Sv: Problemhäst, vad göra?
Du har problem med ledarskapet, annars skulle hästen aldrig någonsin springa över en människa. Visst, ni har försökt "träna" i fyra år, ni får fortfarande inget resultat. Hur gör ni? Bär ni er åt på rätt sätt? Hur kommunicerar ni med hästen? Jag är ganska säker på att erat problem är kommunikation. Det är inget personligt påhopp, absolut inte! jag talar ur erfarenhet. Det finns så mycket många vardagliga grejer där vi människor förmänskligar hästen och tillåter den att dominera oss. Vi tycker att det är mysigt när den kommer och bufflar på oss, när den lägger huvudet på våra axlar och blåser varm luft i nacken, vi tycker att det är mysigt när hästen trycker in huvudet under armen på oss och plockar med läpparna längs våra fickor i jakt på godsaker. Jag säger bara: FEL FEL FEL! Alla exempel är dominansbeteende som vi tillåter hästen utföra! Vi visar alltså klart och tydligt för hästen "Du är högre i rang än mig". Det är okej för hästen att flytta på oss, den kan springa över oss, det går sin egen väg när vi leder, den är svårriden för att den inte vill lyssna. Den skiter i oss. Varför? Jo, den har ingen anledning att lyssna på någon som är lägre i rang!
Om man har ledarskapet, om hästen har gett sin tillit och respekt till dig, Du som ägare och hanterare, så ökar säkerheten med 110%. I en flyktsituation skulle hästen välja en annan väg, den skulle aldrig springa över en människa eftersom människan då är högre i rang. I en hästflock skulle en ranglåg häst aldrig försöka flytta på en annan häst som är högre i rang. Hästen litar på dig, den blir säkrare och tryggare. Den behöver inget sällskap med på uteritten, den har ju dig med! du är hästens ledare som talar om för hästen om det kommer något farligt! Du skyddar hästen, den lyssnar på dig, den gör allt för att få vara dig till lags! När du är med, när ledaren är med, är hästen trygg. Trygg = säker.
Men. Nu står ni där ni står. Ni har en "galen" häst (som många här uttryckt sig) Varför är hästen galen? Den är felhanterad. Den är missförstådd, den har har befäst ledarskapet på sig själv. Det är mycket att jobba med, men jag tillhör den kategorin som fascineras av såkallade "problemhästar" (ett uttryck jag avstår från att använda då det beskyller hästen för att vara problemet då det i själva verket är människan som är problemet).
Såvida hästen är fullt frisk, så går problemet att häva, det vill jag lova.. Men det krävs mycket. Vad jag förstått har ni tänkt göra er av med hästen hur som helst. Avlivning anser inte jag vara utvägen, det finns garanterat många fler människor som jag som är villiga att jobba med hästen...
Skulle ni göra ett sista försök, ta kontakt med någon som förstår sig på hästar. Och då menar jag inte någon b-tränare i dressyr eller hoppning, då menar jag en hästmänniska som arbetar utifrån hästens syn på saker och ting, någon som talar samma språk...