftat för försäkringsbolagets skull osv. Om det är så att han blir obducerad får du gärna återkomma med svaret!

Du, du får nog vara med några år till . Alternativt komma och hälsa på mina travare, dom som får både butta, klia och bralla...TROTS det så är dom gudomliga och lyhörda..Du får lära dig att känna skillnad på dominans och normalt beteende, sånt känns den känslan lär du dig inte i en bok.

normalt beteende för en ranghög individ, ja. Visst, dom kan vara hur snälla som helst men så länge de bufflar och kliar sig på dig så är du inte ledaren. Just face it.
Nope, jag lär mig inte genom böcker. jag lär mig genom att studera en häst i en flock, vilket ofta ger en djupare inblick och förståelse för hästen som flockdjur, än att läsa en bok.

Tänk, det har jag faktiskt sett hända. Ledarstoet nedsprunget vid panik.

Men jag inbillade mig alltså synen?

Det har jag med varit med om *nickar*
Jag red ledarstoet och den ranglånga vallacken blev rädd bakom mej o sprang rakt in i stoet o mej , vi höll på att välta faktiskt !
Så jag håller med dej , dom kan springa över ranghöga både djur o människor i panik situationer.

När jag köpte min häst var han extremt svårlastad, sprängde grimmor, sprang över människor, bröt sig ur hagen osv osv. Det visste jag inte då han var trevlig när jag tittade på honom i Skåne (bor i sörmland) utan det visade sig när han kom hem. Han var veterinärbesiktigad men tyvärr inte röntgad.

Efter ett litet tag åkte jag till klinik och visst var det smärta som gjorde att han betedde sig som han gjorde! Han har kissing spines. Så fort behandling och rätt träning från backen (tömkörning, promenader osv) började hjälpa fick jag världens säkraste och trevligaste häst. Jag skulle utan problem låta ett barn kunna leda honom från flock och stall. Han är en stabil kille på 1.70 och väger 650 kg.

Mycket flum nu :) Sitter här lite trött och jobbar natt. Vad jag vill komma fram till är att det nästan alltid handlar om fysiska fel när hästar blir extrema. Jag har varit med på en NH-kurs. Det enda jag fick ut av den var att min häst gjorde allt som bads om men behövde tydligen ändå "väckas" och få lite stryk då och då eftersom han är kelig.

Hästhantering handlar, som någon tidigare i tråden sa, alltid om sunt bonnförnuft oavsett vad man vill sätta för namn på det!

Ts! Jag tror att ta bort honom var det bästa beslutet. Kan man inte hitta felet och göra något åt det är det bäst att låta hästen vila i fred. *Tröstkramar* och jag hoppas att ni hittar en ny trevlig häst att dela livet med!

Senast ändrad:

normalt beteende för en ranghög individ, ja. Visst, dom kan vara hur snälla som helst men så länge de bufflar och kliar sig på dig så är du inte ledaren. Just face it.
Nope, jag lär mig inte genom böcker. jag lär mig genom att studera en häst i en flock, vilket ofta ger en djupare inblick och förståelse för hästen som flockdjur, än att läsa en bok.

Nehej, men med mina 40 år med häst och de 25 sista med det som arbete så tror jag mig kunna läsa hästar.......och vad du menar med ledare har jag ingen aning om, men jag är det definitivt för mina hästar
, nåt annat skulle inte kunna fungera. Jag har 2 sy 2 åeshingstar osm jag hafty från dom var små + en ettårshingst i dagsläget. Hur menar du att det skulle fungera utan ledarskap att få vettiga hingstar?

Du kan sitta o studera dina flockar, du får ändå aldrig in känslan om du inte förstår hur individuella hästar är. En häst kan faktiskt klia sig för att det kliar, butta för att den är kärleksfull samtidigt som den kan göra det i dominanshänseende,Sånt känner man om man har" det".... men mina gör det inte. Dom skulle aldrig någonsin ens ifrågasätta vem som bestämmer ang ledarskapet i den bemärkelsen, däremot ger jag dom ansvar och t om en del valmöjligheter för att stärka deras självförtroende, en glad häst är en bra häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi har en ponny, en valack på 18år. För ca. 1år sedan köpte vi honom och han går sedan dess i gemensam hage med tre ston och en valack...
Svar
5
· Visningar
1 894
Senast: Ms_Antrop
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·
Övr. Barn Har en fyraåring hemma som är ensamt barnbarn på sin pappas sida samt mormors enda barnbarn. Min farsa har rätt många barnbarn däremot...
Svar
13
· Visningar
2 068
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama