Problemhäst, vad göra?

Sv: Problemhäst, vad göra?

Ok, tänkte bara uppdatera litegrann om vad som har hänt sen sist jag skrev.

Såret läker bra och han står i boxvila sedan det hände och är faktiskt helt kolugn och verkar ta det hela med ro :eek:, vilket vi är väldigt förvånade över. Trodde han skulle bli jätterastlös av att stå inne men det är lugnt, lite oroligt när han är själv bara men det har också gått över förväntan.

Vi har hittat en person som är villig att ta honom och det verkar som en jättebra person för honom. Stor erfarenhet av problemhästar och rider akademiskt, vilket jag inte har nån erfarenhet av men det verkar bra. Jag har aldrig sett honom så lugn och accepterande med en ny människa förut, så det känns bra. Men hon ville egentligen att vi skulle ha kvar honom eftersom hon egentligen tror att vi är rätt personer för honom och tycker sej se att han verkligen tycker om oss jättemycket.

Vi tror att det här kommer att gå bra och hon som ska ta honom håller även med oss om att OM hans problem visar sej bara vara själsligt så är det enda rätta att ta bort honom. Så vi känner oss trygga med detta beslut och vi kommer att ha fortsatt kontakt med nya ägaren, och eftersom hon inte bor så långt bort så kommer vi även kunna hälsa på honom.

Tack för alla era svar :bow:

På vilka grunder gör denna nya människa sina bedömningar? Känner hon er och hästen sedan tidigare? Hur kan hon se att hästen "tycker om er jättemycket" och att ni egentligen är rätt människor för honom??? Är det ännu en förståsigpåare som tror sig kunna uträtta underverk som ni inte lyckats med på 4 år???
Vår ponny var precis lika dan. Han tyckte om oss "jättemycket" när vi stod och gosade med honom men han kastade ändå av oss så vi höll på att slå oss halvt fördäravade. När det kom någon ny så var han en ängel men det var en tickande bomb.

Varför har den boxvila pga ett sår :confused:

Rörelse stimulerar cirkulationen o därmed läkningen o även bra för den mentala biten.

Men snälla du, det beror väl lite på vad det är för sår och var de sitter. Jag förstod det som ett större sår som var sytt med dränering i.
Om hästen då rör sig för mycket drar den ju bara upp det hela tiden.

När min häst hade ett tio cm lång sår på benet som var sytt med dräneringsslang i hade den iaf boxvila i två veckor. Tror inte att det hade varit någon god ide att släppa ut den just då.

Nu får du SLUTA:mad:

Jag håller med :mad: NH kan inte hjälpa alla hästar. Det finns hästar som har MEDICINSKA problem som måste kollas av veterinär.

Till TS: Jag tycker att kvinnan som ni tänker ge bort honom till snackar en massa gojja. KOLLA IGENOM hästen, se till att han är inte sjuk (ex. tumörer, smärta i ryggen kan ge sådana problem), det låter så konstigt att han i ena stunden är go och i andra helt förändrad. Hästar gör inte så utan anledning och ni har ändå haft honom i fyra år utan förbättring.

Hade egentligen inte tänkt svara i denna tråden, men när jag läste att ni nu hittat en ny ägare till honom som tar över era problem så vill jag bara be er, att för hästens skull, snälla kolla igenom honom på klinik!
Det kostar pengar, men det är en struntsumma för hästens eventuella framtida lidande om det faktiskt visar sig vara ett fysiskt fel redan nu.

/V

Är en sådan häst som du beskriver verkligen något att spara på? Det verkar som om ni har kämpat och kämpat men nu kommit till vägens slut, det går kanske inte att göra mer? En häst som beter sig så är farlig och jag skulle ta bort den fortast möjligt. Iaf om den varit så i fyra långa år, det finns gott om trevliga hästar, varför riskera livet då?

Du ts verkar vara en bra hästägare, jag griper efter halmstrån och hoppas att personen ni hittat kan få ordning på hästen, i annat fall hoppas jag att ingen skadar sig och att hästen får somna in.

Känner endast en ponny som var som eran, vid avlivning och obduktion hittades en hjärntumör...

jag säger bara nh!
Med nh så kan man få vilken vilken häst som helst att bli lugn tryg och respektera och lita på människor. Det spelar ingen ingen roll vad dem än varit med om, hur hemskt den än haft det, det funkar alltid! Men, det går inte på några veckor! Ligger porblemet riktigt långt inne i hästens själ så kan det ta flera år! Och då menar jag verkligen flera år! Man får bara inte ge upp! men man behöver hjälp, om man inte är duktig på nh så kan man inte klara av det själv! Ta hjälp av en erfaren nh tränare som du litar på och som kan hjälpa dig att träna både dig och själv och hästen. För det finns ingen häst som inte går att få ordning på! Men det är inte lätt och man får inte ge upp!

Du verkar inte veta ett jota om NH, och definitivt ingenting om hästar. NH är enbart sunt bonnförnuft, inte något magiskt psykogojja. En sjuk häst går inte att bota utan att ta till en veterinär.

Hästen är ju uppenbarligen sjuk eller har ont på något vis. Ring veterinären och kolla upp den. Det skrämmer mig att det inte är det första folk gör när deras häst beter sig såhär.

En frisk häst bär sig inte åt så som du beskriver. Den kan visst vara obotligt skadad psykiskt, men det tror jag inte. Jag är rätt övertygad om att den har fruktansvärt ont. Det du beskriver hände på stallplanen kan man ju jämföra med en häst som får en kraftig stöt eller nervsmärta. Den rusar i blindo bort för att komma undan smärtan. Och det blir farligt. Riktigt farlig. Kommer det en bil är olyckan ett faktum.

Jag tycker ni ska låta hästen somna in. Det finns många, många människor som gärna tar sig an hästar som er, men det är otroligt få av dem som verkligen klarar ut problemen och har ödmjukhet nog att inse att man inte kan fixa alla problem. Hellre ta sitt ansvar som hästägare och försäkra sig om att hästen inte får lida (tänk om den faktiskt har ont och den får valsa runt mellan olika hem och kvacksalvare - vilken mardröm!).

"Döda hästar lider inte", sa en veterinär till mig får många år sedan. Och det stämmer. Däremot är det många hästar som lider för att människan inte förstår det de försöker säga.

Det är ingen skam i att inse att det är något allvarligt fel på hästen och låta den somna in. Det är att ta sitt hästägaransvar. Ni har försökt och det finns inget mer ni kan göra. Man kommer till vägs ände. Det är aldrig någonsin värt att riskera livet för att försöka fixa en häst som uppenbarligen inte mår bra.

Personligen hade jag också misstänkt halskotpelarproblem eller något som handlar om nerver i kläm, men det är ju bara gissningar utifrån att ha sett andra hästar bete sig skumt och farligt.

Jag håller med :mad: NH kan inte hjälpa alla hästar. Det finns hästar som har MEDICINSKA problem som måste kollas av veterinär.

Till TS: Jag tycker att kvinnan som ni tänker ge bort honom till snackar en massa gojja. KOLLA IGENOM hästen, se till att han är inte sjuk (ex. tumörer, smärta i ryggen kan ge sådana problem), det låter så konstigt att han i ena stunden är go och i andra helt förändrad. Hästar gör inte så utan anledning och ni har ändå haft honom i fyra år utan förbättring.

:bow::bow: Håller med! Det låter vansinnigt att ge hästen till denna person, sånt beteende handlar inte om hantering utan om andra troligen fysiska fel, precis som andra skrivit låter det som om hela hästen behöver gås igenom, - om den ska leva vidare. Det där beteendet är inte normalt alls, det är något allvarligt fel på hästen, och det är grymt att experiemtera med självutnämnda "experter" och detta med AR gör ju inte saken ett dugg bättre, hästen behöver gås igenom.

Du skriver att han är lugn nu på boxvila. Det är händelsevis inte så att han går på/har gått på antiinflammatoriskt pga såret?

Min gamla hest var såher, jobbade med han i nestan år, då gav jag upp, for han blev for farlig att rida och handtera.
Jag ba dom obdusera honom och då hittade dom en tumør i skallen på honom, så jag vill på det starkasta annmoda er at ta honom til klinik for en utredning!!!!
Selj INTE hesten innan ni har hittat felet på honom!!!!då er det heller betre at ta bort honom...

Hade egentligen inte tänkt svara i denna tråden, men när jag läste att ni nu hittat en ny ägare till honom som tar över era problem så vill jag bara be er, att för hästens skull, snälla kolla igenom honom på klinik! Det kostar pengar, men det är en struntsumma för hästens eventuella framtida lidande om det faktiskt visar sig vara ett fysiskt fel redan nu.

/V

Snälla TS, lyssna på dessa människor innan du forslar hästen vidare!! Hästens betende låter VERKLIGEN INTE FRISKT!

En frisk häst bär sig inte åt så som du beskriver. Den kan visst vara obotligt skadad psykiskt, men det tror jag inte. Jag är rätt övertygad om att den har fruktansvärt ont. Det du beskriver hände på stallplanen kan man ju jämföra med en häst som får en kraftig stöt eller nervsmärta. Den rusar i blindo bort för att komma undan smärtan. Och det blir farligt. Riktigt farlig. Kommer det en bil är olyckan ett faktum.

Jag tycker ni ska låta hästen somna in. Det finns många, många människor som gärna tar sig an hästar som er, men det är otroligt få av dem som verkligen klarar ut problemen och har ödmjukhet nog att inse att man inte kan fixa alla problem. Hellre ta sitt ansvar som hästägare och försäkra sig om att hästen inte får lida (tänk om den faktiskt har ont och den får valsa runt mellan olika hem och kvacksalvare - vilken mardröm!).

"Döda hästar lider inte", sa en veterinär till mig får många år sedan. Och det stämmer. Däremot är det många hästar som lider för att människan inte förstår det de försöker säga.

Det är ingen skam i att inse att det är något allvarligt fel på hästen och låta den somna in. Det är att ta sitt hästägaransvar. Ni har försökt och det finns inget mer ni kan göra. Man kommer till vägs ände. Det är aldrig någonsin värt att riskera livet för att försöka fixa en häst som uppenbarligen inte mår bra.

Personligen hade jag också misstänkt halskotpelarproblem eller något som handlar om nerver i kläm, men det är ju bara gissningar utifrån att ha sett andra hästar bete sig skumt och farligt.

:bow::bow::bow::bow:

helt rätt sagt och tänkt...
håller med din vet..döda hästar lider inte
låt stackaren få vandra vidare till dom eviga gröna ängarna.....

Jag har svårt att smälta att ni inte kollat upp honom mer vetrinärt?!

De hästar jag har hört talas om som beter sig sådär har visat sig ha vetrinära fel (tumörer, förträngning på halskotpelaren etc.)

Jag har också svårt att greppa de som tar på sig en sådan häst utan att kräva en vetrinärkoll på hela hästen först. Seriöst är det i alla fall inte.

Till alla som klagar...

Det är knappast vad TS behöver höra just nu... eller vad tror ni?

Det ändrar ju knappast faktum.

Till TS.
Vad skönt att dte löst sig för er. Hoppas allt nu går bra.

*kl mig själv*

Som jag skrivit tidigare.
Inte en enda person i denna tråd kan veta hur TS och hennes häst är.
Det kan (men behöver inte som jag sa tidigare i tråden, jag känner inte TS) ju faktist vara så att det Finns en yttre anledning till hästens beteende som TS inte ser!
Och ni skickar in en helt frisk häst i döden.

Ingen av oss kan veta hur TS tolkar situationen och därför tycker jag dte rä rent av bissart att anklaga TS att hon är dum i huvudet (i stort sett) som inte avlivar hästen.

Ge f*n i att göra så. Måste jag få säga.
Har ni funderat igenom situationen och konsekvenserna ifall det, i detta fall eller i ett annat fall, är så att TS (denna eller annan) tolkat hästens reaktioner fel?

Gör det är ni snäll.

/irriterad.

Håller med ängslig, skicka honom till någon duktig tränare. Denne kan nog få bukt med detta problem, då ger ni honom en andra chans iallafall..vem vet, det kanske är snabbt åtgärdat..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 309
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi har en ponny, en valack på 18år. För ca. 1år sedan köpte vi honom och han går sedan dess i gemensam hage med tre ston och en valack...
Svar
5
· Visningar
1 894
Senast: Ms_Antrop
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·
Övr. Barn Har en fyraåring hemma som är ensamt barnbarn på sin pappas sida samt mormors enda barnbarn. Min farsa har rätt många barnbarn däremot...
Svar
13
· Visningar
2 068
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama